Riktigt farlig inbromsning
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Riktigt farlig inbromsning
I mitt fall var det kanonfint väder på vägar med bra standard. Körde på AP i stort sett hela tiden. Däremot stod solen lite lågt och det var en del skuggor på körbanan från träd och byggnader, broar mm. Gissningsvis tolkade bilen skuggorna som riktiga objekt.
PS min bil ser också koner numera, trots att jag inte har HW3. Dock blir det många fler koner i displayen än vad som finns i verkligheten och bilen hinner inte visualisera alla om de står tätt.
DS
PS min bil ser också koner numera, trots att jag inte har HW3. Dock blir det många fler koner i displayen än vad som finns i verkligheten och bilen hinner inte visualisera alla om de står tätt.
DS
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Riktigt farlig inbromsning
Jodå, det har den. Fick testat det för ett tag sen (i stadstrafik där jag o bilen inte var helt överens så ingen fara egentligen). Blinkers slogs på samtidigt som bilen bromsade kraftigt och plingade med röda varningsmeddelanden.NinjaNiklas skrev:Sedan kan ju panikpanik bromsningar ha system som blinkar blinkers och bromsljus etc, d vet jag inte om tesla har.
Känns tryggt den dagen man behöver det på riktigt.
// Mikael
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Riktigt farlig inbromsning
Det problemet försvann helt för ett par år sedan, iaf för mig, min AP1 har varken bromsat eller svängt på farligt/oönskat sätt på typ två år nu.Verdi skrev:Jo just det. Det ville de visst. Min AP1-kärra ville svänga skarpt höger över krön.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Riktigt farlig inbromsning
Så är det inte på min. Även farthållaren spökbromsar. Det har den gjort flera ggr de senaste dagarna.Elix747 skrev:Farthållaren spökbromsar aldrig, utan alltid i auto-steer.
Edit: Kan säga att jag vet det till 100% eftersom det har hänt när jag kört med släp och då kan man inte använda AP.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Åtalad är en sak, men blev föraren dömd?nek0 skrev:Håller med dig om att man ska hålla avstånd men allt är inte svart eller vit. https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... roppsskada
Sedan kan det ju vara två som har fel. Man ska hålla avstånd, men man får inte heller bromsa plötsligt utan anledning, så här är det kanske svart-svart snarare än svart-vitt.
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Riktigt farlig inbromsning
Självklart tror jag dig. Jag menar så klart att jag inte upplevt endast farthållare spökbromsning. Det är även tydligt i denna tråd att AP upplevs olika för olika personer/bilar. Det är ju en robusthet i sig som kan förbättras.Jerker skrev:Så är det inte på min. Även farthållaren spökbromsar. Det har den gjort flera ggr de senaste dagarna.Elix747 skrev:Farthållaren spökbromsar aldrig, utan alltid i auto-steer.
Edit: Kan säga att jag vet det till 100% eftersom det har hänt när jag kört med släp och då kan man inte använda AP.
Kan du dela några typiska detaljer om när den spökbromsar för dig? Det vore intressant att höra när om det finns tillfällen då det är större risk.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Riktigt farlig inbromsning
En sak som jag tycker mig uppleva är att bilen byter max-hastighet till t ex 50 på en 70 väg där det är en bro över som har 50 km/h-begränsning. Det är således inte en kamerarelaterad "bug" utan just bristen på att använda kamerorna för skyltar pga snålhet (pröjsa för licens på patentet).
Re: Riktigt farlig inbromsning
Min har spökbromsat idag och då endast med farhållare. 2 ggr på 7mils körning.
Första gången på en helt rak motorväg. Solen snett bakom kl ca 16:20. Inga bilar i närheten. Bromsade från 110 till ca 85-90. Kan inte se något på klippet jag sparade.
Andra gången 90-väg normal trafik uppför en backe. Mitt på backen så svänger det höger och vänder nerför, kanske är det svårt för bilen att se vart vägen tar vägen. Moln och ingen sol. Detta var endast en lätt broms.
Har uppdaterat bilen till 2020.12.5 nu får se om det är någon skillnad.
