Öppna falkvingedörrarna i carport, går det?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Öppna falkvingedörrarna i carport, går det?

Inlägg av OlleBack »

Hej hej! Har idag en modell S men har chans att lämna tillbaka den i november mot garanterat restvärde (köpt privat) alternativt sälja den. Funderar då om man inte borde prova en modell X istället för en ny S när man ändå håller på.

Min största oro är dock om den går få in i carporten och om man kan öppna vingarna när den står där i? Nån som har erfarenhet eller råkar bo i Huddinge (Vistaberg) och vågar komma och provbacka? Model S går preeecis in med en halv cm på varje sida om jag inte fäller speglarna. X är väl några cm bredare?

/Olle
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2172
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Öppna falkvingedörrarna i carport, går det?

Inlägg av jpetters »

OlleBack skrev:
Hej hej! Har idag en modell S men har chans att lämna tillbaka den i november mot garanterat restvärde (köpt privat) alternativt sälja den. Funderar då om man inte borde prova en modell X istället för en ny S när man ändå håller på.

Min största oro är dock om den går få in i carporten och om man kan öppna vingarna när den står där i? Nån som har erfarenhet eller råkar bo i Huddinge (Vistaberg) och vågar komma och provbacka? Model S går preeecis in med en halv cm på varje sida om jag inte fäller speglarna. X är väl några cm bredare?

/Olle
Ja, Xen är bredare så du kommer sannolikt få fälla speglarna.
Hur brett är det inne i carporten där vingarna skulle vara?
Jag parkerar i garage och det fungerar ganska precis med höjden när bilen står på Low. Bredden är ingen begränsning i mitt fall.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Öppna falkvingedörrarna i carport, går det?

Inlägg av Svenssons »

Enligt dagens manualer är det följande mått som gäller för S/X:

Model S med backspeglar: 2189 mm
Model S utan backspeglar: 1964 mm

Model X med backspeglar: 2271 mm
Model X utan backspeglar: 2072 mm

Låter inte som en X går att köra in utan att fälla in backspeglarna i alla fall. Öppna dörrarna väl inne beror på hur mycket utrymme som finns väl inne. Behövs inte så mycket men antagligen kommer man behöva forcera öppningen manuellt varje gång om det är smalt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Öppna falkvingedörrarna i carport, går det?

Inlägg av OlleBack »

jpetters skrev:
OlleBack skrev:
Hej hej! Har idag en modell S men har chans att lämna tillbaka den i november mot garanterat restvärde (köpt privat) alternativt sälja den. Funderar då om man inte borde prova en modell X istället för en ny S när man ändå håller på.

Min största oro är dock om den går få in i carporten och om man kan öppna vingarna när den står där i? Nån som har erfarenhet eller råkar bo i Huddinge (Vistaberg) och vågar komma och provbacka? Model S går preeecis in med en halv cm på varje sida om jag inte fäller speglarna. X är väl några cm bredare?

/Olle
Ja, Xen är bredare så du kommer sannolikt få fälla speglarna.
Hur brett är det inne i carporten där vingarna skulle vara?
Jag parkerar i garage och det fungerar ganska precis med höjden när bilen står på Low. Bredden är ingen begränsning i mitt fall.
Tack för svar! Har oändligt med bredd men är ganska lågt upp till "kanten" på carporten. Kan dörrarna åka ut mer åt sidan för att kompensera för låg hög?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Öppna falkvingedörrarna i carport, går det?

Inlägg av OlleBack »

Svenssons skrev:
Enligt dagens manualer är det följande mått som gäller för S/X:

Model S med backspeglar: 2189 mm
Model S utan backspeglar: 1964 mm

Model X med backspeglar: 2271 mm
Model X utan backspeglar: 2072 mm

Låter inte som en X går att köra in utan att fälla in backspeglarna i alla fall. Öppna dörrarna väl inne beror på hur mycket utrymme som finns väl inne. Behövs inte så mycket men antagligen kommer man behöva forcera öppningen manuellt varje gång om det är smalt.
Shit. 10 cm bredare med fällda backspeglar :/ mätte precis 2240 mellan stolparna och 2040 upp till kanten på carporten..

Hm 224 - 207 = 17. Delat på två blir 8.5. låter ju inte omöjligt. Brukar backa med speglarna ute för att se till att man inte tar i, sen fälla in dom när man kommer närmare och sen bara köra rakt in efter det. Har funkat med s i3 år iaf :)

Är det fortfarande backspeglarna som är bredaste delen när de är fällda som på s?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Öppna falkvingedörrarna i carport, går det?

Inlägg av Teslaspolen »

OlleBack skrev:
Svenssons skrev:
Enligt dagens manualer är det följande mått som gäller för S/X:

Model S med backspeglar: 2189 mm
Model S utan backspeglar: 1964 mm

Model X med backspeglar: 2271 mm
Model X utan backspeglar: 2072 mm

Låter inte som en X går att köra in utan att fälla in backspeglarna i alla fall. Öppna dörrarna väl inne beror på hur mycket utrymme som finns väl inne. Behövs inte så mycket men antagligen kommer man behöva forcera öppningen manuellt varje gång om det är smalt.
Shit. 10 cm bredare med fällda backspeglar :/ mätte precis 2240 mellan stolparna och 2040 upp till kanten på carporten..

Hm 224 - 207 = 17. Delat på två blir 8.5. låter ju inte omöjligt. Brukar backa med speglarna ute för att se till att man inte tar i, sen fälla in dom när man kommer närmare och sen bara köra rakt in efter det. Har funkat med s i3 år iaf :)

Är det fortfarande backspeglarna som är bredaste delen när de är fällda som på s?
Vi har X och trååångt garage. Den går in med speglarna ute men då är det kanske 1 cm marginal totalt, så vi har speglarna infällda. Ja, dom är bredaste biten, brukar backa ut fram tills speglarnar i höjd med porten, sedan fälla in dom och backa ut sista biten.

Trångt ja, men det går utan problem. Bakdörrarna brukar vi se till att vara klara med innan, det är för bökigt inne i garaget, trångt både uppåt och i sidled.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Öppna falkvingedörrarna i carport, går det?

Inlägg av OlleBack »

Tesla kom förbi med en x så jag fick prova :) gick bra om man tar det piano.

Råkade lägga en order :(
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Öppna falkvingedörrarna i carport, går det?

Inlägg av fth »

OlleBack skrev:
Råkade lägga en order :(
Det blir lätt så :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Öppna falkvingedörrarna i carport, går det?

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
OlleBack skrev:
Råkade lägga en order :(
Det blir lätt så :D

/fth
Ja fy fan :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar