Model X avbetalning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Abraham_90
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 maj 2020 11:04

Model X avbetalning

Inlägg av Abraham_90 »

Hej!

På senare tid har Tesla lyckats så en liten frö hos mig och som har vuxit sig så pass starkt att jag nästan väljer att hoppa över Model 3 och istället vill köpa en Model X!

För detta har jag dock några frågor som jag kanske skulle vilja få svar på. Min tanke är att jag ska ta bilen på avbetalning med 0% i restvärde efter 6-8 år, beroende på vad månadskostnaden blir. Visst är det DNB som erbjuder detta via Tesla? Är det förmånliga erbjudanden?

- Finns det någon här som kör med samma avbetalningsplan? Vad ligger månadskostnaden på i snitt? Observera att miltalen är ju inte det viktiga här, min plan är att betala av den helt efter dessa år. Jag kommer att köra i genomsnitt 3500 mil per år, om detta ändå är relevant för att få svar på frågan... :)

- Behöver man ha helförsäkring när Tesla erbjuder 3 års vagnskada på köpet? Då räcker det väl med halvförsäkring? Vad ligger månadskostnaden på för respektive?

- Jag är osäker på om jag ska välja Performance eller Long Range. Prisskillnaden är ungefär 150.000KR. Är det motiverat? De som har Performance, är ni nöjda med valet? Jag gillar snabba bilar men jag vet inte om det är ekonomiskt värt den kostnaden. Kanske ångrar jag mig efter 5 år och tröttnar på att enbart accelerera i 4.6 sekunder till 100. :roll: 7 Kan man uppgradera detta i efterhand, tro?

- Är det motiverat att köpa Full Autopilat idag, i Sverige? Får dessa extra funktioner ens användas i Sverige (de funktioner som anges idag på den svenska hemsidan för Tesla).

Tacksam för svar!! :)

/Abraham
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Model X avbetalning

Inlägg av evilirish »

Det ska räcka med halvförsäkringi Sverige de första tre åren. Dock är det ganska hög självrisk, så jag vet att vissa köper till självrisk reducering från andra bolag. Jag har inte gjort det.

Jag har FSD just nu, men skulle inte köpt till det om jag fick välja igen. Den är alldeles för strypt här i Sverige jämfört med vad den kostar enligt min mening. Men å andra sidan vet jag att det finns ägare här som inte kunnat leva utan den, så det är högst personlig preferens skulle jag säga.

Performance eller inte? Har du de extra pengarna som bara ligger och skräpar så kör på performance. Jag gillar saker som går snabbt men har ännu inte råkat ut för en situation där jag tyckt att det gick olidligt slött med LR. Personlig preferens där också om du frågar mig.
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
Ort: ÖRBYHUS

Re: Model X avbetalning

Inlägg av niklasha01 »

Hej!
Jag fick min bil i mars i år, LR, och bara autopilot. Den levereras numera med 572 hk och jag använder sällan alla dessa hästar. Kör oftast på chill för att spara däck. Bilen har varit på sc några gånger och har då haft modell S med total självkörningsförmåga och jag tycker inte det är värt pengarna men det är en smaksak och kan beställas i efterhand.

Räcker med halvförsäkring men ta extra för att minska självrisken. Kan rekommendera WaterCircles. Blev bäst och billigast för mig.
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Skriv svar