3 barnstolar (0 + 2,5 + 5)

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Johan_E
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 jun 2020 15:00

3 barnstolar (0 + 2,5 + 5)

Inlägg av Johan_E »

Hej,

Har en Model S idag med två barn. Ett till på väg. Postade i Model S-forumet om det är görbart med barnstolarna men det verkar onekligen tight med två bakåtvända och en framåtvänd stol i en S om man inte installerar två extrastolar i bagaget. Jag vill få plats med barnvagn och ganska mycket packning också så bagaget är ändå viktigt och därför känns det inte som en så bra lösning.

Jag funderar på att byta till en X istället. Hur är det med en 7-sitsig X? Kan man fälla ena stolen i sista raden? I så fall tänker jag att man kan fälla ena, ha en bakåtvänd på den andra för att maximera bageutrymmet. På mitteraden har man då en bakåtvänd bakom passageraren och en framåtvänd bakom föraren då jag (föraren) är ganska lång.

Finns det bagageutrymme kvar för en barnvagn och ett par väskor bakom sista raden i en 7-sitsig X?

Råd (och bilder!) önskas :)
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jun 2017 21:39

Re: 3 barnstolar (0 + 2,5 + 5)

Inlägg av MikeeSouth »

Johan_E skrev:
Hej,

Har en Model S idag med två barn. Ett till på väg. Postade i Model S-forumet om det är görbart med barnstolarna men det verkar onekligen tight med två bakåtvända och en framåtvänd stol i en S om man inte installerar två extrastolar i bagaget. Jag vill få plats med barnvagn och ganska mycket packning också så bagaget är ändå viktigt och därför känns det inte som en så bra lösning.

Jag funderar på att byta till en X istället. Hur är det med en 7-sitsig X? Kan man fälla ena stolen i sista raden? I så fall tänker jag att man kan fälla ena, ha en bakåtvänd på den andra för att maximera bageutrymmet. På mitteraden har man då en bakåtvänd bakom passageraren och en framåtvänd bakom föraren då jag (föraren) är ganska lång.

Finns det bagageutrymme kvar för en barnvagn och ett par väskor bakom sista raden i en 7-sitsig X?

Råd (och bilder!) önskas :)
Hur gick det för dig? Jag är i mer eller mindre exakt samma situation med en S idag och ett tredje barn på väg. Superbra att du verkar ligga lite före mig så du kan testa och utvärdera :D

Det går att fälla ena sätet på tredje raden, alltså få 6 säten och större bagage. Osäker på hur det är att sitta på det ensamma sätet längst bak dock. Jag hade hoppats att en framåtvänd stol kunde sitta där.
Jag har sett lite videos/forumposter som pekar på att man inte får in någon stol alls på tredje raden, stämmer det? Sen verkar ju utrymmet bakom tredje raden vara ganska begränsat, betydligt mindre än en S (såklart). Jag blir osäker på hur mycket större utrymme det faktiskt är i en X i praktiken? Visst, man sitter högre och måsvingarna gör att det är enklare att få in barn i andra raden men är det andra fördelar med X över S avseende familj med tre barn? Dragkrok är såklart en fördel också. Men om man har två barnstolar på andra raden, kan man då fälla andra raden så man kommer in till tredje raden eller måste man ta bort stolen på rad 2 varje gång man ska in till rad 3?

Att fundera på bilköp innan man skaffar tre barn är alltså för sent :)

Kom igen nu folk med barnstolar i en X (eller S), kom med lite input och bilder här! Är också nyfiken på var det faktiskt finns ISOFIX-fästen i senaste generationerna av X, det verkar ju ha ändrats lite under åren.
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: 3 barnstolar (0 + 2,5 + 5)

Inlägg av JonasPersson »

Jag kan inte se att det ska vara några problem att ha varken en framåtvänd eller bakåtvänd stol i tredje raden. Jag kan testa ikväll om ni vill :) Ja, med en framåtvänd då... Har ingen bakåtvänd (längre) och skulle tro att en bakåtvänd inte är så himla trevligt - men det går säkert!

Det går bra att sitta på tredje raden med ena sätet nedfällt. Men nu var det ju bilbarnstolar vi pratade om ;)
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: 3 barnstolar (0 + 2,5 + 5)

Inlägg av PhR34k »

Ni kan byta mot min X
Blir sugen på en Model S ibland

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jun 2017 21:39

Re: 3 barnstolar (0 + 2,5 + 5)

Inlägg av MikeeSouth »

PhR34k skrev:
Ni kan byta mot min X Bild
Blir sugen på en Model S ibland

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Tack men nej tack :) Jag hoppas på en rejäl uppdatering nu mot slutet av september och sen blir det att trycka på knappen. Men du får gärna köpa min S sen om du vill, då kan du ha kvar X:en och känna lite vilken som passar för dagen/humöret/vädret ;)
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jun 2017 21:39

Re: 3 barnstolar (0 + 2,5 + 5)

Inlägg av MikeeSouth »

JonasPersson skrev:
Jag kan inte se att det ska vara några problem att ha varken en framåtvänd eller bakåtvänd stol i tredje raden. Jag kan testa ikväll om ni vill :) Ja, med en framåtvänd då... Har ingen bakåtvänd (längre) och skulle tro att en bakåtvänd inte är så himla trevligt - men det går säkert!

Det går bra att sitta på tredje raden med ena sätet nedfällt. Men nu var det ju bilbarnstolar vi pratade om ;)
Du får gärna testa om du orkar och vill - läste någon annan som sa att det var omöjligt med bakåtvänd. Om du orkar/vill får du gärna kolla var du har ISOFIX också då bakåtvända stolar utan ISOFIX är rejält bökiga. Inser dock att jag nog måste låna en X hos Tesla och testa själv i alla fall för att känna mig trygg :) Som nämnt innan kanske det är en omöjlighet att ha en stol på tredje raden och samtidigt ha två stolar på andra raden eftersom man då inte kan fälla fram andra raden för att nå tredje raden... Klurigt. Ett alternativ är att skaffa de smalaste stolarna som finns och sätta alla tre på andra raden, med en X kanske det inte är en omöjlighet att spänna fast ett barn i mittensätet. Med min nuvarande S skulle det inte gå, jag når helt enkelt inte bältet i mitten utan avancerad akrobatik och det orkar man inte med varje gång man ska åka nånstans.
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: 3 barnstolar (0 + 2,5 + 5)

Inlägg av JonasPersson »

MikeeSouth skrev:
JonasPersson skrev:
Jag kan inte se att det ska vara några problem att ha varken en framåtvänd eller bakåtvänd stol i tredje raden. Jag kan testa ikväll om ni vill :) Ja, med en framåtvänd då... Har ingen bakåtvänd (längre) och skulle tro att en bakåtvänd inte är så himla trevligt - men det går säkert!

Det går bra att sitta på tredje raden med ena sätet nedfällt. Men nu var det ju bilbarnstolar vi pratade om ;)
Du får gärna testa om du orkar och vill - läste någon annan som sa att det var omöjligt med bakåtvänd. Om du orkar/vill får du gärna kolla var du har ISOFIX också då bakåtvända stolar utan ISOFIX är rejält bökiga. Inser dock att jag nog måste låna en X hos Tesla och testa själv i alla fall för att känna mig trygg :) Som nämnt innan kanske det är en omöjlighet att ha en stol på tredje raden och samtidigt ha två stolar på andra raden eftersom man då inte kan fälla fram andra raden för att nå tredje raden... Klurigt. Ett alternativ är att skaffa de smalaste stolarna som finns och sätta alla tre på andra raden, med en X kanske det inte är en omöjlighet att spänna fast ett barn i mittensätet. Med min nuvarande S skulle det inte gå, jag når helt enkelt inte bältet i mitten utan avancerad akrobatik och det orkar man inte med varje gång man ska åka nånstans.
Ska kika i morgon!
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: 3 barnstolar (0 + 2,5 + 5)

Inlägg av Bernando »

MikeeSouth skrev:
JonasPersson skrev:
Jag kan inte se att det ska vara några problem att ha varken en framåtvänd eller bakåtvänd stol i tredje raden. Jag kan testa ikväll om ni vill :) Ja, med en framåtvänd då... Har ingen bakåtvänd (längre) och skulle tro att en bakåtvänd inte är så himla trevligt - men det går säkert!

