Sida 1 av 1

Re: 2016 Model X 75D vs. 90D

Postat: 19 apr 2020 11:21
av Gustafsson
Nu har jag inte någon X, men skulle vilja säga att ett större batteri är värt mycket. En X 75 har nog sämre räckvidd än min gamla 70D och där nånstans ligger väl gränsen för vad som är optimalt. Så några mil extra ger lite mer avslappnad körupplevelse.

Re: 2016 Model X 75D vs. 90D

Postat: 19 apr 2020 11:31
av LarsL
Blir inte alls bra att ha en som alltid måste sitta i tredje raden så är ni fem så föreslår jag 7-sits eller 5-sits. Tänk på att de äldre 7-sitsarna inte ha ner fällbar 2a rad, liksom 6-sits.

Re: 2016 Model X 75D vs. 90D

Postat: 19 apr 2020 13:32
av mans71
Hela grejen med Model X för oss var just att 6-sätesvarianten blir så luftig och rymlig. Utrymmet mellan mittensätena är perfekt att ta till när extra packning eller mini-kyl behövs på semestern.

Det är ganska lätt att ta sig till bakersta sätena så även om man ofta använder det så upplever vi det inte som något problem.

Skulle aldrig vilja ha en X med mindre än 90-batteri. 120-140 hade varit optimalt, men man har ju olika use-case.

Re: 2016 Model X 75D vs. 90D

Postat: 19 apr 2020 14:43
av saah
Gustafsson skrev:
Nu har jag inte någon X, men skulle vilja säga att ett större batteri är värt mycket. En X 75 har nog sämre räckvidd än min gamla 70D och där nånstans ligger väl gränsen för vad som är optimalt. Så några mil extra ger lite mer avslappnad körupplevelse.
Tittar man på sifrorna i https://teslike.com/ så ser man faktiskt inte större skillnad räckviddsmässigt mellan X75 och X90.

Re: 2016 Model X 75D vs. 90D

Postat: 19 apr 2020 15:06
av Gustafsson
saah skrev:
Gustafsson skrev:
Nu har jag inte någon X, men skulle vilja säga att ett större batteri är värt mycket. En X 75 har nog sämre räckvidd än min gamla 70D och där nånstans ligger väl gränsen för vad som är optimalt. Så några mil extra ger lite mer avslappnad körupplevelse.
Tittar man på sifrorna i https://teslike.com/ så ser man faktiskt inte större skillnad räckviddsmässigt mellan X75 och X90.
Jo det gör det väl ändå. Ca 3 mil skillnad i absolut räckvidd för en X med 20 "
Detta är ju 0 - 100 % laddning räknar jag med.
Om man inte vill ladda till 100 utan till 90 % och dessutom vill ha kvar åtminstone 5% när man kommer fram till SuC så blir den användbara upplevda skillnaden faktiskt större än så.
Laddar man som jag skissat på så har du 31 mil räckvidd i 75D och 34 mil i 90D, då har jag använt 20" däck + "should have been advertised". Skillnaden blir större om bägge batterierna degraderats lika mycket, men det måste man ju kolla från bil till bil.

Ökningen av laddhastigheten är också en fördel med 90 batteriet- att ladda en 75 till nästan fullt tar väldigt lång tid.
Kör man inte mycket långresor har det ju ingen betydelse, men man måste tycka att det är OK att stanna och ladda en kvart extra. Man kan ju också ändra sitt laddbeteende och köra in till SuC en extra gång när man har låt säga 10% kvar av batteriet. Då laddar ju även en 75 snabbt och det tar bara några få minuter att ladda i skillnaden till ett större batteri. Men det kan man ju också göra med ett större batteri.
Edit: Har du 22" hjul så blir det ännu mer markant skillnad.

Re: 2016 Model X 75D vs. 90D

Postat: 19 apr 2020 17:08
av Legato
Den största skillnaden är inte räckvidden utan laddhastigheten som andra nämnt.

Det blir väldigt stor skillnad i praktiken av två skäl:
1.) 75an har 350 volts batteri och laddar därmed 12,5% långsammare (350/400).
2.) Pga det mindre batteriet kommer du ofta känna behov av att ladda nästan fullt. De sista procenten tar otroligt lång tid att ladda. Att ladda en X75 från 10% - > 95% tar nog nästan dubbelt så lång tid som att ladda x90an från 10% - > 80% vilket ger ungefär samma räckvidd.

Edit: Ser nu att Gustafsson redan hade sagt det mesta av det jag skrev, men, men :D