Tesla Model X köpråd
Moderator: Redaktion
Tesla Model X köpråd
Hej på er!
Jag är ny här. Jag tänker köpa en begagnad Tesla Model X. Vi bor i hyresrätt. Så min fråga är, hur/vart kan man ladda bilen ? Så att man kan klara sig på bästa sätt?
Min hyresvärd har en plan på att skaffa laddbox till elbilar men inget datum är fastställd.
Tack.
Jag är ny här. Jag tänker köpa en begagnad Tesla Model X. Vi bor i hyresrätt. Så min fråga är, hur/vart kan man ladda bilen ? Så att man kan klara sig på bästa sätt?
Min hyresvärd har en plan på att skaffa laddbox till elbilar men inget datum är fastställd.
Tack.
Re: Tesla Model X köpråd
Kolla på tex uppladdning.nu vad det finns för laddare där du/ni brukar röra er.
Finns det tex någon inom promenadavstånd från hem/jobb/fritidsaktiviteter/mataffär etc?
Finns det tex någon inom promenadavstånd från hem/jobb/fritidsaktiviteter/mataffär etc?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla Model X köpråd
Det bästa är om du kan ladda nånstans där du står längre tid, tex jobbet. I direkt anknytning till jobbet eller hemmet.
Eller som föreslaget, nånstans där du är ofta, tex mataffären. Tänk i så fall på att du bör då ladda med hög effekt, dvs CCS snabbladdare, vilket nästan inga mataffärer har, du handlar troligen inte flera timmar. Tänk på att inte göra det för krångligt, om du måste åka omvägar, eller specifikt måste åka för att ladda bilen kommer du inte efter några månader tycka att du gjort rätt.
Kanske du kan dra en skarvsladd i garaget och få ladda från ett valigt schukouttag eller kanske finns det ett trefasuttag redan nånstans i garaget, inte osannolikt. Du kanske kan få byta plats och hamna nära det uttaget. Eller bytlånas med någon som har plats nära. Prata med hyresvärden och berätta att det går att ställa ner hur mycket effekt bilen tar ur uttaget så att du minimerar/eliminerar risk för brand och att säkringen ryker.
Eller som föreslaget, nånstans där du är ofta, tex mataffären. Tänk i så fall på att du bör då ladda med hög effekt, dvs CCS snabbladdare, vilket nästan inga mataffärer har, du handlar troligen inte flera timmar. Tänk på att inte göra det för krångligt, om du måste åka omvägar, eller specifikt måste åka för att ladda bilen kommer du inte efter några månader tycka att du gjort rätt.
Kanske du kan dra en skarvsladd i garaget och få ladda från ett valigt schukouttag eller kanske finns det ett trefasuttag redan nånstans i garaget, inte osannolikt. Du kanske kan få byta plats och hamna nära det uttaget. Eller bytlånas med någon som har plats nära. Prata med hyresvärden och berätta att det går att ställa ner hur mycket effekt bilen tar ur uttaget så att du minimerar/eliminerar risk för brand och att säkringen ryker.
MYP
X90d
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Tesla Model X köpråd
Nyare Lidl brukar ha 50 kW laddare gratis på plats.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Tesla Model X köpråd
Tack för tipsen min vän.macksie skrev:Det bästa är om du kan ladda nånstans där du står längre tid, tex jobbet. I direkt anknytning till jobbet eller hemmet.
Eller som föreslaget, nånstans där du är ofta, tex mataffären. Tänk i så fall på att du bör då ladda med hög effekt, dvs CCS snabbladdare, vilket nästan inga mataffärer har, du handlar troligen inte flera timmar. Tänk på att inte göra det för krångligt, om du måste åka omvägar, eller specifikt måste åka för att ladda bilen kommer du inte efter några månader tycka att du gjort rätt.
Kanske du kan dra en skarvsladd i garaget och få ladda från ett valigt schukouttag eller kanske finns det ett trefasuttag redan nånstans i garaget, inte osannolikt. Du kanske kan få byta plats och hamna nära det uttaget. Eller bytlånas med någon som har plats nära. Prata med hyresvärden och berätta att det går att ställa ner hur mycket effekt bilen tar ur uttaget så att du minimerar/eliminerar risk för brand och att säkringen ryker.
Vi har faktiskt ett ställe som inte är så speciellt långt från där vi bor. Där brukar många Tesla bilar står för laddning(ingen Supercharging)
Jag brukar inte köra mycket utan 30-50 kom om dagen. Hur länge en full laddning kommer att räcka för mig tror du?
Re: Tesla Model X köpråd
Vi har en Lidl nära osskenjon skrev:Nyare Lidl brukar ha 50 kW laddare gratis på plats.
Men jag tror inte att jag har sett sådana. Ska kolla det imorgon.
Re: Tesla Model X köpråd
Tack för tipsentaliz skrev:Kolla på tex uppladdning.nu vad det finns för laddare där du/ni brukar röra er.
Finns det tex någon inom promenadavstånd från hem/jobb/fritidsaktiviteter/mataffär etc?
Re: Tesla Model X köpråd
Försök hitta en p plats med laddmöjlighet , även om du kanske får gå en bit.
Min erfarenhet är att de blir rätt jobbigt att inte kunna ladda på en fast plats.
Min erfarenhet är att de blir rätt jobbigt att inte kunna ladda på en fast plats.
Re: Tesla Model X köpråd
https://www.elbilen.org/lidl-oppnar-sna ... a-butiker/Dellinho skrev:Vi har en Lidl nära osskenjon skrev:Nyare Lidl brukar ha 50 kW laddare gratis på plats.
Men jag tror inte att jag har sett sådana. Ska kolla det imorgon.
Här kan du se vilka.
Re: Tesla Model X köpråd
Men man behöver väl inte ladda varje dag va? Jag menar jatt ag kan ladda den fullt på en annan parkering plats hela natten och sedan använda bilen i ett par veckor, eller kommer denna idé att inte funka?swegarm skrev:Försök hitta en p plats med laddmöjlighet , även om du kanske får gå en bit.
Min erfarenhet är att de blir rätt jobbigt att inte kunna ladda på en fast plats.
Mvh.
Re: Tesla Model X köpråd
Kan funka men är nog inte optimalt. Kan bli jobbigt när man behöver göra oplanerade resor t.ex. Tyvärr är en stor tjusning med elbil att ha den laddad på morgonen. Säger inte att det inte går men blir jobbigare. Bilen drar tyvärr en del ström när man inte kör också.Dellinho skrev:Men man behöver väl inte ladda varje dag va? Jag menar jatt ag kan ladda den fullt på en annan parkering plats hela natten och sedan använda bilen i ett par veckor, eller kommer denna idé att inte funka?swegarm skrev:Försök hitta en p plats med laddmöjlighet , även om du kanske får gå en bit.
Min erfarenhet är att de blir rätt jobbigt att inte kunna ladda på en fast plats.
Mvh.
Lycka till!
Re: Tesla Model X köpråd
En av de större fördelarna med elbil är att slippa fylla på energi en gång i veckan eller liknande.
Jag skulle också rekommendera att hitta en parkeringsplats med laddmöjlighet. Funkar visserligen tillfälligt att ladda lite då och då men är inte optimalt som sagt var.
Jag skulle också rekommendera att hitta en parkeringsplats med laddmöjlighet. Funkar visserligen tillfälligt att ladda lite då och då men är inte optimalt som sagt var.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Model X köpråd
OlleBack skrev:Kan funka men är nog inte optimalt. Kan bli jobbigt när man behöver göra oplanerade resor t.ex. Tyvärr är en stor tjusning med elbil att ha den laddad på morgonen. Säger inte att det inte går men blir jobbigare. Bilen drar tyvärr en del ström när man inte kör också.Dellinho skrev:Men man behöver väl inte ladda varje dag va? Jag menar jatt ag kan ladda den fullt på en annan parkering plats hela natten och sedan använda bilen i ett par veckor, eller kommer denna idé att inte funka?swegarm skrev:Försök hitta en p plats med laddmöjlighet , även om du kanske får gå en bit.
Min erfarenhet är att de blir rätt jobbigt att inte kunna ladda på en fast plats.
Mvh.
Lycka till!
Tack
Re: Tesla Model X köpråd
Grejen är att jag har en jätte bra parkerings plats som är 10 meter från min lägenhetSvenssons skrev:En av de större fördelarna med elbil är att slippa fylla på energi en gång i veckan eller liknande.
Jag skulle också rekommendera att hitta en parkeringsplats med laddmöjlighet. Funkar visserligen tillfälligt att ladda lite då och då men är inte optimalt som sagt var.
Re: Tesla Model X köpråd
Kolla Bee.se och deras laddare. Deras abonnemang för 399 är prisvärt (andra villkor från 1 nov) men annars bra. Jag är också med på flera köp och sälj sidor på FB, där brukar det komma ut om folk som låter en ladda på deras plats mot en kostnad. Kan vara värt att skriva i ditt område och se om du får nappDellinho skrev:Grejen är att jag har en jätte bra parkerings plats som är 10 meter från min lägenhetSvenssons skrev:En av de större fördelarna med elbil är att slippa fylla på energi en gång i veckan eller liknande.
Jag skulle också rekommendera att hitta en parkeringsplats med laddmöjlighet. Funkar visserligen tillfälligt att ladda lite då och då men är inte optimalt som sagt var.
Re: Tesla Model X köpråd
Tillfälligt funkar det ju. Sedan kan man försöka få in vana att försöka ladda bilen på jobbet, lunchen, gymmet, vandringsleden, när man handlar eller andra aktiviteter som man gör varje vecka. Förhoppningsvis löser din hyresvärd laddplats kvickt och Bee är ett utmärkt tips.Dellinho skrev:Grejen är att jag har en jätte bra parkerings plats som är 10 meter från min lägenhetSvenssons skrev:En av de större fördelarna med elbil är att slippa fylla på energi en gång i veckan eller liknande.
Jag skulle också rekommendera att hitta en parkeringsplats med laddmöjlighet. Funkar visserligen tillfälligt att ladda lite då och då men är inte optimalt som sagt var.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Model X köpråd
Tack för tipsetElexotico skrev:Kolla Bee.se och deras laddare. Deras abonnemang för 399 är prisvärt (andra villkor från 1 nov) men annars bra. Jag är också med på flera köp och sälj sidor på FB, där brukar det komma ut om folk som låter en ladda på deras plats mot en kostnad. Kan vara värt att skriva i ditt område och se om du får nappDellinho skrev:Grejen är att jag har en jätte bra parkerings plats som är 10 meter från min lägenhetSvenssons skrev:En av de större fördelarna med elbil är att slippa fylla på energi en gång i veckan eller liknande.
Jag skulle också rekommendera att hitta en parkeringsplats med laddmöjlighet. Funkar visserligen tillfälligt att ladda lite då och då men är inte optimalt som sagt var.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Tesla Model X köpråd
Tar du en X med 100 batteriet och kör 30 km per dag funkar det utmärkt att ladda en gång i veckan på någon snabbladdare.
350 km på en laddning bör du kunna räkna på.
Vet inte varför så många laddar sin elbil varje natt, jag laddar inte mer än nödvändigt trots laddbox i mitt egna garage.
Går ju att stänga ner Tesla bilen i djupare sömn, så drar den inte så mycket ström per dygn den står parkerad.
Känns onödigt att slita ut laddkontakten i förtid. Det är bara på vintern jag sätter i den ofta, detta för att förvärma bilen med ström från elnätet innan avresa.
350 km på en laddning bör du kunna räkna på.
Vet inte varför så många laddar sin elbil varje natt, jag laddar inte mer än nödvändigt trots laddbox i mitt egna garage.
Går ju att stänga ner Tesla bilen i djupare sömn, så drar den inte så mycket ström per dygn den står parkerad.
Känns onödigt att slita ut laddkontakten i förtid. Det är bara på vintern jag sätter i den ofta, detta för att förvärma bilen med ström från elnätet innan avresa.
Re: Tesla Model X köpråd
Ja, att kunna ladda på jobbet är utmärkt. Men jag tror inte att vi har på vår arbetsplats.Svenssons skrev:Tillfälligt funkar det ju. Sedan kan man försöka få in vana att försöka ladda bilen på jobbet, lunchen, gymmet, vandringsleden, när man handlar eller andra aktiviteter som man gör varje vecka. Förhoppningsvis löser din hyresvärd laddplats kvickt och Bee är ett utmärkt tips.Dellinho skrev:Grejen är att jag har en jätte bra parkerings plats som är 10 meter från min lägenhetSvenssons skrev:En av de större fördelarna med elbil är att slippa fylla på energi en gång i veckan eller liknande.
Jag skulle också rekommendera att hitta en parkeringsplats med laddmöjlighet. Funkar visserligen tillfälligt att ladda lite då och då men är inte optimalt som sagt var.
Jag ska prata med min snälla chef och hon brukar vara jätte snäll men snål är hon
Re: Tesla Model X köpråd
Tänkte faktiskt som dig att det är onödigt att ladda varje dag speciellt när man har ett så stort batteri som 100DOff Grid Byggaren skrev:Tar du en X med 100 batteriet och kör 30 km per dag funkar det utmärkt att ladda en gång i veckan på någon snabbladdare.
350 km på en laddning bör du kunna räkna på.
Vet inte varför så många laddar sin elbil varje natt, jag laddar inte mer än nödvändigt trots laddbox i mitt egna garage.
