Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av HX100 »

Nej, problemet är tillbaka. Närmsta SC ligger i Norge som inte tar emot svennisar så man får väl leva med problemet tills man är söderut igen.
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av kalle_sala »

Jag hittar tyvärr inte Youtubeklippet som jag skrev om tidigare i tråden, men kortfattat så plockade dom bort dörrsidan, nån form av plastskydd har jag för mig att dom tog bort som typ satt med dubbelhäftande tejp, därefter så klickade/skruvade dom fast plasthållaren till sensorerna.

Om du rör dörren fram och tillbaka, hör du något som sitter löst då?

Som sagt ovan är friskt ur minnet bara.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av HX100 »

Hör inget rassel eller så. Bara ett knäppande varannan cm typ som man stänger den. Typ detta ljud

Har försökt kalibrera om men gjorde ingen skillnad.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av HX100 »

Kan erbjuda en "liten" status uppdatering på detta problem.

Först lämnade jag bilen på service i segeltorp då dörrens lås inte gick att stänga.
Några månader efteråt började dörren spjärna emot, man måste trycka på stängknappen flera gånger.
Då lämnade vi in den till Norrköping SC. De spände åt några bultar som rättade till dörren. Denna fix höll sig i ungefär 60 mil tills problemet var tillbaka.
Iom att den öppnade upp dörren med sån jävla kraft och att denna kraften gjorde så att det inte gick att stänga alltid så till slut så hoppade armen som kopplar ihop dörren med dörrmotorn av. Denna arm vek sig inåt och slog upp en buckla på passagerardörren inifrån. Så tittade man utifrån ser det ut som en buckla som pekar ut där lacken gick sönder. Samtidigt så började hela jävla dörren bli sne. Den liksom hängde neråt. Vilket i sin tur gjorde att den slog i falkvingedörren när båda stängdes samtidigt. Vilket slet upp lacken på falkdörren.

Nu tog vi bilen till kanalvägen. Lämnade in den i ca 6 dagar. De bytte dörrmotorn och försökte allmänt kämpa med att fixa till den. Slutsatsen när jag hämtade bilen var att dörrfan var felkonstruerad från fabrik och att vi måste lämna bilen på skadeverkstad...

Några månader efteråt lämnade jag in den till segeltorp i ett fjärde försök att få det fixat. Den behövde lämnas in på skadeverkstad för att fixa buckla samt att rikta om hela plåten på dörren. Detta tog 3 veckor!
När jag hämtar den så går jag och kollar, ser snyggt ut. Kör iväg och inser snabbt att det är ett otroligt vindbrus från dörren. Jag har bråttom och hinner inte vända tillbaka för att klaga där och då.
När jag väl kommer hem igen så börjar dörrfan bete sig på exakt samma sätt. Dörrmotorn lever sitt eget liv och spjärnar emot. Dessutom så ser jag att vindbruset kommer av att de inte hade rättat till passagerarrutan efter den korrekta placeringen av dörren. Den var fortfarande kalibrerad av hur den gamla dörren var helt sne. Springan är så stor att man kan stoppa in en kniv igenom längst upp till vänster vid karmen.

Jag klagar, är förbannad och de vill att jag ska komma ner med den igen. Jag har eget företag, småbarn och bor i Östersund vilket innebär en resa till SC är 120 mil fram och tillbaka. Trondheim som är närmast har haft stängd gräns pga Corona och även efter corona har de haft fullbokat konstant.

Det var inte ens en månad sen jag hämtade den från segeltorp efter de haft den i 3 veckor. Nu hände samma sak igen, dörrmotorarmen lossnade från dörren och slog upp en jävla buckla inifrån dörren.

Jag känner att jag pendlar mellan förtvivlad depression och fullständig psykotisk ilska. Vi har pungat ut med 1 miljon spänn och så kan man knappt ha en medpassagerare.

Om någon orkar läsa allt, varsågod. Jag behövde skriva ner hela proceduren som någon slags terapi. Vill bara sälja skiten nu.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av Teslared »

Fruktansvärt tråkig historia, det är ju nackdelen med Tesla med så få fungerande serviceställen.

Bara som en upplysning, eftersom sensorerna har nämnts tidigare, så finns det inga i framdörrarna bara i falkdörrarna. De kan tydligen lossna framför allt i värme.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av GreenMachine »

Läter som ett sensor-problem och borde vara busenkelt att åtgärda. Om min bil är riktigt skitig så har jag märkt att mina dörrar ibland kan få för sig att dom är blockerade och inte vågar öppna sig helt.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av ovelundkvist »

Är e det nån som inte far problem med dörrarna på X?!?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av Dafro »

Är glad att det inte blev en X för mig, men självklart kan det bli fel även på en E-tron men då finns det serviceställen, och dörrarna lär ju inte sluta fungera. Liter verkligen med dig.
27,8 kWp solceller
Westtech
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mar 2020 16:04

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av Westtech »

Dafro skrev:
Är glad att det inte blev en X för mig, men självklart kan det bli fel även på en E-tron men då finns det serviceställen, och dörrarna lär ju inte sluta fungera. Liter verkligen med dig.
Långt ifrån alla har problem med dörrarna. Min 2018 MX100 har rullat 9000mil varav jag kört senaste 2500 milen. Detta i temperaturer från -15 till +51 och aldrig haft problem med någon av dörrarna.
Jag hade valt en X idag igen.

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av Curik »

HX100 skrev:
Om någon orkar läsa allt, varsågod. Jag behövde skriva ner hela proceduren som någon slags terapi. Vill bara sälja skiten nu.
Hur har det gått för dig? Har det löst sig?
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av alseC »

Westtech skrev:
Dafro skrev:
Är glad att det inte blev en X för mig, men självklart kan det bli fel även på en E-tron men då finns det serviceställen, och dörrarna lär ju inte sluta fungera. Liter verkligen med dig.
Långt ifrån alla har problem med dörrarna. Min 2018 MX100 har rullat 9000mil varav jag kört senaste 2500 milen. Detta i temperaturer från -15 till +51 och aldrig haft problem med någon av dörrarna.
Jag hade valt en X idag igen.
Vår 2017 MX75 har nu rullat över 36200 mil och inte haft dörrproblem av annat slag än de kan vara svårt att öppna framdörrarna om rutorna är fastfrusna och måste tinas inifrån kupén eller försiktigt lossas utifrån. Jag hade valt en X igen, för den är så praktisk med 5 säten och bra att lasta i och ur (sväljer en EU-pall bakifrån eller en från någon sida om så krävs)
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av GreenMachine »

Kan vara något sensorfel kanske. Har märk ibland att om det är mycket smuts eller snö på bilen så kan den få för sig ibland att dörrarna har ett hinder på utsidan och inte öppnar sig fullt. Dock att det andra problemet att det bara "smäller upp" har jag aldrig varit med om men det låter som sagt som ett sensorfel.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av HX100 »

Curik skrev:
HX100 skrev:
Om någon orkar läsa allt, varsågod. Jag behövde skriva ner hela proceduren som någon slags terapi. Vill bara sälja skiten nu.
Hur har det gått för dig? Har det löst sig?
Har inte orkat ta tag i det. Nyopererad, trött och jul.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6104
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av spacecoin »

HX100 skrev:
Curik skrev:
HX100 skrev:
Om någon orkar läsa allt, varsågod. Jag behövde skriva ner hela proceduren som någon slags terapi. Vill bara sälja skiten nu.
Hur har det gått för dig? Har det löst sig?
Har inte orkat ta tag i det. Nyopererad, trött och jul.
Jag antar att du har bilen på firman? Annars är ju detta något för ARN känns det som. Jävligt tråkigt i alla fall.
Hoppas att du kan släppa detta i tre veckor och ha en fin jul och ledighet.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av Curik »

HX100 skrev:
Curik skrev:
HX100 skrev:
Om någon orkar läsa allt, varsågod. Jag behövde skriva ner hela proceduren som någon slags terapi. Vill bara sälja skiten nu.
Hur har det gått för dig? Har det löst sig?
Har inte orkat ta tag i det. Nyopererad, trött och jul.
Hoppas du mår bättre snart och ha en fin jul!
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av HX100 »

spacecoin skrev:
HX100 skrev:
Curik skrev:
HX100 skrev:
Om någon orkar läsa allt, varsågod. Jag behövde skriva ner hela proceduren som någon slags terapi. Vill bara sälja skiten nu.
Hur har det gått för dig? Har det löst sig?
Har inte orkat ta tag i det. Nyopererad, trött och jul.
Jag antar att du har bilen på firman? Annars är ju detta något för ARN känns det som. Jävligt tråkigt i alla fall.
Hoppas att du kan släppa detta i tre veckor och ha en fin jul och ledighet.
Nej, privatägd.
God Jul iallafall.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6104
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av spacecoin »

HX100 skrev:
spacecoin skrev:
HX100 skrev:
Curik skrev:
HX100 skrev:
Om någon orkar läsa allt, varsågod. Jag behövde skriva ner hela proceduren som någon slags terapi. Vill bara sälja skiten nu.
Hur har det gått för dig? Har det löst sig?
Har inte orkat ta tag i det. Nyopererad, trött och jul.
Jag antar att du har bilen på firman? Annars är ju detta något för ARN känns det som. Jävligt tråkigt i alla fall.
Hoppas att du kan släppa detta i tre veckor och ha en fin jul och ledighet.
Nej, privatägd.
God Jul iallafall.
Jag skulle överväga en anmälan till ARN i så fall.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av HX100 »

Jag kontaktade de i början på januari... Försökte få någon slags kompensation, byte till annan bil, bärgning ner till en verkstad, vad som helst. Jag hävdar fabrikationsfel. Inget funkar. Hotar med ARN osv.
Tillslut lyckas de boka en tid för service tekniker som ska komma från en nyöppnad liten halvofficiell filial i sundvall. Det var mer än en månads väntetid tills de kunde komma dock. Men ok, jag slipper köra ner iallafall.
Under tiden har laddluckan börjat leva sitt eget liv, den stänger och öppnar sig konstant när man är parkerad. Jag ber de fixa det också.
Tiden börjar komma, om 1 dag idag skulle de komma och fixa allt. Hade lovat att byta allt som skulle kunna tänkas vara trasigt och de skulle vara förberedd med att ha med alla delar.
Min sambo sa bara idag att det är så pinsamt att stå på andra sidan av bilen och säga åt mig högt att öppna dörren inifrån. Men jag sa att det kommer vara fixat imorgon iallafall..

Nu på kvällen fick jag sms om att de skjuter upp tiden med en månad och två veckor. De hävdar att de inte fått tag på alla delar som behövs. Trots att de haft minst en månad på sig.
Och de kunde inte ens behålla den avtalade tiden för att iallafall fixa laddluckan och rätta till det jävla fönstret på berörda dörren som har sånt förbannat vindbrus (det låter mindre att köra med rutan helt öppen än att köra med den stängd)

Hjärnan min vrider sig ut och in av frustration.
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Passagerardörr öppnas hänsynslöst.

Inlägg av alseC »

HX100 skrev:
Under tiden har laddluckan börjat leva sitt eget liv, den stänger och öppnar sig konstant när man är parkerad. Jag ber de fixa det också.
Hade samma fenomen på vår X:s laddlucka i höstas när det regnade som mest. Den gav till slut ett felmeddelande så att det inte gick att ladda bilen alls, vare sig hemma eller på SuC. Googlade och såg en model S som hade samma fel, och den som gjort YT filmen förklarade att det beror på att det är skräp som täpper till den lilla dräneringskanal som är i botten på den fördjupning i lyckthuset, där laddportens mekanism sitter. Mekanismen skadas av stående vatten och måste bytas. Om det inte gått för långt kanske det räcker med att blåsa med tryckluft när porten är öppen, för att få bort vattnet. Men rådet var att om möjligt rensa kanalen eller till och med borra upp ett större hål i lycktpottans botten, för att undvika stående vatten igen.

Vet ej om din X står ute och vatten kan samlas i botten på lykthuset?
Skriv svar