MX 75D som säger 60D i car.info!

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

saah
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 apr 2020 21:15

MX 75D som säger 60D i car.info!

Inlägg av saah »

Model X med reg.nr YEF614 har enligt Tesla 75D batteri men när man söker bilen i car.info eller bilpriser.se så säger dessa sajter att bilen är en 60D! Hur kommer det sig?
Är det möjligt att se om bilen är "uncorked"?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: MX 75D som säger 60D i car.info!

Inlägg av bylund »

Många bilar såldes som 60 med ett mjukvarulåst 75-batteri, som man kan låsa upp till 75, men det ändrar inte registreringen i bilregistret.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: MX 75D som säger 60D i car.info!

Inlägg av lator »

Glöm vad biluppgifter och car.info skriver om batteristorlek. Gå in på transportstyrelsens sida så får du rätt uppgifter.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
saah
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 apr 2020 21:15

Re: MX 75D som säger 60D i car.info!

Inlägg av saah »

lator skrev:
Glöm vad biluppgifter och car.info skriver om batteristorlek. Gå in på transportstyrelsens sida så får du rätt uppgifter.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
I transportstyrelsens sida får jag samma uppgifter som det står i car.info nämligen 60X (vet inte vad X:et står för) och 5 sits detta trots att bilen är 75D och 7 sits!
saah
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 apr 2020 21:15

Re: MX 75D som säger 60D i car.info!

Inlägg av saah »

bylund skrev:
Många bilar såldes som 60 med ett mjukvarulåst 75-batteri, som man kan låsa upp till 75, men det ändrar inte registreringen i bilregistret.
Innebär det att bilen blir även "uncorked" i samband med denna upplåsning?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: MX 75D som säger 60D i car.info!

Inlägg av lator »

saah skrev:
lator skrev:
Glöm vad biluppgifter och car.info skriver om batteristorlek. Gå in på transportstyrelsens sida så får du rätt uppgifter.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
I transportstyrelsens sida får jag samma uppgifter som det står i car.info nämligen 60X (vet inte vad X:et står för) och 5 sits detta trots att bilen är 75D och 7 sits!
Då är det alltså en X60D som har öppnats till X75D. Uncorked eller ej vet man ej utifrån denna information.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: MX 75D som säger 60D i car.info!

Inlägg av Legato »

Kan tilläggas att det bara är en fördel att det varit en 60a från början. Det innebär att batteriet per automatik ej kunnat laddas fullt den tid bilen rullat som 60a, troligen med mindre degradering som följd.

Som andra konstaterat så betyder det dock inte att den är uncorkad. Men det finns det ju även 75or som inte är...

Skulle gissa att de flesta X60->X75 gjordes just för uncork dock. Priset sänktes i samma veva så man fick både mer batteri och mer prestanda. Det gjorde att jag och många fler passade på.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
saah
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 apr 2020 21:15

Re: MX 75D som säger 60D i car.info!

Inlägg av saah »

Legato skrev:
Kan tilläggas att det bara är en fördel att det varit en 60a från början. Det innebär att batteriet per automatik ej kunnat laddas fullt den tid bilen rullat som 60a, troligen med mindre degradering som följd.

Som andra konstaterat så betyder det dock inte att den är uncorkad. Men det finns det ju även 75or som inte är...

Skulle gissa att de flesta X60->X75 gjordes just för uncork dock. Priset sänktes i samma veva så man fick både mer batteri och mer prestanda. Det gjorde att jag och många fler passade på.
Innebär det att de blev 75D räckvidd- och prestandamässigt? Hur nöjd var du med din gamla X60/X75? Vad var den bästa räckvidden du gjorde med bilen? Ser jag på siffrorna i länken nedan så ser jag faktiskt inte större skillnad jämfört med 90D,
https://teslike.com/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: MX 75D som säger 60D i car.info!

Inlägg av Legato »

saah skrev:
Legato skrev:
Kan tilläggas att det bara är en fördel att det varit en 60a från början. Det innebär att batteriet per automatik ej kunnat laddas fullt den tid bilen rullat som 60a, troligen med mindre degradering som följd.

Som andra konstaterat så betyder det dock inte att den är uncorkad. Men det finns det ju även 75or som inte är...

Skulle gissa att de flesta X60->X75 gjordes just för uncork dock. Priset sänktes i samma veva så man fick både mer batteri och mer prestanda. Det gjorde att jag och många fler passade på.
Innebär det att de blev 75D räckvidd- och prestandamässigt? Hur nöjd var du med din gamla X60/X75? Vad var den bästa räckvidden du gjorde med bilen? Ser jag på siffrorna i länken nedan så ser jag faktiskt inte större skillnad jämfört med 90D,
https://teslike.com/
Uncorkad så blev det som en ny X75d i alla avseenden. Utan uncork så fick den bara samma räckvidd som en gammal X75d, men inte samma prestanda. Dvs X60d hade lägst prestanda, sen kom en X75d, sen kom en uncorked/ny X75d.

Jag var jättenöjd, men då hade jag inte upplevt något bättre ;) Det är ingen tvekan om att en x90d har bättre räckvidd. Det är 9 kWh mer tillgängligt i en 90 än i en 75a, så ca 13% mer.

Räckvidd är så otroligt beroende av hastighet och väder, men största problemet med en 75a är inte räckvidden utan att du kommer ladda så otroligt långsamt då du ofta behöver använda nästan hela batteriet och laddningen 90->100% tar en evighet.

Så min åsikt är att en 90a till samma pris alltid är ett klart bättre val. Men det betyder inte att 75an är en dålig bil, tvärtom!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar