Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av macksie »

Hej
Åka långt med släp. Målsättning. Komma fram så fort som möjligt.
Med en Model X utan släp så går det fortare att komma fram väldigt långt upp i körd medelhastighet. Dvs, det går fortare att köra fort och ta straffet att ladda längre tid. Skillnaden börjar bli liten nånstans runt 130 och i stort sett obefintlig runt 150.

Min fråga, eftersom ett släp lägger på mycket i förbrukning inser jag att mostsvarande break-even ligger ganska mycket lägre i hastighet. Fattar också att olika släp är beskaffade olika, har olika vindmotstånd, olika vikt osv, som gör min fråga svår att besvara.
Men om vi tar nån sorts generellt släp, lastat normalt, kanske 300-500kg dvs inte en husvagn med massivt luftmotstånd, och jättemycket vikt.

Slutligen frågan. Ni som kör med släp längre sträckor, vilken hastighet brukar ni hålla? Dvs vilken hastighet är det meningslöst att överstiga för att komma fram fortare?

Frågan gäller Model X framförallt, men även intressant att höra erfarenhet från er med trea, ni laddar ju fortare än mig, iochförsig har ni något mindre batteri och vikt-”straffet” blir högre eftersom viktskillnaden blir större.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av fth »

Har du testat att simulera i ABRP?

Där kan du ju ställa in en högre förbrukning samt sätta en maxhastighet för att testa just det du frågar efter.

Vad gäller hastighet med släp så är jag nog en av dom få i norra Europa som håller hyfsat laglig hastighet, typ 80-90 km/h.

På E4 Stockholm-Gävle blir jag inte allt för sällan omkörd av bilar med släp i 130-140km/h :shock: :shock:

Jag inbillar mig att man har satt bergränsningen 80km/h av en anledning, så jag fattar inte att man vågar köra ett slitet Statoil-släp i typ 50km/h över hastighetsbegräsningen :?

Förutom riskerna för sig själv och medtrafikanter så blir man väl omedelbart av med körkortet om man mot förmodan skulle träffa på en polis på vägen?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av LarsL »

Nä, att köra fort med släp är en riktigt dålig idé. Släpet kan bara studsa till och sedan drar det ner bilen i diket eller in i räcket. Hade en kollega som skrotade sin bil med en sådan manöver. Han snackade om att han bara körde där ”som vanligt” och sedan högg det till och bilen var intryckt i mitt räcket, tur för honom.

Lite typiskt är det också jäppar med hyrsläp som brakar iväg i 130 km/h, som fth säger. Otroligt dumt då de förmodligen helt saknar erfarenhet av att köra med släp eller kanske just därför. Kanske har de glömt att de kopplat på släpet?


När det gäller optimal hastighet och laddning så är ju hastighets delen rätt klar, håll dig under 90km/h. Sedan kan man börja fundera på laddningen. Det är ju snabbast att ladda mellan 0% och 50% eller möjligen 60%. Laddar man högre så sjunker ju hastigheten ordentligt, åtminstone för mig. Men det Jean ändå vara värt att stå lite längre för att få lagom långa stintar med lagom långa stopp. En sak att tänka på med släp är ju att du kanske tvingas att koppla loss det och då tappar du tid på många korta stopp.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Kanske har de glömt att de kopplat på släpet?
Jag misstänker att många faktiskt inte ens vet att det är en annan begränsning som gäller när man har släp.

Dom flesta jag ser verkar hålla vägens hastighetsbegränsning, inte ekipagets :roll:
LarsL skrev:
DNär det gäller optimal hastighet och laddning så är ju hastighets delen rätt klar, håll dig under 90km/h. Sedan kan man börja fundera på laddningen. Det är ju snabbast att ladda mellan 0% och 50% eller möjligen 60%. Laddar man högre så sjunker ju hastigheten ordentligt, åtminstone för mig. Men det Jean ändå vara värt att stå lite längre för att få lagom långa stintar med lagom långa stopp. En sak att tänka på med släp är ju att du kanske tvingas att koppla loss det och då tappar du tid på många korta stopp.
Jag tror fortfarande ABRP är bästa lösningen för att få svar på dom här frågorna, det går ju som sagt både att lägga in en högre förbrukning (typ 400Wh/km), en maxhastighet (90km/h), och en "charging overhead" där man kan lägga in hur många minuter det tar att koppla loss släpet vid laddning. Där står för övrigt just precis "a higher value here will lead to fewer but longer charge stops".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av taliz »

