Men den dj-la dragkroken

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Men den dj-la dragkroken

Inlägg av Jerker »

mans71 skrev:
idiotiskt med avtagbara krokar...
Ja, det är ett fånigt påhitt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Men den dj-la dragkroken

Inlägg av spacecoin »

Jerker skrev:
fth skrev:
Det känns som att det inte vore särskilt svårt att ta fram en bättre lösning, typ en knapp man trycker på så fälls kroken ut :roll:
/fth
Wow! Låter som en dröm! Undrar om nån biltillverkare har kommit på det? :?
Mercedes har det. Även EQC tror jag.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Men den dj-la dragkroken

Inlägg av olarsson »

Jag köpte en extra plastlucka från Tesla för 150:- eller något liknande. Mallade med en kartongbit och skar sedan ut minimala öppningar för att sticka in krok och kontakt. Så får luckan sitta kvar där och man slipper i alla fall pilla med den i tid och otid.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Men den dj-la dragkroken

Inlägg av John Galt »

spacecoin skrev:
Jerker skrev:
fth skrev:
Det känns som att det inte vore särskilt svårt att ta fram en bättre lösning, typ en knapp man trycker på så fälls kroken ut :roll:
/fth
Wow! Låter som en dröm! Undrar om nån biltillverkare har kommit på det? :?
Mercedes har det. Även EQC tror jag.
VW också tror jag.

Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Men den dj-la dragkroken

Inlägg av SwedishAdvocate »

John Galt skrev:
spacecoin skrev:
Jerker skrev:
fth skrev:
Det känns som att det inte vore särskilt svårt att ta fram en bättre lösning, typ en knapp man trycker på så fälls kroken ut :roll:
/fth
Wow! Låter som en dröm! Undrar om nån biltillverkare har kommit på det? :?
Mercedes har det. Även EQC tror jag.
VW också tror jag.

Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Jag är 99,99% säker på att Jerker ovan är ironisk...

Erbjuder inte alla(!) andra biltillverkare en lösning där man kan betala för att få en knapp el. dylikt som fäller ut en dragkrok?... Låt vara att man får fixera den på plats själv med en enkel handrörelse efter att den trillat/svingat sig ner...

Och Tesla erbjuder inte ens någon slags dragkrok på Model S...

Vilket tvingar min brorsa att välja mellan en X och en Y. S blir tyvärr inte ens ett alternativ. Inte 3 heller eftersom den inte har en halvkombilucka (eller vad det nu heter)...

Jag gillar så klart Tesla och skulle själv köpa en 3 om jag hade råd, men det känns lite sopigt av dem att lägga pengar på pruttkuddar och datorspel istället för en vettig dragkrok. Det känns som de faktiskt gör en felprioritering där. Tyvärr.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Men den dj-la dragkroken

Inlägg av Jerker »

SwedishAdvocate skrev:
Jag är 99,99% säker på att Jerker ovan är ironisk...
Äntligen nån som fattar! :lol:

Det var ju mest som en retorisk fråga! Jag vet att det finns många som erbjuder detta.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Men den dj-la dragkroken

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag är 99,99% säker på att Jerker ovan är ironisk...
Äntligen nån som fattar! :lol:

Det var ju mest som en retorisk fråga! Jag vet att det finns många som erbjuder detta.
Jo, mitt inlägg som du svarade på var också ”med glimten i ögat”, men trots rullande ögon så går sånt av någon anledning inte fram särskilt bra i diskussionsforum :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Men den dj-la dragkroken

Inlägg av Fredrik j »

Jag misstänker att åtminstone VW, MB och Volvo köper sina utfällbara krokar från samma tillverkare eftersom dom likadana ut. Dock finns Volvos bara i EU. I USA har man krokar av samma typ som tesla tror jag. Är utfällbara krokar kanske inte lagliga i usa?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Men den dj-la dragkroken

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Jag misstänker att åtminstone VW, MB och Volvo köper sina utfällbara krokar från samma tillverkare eftersom dom likadana ut. Dock finns Volvos bara i EU. I USA har man krokar av samma typ som tesla tror jag. Är utfällbara krokar kanske inte lagliga i usa?
Teslas system tillverkas av Bosal, som har sitt ursprung i Europa (Belgien och Nederländerna tror jag), samma typ av avtagbar krok har suttit på många bilar från VW, Audi, etc.

I USA använder man ju en annan typ av system för dragkroken, med en "hitch receiver", ett fyrkantsrör där man fäster valfri krok eller annat tillbehör med en sprint.

Jag gissar att ett automatiskt system anses för riskfyllt där, eftersom man inte på något enkelt sätt kan avgöra vad som faktiskt sitter i röret? Sitter det en krok med förlängning/förhöjning blir det kanske inte så kul om man råkar trycka på "fäll in"? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Men den dj-la dragkroken

Inlägg av Fredrik j »

Det blir väl lika kul som om man råkar trycka på fäll in med cykelstället monterat? Måste ju finnas en anledning som är svårare att komma runt. Bisak gör också utfällbara dragkrokar. Jag har en sån på min Opel insignia.
Verdi

Re: Men den dj-la dragkroken

Inlägg av Verdi »

Jag antar att bilen inte är konstruerad med dragkrok i åtanke utan det är något de kom på långt senare och då blev det en nödlösning för att blidka Europa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Men den dj-la dragkroken

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Jerker skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag är 99,99% säker på att Jerker ovan är ironisk...
Äntligen nån som fattar! :lol:

Det var ju mest som en retorisk fråga! Jag vet att det finns många som erbjuder detta.
Jo, mitt inlägg som du svarade på var också ”med glimten i ögat”, men trots rullande ögon så går sånt av någon anledning inte fram särskilt bra i diskussionsforum :D

/fth
Jag tyckte båda var klockrena :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrikw
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 apr 2017 22:33
Ort: Stehag

Re: Men den dj-la dragkroken

Inlägg av Henrikw »

BMW har elektrisk in- och utfällning. Det borde Tesla också ha!
Skriv svar