Första gången på en helt rak motorväg. Solen snett bakom kl ca 16:20. Inga bilar i närheten. Bromsade från 110 till ca 85-90. Kan inte se något på klippet jag sparade.
Andra gången 90-väg normal trafik uppför en backe. Mitt på backen så svänger det höger och vänder nerför, kanske är det svårt för bilen att se vart vägen tar vägen. Moln och ingen sol. Detta var endast en lätt broms.
Har uppdaterat bilen till 2020.12.5 nu får se om det är någon skillnad.
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
M3 SR+ vit 2020 - såld
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Riktigt farlig inbromsning
Det är riktigt trist att läsa om dessa ständiga spökbromsningar. Detta har ju varit ett problem sedan AP2 kom och är fortfarande inte fixat fast utvecklingen gått framåt med ny hårdvara flera gånger om. Det låter på folk som att det ibland blir bättre och bättre med vissa uppdateringar för att sedan plötsligt ta ett stort steg tillbaka.
Visst var AP1 lite självmordsbenägen i början när den ibland plötsligt svängde när man passerade över ett krön. Och visst var det spökbromsningar då och då, men det är fixat sedan flera år tillbaka. Jag kör mycket med AP och har inte haft en enda spökbromsning på gissningsvis 1,5 år.
Varför är det så svårt att komma tillrätta med problemen med AP2+, när det är fixat sedan länge på AP1?
Dessa problem och att det ofta är fel hastighetsbegränsning får mig att starkt tvivla på att FSD någonsin blir verklighet med dagens bilar.
Visst var AP1 lite självmordsbenägen i början när den ibland plötsligt svängde när man passerade över ett krön. Och visst var det spökbromsningar då och då, men det är fixat sedan flera år tillbaka. Jag kör mycket med AP och har inte haft en enda spökbromsning på gissningsvis 1,5 år.
Varför är det så svårt att komma tillrätta med problemen med AP2+, när det är fixat sedan länge på AP1?
Dessa problem och att det ofta är fel hastighetsbegränsning får mig att starkt tvivla på att FSD någonsin blir verklighet med dagens bilar.
Model Y P
Model S P
Model S P
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Det jag upplevde med tidiga AP1 var att den "sökte" efter vägen när den inte kunde se över ett krön. Detta resulterade i att den svängde höger/vänster ganska frekvent och snabbt innan man fick stopp på detta ystra beteende. Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram...Nicke Nyfiken skrev:Visst var AP1 lite självmordsbenägen i början när den ibland plötsligt svängde när man passerade över ett krön. Och visst var det spökbromsningar då och då, men det är fixat sedan flera år tillbaka. Jag kör mycket med AP och har inte haft en enda spökbromsning på gissningsvis 1,5 år.
Senast redigerad av lator, redigerad totalt 2 gång.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Riktigt farlig inbromsning
Då är vi två.lator skrev:Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram...
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Riktigt farlig inbromsning
Även AP2 hade första året en stark tendens att svänga tvärt när man körde över ett krön. Men även på en vanlig rak landsväg har den inte sällan försökt att köra i diket utan förvarning. Det fick de bättre ordning på allt eftersom uppdateringar trillade in.Nicke Nyfiken skrev:Då är vi två.lator skrev:Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram...
Men jag är uppriktigt förvånad när jag läser denna tråd. Just de plötsliga spökbromsningarna upplevde jag alltid som så pass störande att jag oftast inte använde farthållaren överhuvudtaget på min Model S. Den funkade bäst på tomma motorvägar, allt annat kändes otryggt. Trots att det numera är långt över ett år sedan jag senast satt i en Tesla så känns det som att problemet har snarare blivit värre. Åtminstone för vissa.
Jag trodde verkligen att detta var ett icke-problem numera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Riktigt farlig inbromsning
Jag har kört kanske 500 mil på ett år med bara AP2 och har aldrig råkat ut för något av ovanstående. Blandat landsväg och trafikerade motorvägar. Dock har jag alltid som vana att stänga av AP om jag ser en situation som jag själv blir osäker på. T.ex om en person går längs vägen osv.mati skrev:Även AP2 hade första året en stark tendens att svänga tvärt när man körde över ett krön. Men även på en vanlig rak landsväg har den inte sällan försökt att köra i diket utan förvarning. Det fick de bättre ordning på allt eftersom uppdateringar trillade in.Nicke Nyfiken skrev:Då är vi två.lator skrev:Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram...
Men jag är uppriktigt förvånad när jag läser denna tråd. Just de plötsliga spökbromsningarna upplevde jag alltid som så pass störande att jag oftast inte använde farthållaren överhuvudtaget på min Model S. Den funkade bäst på tomma motorvägar, allt annat kändes otryggt. Trots att det numera är långt över ett år sedan jag senast satt i en Tesla så känns det som att problemet har snarare blivit värre. Åtminstone för vissa.
Jag trodde verkligen att detta var ett icke-problem numera.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Har nu kört mer med bara Farthållare senaste 2 veckorna och fick idag min första spökbromsning på länge. På motorvägen i vänsterfilen i 110km/h i jämnhöjd med en nosen på en lastbil. Ett mindre broms men ändå tydligt. Jag var på gasen ganska snabbt så hur det skulle fortsätta vet jag inte. Så nu kan jag inte längre säga att den inte spökbromsar med farthållare.Jerker skrev:Så är det inte på min. Även farthållaren spökbromsar. Det har den gjort flera ggr de senaste dagarna.Elix747 skrev:Farthållaren spökbromsar aldrig, utan alltid i auto-steer.
Edit: Kan säga att jag vet det till 100% eftersom det har hänt när jag kört med släp och då kan man inte använda AP.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Riktigt farlig inbromsning
Gnäll
Tänk Er en värld där AP inte frågar om händer på ratten typ en halvtimme i taget samtidigt som den försöker svänga in i vartenda parkeringsficka.
Ibland aktivt döda dig genom att svänga in till mötande fält.
Men klart som fan hade man ändå inte händer på ratten utan riktigt bra reflexer.
Jag skulle rekommendera att ni lär er bilens gränser och brister
Vissa försvinner nya kommer bara att parera och rulla vidare på betan
Som sagt många av Er har inte varit med om ”Alpha” och ändå var det varken olyckor eller gnäll
Tänk Er en värld där AP inte frågar om händer på ratten typ en halvtimme i taget samtidigt som den försöker svänga in i vartenda parkeringsficka.
Ibland aktivt döda dig genom att svänga in till mötande fält.
Men klart som fan hade man ändå inte händer på ratten utan riktigt bra reflexer.
Jag skulle rekommendera att ni lär er bilens gränser och brister
Vissa försvinner nya kommer bara att parera och rulla vidare på betan
Som sagt många av Er har inte varit med om ”Alpha” och ändå var det varken olyckor eller gnäll
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Riktigt farlig inbromsning
Ca 5000 mil för mig. Aldrig heller upplevt något liknande.HX100 skrev:Jag har kört kanske 500 mil på ett år med bara AP2 och har aldrig råkat ut för något av ovanstående. Blandat landsväg och trafikerade motorvägar. Dock har jag alltid som vana att stänga av AP om jag ser en situation som jag själv blir osäker på. T.ex om en person går längs vägen osv.mati skrev:Även AP2 hade första året en stark tendens att svänga tvärt när man körde över ett krön. Men även på en vanlig rak landsväg har den inte sällan försökt att köra i diket utan förvarning. Det fick de bättre ordning på allt eftersom uppdateringar trillade in.Nicke Nyfiken skrev:Då är vi två.lator skrev:Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram...
Men jag är uppriktigt förvånad när jag läser denna tråd. Just de plötsliga spökbromsningarna upplevde jag alltid som så pass störande att jag oftast inte använde farthållaren överhuvudtaget på min Model S. Den funkade bäst på tomma motorvägar, allt annat kändes otryggt. Trots att det numera är långt över ett år sedan jag senast satt i en Tesla så känns det som att problemet har snarare blivit värre. Åtminstone för vissa.
Jag trodde verkligen att detta var ett icke-problem numera.
Tycker man väldigt snabbt (100-ish mil) lär sig de brister som finns och vad APn har svårt att hantera. När man har den kunskapen/erfarenheten så fungerar det fantastiskt bra.