I USA är det ju samma hastighetsbegränsning med som utan släp.
Det verkar gå bra ändå. Även lastbilar kör ju 110-120kmh.
Allt hänger ju på hur förberedd man är. Har man bra bil, bra bromsat släp och lastat och förankrat väl så är det inga problem att köra betydligt snabbare än 80kmh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av fth »

taliz skrev:
I USA är det ju samma hastighetsbegränsning med som utan släp.
Det verkar gå bra ändå. Även lastbilar kör ju 110-120kmh.
Allt hänger ju på hur förberedd man är. Har man bra bil, bra bromsat släp och lastat och förankrat väl så är det inga problem att köra betydligt snabbare än 80kmh.
Det kanske är så, jag har kört så lite med släp (framförallt på motorväg) att jag använder försiktighetsprincipen och håller begränsningen.

Man kan fråga sig varför begränsningen finns kvar om den inte behövs?

Sen är väl risken för körkortet ändå densamma oavsett om regeln är motiverad eller inte?
Kör man 120km/h med släp så kör man ju faktiskt 40km/h för fort, det är väl omedelbart indraget körkort?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
I USA är det ju samma hastighetsbegränsning med som utan släp.
Det verkar gå bra ändå. Även lastbilar kör ju 110-120kmh.
Allt hänger ju på hur förberedd man är. Har man bra bil, bra bromsat släp och lastat och förankrat väl så är det inga problem att köra betydligt snabbare än 80kmh.
Släpen i USA är konstruerade på ett annat sätt med mer vikt på dragbilen. Sen ska vi också komma ihåg att de oftast använder betydligt större bilar för att dra med än i EU, se problemet med att förklara att Model 3 skulle få ordentlig dragvikt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
Jag tror fortfarande ABRP är bästa lösningen för att få svar på dom här frågorna, det går ju som sagt både att lägga in en högre förbrukning (typ 400Wh/km), en maxhastighet (90km/h), och en "charging overhead" där man kan lägga in hur många minuter det tar att koppla loss släpet vid laddning. Där står för övrigt just precis "a higher value here will lead to fewer but longer charge stops".

/fth
Jag försökte verkligen att få till det i somras då jag skulle köra en längre tur med släpet som behövde veta var och hur mycket jag skulle ladda. Problemet var att ”Reference Consumption” har sin referens hastighet till 110 km/h, så den måste ökas ordentligt från det jag har i verkligheten för att det ska bli rätt i 80 km/h. Jag fick prova mig fram tills det blev ”rätt” men kände mig ändå så osäker att jag valde att tänka själv och ladda efter eget huvud.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
fth skrev:
Jag tror fortfarande ABRP är bästa lösningen för att få svar på dom här frågorna, det går ju som sagt både att lägga in en högre förbrukning (typ 400Wh/km), en maxhastighet (90km/h), och en "charging overhead" där man kan lägga in hur många minuter det tar att koppla loss släpet vid laddning. Där står för övrigt just precis "a higher value here will lead to fewer but longer charge stops".

/fth
Jag försökte verkligen att få till det i somras då jag skulle köra en längre tur med släpet som behövde veta var och hur mycket jag skulle ladda. Problemet var att ”Reference Consumption” har sin referens hastighet till 110 km/h, så den måste ökas ordentligt från det jag har i verkligheten för att det ska bli rätt i 80 km/h. Jag fick prova mig fram tills det blev ”rätt” men kände mig ändå så osäker att jag valde att tänka själv och ladda efter eget huvud.
Ja, det är ju lite knepigt att få fram förbrukning i 110 när man bara får köra 80 ;)

Föreslå för blincoln i ABRP-tråden att han skall lägga in typ en checkbox för släp, teamet bakom ABRP brukar vara snabba att fixa features som begärs.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av ChristerSjo »

Vad gäller ABRP kan man ju ställa in olika konfigurationen förutom standard för bilen. T.ex. att man kör med olika typer av släp (litet, mellan, stor/husvagn) vilket påverkar förbrukningen.

EDIT. jag betalar för ABRP, vet inte om det ingår i "gratis" versionen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av John Galt »

Jag har X och släp med kåpa. Nu ligger jag inte och kör jättemycket med släp men upplever förbrukningen med släp som aningen högre bara.

X är stor och tar mycket av vinden för släpet. När jag åker motorväg så kör jag ju 90 med släp och 120 utan, så det jämnar också ut förbrukningen en hel del.



