Tesla Model X köpråd
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Model X köpråd
Jag har den klassiska 7-sitsiga Model X P90D och skulle nog välja en 6-sitsig ifall jag skulle välja idag. Den nya med 7 säten är visserligen mycket mer praktisk men soffan är inte alls lika bekväm att sitta i som monopost-stolarna. Det blir dock mer instängt med 7 säten än 6 säten och med 6 säten behöver inte de i andra raden kliva ut när en i tredje raden ska ut, det går ju att ta sig ut via mitten. Det blir visserligen mindre utrymme men det är ju endast när man har full packning och 5 passagerare som detta märks. Barnens favoritsäte undantaget det främre passagerarsätet är dock mittensätet i andra raden. Ger bäst sikt framåt och minst risk att behöva gå ut och fixa något. Det är dock en fördel med ett mellanrum mellan platserna om man har ungar som gärna bråkar med varandra men det kanske vi är ensamma om...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla Model X köpråd
Jag har också monopost 7-sits, och är precis som du rätt kluven, 7-sits vill jag fortfarande ha, men bagageutrymmet är ju bedrövligt litet för en så stor bil när man inte kan fälla andra raden.Svenssons skrev:Jag har den klassiska 7-sitsiga Model X P90D och skulle nog välja en 6-sitsig ifall jag skulle välja idag. Den nya med 7 säten är visserligen mycket mer praktisk men soffan är inte alls lika bekväm att sitta i som monopost-stolarna. Det blir dock mer instängt med 7 säten än 6 säten och med 6 säten behöver inte de i andra raden kliva ut när en i tredje raden ska ut, det går ju att ta sig ut via mitten. Det blir visserligen mindre utrymme men det är ju endast när man har full packning och 5 passagerare som detta märks. Barnens favoritsäte undantaget det främre passagerarsätet är dock mittensätet i andra raden. Ger bäst sikt framåt och minst risk att behöva gå ut och fixa något.
Å andra sidan är monopost helt oslagbara vad gäller komfort för baksätespassagerare...
Ja, det fenomenet har jag aldrig ens hört talas om, mina barn talar hövligt och civiliserat med varandra under alla omständigheterSvenssons skrev:Det är dock en fördel med ett mellanrum mellan platserna om man har ungar som gärna bråkar med varandra men det kanske vi är ensamma om...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla Model X köpråd
Du skall absolut inte köra med passagerare i andra raden med stolarna olåsta, men om du använder rätt reglage så förblir stolarna låsta även när du flyttar fram andra raden.alma83 skrev:När jag provkörde noterade jag att andra radens säten måste positioneras relativt långt bak med mycket benutrymme för andra radens passagerare på bekostnad av tredje radens dito. Annars gnäller bilen om att sätena inte är låsta. Är det säkert att köra även om man flyttar fram sätena lite och de är ”olåsta” enligt bilen?
Det är alltså två olika reglage som hanterar detta:
Ett reglage på sidan av stolsryggen (eller på skärmen) sköter att flytta fram/bak stolarna när du skall komma åt tredje raden eller skjuta fram stolarna för att få större lastutrymme. Detta skall du alltså inte använda för att "distribuera benutrymme".
Ett annat reglage på sidan av stolssitsen skjuter stolarna fram/bak för att justera benutrymme på andra/tredje raden, vid denna justering så förblir stolarna låsta.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla Model X köpråd
Gällande box på kroken så har jag kör MTR Backbox i två år nu och den funkar kanon.
Bra:
*Enkel att montera av/på.
Jag tar av den när vi kommer fram till slutmålet för att enklare kunna parkera.
*Lätt att packa i och vinkla ner/bak så att man kommer åt bagaget.
*Förlängare på sidorna så att man kan välja hur mkt utrymme man behöver.
*Boxen rymmer ca 4 uppsättingar slalomskidor + stavar. 6 Hjälmar och ryggskydd med utrymme över för småplock.
*De längsta förlängarna gör boxen nästan lika bred som en MX. Men sticker inte ut. Saknas nån cm.
*Ingen påverkan på förbrukning.
Dåligt:
*Skymmer backkameran och sensorerna bak.
*Lite pyssligt att få dit elkontakten. Mest pga Teslas placering/vinkel av kontakten.