Personligen kommer jag aldrig köpa en ny bil utan AP igen. Känns hopplöst omodernt att inte ha det stödet i köer och långa motorvägskörningar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Riktigt farlig inbromsning
Finns det bilar som inte har köassistent och aktiv farthållare idag?Legato skrev:Personligen kommer jag aldrig köpa en ny bil utan AP igen. Känns hopplöst omodernt att inte ha det stödet i köer och långa motorvägskörningar.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Ja.
Jag hade en lånebil igår, en Audi Q2 med vanlig "gammal" farthållare. Bilen var helt ny, så jag hade inte en tanke på att farthållaren inte skulle vara adaptiv. Det fanns inte i min värld att sådana bilar fortfarande fanns att köpa. Snacka om att jag fick lite lätt panik när jag alldeles för sent insåg att bilen inte bromsade för framförvarande trafik. Sjukt läskigt. Man är ju onekligen bortskämd.
(Och bara för att bilen var så dum körde jag över en skruv och punkterade däcket. Men bilfan får väl skylla sig själv då. Sicken omodern kärra...)
Jag hade en lånebil igår, en Audi Q2 med vanlig "gammal" farthållare. Bilen var helt ny, så jag hade inte en tanke på att farthållaren inte skulle vara adaptiv. Det fanns inte i min värld att sådana bilar fortfarande fanns att köpa. Snacka om att jag fick lite lätt panik när jag alldeles för sent insåg att bilen inte bromsade för framförvarande trafik. Sjukt läskigt. Man är ju onekligen bortskämd.
(Och bara för att bilen var så dum körde jag över en skruv och punkterade däcket. Men bilfan får väl skylla sig själv då. Sicken omodern kärra...)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Riktigt farlig inbromsning
En snabb googling ger att det finns adaptiv farthållare till q2 också. Kanske är den inte standard?mati skrev:Ja.
Jag hade en lånebil igår, en Audi Q2 med vanlig "gammal" farthållare. Bilen var helt ny, så jag hade inte en tanke på att farthållaren inte skulle vara adaptiv. Det fanns inte i min värld att sådana bilar fortfarande fanns att köpa. Snacka om att jag fick lite lätt panik när jag alldeles för sent insåg att bilen inte bromsade för framförvarande trafik. Sjukt läskigt. Man är ju onekligen bortskämd.
(Och bara för att bilen var så dum körde jag över en skruv och punkterade däcket. Men bilfan får väl skylla sig själv då. Sicken omodern kärra...)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Riktigt farlig inbromsning
Det är inte standard på Audi men på VW (även på billigaste Polo.)
Model Y LR AWD 2022
Re: Riktigt farlig inbromsning
Precis som Legato skrev så borde det rimligen inte gå att sälja en utan. Utom som hyrbil då...jonasl skrev:Det är inte standard på Audi men på VW (även på billigaste Polo.)
Re: Riktigt farlig inbromsning
Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Desto längre ner i kedjan får i regel något äldre teknik, givetvis inte en regel utan undantag men det är skillnad på Audi och Skoda.kallekula skrev:Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Är inte 100 inläst på dagens situation men tidigare brukade Skoda vara först ut med nya bilgenerationer. Senaste Fabia kom innan motsvarande Polo t.ex.dd88 skrev:Desto längre ner i kedjan får i regel något äldre teknik, givetvis inte en regel utan undantag men det är skillnad på Audi och Skoda.kallekula skrev:Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Blir ju alltid en viss överlappning beroende på när facelift och ny generation kommer, men tittar man på enskild utrustning, tex HUD och Matrix, så kommer ny teknik till Audis toppmodeller sen sipprar det nedåt. Tex senaste generations Matrix finns bara på ett par bilar hos Audi.Fredrik j skrev:Är inte 100 inläst på dagens situation men tidigare brukade Skoda vara först ut med nya bilgenerationer. Senaste Fabia kom innan motsvarande Polo t.ex.dd88 skrev:Desto längre ner i kedjan får i regel något äldre teknik, givetvis inte en regel utan undantag men det är skillnad på Audi och Skoda.kallekula skrev:Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.