Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Riktigt farlig inbromsning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 14 apr 2020 08:17

I mitt fall var det kanonfint väder på vägar med bra standard. Körde på AP i stort sett hela tiden. Däremot stod solen lite lågt och det var en del skuggor på körbanan från träd och byggnader, broar mm. Gissningsvis tolkade bilen skuggorna som riktiga objekt.
PS min bil ser också koner numera, trots att jag inte har HW3. Dock blir det många fler koner i displayen än vad som finns i verkligheten och bilen hinner inte visualisera alla om de står tätt.
DS
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare JGur » 14 apr 2020 08:24

NinjaNiklas skrev:Sedan kan ju panikpanik bromsningar ha system som blinkar blinkers och bromsljus etc, d vet jag inte om tesla har.

Jodå, det har den. Fick testat det för ett tag sen (i stadstrafik där jag o bilen inte var helt överens så ingen fara egentligen). Blinkers slogs på samtidigt som bilen bromsade kraftigt och plingade med röda varningsmeddelanden.

Känns tryggt den dagen man behöver det på riktigt.
// Mikael
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 14 apr 2020 08:33

Verdi skrev:Jo just det. Det ville de visst. Min AP1-kärra ville svänga skarpt höger över krön. :D

Det problemet försvann helt för ett par år sedan, iaf för mig, min AP1 har varken bromsat eller svängt på farligt/oönskat sätt på typ två år nu.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare Jerker » 14 apr 2020 09:25

Elix747 skrev:Farthållaren spökbromsar aldrig, utan alltid i auto-steer.

Så är det inte på min. Även farthållaren spökbromsar. Det har den gjort flera ggr de senaste dagarna.

Edit: Kan säga att jag vet det till 100% eftersom det har hänt när jag kört med släp och då kan man inte använda AP.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare bylund » 14 apr 2020 09:45

nek0 skrev:Håller med dig om att man ska hålla avstånd men allt är inte svart eller vit. https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... roppsskada

Åtalad är en sak, men blev föraren dömd?

Sedan kan det ju vara två som har fel. Man ska hålla avstånd, men man får inte heller bromsa plötsligt utan anledning, så här är det kanske svart-svart snarare än svart-vitt.

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav Teslaägare Elix747 » 14 apr 2020 11:03

Jerker skrev:
Elix747 skrev:Farthållaren spökbromsar aldrig, utan alltid i auto-steer.

Så är det inte på min. Även farthållaren spökbromsar. Det har den gjort flera ggr de senaste dagarna.

Edit: Kan säga att jag vet det till 100% eftersom det har hänt när jag kört med släp och då kan man inte använda AP.

Självklart tror jag dig. Jag menar så klart att jag inte upplevt endast farthållare spökbromsning. Det är även tydligt i denna tråd att AP upplevs olika för olika personer/bilar. Det är ju en robusthet i sig som kan förbättras.

Kan du dela några typiska detaljer om när den spökbromsar för dig? Det vore intressant att höra när om det finns tillfällen då det är större risk.
TM3 LR AWD 19” Black
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Referralkod: magnus69767

Inläggav Teslaägare spacecoin » 14 apr 2020 17:53

En sak som jag tycker mig uppleva är att bilen byter max-hastighet till t ex 50 på en 70 väg där det är en bro över som har 50 km/h-begränsning. Det är således inte en kamerarelaterad "bug" utan just bristen på att använda kamerorna för skyltar pga snålhet (pröjsa för licens på patentet).
2019 Model X LR Raven FSD, svart med vit interiör, 20" Slipstream.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Referralkod: stefan47276

Inläggav Teslaägare JOhlsson » 14 apr 2020 18:22

Min har spökbromsat idag och då endast med farhållare. 2 ggr på 7mils körning.
Första gången på en helt rak motorväg. Solen snett bakom kl ca 16:20. Inga bilar i närheten. Bromsade från 110 till ca 85-90. Kan inte se något på klippet jag sparade.

Andra gången 90-väg normal trafik uppför en backe. Mitt på backen så svänger det höger och vänder nerför, kanske är det svårt för bilen att se vart vägen tar vägen. Moln och ingen sol. Detta var endast en lätt broms.

Har uppdaterat bilen till 2020.12.5 nu får se om det är någon skillnad.
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare

Referralkod: johan40785

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 14 apr 2020 19:16

Det är riktigt trist att läsa om dessa ständiga spökbromsningar. Detta har ju varit ett problem sedan AP2 kom och är fortfarande inte fixat fast utvecklingen gått framåt med ny hårdvara flera gånger om. Det låter på folk som att det ibland blir bättre och bättre med vissa uppdateringar för att sedan plötsligt ta ett stort steg tillbaka.

Visst var AP1 lite självmordsbenägen i början när den ibland plötsligt svängde när man passerade över ett krön. Och visst var det spökbromsningar då och då, men det är fixat sedan flera år tillbaka. Jag kör mycket med AP och har inte haft en enda spökbromsning på gissningsvis 1,5 år.

Varför är det så svårt att komma tillrätta med problemen med AP2+, när det är fixat sedan länge på AP1?
Dessa problem och att det ofta är fel hastighetsbegränsning får mig att starkt tvivla på att FSD någonsin blir verklighet med dagens bilar.
Model S P85 med Autopilot
Model 3 reserverad 2016-03-31
Model Y LR med dragkrok beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Referralkod: ericjohanniklas807

Inläggav elbilist lator » 14 apr 2020 21:59

Nicke Nyfiken skrev:Visst var AP1 lite självmordsbenägen i början när den ibland plötsligt svängde när man passerade över ett krön. Och visst var det spökbromsningar då och då, men det är fixat sedan flera år tillbaka. Jag kör mycket med AP och har inte haft en enda spökbromsning på gissningsvis 1,5 år.

Det jag upplevde med tidiga AP1 var att den "sökte" efter vägen när den inte kunde se över ett krön. Detta resulterade i att den svängde höger/vänster ganska frekvent och snabbt innan man fick stopp på detta ystra beteende. Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram... :?
Senast redigerad av lator 14 apr 2020 22:42, redigerad totalt 2 gånger.
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 2000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Åergått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist