Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Riktigt farlig inbromsning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 14 apr 2020 22:37

lator skrev:Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram... :?

Då är vi två.
Model S P85 med Autopilot
Model 3 reserverad 2016-03-31
Model Y LR med dragkrok beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Referralkod: ericjohanniklas807

Inläggav elbilist mati » 15 apr 2020 06:03

Nicke Nyfiken skrev:
lator skrev:Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram... :?

Då är vi två.

Även AP2 hade första året en stark tendens att svänga tvärt när man körde över ett krön. Men även på en vanlig rak landsväg har den inte sällan försökt att köra i diket utan förvarning. Det fick de bättre ordning på allt eftersom uppdateringar trillade in.
Men jag är uppriktigt förvånad när jag läser denna tråd. Just de plötsliga spökbromsningarna upplevde jag alltid som så pass störande att jag oftast inte använde farthållaren överhuvudtaget på min Model S. Den funkade bäst på tomma motorvägar, allt annat kändes otryggt. Trots att det numera är långt över ett år sedan jag senast satt i en Tesla så känns det som att problemet har snarare blivit värre. Åtminstone för vissa.
Jag trodde verkligen att detta var ett icke-problem numera.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav HX100 » 15 apr 2020 06:16

mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Då är vi två.

Även AP2 hade första året en stark tendens att svänga tvärt när man körde över ett krön. Men även på en vanlig rak landsväg har den inte sällan försökt att köra i diket utan förvarning. Det fick de bättre ordning på allt eftersom uppdateringar trillade in.
Men jag är uppriktigt förvånad när jag läser denna tråd. Just de plötsliga spökbromsningarna upplevde jag alltid som så pass störande att jag oftast inte använde farthållaren överhuvudtaget på min Model S. Den funkade bäst på tomma motorvägar, allt annat kändes otryggt. Trots att det numera är långt över ett år sedan jag senast satt i en Tesla så känns det som att problemet har snarare blivit värre. Åtminstone för vissa.

Jag har kört kanske 500 mil på ett år med bara AP2 och har aldrig råkat ut för något av ovanstående. Blandat landsväg och trafikerade motorvägar. Dock har jag alltid som vana att stänga av AP om jag ser en situation som jag själv blir osäker på. T.ex om en person går längs vägen osv.
HX100

Inläggav Teslaägare Elix747 » 27 apr 2020 20:26

Jerker skrev:
Elix747 skrev:Farthållaren spökbromsar aldrig, utan alltid i auto-steer.

Så är det inte på min. Även farthållaren spökbromsar. Det har den gjort flera ggr de senaste dagarna.

Edit: Kan säga att jag vet det till 100% eftersom det har hänt när jag kört med släp och då kan man inte använda AP.

Har nu kört mer med bara Farthållare senaste 2 veckorna och fick idag min första spökbromsning på länge. På motorvägen i vänsterfilen i 110km/h i jämnhöjd med en nosen på en lastbil. Ett mindre broms men ändå tydligt. Jag var på gasen ganska snabbt så hur det skulle fortsätta vet jag inte. Så nu kan jag inte längre säga att den inte spökbromsar med farthållare.
TM3 LR AWD 19” Black
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Referralkod: magnus69767

Inläggav Teslaägare e5m1r » 27 apr 2020 22:15

Gnäll
Tänk Er en värld där AP inte frågar om händer på ratten typ en halvtimme i taget samtidigt som den försöker svänga in i vartenda parkeringsficka.
Ibland aktivt döda dig genom att svänga in till mötande fält.
Men klart som fan hade man ändå inte händer på ratten utan riktigt bra reflexer.
Jag skulle rekommendera att ni lär er bilens gränser och brister
Vissa försvinner nya kommer bara att parera och rulla vidare på betan :)
Som sagt många av Er har inte varit med om ”Alpha” och ändå var det varken olyckor eller gnäll :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Referralkod: esmir2564

Inläggav Teslaägare Legato » 28 apr 2020 01:07

HX100 skrev:
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Då är vi två.

Jag har kört kanske 500 mil på ett år med bara AP2 och har aldrig råkat ut för något av ovanstående. Blandat landsväg och trafikerade motorvägar. Dock har jag alltid som vana att stänga av AP om jag ser en situation som jag själv blir osäker på. T.ex om en person går längs vägen osv.

Ca 5000 mil för mig. Aldrig heller upplevt något liknande.

Tycker man väldigt snabbt (100-ish mil) lär sig de brister som finns och vad APn har svårt att hantera. När man har den kunskapen/erfarenheten så fungerar det fantastiskt bra.

Personligen kommer jag aldrig köpa en ny bil utan AP igen. Känns hopplöst omodernt att inte ha det stödet i köer och långa motorvägskörningar.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
Aubergine-Bronze LR3D 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Fredrik j » 28 apr 2020 05:53

Legato skrev:Personligen kommer jag aldrig köpa en ny bil utan AP igen. Känns hopplöst omodernt att inte ha det stödet i köer och långa motorvägskörningar.

Finns det bilar som inte har köassistent och aktiv farthållare idag?
Fredrik j

Inläggav elbilist mati » 28 apr 2020 06:01

Ja.
Jag hade en lånebil igår, en Audi Q2 med vanlig "gammal" farthållare. Bilen var helt ny, så jag hade inte en tanke på att farthållaren inte skulle vara adaptiv. Det fanns inte i min värld att sådana bilar fortfarande fanns att köpa. Snacka om att jag fick lite lätt panik när jag alldeles för sent insåg att bilen inte bromsade för framförvarande trafik. Sjukt läskigt. Man är ju onekligen bortskämd.
(Och bara för att bilen var så dum körde jag över en skruv och punkterade däcket. Men bilfan får väl skylla sig själv då. Sicken omodern kärra...)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Fredrik j » 28 apr 2020 06:33

mati skrev:Ja.
Jag hade en lånebil igår, en Audi Q2 med vanlig "gammal" farthållare. Bilen var helt ny, så jag hade inte en tanke på att farthållaren inte skulle vara adaptiv. Det fanns inte i min värld att sådana bilar fortfarande fanns att köpa. Snacka om att jag fick lite lätt panik när jag alldeles för sent insåg att bilen inte bromsade för framförvarande trafik. Sjukt läskigt. Man är ju onekligen bortskämd.
(Och bara för att bilen var så dum körde jag över en skruv och punkterade däcket. Men bilfan får väl skylla sig själv då. Sicken omodern kärra...)

En snabb googling ger att det finns adaptiv farthållare till q2 också. Kanske är den inte standard?
Fredrik j

Inläggav jonasl » 28 apr 2020 10:15

Det är inte standard på Audi men på VW (även på billigaste Polo.)
Model 3 reserverad 31/3. Avbokad då jag hann få ytterligare två barn under tiden från reservation till möjlig beställning.
Siktar på beg S eller ny Y under 2021.
jonasl

FöregåendeNästa

Återgå till Model X