Går ju att stänga ner Tesla bilen i djupare sömn, så drar den inte så mycket ström per dygn den står parkerad.
Känns onödigt att slita ut laddkontakten i förtid. Det är bara på vintern jag sätter i den ofta, detta för att förvärma bilen med ström från elnätet innan avresa.
Men jag har fått höra att Supercharger sliter på batterierna mycket snabbare än vanliga laddare. Stämmer detta?
Re: Tesla Model X köpråd
Jag kopplar in bilen varje natt eller egentligen varje gång jag kommer hem. Det gör jag för att jag inte ska glömma att göra det. Dessutom har jag alltid fördelen av att ha hela räckvidden varje morgon. Det gör att jag klarar mig med ett mindre batteri än om jag skulle behöva ha marginal för föra dagar. På Teslan har det ju absolut ingen betydelse om den står inkopplad hela tiden eftersom bilen klarar sig själv och hanterar laddnivån. Men även Leafen har klarat det rätt bra då vi har bra SOC trots några år på nacken och ofta inkopplad bil.Off Grid Byggaren skrev:Tar du en X med 100 batteriet och kör 30 km per dag funkar det utmärkt att ladda en gång i veckan på någon snabbladdare.
350 km på en laddning bör du kunna räkna på.
Vet inte varför så många laddar sin elbil varje natt, jag laddar inte mer än nödvändigt trots laddbox i mitt egna garage.
Går ju att stänga ner Tesla bilen i djupare sömn, så drar den inte så mycket ström per dygn den står parkerad.
Känns onödigt att slita ut laddkontakten i förtid. Det är bara på vintern jag sätter i den ofta, detta för att förvärma bilen med ström från elnätet innan avresa.
Nu är det här jag som har laddning hemma (och på jobbet, fast den används inte) så jag behöver ju inte trassla för att kunna ladda. Hade jag inte haft hemma laddning hade jag nog försökt ladda så ofta det bara går när jag gör ärenden och också försökt hitta en bra laddare i närområdet där jag vet att jag kommer kunna fylla upp, när det behövs.
Framför allt hade jag legat på hyresvärden om laddbox och/eller om att få ladda via ett uttag.
Re: Tesla Model X köpråd
LarsL skrev:Jag kopplar in bilen varje natt eller egentligen varje gång jag kommer hem. Det gör jag för att jag inte ska glömma att göra det. Dessutom har jag alltid fördelen av att ha hela räckvidden varje morgon. Det gör att jag klarar mig med ett mindre batteri än om jag skulle behöva ha marginal för föra dagar. På Teslan har det ju absolut ingen betydelse om den står inkopplad hela tiden eftersom bilen klarar sig själv och hanterar laddnivån. Men även Leafen har klarat det rätt bra då vi har bra SOC trots några år på nacken och ofta inkopplad bil.Off Grid Byggaren skrev:Tar du en X med 100 batteriet och kör 30 km per dag funkar det utmärkt att ladda en gång i veckan på någon snabbladdare.
350 km på en laddning bör du kunna räkna på.
Vet inte varför så många laddar sin elbil varje natt, jag laddar inte mer än nödvändigt trots laddbox i mitt egna garage.
Går ju att stänga ner Tesla bilen i djupare sömn, så drar den inte så mycket ström per dygn den står parkerad.
Känns onödigt att slita ut laddkontakten i förtid. Det är bara på vintern jag sätter i den ofta, detta för att förvärma bilen med ström från elnätet innan avresa.
Nu är det här jag som har laddning hemma (och på jobbet, fast den används inte) så jag behöver ju inte trassla för att kunna ladda. Hade jag inte haft hemma laddning hade jag nog försökt ladda så ofta det bara går när jag gör ärenden och också försökt hitta en bra laddare i närområdet där jag vet att jag kommer kunna fylla upp, när det behövs.
Framför allt hade jag legat på hyresvärden om laddbox och/eller om att få ladda via ett uttag.
Så du menar att det är inte så farligt att ladda så fort man har möjlighet, tex, när man handlar nån timme på Ica eller när man går i stan med sina kompisar?
Re: Tesla Model X köpråd
Ingen fara att ladda ofta. Det som är farligt är att tömma batteriet helt och låta det stå utan laddning eller ladda batteriet till 100% och låta det stå fulladdat. Litium batterier gillar inte 0 eller 100 %Dellinho skrev:LarsL skrev:Jag kopplar in bilen varje natt eller egentligen varje gång jag kommer hem. Det gör jag för att jag inte ska glömma att göra det. Dessutom har jag alltid fördelen av att ha hela räckvidden varje morgon. Det gör att jag klarar mig med ett mindre batteri än om jag skulle behöva ha marginal för föra dagar. På Teslan har det ju absolut ingen betydelse om den står inkopplad hela tiden eftersom bilen klarar sig själv och hanterar laddnivån. Men även Leafen har klarat det rätt bra då vi har bra SOC trots några år på nacken och ofta inkopplad bil.Off Grid Byggaren skrev:Tar du en X med 100 batteriet och kör 30 km per dag funkar det utmärkt att ladda en gång i veckan på någon snabbladdare.
350 km på en laddning bör du kunna räkna på.
Vet inte varför så många laddar sin elbil varje natt, jag laddar inte mer än nödvändigt trots laddbox i mitt egna garage.
Går ju att stänga ner Tesla bilen i djupare sömn, så drar den inte så mycket ström per dygn den står parkerad.
Känns onödigt att slita ut laddkontakten i förtid. Det är bara på vintern jag sätter i den ofta, detta för att förvärma bilen med ström från elnätet innan avresa.
Nu är det här jag som har laddning hemma (och på jobbet, fast den används inte) så jag behöver ju inte trassla för att kunna ladda. Hade jag inte haft hemma laddning hade jag nog försökt ladda så ofta det bara går när jag gör ärenden och också försökt hitta en bra laddare i närområdet där jag vet att jag kommer kunna fylla upp, när det behövs.
Framför allt hade jag legat på hyresvärden om laddbox och/eller om att få ladda via ett uttag.
Så du menar att det är inte så farligt att ladda så fort man har möjlighet, tex, när man handlar nån timme på Ica eller när man går i stan med sina kompisar?
Re: Tesla Model X köpråd
Nej det är inte farligt att ladda en Tesla ofta med AC laddning, alltså från en laddbox. Bara du inte har ställt laddningen till 100% utan håller dig på en lägre nivå helst 80% men 90% kan också funka för bekvämligheten.Dellinho skrev:Så du menar att det är inte så farligt att ladda så fort man har möjlighet, tex, när man handlar nån timme på Ica eller när man går i stan med sina kompisar?
Men har du en under utvecklad bil där det inte går att ställa ner maxladdnivån som tex Leaf så bör du undvikas ansluta den när laddnivån är hög eller att ha den ansluten länge utan att köra eftersom batteriet slits ut av det.
Re: Tesla Model X köpråd
nek0 skrev:Ingen fara att ladda ofta. Det som är farligt är att tömma batteriet helt och låta det stå utan laddning eller ladda batteriet till 100% och låta det stå fulladdat. Litium batterier gillar inte 0 eller 100 %Dellinho skrev:LarsL skrev:Jag kopplar in bilen varje natt eller egentligen varje gång jag kommer hem. Det gör jag för att jag inte ska glömma att göra det. Dessutom har jag alltid fördelen av att ha hela räckvidden varje morgon. Det gör att jag klarar mig med ett mindre batteri än om jag skulle behöva ha marginal för föra dagar. På Teslan har det ju absolut ingen betydelse om den står inkopplad hela tiden eftersom bilen klarar sig själv och hanterar laddnivån. Men även Leafen har klarat det rätt bra då vi har bra SOC trots några år på nacken och ofta inkopplad bil.Off Grid Byggaren skrev:Tar du en X med 100 batteriet och kör 30 km per dag funkar det utmärkt att ladda en gång i veckan på någon snabbladdare.
350 km på en laddning bör du kunna räkna på.
Vet inte varför så många laddar sin elbil varje natt, jag laddar inte mer än nödvändigt trots laddbox i mitt egna garage.
Går ju att stänga ner Tesla bilen i djupare sömn, så drar den inte så mycket ström per dygn den står parkerad.
Känns onödigt att slita ut laddkontakten i förtid. Det är bara på vintern jag sätter i den ofta, detta för att förvärma bilen med ström från elnätet innan avresa.
Nu är det här jag som har laddning hemma (och på jobbet, fast den används inte) så jag behöver ju inte trassla för att kunna ladda. Hade jag inte haft hemma laddning hade jag nog försökt ladda så ofta det bara går när jag gör ärenden och också försökt hitta en bra laddare i närområdet där jag vet att jag kommer kunna fylla upp, när det behövs.
Framför allt hade jag legat på hyresvärden om laddbox och/eller om att få ladda via ett uttag.
Så du menar att det är inte så farligt att ladda så fort man har möjlighet, tex, när man handlar nån timme på Ica eller när man går i stan med sina kompisar?
Tusen tack. Värdefulla tips.
Jag uppskattar verkligen.