Tesla X Raven, med Standard range?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

abq
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2020 19:38

Tesla X Raven, med Standard range?

Inlägg av abq »

Hej!

Ny till Tesla och funderar på en Tesla X, dock så undrar jag om Standard Range faktiskt finns för Tesla X Raven? Efter att ha läst på runt omkring så antog jag det bara fanns Long Range eller Performance - men hittade en bil på blocket som står reggad som Standard Range trots det är en Raven? Finns alltså det? Hade uppskattat lite hjälp här och vad jag missar!

https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... d/92081632

Sökte upp reg nr via car.info och den står alltså reggad som en Standard Range? Eller är den felreggad?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla X Raven, med Standard range?

Inlägg av NEO »

abq skrev:
Hej!

Ny till Tesla och funderar på en Tesla X, dock så undrar jag om Standard Range faktiskt finns för Tesla X Raven? Efter att ha läst på runt omkring så antog jag det bara fanns Long Range eller Performance - men hittade en bil på blocket som står reggad som Standard Range trots det är en Raven? Finns alltså det? Hade uppskattat lite hjälp här och vad jag missar!

https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... d/92081632

Sökte upp reg nr via car.info och den står alltså reggad som en Standard Range? Eller är den felreggad?
Hej!

Ja dessa finns. Det är en 100kWh bil med software begränsning till 75kWh, den är raven och har nya motorn fram. Dessa såldes nog inte officiellt i bilkonfiguratorn om jag minns rätt utan endast som demobilar på hemsidan.
abq
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2020 19:38

Re: Tesla X Raven, med Standard range?

Inlägg av abq »

NEO skrev:
abq skrev:
Hej!

Ny till Tesla och funderar på en Tesla X, dock så undrar jag om Standard Range faktiskt finns för Tesla X Raven? Efter att ha läst på runt omkring så antog jag det bara fanns Long Range eller Performance - men hittade en bil på blocket som står reggad som Standard Range trots det är en Raven? Finns alltså det? Hade uppskattat lite hjälp här och vad jag missar!

https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... d/92081632

Sökte upp reg nr via car.info och den står alltså reggad som en Standard Range? Eller är den felreggad?
Hej!

Ja dessa finns. Det är en 100kWh bil med software begränsning till 75kWh, den är raven och har nya motorn fram. Dessa såldes nog inte officiellt i bilkonfiguratorn om jag minns rätt utan endast som demobilar på hemsidan.
Oj, intressant! Är detta något man bör hålla sig borta från? Varför är det man begränsar om kapaciteten finns? Går det att ta bort en sådan begränsning och regga om? Ber om ursäkt för kanske dumma frågor. :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla X Raven, med Standard range?

Inlägg av LarsL »

Låter ju som en bra deal om man vill ha en SR version. Du slipper ju bekymra dig för degradering och den borde ladda fort till 100%.

Tesla är ju modulär så inget bekymmer att hitta delar eller annat.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla X Raven, med Standard range?

Inlägg av lator »

Vad jag förstår så finns det Standard Range Raven med olika batterialternativ. Både 75, 85 och 100 kWh. Förvirrande? Japp, allt för att snurra till det... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla X Raven, med Standard range?

Inlägg av NEO »

lator skrev:
Vad jag förstår så finns det Standard Range Raven med olika batterialternativ. Både 75, 85 och 100 kWh. Förvirrande? Japp, allt för att snurra till det... ;)

Raven med 85kWh batteri? Det var extremt isåfall.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla X Raven, med Standard range?

Inlägg av taliz »

NEO skrev:
lator skrev:
Vad jag förstår så finns det Standard Range Raven med olika batterialternativ. Både 75, 85 och 100 kWh. Förvirrande? Japp, allt för att snurra till det... ;)

Raven med 85kWh batteri? Det var extremt isåfall.
Dom tog ju fram nya 85-pack relativt nyligen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
abq
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2020 19:38

Re: Tesla X Raven, med Standard range?

Inlägg av abq »

Ah ok hmm så det är alltså en 75kwh raven? Lite märkligt då jag även hittade att Tesla Model X 75 skulle de sluta producera i början på januari:

https://teslaclubsweden.se/tesla-slutar ... model-s-x/

... Att de sedan senare samma år introducerar raven och då med 75 kwh (som inte framgår officiellt någonstans jag har lyckats hitta) känns lite märkligt? Eller?
Skriv svar