Och ja, jag har råkat köra allt för fort med släp och det är riktigt läskigt när släpet börjar leva sitt eget liv. Tyvärr kommer man ju inte av släpet när man drar med en X så det är lätt att glömma bort det.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av Monark1954 »

fth skrev:
LarsL skrev:
Kanske har de glömt att de kopplat på släpet?
Jag misstänker att många faktiskt inte ens vet att det är en annan begränsning som gäller när man har släp.

Dom flesta jag ser verkar hålla vägens hastighetsbegränsning, inte ekipagets :roll:
LarsL skrev:
DNär det gäller optimal hastighet och laddning så är ju hastighets delen rätt klar, håll dig under 90km/h. Sedan kan man börja fundera på laddningen. Det är ju snabbast att ladda mellan 0% och 50% eller möjligen 60%. Laddar man högre så sjunker ju hastigheten ordentligt, åtminstone för mig. Men det Jean ändå vara värt att stå lite längre för att få lagom långa stintar med lagom långa stopp. En sak att tänka på med släp är ju att du kanske tvingas att koppla loss det och då tappar du tid på många korta stopp.
Jag tror fortfarande ABRP är bästa lösningen för att få svar på dom här frågorna, det går ju som sagt både att lägga in en högre förbrukning (typ 400Wh/km), en maxhastighet (90km/h), och en "charging overhead" där man kan lägga in hur många minuter det tar att koppla loss släpet vid laddning. Där står för övrigt just precis "a higher value here will lead to fewer but longer charge stops".

/fth
Bra metod. Har kört < 100 mil husvagn, några 100 mil med stort släp och vis del med hyrd grävmaskin på släp. Variationen i förbrukning är stor mellan olika släp. Jag skulle nog ansätta minst 450 Wh/km och som ovan viktigt sätta en maxhastighet få 90 eller 100 km/h. Det är ju just maxhastighet som efterfrågas,.
Sen får man köra och testa om ansatt förbrukning håller.
TeslaBjörn skapade får några år sen en tabell med över förbrukning med en mängd olika släp.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av taliz »

fth skrev:
taliz skrev:
I USA är det ju samma hastighetsbegränsning med som utan släp.
Det verkar gå bra ändå. Även lastbilar kör ju 110-120kmh.
Allt hänger ju på hur förberedd man är. Har man bra bil, bra bromsat släp och lastat och förankrat väl så är det inga problem att köra betydligt snabbare än 80kmh.
Det kanske är så, jag har kört så lite med släp (framförallt på motorväg) att jag använder försiktighetsprincipen och håller begränsningen.

Man kan fråga sig varför begränsningen finns kvar om den inte behövs?

Sen är väl risken för körkortet ändå densamma oavsett om regeln är motiverad eller inte?
Kör man 120km/h med släp så kör man ju faktiskt 40km/h för fort, det är väl omedelbart indraget körkort?

/fth
Ptjah, man vill inte ändra ngt som folk vant sig vid I guess. Varför får vi annars forfarande bara köra i 110-120kmh trots att såväl vägar som bilar, däck osv blivit rejält mkt bättre?
Allt handlar ju om säkerhet nuförtiden, eller miljö... och högre hastigheter hjälper ju inte då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av macksie »

Tack för alla svar. Hämtade hem släpet igår och körde 60 mil.
Tack för tips om ABRP, och jag pillade lite där , men kände att frihetsgraderna blir för stora, utan letade efter exempel från verkliga världen.

Nu körde jag släpet tomt, så skillnaden kommer såklart bli större ju mer man lastar.
På platt landskap, tomt släp, tjänstevikt straxt över 500kg, ingen vind, torr väg, dubbelboogiesläp, inte bredare än bilen i 100kmh så drar det ganska precis 300kWh/km.
Så att lägga in 400 i abrp stämmer nog rätt bra för referenshastighet med lastat släp. Nu vet jag inte hur abrp's algoritnm ser ut i bakgrunden för att räkna på släp. Jag satte en ny profil innan jag körde, ställde släpet som mellanstort, och då räknade abrp kontinuerligt för snålt så att jag fick ladda en extragång på en vägsträcka eftersom jag inte vågade köra fram till nästa laddare med bara ett par procent på jungfruturen.

Så min egen ännu mycket begränsade erfarenhet säger mig att plussa upp ett tio-tjugo kmh från tillåtna åttio funkar och ger en viss förbättring på totaltiden.

Vad gäller sidodiskussionen om lämpligheten i att köra fortare än tillåtet med släp så har det självklart också sin plats.
Personligen anser jag att lämpligheten har att göra med mycket.

Ganska stor skillnad på en stor tung fyrhjulsdriven dragbil med bra bromsar som kör ett bromsat tomt boogie-släp på torra sommarvägar mitt i natten utan trafik.
Och
En liten lätt dragbil som kör ett kort obromsat släp, lastat med maxlast klockan 16 på essingeleden mitt i vintern
MYP
X90d
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av [JM] »

Extravikten skall enl teori med normalt rullmotstånd ge ca 4wh/km per 100kg last.

Så om du har 300wh/km nu med "rätt" luftmotstånd och lastar på 500kg så borde du landa på ca 320wh/km.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av macksie »

[JM] skrev:
Extravikten skall enl teori med normalt rullmotstånd ge ca 4wh/km per 100kg last.

Så om du har 300wh/km nu med "rätt" luftmotstånd och lastar på 500kg så borde du landa på ca 320wh/km.
Wow, superbra info, tack!
MYP
X90d
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av [JM] »

macksie skrev:
[JM] skrev:
Extravikten skall enl teori med normalt rullmotstånd ge ca 4wh/km per 100kg last.

Så om du har 300wh/km nu med "rätt" luftmotstånd och lastar på 500kg så borde du landa på ca 320wh/km.
Wow, superbra info, tack!
Detta gäller också för bilen.
Allt du lastar i påverkar på samma sätt.

Sen kanske bilen har lite lägre rullmotstånd (obs inte luftmotstånd) än släpet vilket gör att det blir nån wh/km skillnad åt ena eller andra hållet.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av Alfred »

Sent på bollen, så kanske lite opåkallat och irrelevant. Men här är mina slutsatser.

Vid förbrukning 230-250 Wh/km@110km/h (alltså utan släp), ligger optimal hastighet för Model X inom superchargernätverk på ca 150-160 km/h.

Med släp, dvs med förbrukning på 320-350 Wh/km@110km/h sjunker optimal hastighet till 120-130 km/h.

Som andra varit inne på är det i båda fallen alltså andra omständigheter som avgör vilket hastighet man borde hålla om man prioriterar sitt och andras välbefinnande.

Om man rör sig utanför superchargernätverket blir det dock en helt annan femma. Den optimala hastigheten hamnar ju betydligt lägre om man bara kan ladda med 50kw, så då kan frågan definitivt vara relevant att tänka på.

Det är dock så sällsynt att hitta sträckor utanför SuC-nätverket som samtidigt har 50kw-laddare på tillräckligt regelbundet avstånd för att man ska kunna leva efter en generell tumregel. Alltså bäst att experimentera med ABRP för given sträcka innan avfärd.

Fråga mig inte varför jag tagit reda på detta. Vill inte veta vad det betyder att jag borde ha för diagnos. :ugeek:
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av kenny »

Alfred skrev:
Sent på bollen, så kanske lite opåkallat och irrelevant. Men här är mina slutsatser.

Vid förbrukning 230-250 Wh/km@110km/h (alltså utan släp), ligger optimal hastighet för Model X inom superchargernätverk på ca 150-160 km/h.

Med släp, dvs med förbrukning på 320-350 Wh/km@110km/h sjunker optimal hastighet till 120-130 km/h.

Som andra varit inne på är det i båda fallen alltså andra omständigheter som avgör vilket hastighet man borde hålla om man prioriterar sitt och andras välbefinnande.

Om man rör sig utanför superchargernätverket blir det dock en helt annan femma. Den optimala hastigheten hamnar ju betydligt lägre om man bara kan ladda med 50kw, så då kan frågan definitivt vara relevant att tänka på.

Det är dock så sällsynt att hitta sträckor utanför SuC-nätverket som samtidigt har 50kw-laddare på tillräckligt regelbundet avstånd för att man ska kunna leva efter en generell tumregel. Alltså bäst att experimentera med ABRP för given sträcka innan avfärd.