*utrymmet mellan nervikt box och bakre stötfångare är så smalt att man precis får plats men man skitar lätt ner byxorna.
*Skidor längre än ca 170cm kräver att man lossar på ena sidoförlängaren för att plocka i/ur skidorna.
Glöm inte:
*Beställa extra reg-plåt hos transportstyrelsen.
Tar 1-2 veckor att få hem efter att du betalt.
*Köpa till sidoförlängare
Bra:
*Enkel att montera av/på.
Jag tar av den när vi kommer fram till slutmålet för att enklare kunna parkera.
*Lätt att packa i och vinkla ner/bak så att man kommer åt bagaget.
*Förlängare på sidorna så att man kan välja hur mkt utrymme man behöver.
*Boxen rymmer ca 4 uppsättingar slalomskidor + stavar. 6 Hjälmar och ryggskydd med utrymme över för småplock.
*De längsta förlängarna gör boxen nästan lika bred som en MX. Men sticker inte ut. Saknas nån cm.
*Ingen påverkan på förbrukning.
Dåligt:
*Skymmer backkameran och sensorerna bak.
*Lite pyssligt att få dit elkontakten. Mest pga Teslas placering/vinkel av kontakten.
*utrymmet mellan nervikt box och bakre stötfångare är så smalt att man precis får plats men man skitar lätt ner byxorna.
*Skidor längre än ca 170cm kräver att man lossar på ena sidoförlängaren för att plocka i/ur skidorna.
Glöm inte:
*Beställa extra reg-plåt hos transportstyrelsen.
Tar 1-2 veckor att få hem efter att du betalt.
*Köpa till sidoförlängare
Re: Tesla Model X köpråd
fth skrev:
Ett annat reglage på sidan av stolssitsen skjuter stolarna fram/bak för att justera benutrymme på andra/tredje raden, vid denna justering så förblir stolarna låsta.
/fth
Detta visste jag inte! Då bir det definitivt en 6-sits.
Vad gäller degradering av batteri förefaller det finnas delade meningar om hur allvarlig den egentlige är för 90d, men tillräckligt många har uttryckt sig negativt för att jag ska undvika det. Hur är det för 75d? Vad jag kan se på andrahandsmarknaden är 75d betydligt lägre i pris. Eller är batteriet för litet för en MX? Nyare begagnade 100d är så högt prissatta att man lika gärna kan köpa en ny nu när priserna har justerats. Dessutom bör ju priserna justeras ännu mer nu när dollarn har gått ner nästan 20% mot kronan.
Model X 90D -17
Re: Tesla Model X köpråd
Det är inte pga degradering som 90D inte är förstavalet. 90D har väl 82kWh batterikapacitet utan degradering och 100D har 98kWh och 75D har kanske 74kWh. Det blir alltså ett rätt stort hopp från 90-100 (16 kWh) och inte så stort hopp som man tror mellan 75D och 90D (8 kWh).alma83 skrev:
Vad gäller degradering av batteri förefaller det finnas delade meningar om hur allvarlig den egentlige är för 90d, men tillräckligt många har uttryckt sig negativt för att jag ska undvika det. Hur är det för 75d? Vad jag kan se på andrahandsmarknaden är 75d betydligt lägre i pris. Eller är batteriet för litet för en MX? Nyare begagnade 100d är så högt prissatta att man lika gärna kan köpa en ny nu när priserna har justerats. Dessutom bör ju priserna justeras ännu mer nu när dollarn har gått ner nästan 20% mot kronan.
Olika räckvidder för olika batteripack: https://teslatap.com/articles/selecting ... tery-size/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Model X köpråd
alma83 skrev:fth skrev:
Ett annat reglage på sidan av stolssitsen skjuter stolarna fram/bak för att justera benutrymme på andra/tredje raden, vid denna justering så förblir stolarna låsta.
/fth
Detta visste jag inte! Då bir det definitivt en 6-sits.
Vad gäller degradering av batteri förefaller det finnas delade meningar om hur allvarlig den egentlige är för 90d, men tillräckligt många har uttryckt sig negativt för att jag ska undvika det. Hur är det för 75d? Vad jag kan se på andrahandsmarknaden är 75d betydligt lägre i pris. Eller är batteriet för litet för en MX? Nyare begagnade 100d är så högt prissatta att man lika gärna kan köpa en ny nu när priserna har justerats. Dessutom bör ju priserna justeras ännu mer nu när dollarn har gått ner nästan 20% mot kronan.
Jag kanske är cynisk men tror/hoppas att Model X priser går ned i samband med model Y kommer till Sverige.
P3D-20 Grå med vit inredning
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla Model X köpråd
Jag har 90-batteriet och har väldigt liten degradering, det tror jag inte du behöver oroa dig för specifikt.alma83 skrev:Vad gäller degradering av batteri förefaller det finnas delade meningar om hur allvarlig den egentlige är för 90d, men tillräckligt många har uttryckt sig negativt för att jag ska undvika det.
Det är dock rätt stor skillnad i användbar kapacitet med 100-batteriet, mer än vad siffrorna antyder, 81.8 vs 98.4 kWh, dvs du får 20% bättre räckvidd jämfört med 90-batteriet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla Model X köpråd
fth skrev:Jag har 90-batteriet och har väldigt liten degradering, det tror jag inte du behöver oroa dig för specifikt.
Det är dock rätt stor skillnad i användbar kapacitet med 100-batteriet, mer än vad siffrorna antyder, 81.8 vs 98.4 kWh, dvs du får 20% bättre räckvidd jämfört med 90-batteriet.
/fth
Tack för alla svar! Nu lutar jag åt att köpa en 6 sits 75d (kommer att räcka till 95% av alla resor) eller en 100d (varför inte). Blir en box på dragkroken, dock inte den groteskt stora aluminum boxen som Bjorn Nyland visade på sin YouTube-video (ska ju inte frakta kroppar...).
Model X 90D -17
Re: Tesla Model X köpråd
Hur bra en 75a är beror helt på hur ditt körmönster ser ut. Kör du sällan långt så är det ett bra och prisvärt alternativ.alma83 skrev:fth skrev:Jag har 90-batteriet och har väldigt liten degradering, det tror jag inte du behöver oroa dig för specifikt.
Det är dock rätt stor skillnad i användbar kapacitet med 100-batteriet, mer än vad siffrorna antyder, 81.8 vs 98.4 kWh, dvs du får 20% bättre räckvidd jämfört med 90-batteriet.
/fth
Tack för alla svar! Nu lutar jag åt att köpa en 6 sits 75d (kommer att räcka till 95% av alla resor) eller en 100d (varför inte). Blir en box på dragkroken, dock inte den groteskt stora aluminum boxen som Bjorn Nyland visade på sin YouTube-video (ska ju inte frakta kroppar...).
Kör du ofta långt så skulle jag definitivt sikta på en 100 dock. Det bökiga med 75an är inte (främst) räckvidden utan kombinationen av lägre laddhastighet (den har 350 volts batteri vs 400 volt för övriga, dvs den laddar 12,5% långsammare) och att man ofta blir tvungen att ladda till hög SOC för att klara sin delsträcka (framförallt vintertid).
Lägre laddhastighet i grunden, samt det faktum att man ofta får ladda till hög SOC (där laddningen går extremt långsamt) gör att man på långresa utan problem kan få stå dubbelt så lång tid vid laddare med en X75 som med en X100.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tesla Model X köpråd
Inte endast... Det är som sagt dramatisk skillnad i packutrymme när man är 6 personer också. Håller med om att 6-sits är bekvämare och lyxigare på alla sätt, men vi hade tvingats ha box på kroken vid varje längre resa med en 6 sits. Det är inte bekvämligheten värd IMO.Svenssons skrev:Jag har den klassiska 7-sitsiga Model X P90D och skulle nog välja en 6-sitsig ifall jag skulle välja idag. Den nya med 7 säten är visserligen mycket mer praktisk men soffan är inte alls lika bekväm att sitta i som monopost-stolarna. Det blir dock mer instängt med 7 säten än 6 säten och med 6 säten behöver inte de i andra raden kliva ut när en i tredje raden ska ut, det går ju att ta sig ut via mitten. Det blir visserligen mindre utrymme men det är ju endast när man har full packning och 5 passagerare som detta märks. Barnens favoritsäte undantaget det främre passagerarsätet är dock mittensätet i andra raden. Ger bäst sikt framåt och minst risk att behöva gå ut och fixa något. Det är dock en fördel med ett mellanrum mellan platserna om man har ungar som gärna bråkar med varandra men det kanske vi är ensamma om...
Dessutom är ju 6-sits 34.000:- dyrare, vilket framförallt slår ordentligt om man har den som förmånsbil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tesla Model X köpråd
Vi bytte från 6 säten till 7 när vi uppgraderade till Raven. Orsaken var främst att vi fick vårt andra barn och vi ville kunna sätta en vuxen på mittensätet bak.
Det har vi lyckats med men vi saknar verkligen packutrymmet mellan sätena som man har i 6-sätes.
Det har vi lyckats med men vi saknar verkligen packutrymmet mellan sätena som man har i 6-sätes.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Tesla Model X köpråd
Konstaterar samma sak att mellan sätena i 6 sits sväljer mycket packning. Mer än ett fällt ryggstöd med tre säten i andra raden.kallekula skrev:Vi bytte från 6 säten till 7 när vi uppgraderade till Raven. Orsaken var främst att vi fick vårt andra barn och vi ville kunna sätta en vuxen på mittensätet bak.
Det har vi lyckats med men vi saknar verkligen packutrymmet mellan sätena som man har i 6-sätes.
Lastdjupet är fördelen med 5/7 sits.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Tesla Model X köpråd
Jag har förstått att 75D laddar långsammare än 100D men hur stor är skillnaden egentligen? Laddar även 90D långsamt?
Funderar på om det är värt 150 tkr lägre pris för 75D...
Funderar på om det är värt 150 tkr lägre pris för 75D...
Model X 90D -17
Re: Tesla Model X köpråd
12,5% som jag skrev tidigare. 350/400 volt.alma83 skrev:Jag har förstått att 75D laddar långsammare än 100D men hur stor är skillnaden egentligen? Laddar även 90D långsamt?
Funderar på om det är värt 150 tkr lägre pris för 75D...
90 har 400 volts batteri men det är ofta(st?) begränsat så det inte kan ladda lika snabbt. Kanske pga utbredda degraderingsproblem.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tesla Model X köpråd
Håller inte alls med. Man får absolut in saker mellan sätena, men det tillför inte alls lika mycket plats som ett vikt säte i tredje raden imo.Monark1954 skrev:Konstaterar samma sak att mellan sätena i 6 sits sväljer mycket packning. Mer än ett fällt ryggstöd med tre säten i andra raden.kallekula skrev:Vi bytte från 6 säten till 7 när vi uppgraderade till Raven. Orsaken var främst att vi fick vårt andra barn och vi ville kunna sätta en vuxen på mittensätet bak.
Det har vi lyckats med men vi saknar verkligen packutrymmet mellan sätena som man har i 6-sätes.
Lastdjupet är fördelen med 5/7 sits.
Sen är det såklart en viktig skillnad att man i 7-sits även kan fälla andra raden om man vill lasta riktigt mycket.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tesla Model X köpråd
En stor anledning till 7-sits för oss var att kunna packa någorulunda säkert också. Känns ju livsfarligt att ha all packning inne i kupén?Legato skrev:Håller inte alls med. Man får absolut in saker mellan sätena, men det tillför inte alls lika mycket plats som ett vikt säte i tredje raden imo.Monark1954 skrev:Konstaterar samma sak att mellan sätena i 6 sits sväljer mycket packning. Mer än ett fällt ryggstöd med tre säten i andra raden.kallekula skrev:Vi bytte från 6 säten till 7 när vi uppgraderade till Raven. Orsaken var främst att vi fick vårt andra barn och vi ville kunna sätta en vuxen på mittensätet bak.
Det har vi lyckats med men vi saknar verkligen packutrymmet mellan sätena som man har i 6-sätes.
Lastdjupet är fördelen med 5/7 sits.
Sen är det såklart en viktig skillnad att man i 7-sits även kan fälla andra raden om man vill lasta riktigt mycket.