Det går bra att sitta på tredje raden med ena sätet nedfällt. Men nu var det ju bilbarnstolar vi pratade om ;)
Du får gärna testa om du orkar och vill - läste någon annan som sa att det var omöjligt med bakåtvänd. Om du orkar/vill får du gärna kolla var du har ISOFIX också då bakåtvända stolar utan ISOFIX är rejält bökiga. Inser dock att jag nog måste låna en X hos Tesla och testa själv i alla fall för att känna mig trygg :) Som nämnt innan kanske det är en omöjlighet att ha en stol på tredje raden och samtidigt ha två stolar på andra raden eftersom man då inte kan fälla fram andra raden för att nå tredje raden... Klurigt. Ett alternativ är att skaffa de smalaste stolarna som finns och sätta alla tre på andra raden, med en X kanske det inte är en omöjlighet att spänna fast ett barn i mittensätet. Med min nuvarande S skulle det inte gå, jag når helt enkelt inte bältet i mitten utan avancerad akrobatik och det orkar man inte med varje gång man ska åka nånstans.
Har du funderat på en roterbar bilbarnstol? Vi har en sådan bakom förarstolen (MS), och roterar man den ett kvarts varv blir det enkelt att nå mittensätet. Har dessutom satt easy entry till att skjuta förarstolen närmre ratten så det skapas extra utrymme för en vuxen att ta sig förbi bilbarnstolen och sätta sig i mitten bak.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jun 2017 21:39

Re: 3 barnstolar (0 + 2,5 + 5)

Inlägg av MikeeSouth »

Bernando skrev:
Har du funderat på en roterbar bilbarnstol? Vi har en sådan bakom förarstolen (MS), och roterar man den ett kvarts varv blir det enkelt att nå mittensätet. Har dessutom satt easy entry till att skjuta förarstolen närmre ratten så det skapas extra utrymme för en vuxen att ta sig förbi bilbarnstolen och sätta sig i mitten bak.
Ah, bra tips! Det har jag inte funderat på. Gissar dock att roterbara kan vara större än vanliga och att det då blir trångt med tre stolar på andra raden? Men det ska helt klart underlättas. Ska definitivt testa att skjuta fram stolen med easy entry!
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: 3 barnstolar (0 + 2,5 + 5)

Inlägg av Bernando »

MikeeSouth skrev:
Bernando skrev:
Har du funderat på en roterbar bilbarnstol? Vi har en sådan bakom förarstolen (MS), och roterar man den ett kvarts varv blir det enkelt att nå mittensätet. Har dessutom satt easy entry till att skjuta förarstolen närmre ratten så det skapas extra utrymme för en vuxen att ta sig förbi bilbarnstolen och sätta sig i mitten bak.
Ah, bra tips! Det har jag inte funderat på. Gissar dock att roterbara kan vara större än vanliga och att det då blir trångt med tre stolar på andra raden? Men det ska helt klart underlättas. Ska definitivt testa att skjuta fram stolen med easy entry!
Bredden beror lite på vilken höjd över sätet du mäter. Iallafall på de två stolar vi har (en roterbar med isofix och en vanlig bakåtvänd som fästs med bälte) så är den roterbara bredare än den vanliga nere vid basen, alltså mot sätet. Men sådär 20 cm upp från sätet är nog den vanligare bredare. En annan skillnad är att isofixen sitter där den sitter, medan den med bälte går att installera lite olika nära dörren beroende på behov.

Bifogar bild på vårt baksäte (modell S som sagt)
20200820_140327.jpg
MS P85 2014
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 3 barnstolar (0 + 2,5 + 5)

Inlägg av [JM] »

Finns säkert nån här på forumet som har en X i din/er närhet du/ni kan få testa stolarna i.
Själv har vi bara en framåtstol kvar i som vi flyttar runt i bilen.
Bakåtvänd i mitten på en X är superlätt att hantera pga bakdörrarna. Finns dock ingen ISO-fix i mitten men man kan spänna remmar ner under baksätet för att få fast en bakåtvänd i mitten på ett bra sätt.
Finns några trådar från nåt år tillbaka om detta.
Skriv svar