Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Personligt snålhetsrekord

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Re: Personligt snålhetsrekord

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 08 maj 2020 21:11

mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:Helsingborg - Lomma längs kustvägen istället för E6. Höll skyltade hastigheter hela tiden. Vindstilla och ingen höjdskillnad mellan start och mål.

Ibland längtar jag verkligen tillbaka till gamla P85:an. Och den kom ändå långt innan Raven och allt jox som finns idag. Riktigt imponerande.

Och det sägs att just P85:an är den mest energislukande av alla Model S. Svårt att tro faktiskt. Den går att köra väldigt snålt om man vill.

Just precis. Jag har aldrig fattat varför den har fått den stämpeln. Min P85 var på alla sätt snålare än min 90D. Årssnittförbrukningen låg ungefär 1Wh/km lägre, men framförallt så var det enklare att köra den toksnålt när man ansträngde sig. Förbrukningssiffror runt 120Wh/km var kanske inte jättevanliga men ändå fullt realistiska. 90D:an hamnade inte ens i närheten, inte ens med avancerad eco-driving. RWD vs AWD måste ju vara en del av förklaringen.

Jag tror det har att göra med att när P85D lanserades så hade den 18 km längre räckvidd än P85 enligt NEDC.
Och sedan spred sig en ”sanning” att Teslas AWD var effektivare än RWD. Men Teslas räckviddssiffror för Model 3 och Y säger tvärt om att de bakhjulsdrivna är betydligt effektivare, och så är det säkert även med Model S även om ryktet säger något annat.
Model S P85 med Autopilot
Model 3 reserverad 2016-03-31
Model Y LR med dragkrok beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
 
Inlägg: 3169
Blev medlem: 13 sep 2015 19:47
Ort: Lomma
Referralkod: ericjohanniklas807

Re: Personligt snålhetsrekord

Inläggav elbilist mati » 09 maj 2020 08:13

Så måste det ju vara. Och det gäller ju även andra märken. Titta t.ex. på siffrorna som Skoda nyligen har redovisat för Enyaq. AWD-versionerna har sämre räckvidd. Nu är kanske deras drivlina totalt sett lite sämre än Teslas, det vet jag inte. Men om det hade varit så att fyrhjulsdriften kan användas för att förlänga räckvidden så tror jag att man hade sett det hos alla tillverkare.
Sen kan det ju vara så att Teslas D-modeller trots allt är nästan lika effektiva som RWD-modellerna, skillnaden är alltså väldigt liten. Fördelarna som AWD ger väger tygnre än den något högre förbrukningen. Så är det säkert.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10910
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Personligt snålhetsrekord

Inläggav Teslaägare e5m1r » 09 maj 2020 08:19

Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:Helsingborg - Lomma längs kustvägen istället för E6. Höll skyltade hastigheter hela tiden. Vindstilla och ingen höjdskillnad mellan start och mål.

Ibland längtar jag verkligen tillbaka till gamla P85:an. Och den kom ändå långt innan Raven och allt jox som finns idag. Riktigt imponerande.

Och det sägs att just P85:an är den mest energislukande av alla Model S. Svårt att tro faktiskt. Den går att köra väldigt snålt om man vill.

Just precis. Jag har aldrig fattat varför den har fått den stämpeln. Min P85 var på alla sätt snålare än min 90D. Årssnittförbrukningen låg ungefär 1Wh/km lägre, men framförallt så var det enklare att köra den toksnålt när man ansträngde sig. Förbrukningssiffror runt 120Wh/km var kanske inte jättevanliga men ändå fullt realistiska. 90D:an hamnade inte ens i närheten, inte ens med avancerad eco-driving. RWD vs AWD måste ju vara en del av förklaringen.

Jag tror det har att göra med att när P85D lanserades så hade den 18 km längre räckvidd än P85 enligt NEDC.
Och sedan spred sig en ”sanning” att Teslas AWD var effektivare än RWD. Men Teslas räckviddssiffror för Model 3 och Y säger tvärt om att de bakhjulsdrivna är betydligt effektivare, och så är det säkert även med Model S även om ryktet säger något annat.
Model 3 och Y har annan motor än vad S hade
Första D modeller har 2 mindre motorer med olika utväxling istället för en stor
P modeller har en stor motor bak
PD har en stor bak och en liten fram
Nya PD modeller har samma stora motor bak ? ( osäker här ) och model 3 motor fram
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
 
Inlägg: 5833
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Referralkod: esmir2564

