Sida 3 av 3

Re: Riktigt farlig inbromsning

Postat: 28 apr 2020 11:17
av Fredrik j
jonasl skrev:
Det är inte standard på Audi men på VW (även på billigaste Polo.)
Precis som Legato skrev så borde det rimligen inte gå att sälja en utan. Utom som hyrbil då...

Re: Riktigt farlig inbromsning

Postat: 28 apr 2020 11:49
av kallekula
Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.

Re: Riktigt farlig inbromsning

Postat: 28 apr 2020 12:09
av dd88
kallekula skrev:
Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.
Desto längre ner i kedjan får i regel något äldre teknik, givetvis inte en regel utan undantag men det är skillnad på Audi och Skoda.

Re: Riktigt farlig inbromsning

Postat: 28 apr 2020 12:12
av Fredrik j
dd88 skrev:
kallekula skrev:
Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.
Desto längre ner i kedjan får i regel något äldre teknik, givetvis inte en regel utan undantag men det är skillnad på Audi och Skoda.
Är inte 100 inläst på dagens situation men tidigare brukade Skoda vara först ut med nya bilgenerationer. Senaste Fabia kom innan motsvarande Polo t.ex.

Re: Riktigt farlig inbromsning

Postat: 28 apr 2020 12:31
av dd88
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
kallekula skrev:
Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.
Desto längre ner i kedjan får i regel något äldre teknik, givetvis inte en regel utan undantag men det är skillnad på Audi och Skoda.
Är inte 100 inläst på dagens situation men tidigare brukade Skoda vara först ut med nya bilgenerationer. Senaste Fabia kom innan motsvarande Polo t.ex.
Blir ju alltid en viss överlappning beroende på när facelift och ny generation kommer, men tittar man på enskild utrustning, tex HUD och Matrix, så kommer ny teknik till Audis toppmodeller sen sipprar det nedåt. Tex senaste generations Matrix finns bara på ett par bilar hos Audi.

Re: Riktigt farlig inbromsning

Postat: 28 apr 2020 16:11
av mati
VW-koncernen brukar ju lansera ny teknik i alla bilar, inte bara i de dyraste. Senaste modell får oftast också senaste teknik. Det stämmer dock inte riktigt alltid, jag har till exempel kört dyra Audi-lånebilar som var nyare än min e-tron, Q5, Q7 osv. Och "autopiloten" i alla dessa bilar var helt enkelt kass. De måste ha satt in en ny generation av förarassistansystem i e-tron, men uppenbarligen kör de fortfarande med gammalt skräp i alla sina andra bilar. Farthållaren och filassistenten i e-tron är gudomlig, men det som sitter i de andra Audisarna skulle jag inte vilja betala pengar för.
Q2-lånebilen jag fick igår hade förresten inte ens backkamera. Och dessutom hade den manuell växellåda. Den kändes verkligen som en bil från en svunnen tid.

Re: Riktigt farlig inbromsning

Postat: 24 aug 2020 20:50
av BrooklynS

Re: Riktigt farlig inbromsning

Postat: 24 aug 2020 21:01
av Fredrik j
BrooklynS skrev:
Nej Volvo verkade också haft lite problem i början...