Jag tror det har att göra med att när P85D lanserades så hade den 18 km längre räckvidd än P85 enligt NEDC.mati skrev:Just precis. Jag har aldrig fattat varför den har fått den stämpeln. Min P85 var på alla sätt snålare än min 90D. Årssnittförbrukningen låg ungefär 1Wh/km lägre, men framförallt så var det enklare att köra den toksnålt när man ansträngde sig. Förbrukningssiffror runt 120Wh/km var kanske inte jättevanliga men ändå fullt realistiska. 90D:an hamnade inte ens i närheten, inte ens med avancerad eco-driving. RWD vs AWD måste ju vara en del av förklaringen.Nicke Nyfiken skrev:Och det sägs att just P85:an är den mest energislukande av alla Model S. Svårt att tro faktiskt. Den går att köra väldigt snålt om man vill.mati skrev:Ibland längtar jag verkligen tillbaka till gamla P85:an. Och den kom ändå långt innan Raven och allt jox som finns idag. Riktigt imponerande.Nicke Nyfiken skrev:Helsingborg - Lomma längs kustvägen istället för E6. Höll skyltade hastigheter hela tiden. Vindstilla och ingen höjdskillnad mellan start och mål.
Och sedan spred sig en ”sanning” att Teslas AWD var effektivare än RWD. Men Teslas räckviddssiffror för Model 3 och Y säger tvärt om att de bakhjulsdrivna är betydligt effektivare, och så är det säkert även med Model S även om ryktet säger något annat.