Re: Personligt snålhetsrekord

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 09 maj 2020 21:30

e5m1r skrev:Model 3 och Y har annan motor än vad S hade
Första D modeller har 2 mindre motorer med olika utväxling istället för en stor
P modeller har en stor motor bak
PD har en stor bak och en liten fram
Nya PD modeller har samma stora motor bak ? ( osäker här ) och model 3 motor fram

Nja, första D-modellen var väl P85D och enda skillnaden mot P85 var att man satte dit en ”liten” motor där fram. I övrigt var bilarna lika. Om det gav bättre räckvidd med en till motor för att den hade en annan utväxling så borde det bli samma resultat på 3 och Y, även om de har en annan typ av elmotor. Att det blir annorlunda på Raven köper jag eftersom man kombinerar olika typer av motorer på de modellerna.
Model S P85 med Autopilot
Model 3 reserverad 2016-03-31
Model Y LR med dragkrok beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
 
Inlägg: 3169
Blev medlem: 13 sep 2015 19:47
Ort: Lomma
Referralkod: ericjohanniklas807

Re: Personligt snålhetsrekord

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 09 maj 2020 21:31

Hur som helst så är det busenkelt att komma ner i förbrukning med en P85.

Jag var inspirerad av denna tråden när jag körde en sväng på de skånska landsvägarna tidigare idag. Jobbade lite aktivt med växelväljaren och frihjulade i alla små utförslut och undvek regen så långt det var möjligt. Undvek kraftiga accelerationer och försökte köra allmänt mjukt. Körde enligt skyltad hastighet som mest var 50 och 70. Men stundtals gick det både snabbare och långsammare. Start och mål på samma plats så vind och höjd är ingen faktor.


20200509_140346.jpg
Model S P85 med Autopilot
Model 3 reserverad 2016-03-31
Model Y LR med dragkrok beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
 
Inlägg: 3169
Blev medlem: 13 sep 2015 19:47
Ort: Lomma
Referralkod: ericjohanniklas807

Re: Personligt snålhetsrekord

Inläggav elbilist mati » 10 maj 2020 07:26

Precis, frirulla så mycket det går. När jag hade min P85 så pendlade jag 9 mil om dagen. Då utmanade jag mig själv ibland och försökte köra så snålt som möjligt utan att vara bromskloss i trafiken. Det är en blandning av 70, 80 och 100-väg. Det gick faktiskt att komma ner i fantastiskt låga siffror, runt 120Wh/km som sagt. Det är nästan mindre än vad vår e-Golf klarar av.
Senare med min 90D slutade jag med detta eftersom det var omöjligt att ens komma i närheten av denna låga förbrukning. Lägre än 160Wh/km har jag aldrig lyckats med. Det var liksom inte roligt längre när nya bilen inte är lika snål som gamla bilen var.
Okej, idag har jag en bil som inte vet vad låg förbrukning är för nånting. Men den har ju andra kvalitéer istället. :? :)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10910
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Personligt snålhetsrekord

Inläggav Teslaägare VarroF » 10 maj 2020 08:26

Nicke Nyfiken skrev:Hur som helst så är det busenkelt att komma ner i förbrukning med en P85.

Jag var inspirerad av denna tråden när jag körde en sväng på de skånska landsvägarna tidigare idag. Jobbade lite aktivt med växelväljaren och frihjulade i alla små utförslut och undvek regen så långt det var möjligt. Undvek kraftiga accelerationer och försökte köra allmänt mjukt. Körde enligt skyltad hastighet som mest var 50 och 70. Men stundtals gick det både snabbare och långsammare. Start och mål på samma plats så vind och höjd är ingen faktor.


20200509_140346.jpg


Växelväljare??
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 01 sep 2017 12:38

Re: Personligt snålhetsrekord

Inläggav Teslaägare NEO » 10 maj 2020 08:37

VarroF skrev:
Nicke Nyfiken skrev:Hur som helst så är det busenkelt att komma ner i förbrukning med en P85.

Jag var inspirerad av denna tråden när jag körde en sväng på de skånska landsvägarna tidigare idag. Jobbade lite aktivt med växelväljaren och frihjulade i alla små utförslut och undvek regen så långt det var möjligt. Undvek kraftiga accelerationer och försökte köra allmänt mjukt. Körde enligt skyltad hastighet som mest var 50 och 70. Men stundtals gick det både snabbare och långsammare. Start och mål på samma plats så vind och höjd är ingen faktor.


20200509_140346.jpg


Växelväljare??


Den du väljer vilket läge du kör i P-D-N-R, enkel grej att få ner förbrukningen är att lägga i N i nedförsbacke och frirulla istället för att regena.

Har haft två stycken P85+ en veteran en AP1, aldrig någonsin har jag sett liknande siffror, varken i Norge eller Sverige oavsett hur jag körde. Att komma ner under 170-180Wh/Km på motorväg krävdes att man körde som en 24kWh Leaf i 70 på 110. Har man Teslafi kan man dumpa en printscreen på hela körningen istället för förbrukning senaste 50km, där ser man höjdskillnad, genomsnittshastighet, temperatur och ger en mer realistisk bil, annars kan jag ju åka upp toppen av en skidanläggning och regena hela vägen ner och visa att bilen har 999 i räckvidd ...
Model X75D -16 AP2, 6S

Model XP100DL -16 AP1, 6s, 22" chrome delete
Model XP100DL HW3 -19 7s, 3M satin white, chrome delete
Model S P85+ AP1 UP Facelift -14
Model S P85DL+ -15
Model 3 LR P+ HW3 -19
Model S P85+ -13
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
 
Inlägg: 1492
Blev medlem: 24 okt 2017 19:17
Ort: Stockholm

Re: Personligt snålhetsrekord

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 10 maj 2020 11:29

NEO skrev:Har haft två stycken P85+ en veteran en AP1, aldrig någonsin har jag sett liknande siffror, varken i Norge eller Sverige oavsett hur jag körde. Att komma ner under 170-180Wh/Km på motorväg krävdes att man körde som en 24kWh Leaf i 70 på 110. Har man Teslafi kan man dumpa en printscreen på hela körningen istället för förbrukning senaste 50km, där ser man höjdskillnad, genomsnittshastighet, temperatur och ger en mer realistisk bil, annars kan jag ju åka upp toppen av en skidanläggning och regena hela vägen ner och visa att bilen har 999 i räckvidd ...

Ska jag tolka det som att du tror att jag ljuger när jag säger att start och mål är på samma plats, och istället har jag kört nedför en 5 mil lång nedförsbacke på den skånska slätten som ingen har hört talas om? :lol:
Model S P85 med Autopilot
Model 3 reserverad 2016-03-31
Model Y LR med dragkrok beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
 
Inlägg: 3169
Blev medlem: 13 sep 2015 19:47
Ort: Lomma
Referralkod: ericjohanniklas807

Re: Personligt snålhetsrekord

Inläggav Teslaägare NEO » 10 maj 2020 12:51

Nicke Nyfiken skrev:
NEO skrev:Har haft två stycken P85+ en veteran en AP1, aldrig någonsin har jag sett liknande siffror, varken i Norge eller Sverige oavsett hur jag körde. Att komma ner under 170-180Wh/Km på motorväg krävdes att man körde som en 24kWh Leaf i 70 på 110. Har man Teslafi kan man dumpa en printscreen på hela körningen istället för förbrukning senaste 50km, där ser man höjdskillnad, genomsnittshastighet, temperatur och ger en mer realistisk bil, annars kan jag ju åka upp toppen av en skidanläggning och regena hela vägen ner och visa att bilen har 999 i räckvidd ...

Ska jag tolka det som att du tror att jag ljuger när jag säger att start och mål är på samma plats, och istället har jag kört nedför en 5 mil lång nedförsbacke på den skånska slätten som ingen har hört talas om? :lol:


Nä absolut inte, men man ser ju titt som tätt bilder på diverse teslagrupper på FB där man visar liknande förbrukning och så ser man samtidigt att det körts 20km på 40min liksom. Det intressanta är: hur lång sträckan är, hur lång tid det tog, temp ute och hur många pers i bilen, då får man en bättre helhetsbild.

Med din förbrukning kommer du över 640km 100-0 med ett normalt degraderat 85kWh batteri, det känns extremt högt men inte osannolikt, därav är infon ovanför relevant.
Model X75D -16 AP2, 6S

Model XP100DL -16 AP1, 6s, 22" chrome delete
Model XP100DL HW3 -19 7s, 3M satin white, chrome delete
Model S P85+ AP1 UP Facelift -14
Model S P85DL+ -15
Model 3 LR P+ HW3 -19
Model S P85+ -13
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
 
Inlägg: 1492
Blev medlem: 24 okt 2017 19:17
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Model X

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.