Re: Tesla Model X köpråd
Jag är också på väg att köpa en begagnad Tesla inom den närmsta tiden, det lutar åt 100D, 6-sitsig från 2017 med FSD.
Vad jag förstått så ingår det i alla FSD bilar gratis uppgradering till HW3, kan någon bekräfta att det är så?
En av bilarna jag hittat och är sugen på ska in till Tesla på reparation om en dryg vecka, tydligen så startar inte skärmen upp längre. Bilen hade även stått strömlös en tid. Jag har hört till och från om problem med skärmarna, är det något som man ska behöva vara orolig för? Den ska ju oavsett in till Tesla, så oavsett fel lär det ju åtgärdas.
Hur är det med sentry mode? Vad jag lyckats googla fram så finns det på bilar tillverkade efter augusti 2017, men har gått ut som mjukvaruuppdatering på FSD bilar som är byggda före det. Någon som vet om det är då?
Vad jag förstått så ingår det i alla FSD bilar gratis uppgradering till HW3, kan någon bekräfta att det är så?
En av bilarna jag hittat och är sugen på ska in till Tesla på reparation om en dryg vecka, tydligen så startar inte skärmen upp längre. Bilen hade även stått strömlös en tid. Jag har hört till och från om problem med skärmarna, är det något som man ska behöva vara orolig för? Den ska ju oavsett in till Tesla, så oavsett fel lär det ju åtgärdas.
Hur är det med sentry mode? Vad jag lyckats googla fram så finns det på bilar tillverkade efter augusti 2017, men har gått ut som mjukvaruuppdatering på FSD bilar som är byggda före det. Någon som vet om det är då?
Re: Tesla Model X köpråd
Vad gäller död skärm så har jag förstått att tesla. byter MCU på all före april(?) 2018.
De andra frågorna är jag osäker på.
Däremot har jag en fråga. Ni som har 90d: hur lång räckvidd har ni kvar (och berätta gärna hur långt bilen gått.) jag försöker komma fram till om jag trots att ska köpa en 90d (lågt pris) med Fri SUC. Om det är fri suc och bilen laddar hyfsat fort kan lite kortare räckvidd ändå funka då 95% av all resor är inom 10-20 km...
De andra frågorna är jag osäker på.
Däremot har jag en fråga. Ni som har 90d: hur lång räckvidd har ni kvar (och berätta gärna hur långt bilen gått.) jag försöker komma fram till om jag trots att ska köpa en 90d (lågt pris) med Fri SUC. Om det är fri suc och bilen laddar hyfsat fort kan lite kortare räckvidd ändå funka då 95% av all resor är inom 10-20 km...
Model X 90D -17
Re: Tesla Model X köpråd
Är bilen köpt med FSD ingår gratis uppgradering till HW3.SavageBoy skrev:Jag är också på väg att köpa en begagnad Tesla inom den närmsta tiden, det lutar åt 100D, 6-sitsig från 2017 med FSD.
Vad jag förstått så ingår det i alla FSD bilar gratis uppgradering till HW3, kan någon bekräfta att det är så?
En av bilarna jag hittat och är sugen på ska in till Tesla på reparation om en dryg vecka, tydligen så startar inte skärmen upp längre. Bilen hade även stått strömlös en tid. Jag har hört till och från om problem med skärmarna, är det något som man ska behöva vara orolig för? Den ska ju oavsett in till Tesla, så oavsett fel lär det ju åtgärdas.
Hur är det med sentry mode? Vad jag lyckats googla fram så finns det på bilar tillverkade efter augusti 2017, men har gått ut som mjukvaruuppdatering på FSD bilar som är byggda före det. Någon som vet om det är då?
När det gällt mcu så byter de dotterkortet (där emmc sitter).
Angående sentry vet jag inte. Men jag tror det kommer med FSD-datorn.
Multicoat Red Model X P100D
Re: Tesla Model X köpråd
Det krävs ej FSD för Sentry. Tror gränsen är AP 2.5, dvs bilar tillverkade efter höst 2017 nån gång.Yxel skrev:Är bilen köpt med FSD ingår gratis uppgradering till HW3.SavageBoy skrev:Jag är också på väg att köpa en begagnad Tesla inom den närmsta tiden, det lutar åt 100D, 6-sitsig från 2017 med FSD.
Vad jag förstått så ingår det i alla FSD bilar gratis uppgradering till HW3, kan någon bekräfta att det är så?
En av bilarna jag hittat och är sugen på ska in till Tesla på reparation om en dryg vecka, tydligen så startar inte skärmen upp längre. Bilen hade även stått strömlös en tid. Jag har hört till och från om problem med skärmarna, är det något som man ska behöva vara orolig för? Den ska ju oavsett in till Tesla, så oavsett fel lär det ju åtgärdas.
Hur är det med sentry mode? Vad jag lyckats googla fram så finns det på bilar tillverkade efter augusti 2017, men har gått ut som mjukvaruuppdatering på FSD bilar som är byggda före det. Någon som vet om det är då?
När det gällt mcu så byter de dotterkortet (där emmc sitter).
Angående sentry vet jag inte. Men jag tror det kommer med FSD-datorn.
På äldre bilar tror jag larmet finns och skärmen ändå visar Sentry, men ingen videoinspelning sker.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tesla Model X köpråd
Jag kom att reflektera över batterikapacitet och laddning. Om nu 90d batteriet utnyttjar 83 kWh borde man inte kunna ladda till 100% utan att batteriet tar skada? Om blott 83kwh används så borde ju 100% betyda just 83 kWh och inte 90kwh? Eller tänker jag fel?Svenssons skrev:Det är inte pga degradering som 90D inte är förstavalet. 90D har väl 82kWh batterikapacitet utan degradering och 100D har 98kWh och 75D har kanske 74kWh. Det blir alltså ett rätt stort hopp från 90-100 (16 kWh) och inte så stort hopp som man tror mellan 75D och 90D (8 kWh).alma83 skrev:
Vad gäller degradering av batteri förefaller det finnas delade meningar om hur allvarlig den egentlige är för 90d, men tillräckligt många har uttryckt sig negativt för att jag ska undvika det. Hur är det för 75d? Vad jag kan se på andrahandsmarknaden är 75d betydligt lägre i pris. Eller är batteriet för litet för en MX? Nyare begagnade 100d är så högt prissatta att man lika gärna kan köpa en ny nu när priserna har justerats. Dessutom bör ju priserna justeras ännu mer nu när dollarn har gått ner nästan 20% mot kronan.
Olika räckvidder för olika batteripack: https://teslatap.com/articles/selecting ... tery-size/
Model X 90D -17
Re: Tesla Model X köpråd
Det är tyvärr inte 83kWh tillgänglig kapacitet utan total kapacitet. Siffrorna 40, 60, 70, 75, 85, 90 och 100 är inte exakt vad kapaciteten är i kWh för de olika packen. För just 90-modellen så är siffran längst från verklig kapacitet (om man undantar de batteripack som marknadsförs med lägre kapacitet och sedan kunde uppgraderas till högre nivå).alma83 skrev:Jag kom att reflektera över batterikapacitet och laddning. Om nu 90d batteriet utnyttjar 83 kWh borde man inte kunna ladda till 100% utan att batteriet tar skada? Om blott 83kwh används så borde ju 100% betyda just 83 kWh och inte 90kwh? Eller tänker jag fel?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Tesla Model X köpråd
Min X 90D har gått 13.000 mil och tappat ca 5%.
Har just lärt mej att jag har ca.79 kWh kvar av 83 kWh.
Använder inte räckviddsvisning men når 25 mil med snö på vägen och massor av minusgrader. Sommartid brukar jag tänka ca 30 mil.
Använder nästan alltid Abetter Routplanner och den har räknar ut min degradering.
PS. Laddbegränsad till 90 kW på min 90D, upplever inte att min nya X laddar så mycket fortare trots max ca 145 kw. DS.
Har just lärt mej att jag har ca.79 kWh kvar av 83 kWh.
Använder inte räckviddsvisning men når 25 mil med snö på vägen och massor av minusgrader. Sommartid brukar jag tänka ca 30 mil.
Använder nästan alltid Abetter Routplanner och den har räknar ut min degradering.
PS. Laddbegränsad till 90 kW på min 90D, upplever inte att min nya X laddar så mycket fortare trots max ca 145 kw. DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro