Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Nervös över Model X köp

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Nervös över Model X köp

Inläggav Wahlman » 14 okt 2020 07:23

Hej!

Kör idag en Volvo XC60 T8 och dessförinnan en BMW 330e, så hybrider har jag koll på. Nu sneglar jag mot (eller rättare sagt, är nära att beställa) en model X - dock infinner sig ett par funderingar...

Kvalite? Jag körde en model X för ett par år sen och gillade inte alls hur den var ihopskruvad, jag är mycket mer imponerad över hur dagens modell känns. Men, när man läser på forum osv så verkar lacken vara galet tunn, folk monterar stänkskydd, gummilister och folierar för att få lacken att sitta kvar? Diverse störande småfel? - kan man inte förvänta sig att sånt ska finnas och funka på en ny ”premium” bil? Hur har ni gjort? Och hur upplever ni kvalitén?

Räckvidd? Såklart. Som alla nojar över. Hur långt kommer man en kall vinterdag vid långkörning i motorvägsfart?

En annan sak, som förstås är omöjlig att svara på - Kommer model X att uppgraderas snart? Det verkar som att Tesla har något projekt Palladium på gång, men inte ens det allsmäktiga internet verkar veta så mycket om det. Å andra sidan, kanske är det dumt att vänta på denna eventuelles uppgradering med potentiella produktions- och kvalitetsproblem för en ny modell.

/W
Wahlman

Re: Nervös över Model X köp

Inläggav elbilist mati » 14 okt 2020 08:16

En sak kan du vara säker på. Det är aldrig rätt tillfälle att köpa en Tesla om du sitter och väntar på att nåt nytt ska komma snart. Det är i princip alltid någon förändring som antingen bara dyker upp utan att någon visste om det i förväg, eller så är det stora förändringar som alla väntar på men som aldrig kommer.
Vill du ha en så köp en. Men vänta inte.
Frågan om kvalitén får nån annan svara på.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare erkap » 14 okt 2020 08:25

Jag kör idag en S men sitter själv och funderar på att köpa en X. Har researchat en del och det verkar som att kvalitén är mycket bättre nu jmfrt med en gammal X. Tesla gör ju finjusteringar hela tiden.

Ang rejäl uppdatering så går det nog bara att gissa, vilket görs hejvilt på diverse forum med olika, men ibland kloka, argument. En sak är väl säker med Tesla, kommer det en rejäl uppdatering så drar detta nog ner kvalitén en del innan man finjusterat, ett litet plåster på såren om man råkar köpa precis innan?

Den fråga som jag inte lyckats få besvarad än, som jag ser som väldigt viktig, är vilken laddhastighet dagens X kan uppnå på V3 i Europa. S och X har ju ännu inte fått CCS-kontakt och man får idag med en CCS-adapter. Men enligt diverse artiklar och videos så sägs det att denna CCS-adapter idag har en begränsning på ca 140 kW. Stämmer detta så är det ett solklart nej från min sida att lägga en beställning idag. Har ställt denna fråga till säljare på Tesla men inte fått svar än.
MS 75D -17
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare

Inläggav Teslaägare NEO » 14 okt 2020 08:26

Precis som Mati påpekar, att köpa en Tesla (oavsett modell) med oron över att något nyare kommer blir aldrig bra. Är det en Model X du vill köpa och du är nöjd med bilens utrustning som erbjuds idag, och priset tilltalar dig så köp. Jag har ägt fyra stycken X allt från 2016 (första modellen) till helt ny 2019, och jag kan ärligt säga att alla nya förändringar som gjorts inte är bra. Och då menar jag utrustning som plockats bort eller förändrats: Ventilerade säten i äkta skinn, alcantara detaljer, mittkonsoll i 6-sits, free supercharing, aktiv spoiler, obegränsad premium connectivity. Men sen finns ju även en större del som blivit bättre: MCU2, ny motor fram, bättre räckvidd, framsäten som tar mindre plats. En sak som är säker med S kontra X är väl att S löper större risk att bli uppgraderad ordentligt i och med att den hängt med sedan 2012. Att köpa en ny Model S idag är mer vågat än X skulle jag säga. Det jag kan tänka mig kommer till X är isåfall tri-motor alternativet för runt 500kSEK till som för S.

X är en riktig latmansbil, den öppnar dörrar automatiskt och skyddar dig med tak när du ska in i baksätet, har oändligt med plats, bekvämt baksäte, grymt prestanda oavsett modell du köper idag (LR eller LR P)

Jag tycker du borde oroa dig mindre och njuta av en förbannat fin bil :)

Vad gäller räckvidden räknar jag med ungefär 300-350km i en XP100DL med 19" vinterhjul i slask som drar betydligt mer än en nyare X. Tror enkelt du kan räkna med 35-40 i LR och något mindre i en P.

