Model X med reg.nr YEF614 har enligt Tesla 75D batteri men när man söker bilen i car.info eller bilpriser.se så säger dessa sajter att bilen är en 60D! Hur kommer det sig?
Är det möjligt att se om bilen är "uncorked"?
MX 75D som säger 60D i car.info!
Moderator: Redaktion
Re: MX 75D som säger 60D i car.info!
Många bilar såldes som 60 med ett mjukvarulåst 75-batteri, som man kan låsa upp till 75, men det ändrar inte registreringen i bilregistret.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: MX 75D som säger 60D i car.info!
Glöm vad biluppgifter och car.info skriver om batteristorlek. Gå in på transportstyrelsens sida så får du rätt uppgifter.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: MX 75D som säger 60D i car.info!
I transportstyrelsens sida får jag samma uppgifter som det står i car.info nämligen 60X (vet inte vad X:et står för) och 5 sits detta trots att bilen är 75D och 7 sits!lator skrev:Glöm vad biluppgifter och car.info skriver om batteristorlek. Gå in på transportstyrelsens sida så får du rätt uppgifter.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Re: MX 75D som säger 60D i car.info!
Innebär det att bilen blir även "uncorked" i samband med denna upplåsning?bylund skrev:Många bilar såldes som 60 med ett mjukvarulåst 75-batteri, som man kan låsa upp till 75, men det ändrar inte registreringen i bilregistret.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: MX 75D som säger 60D i car.info!
Då är det alltså en X60D som har öppnats till X75D. Uncorked eller ej vet man ej utifrån denna information.saah skrev:I transportstyrelsens sida får jag samma uppgifter som det står i car.info nämligen 60X (vet inte vad X:et står för) och 5 sits detta trots att bilen är 75D och 7 sits!lator skrev:Glöm vad biluppgifter och car.info skriver om batteristorlek. Gå in på transportstyrelsens sida så får du rätt uppgifter.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: MX 75D som säger 60D i car.info!
Kan tilläggas att det bara är en fördel att det varit en 60a från början. Det innebär att batteriet per automatik ej kunnat laddas fullt den tid bilen rullat som 60a, troligen med mindre degradering som följd.
Som andra konstaterat så betyder det dock inte att den är uncorkad. Men det finns det ju även 75or som inte är...
Skulle gissa att de flesta X60->X75 gjordes just för uncork dock. Priset sänktes i samma veva så man fick både mer batteri och mer prestanda. Det gjorde att jag och många fler passade på.
Som andra konstaterat så betyder det dock inte att den är uncorkad. Men det finns det ju även 75or som inte är...
Skulle gissa att de flesta X60->X75 gjordes just för uncork dock. Priset sänktes i samma veva så man fick både mer batteri och mer prestanda. Det gjorde att jag och många fler passade på.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: MX 75D som säger 60D i car.info!
Innebär det att de blev 75D räckvidd- och prestandamässigt? Hur nöjd var du med din gamla X60/X75? Vad var den bästa räckvidden du gjorde med bilen? Ser jag på siffrorna i länken nedan så ser jag faktiskt inte större skillnad jämfört med 90D,Legato skrev:Kan tilläggas att det bara är en fördel att det varit en 60a från början. Det innebär att batteriet per automatik ej kunnat laddas fullt den tid bilen rullat som 60a, troligen med mindre degradering som följd.
Som andra konstaterat så betyder det dock inte att den är uncorkad. Men det finns det ju även 75or som inte är...
Skulle gissa att de flesta X60->X75 gjordes just för uncork dock. Priset sänktes i samma veva så man fick både mer batteri och mer prestanda. Det gjorde att jag och många fler passade på.
https://teslike.com/
Re: MX 75D som säger 60D i car.info!
Uncorkad så blev det som en ny X75d i alla avseenden. Utan uncork så fick den bara samma räckvidd som en gammal X75d, men inte samma prestanda. Dvs X60d hade lägst prestanda, sen kom en X75d, sen kom en uncorked/ny X75d.saah skrev:Innebär det att de blev 75D räckvidd- och prestandamässigt? Hur nöjd var du med din gamla X60/X75? Vad var den bästa räckvidden du gjorde med bilen? Ser jag på siffrorna i länken nedan så ser jag faktiskt inte större skillnad jämfört med 90D,Legato skrev:Kan tilläggas att det bara är en fördel att det varit en 60a från början. Det innebär att batteriet per automatik ej kunnat laddas fullt den tid bilen rullat som 60a, troligen med mindre degradering som följd.
Som andra konstaterat så betyder det dock inte att den är uncorkad. Men det finns det ju även 75or som inte är...
Skulle gissa att de flesta X60->X75 gjordes just för uncork dock. Priset sänktes i samma veva så man fick både mer batteri och mer prestanda. Det gjorde att jag och många fler passade på.
https://teslike.com/
Jag var jättenöjd, men då hade jag inte upplevt något bättre Det är ingen tvekan om att en x90d har bättre räckvidd. Det är 9 kWh mer tillgängligt i en 90 än i en 75a, så ca 13% mer.
Räckvidd är så otroligt beroende av hastighet och väder, men största problemet med en 75a är inte räckvidden utan att du kommer ladda så otroligt långsamt då du ofta behöver använda nästan hela batteriet och laddningen 90->100% tar en evighet.
Så min åsikt är att en 90a till samma pris alltid är ett klart bättre val. Men det betyder inte att 75an är en dålig bil, tvärtom!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021