Fråga mig inte varför jag tagit reda på detta. Vill inte veta vad det betyder att jag borde ha för diagnos. :ugeek:
Jag är intresserad av hur uträkningen ser ut faktiskt, för det är väl så att det borde påverka också var man väljer att ligga i laddnivå också eftersom laddkurvan inte är linjär? Asså jag menar inte att siffrorna är fel, utan bara att jag inte riktigt förstår hur dom är uträknade eftersom ingen pratar om laddnivå, det är nån variabel jag missar tror jag. :)

Jag är nämligen själv intresserad av vad siffran för en Model 3 är, men jag vill gärna förstå hur den är uträknad.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av [JM] »

ABRP tar hänsyn till hur laddnivån påverkar laddhastighet. Så testa olika förbrukningar och sätt upp maxhastigheten så ser man efter lite laborerande var sweetspotten ligger.


Jag har felanmält vikthanteringen i ABRP för ett tag sen eftersom den inte ger rätt ökning av förbrukning.
Blincoln sa att dom skulle titta på det i en framtida uppdatering. Vet inte om dom gjort det ännu men det är lätt att testa.
Testa planera en platt sträcka och se vilken förbrukning du får. Lägg på 1000kg och den ska öka med ca 40wh/km.
Hittils har ABRP inte gjort det.


Man kan själv öka referensförbrukningen vid 100km/h. Jag är dock osäker på hur det skalar med luftmotståndet som är olinjärt och hur det påverkar förbrukningen om man vill köra fortare än 100km/h.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av Alfred »

kenny skrev:
Jag är intresserad av hur uträkningen ser ut faktiskt, för det är väl så att det borde påverka också var man väljer att ligga i laddnivå också eftersom laddkurvan inte är linjär? Asså jag menar inte att siffrorna är fel, utan bara att jag inte riktigt förstår hur dom är uträknade eftersom ingen pratar om laddnivå, det är nån variabel jag missar tror jag. :)

Jag är nämligen själv intresserad av vad siffran för en Model 3 är, men jag vill gärna förstå hur den är uträknad.
Jag har alltså inte räknat ut det själv, så kan inte ge dig uppställningen. Just eftersom laddhastigheten varierar med SoC blir det komplext bortom min förmåga att ställa upp uträkningen.

Jag råkade bara redan ha gjort det flera andra uppmuntrade, testat mig fram med ABRP. Eftersom Tesla är hyfsat systematiska med avstånd mellan sina laddare kom jag fram till ovan tumregler så att jag slipper fundera på det vid körning. Nere på kontinenten kan man ju faktiskt ibland köra snabbare än optimal hastighet, så därför jag började söka ett svar.

Och just det, ”mina” siffror är ju för X90D. Borde vara högre för en nyare X och betydligt högre för en Model 3. Så för dig spelar nog detta ingen roll - finns ingen anledning till att du ska tänka på detta utom när du är utanför superladdarnätverk.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av GreenMachine »

fth skrev:
taliz skrev:
I USA är det ju samma hastighetsbegränsning med som utan släp.
Det verkar gå bra ändå. Även lastbilar kör ju 110-120kmh.
Allt hänger ju på hur förberedd man är. Har man bra bil, bra bromsat släp och lastat och förankrat väl så är det inga problem att köra betydligt snabbare än 80kmh.
Det kanske är så, jag har kört så lite med släp (framförallt på motorväg) att jag använder försiktighetsprincipen och håller begränsningen.

Man kan fråga sig varför begränsningen finns kvar om den inte behövs?

Sen är väl risken för körkortet ändå densamma oavsett om regeln är motiverad eller inte?
Kör man 120km/h med släp så kör man ju faktiskt 40km/h för fort, det är väl omedelbart indraget körkort?

/fth
Att säga på Trafikverket att man borde höja någon hastighet är ju som att bränna koranen i Kabul.

Hastighets-tallibanerna på Trafikverket har väl aldrig brytt sig om huruvida hastigheten är rimlig eller ej. Det enda som är av intresse för dom är ju att det ska gå så långsamt som bara möjligt.
Användarvisningsbild
mTw
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 sep 2020 21:06

Re: Släp, Laddning/Hastighetsoptimering

Inlägg av mTw »

Jag har en MX2020 och kör kontinuerligt med släp, ofta lite större typ hästsläp och box.
dessa släp har ju rätt mycket luftmotstånd så där är hastigheten direkt avgörande.
Det kan skilja så mycket som 100Wh/km och då pratar jag 80km/h +-10km/h, jag testar mycket nu då jag är nybliven Tesla ägare.
5D195BCF-4714-4DEA-ACFA-FB3F4023A49B_1_201_a.jpeg
Skriv svar