Stänkskydd har jag monterat på min nya, de äldre Xarna har jag struntat i, detta gjorde jag enbart för att behålla andrahandsvärdet högre än om den eventuellt hade fått problem med stenskott. Jag har också folierat den nya men av samma anledning, och för att den var solid svart, ville ha bilen vit men blev erbjuden en svart med rabatt och slog till. Röd och vit lack är multi-coat och ska vara bättre än de andra färgerna. Vit har det varit några problem med gula partier och dåligt lackerade detaljer.
Model XP100DL -17 FSD, 6s, aktiv spoiler

Model X75D-16AP2, 6S
Model XP100DL-16 AP1,6s, 22" chrome delete
Model XP100DLHW3-197s, 3M satin white, chrome delete
Model SP85+ AP1 UP Facelift-14
Model S P85DL+-15
Model 3LR P+ HW3-19
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Shven » 14 okt 2020 08:37

Jag Teslas kvalitet kan man fundera lite över. Är inne på min andra Tesla och kan inte tänka mig något annat än en elbil. Det känns helt enkelt rätt. Ska man välja en elbil och funderar på vilket märke finns det bara Tesla att välja på. Det man köper är en bil med tillhörande laddnätverk. Teslas pris är 2,55 kr/kWh ca med Ionity koster ca 8,50. Ca 10000 kr av bilens pris viktas för att bygga upp laddnätverket.
Angående Tesla model X bullrar den mer än vad man skulle kunna kräva av en bil i prisklassen. På jämn asfalt är den förnämligt tyst. Efter 1500 mil drabbades jag av ett vanligt fel - vibrationer i ratten vid acceleration. Fel på främre drivaxlar. Men ev fel sköter de utmärkt på verkstaden.
Hur långt bilen går i motorvägsfart? Frågan är egentligen fel ställd när det finns laddmöjligheter lite över allt. På vintern räkna med 2,4 kWh/mil för en MX Raven. Jag har en förbrukning på 2,15 kWh /mil som ett snitt för ett år (kör rätt snällt). Så räkna med ca 30 mil eller lite drygt. 80 kWh/2,4kwh/mil
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 14 okt 2020 08:44

NEO skrev:Jag har ägt fyra stycken X allt från 2016 (första modellen) till helt ny 2019, och jag kan ärligt säga att alla nya förändringar som gjorts inte är bra. Och då menar jag utrustning som plockats bort eller förändrats: Ventilerade säten i äkta skinn, alcantara detaljer, mittkonsoll i 6-sits, free supercharing, aktiv spoiler, obegränsad premium connectivity.

Jag håller helt med, många skriver att X har blivit mycket bättre med åren, men interiören i min X från 2016 med "extra allt" är i mina ögon helt överlägsen dagens erbjudande. Det är en helt annan känsla av lyx jämfört med dagens material, det är en av orsakerna till att jag fortfarande inte har bytt "upp" mig till en ny X.

Drivlina, batteri, fjädring, etc har förstås förbättrats markant, men interiören anser jag bara ha försämrats, iaf i jämförelsen med "extra allt" från tidiga årgångar.

Idag finns det ju heller inga tillval öht om man vill ha mer "lyx".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare kalle_sala » 14 okt 2020 11:03

Har ägt min MX Raven i över ett år snart (uttaget aug 2019). Har spenderat ca 3200 mil i den. Kört runt om i hela Sverige, från Gällivare i norr till Malmö i söder. Räckviddsångest är inget jag någonsin har bekymrat mig över.

Kvalitet... Jag gick från en fullutrustad BMW X5 40e till MX och ja. Den slår inte BMW gällande kvalitetskänsla, missnöjd är jag dock inte men att skruva ihop bilar är inte teslas starkaste sida, nån glipa här och där, dörrar och paneler linjerar inte riktigt som jag är van med och de förväntningar jag hade när jag gjorde det absolut dyraste inköpet (ej husköp inräknat) för mig någonsin.

Nästa bil? Absolut en elbil och troligtvis en Tesla det också.
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare

Referralkod: karlhenrik65674

Inläggav Teslaägare Teslared » 14 okt 2020 11:25

Ja det är en fantastisk bil! Man vet aldrig vad som händer, plötsligt kan den tvärbromsa utan anledning, ibland kan man inte veta vilken fart man har för panelen svartnar i några minuter! Kul!
Lösa hjulmuttrar vid leverans.
Men efter 1 år så har jag fått ordning på alla glipor och linjer i karossen, handtagen i linje, falkdörrarna perfekta. I och för sig så har jag fått justera mycket på min gamla S80 också.

Rymligare bil finns inte
Nu är jag nöjd med MX;en och skulle inte vilja byta bort den. Så tveka inte, köp!
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Referralkod: lisbeth54191

Inläggav SwedishAdvocate » 14 okt 2020 12:35

Teslared skrev:... / Man vet aldrig vad som händer, plötsligt kan den tvärbromsa utan anledning /...

Kan man inte stänga av den funktionen?
SwedishAdvocate

Inläggav Teslaägare Teslared » 14 okt 2020 12:49

SwedishAdvocate skrev:
Teslared skrev:... / Man vet aldrig vad som händer, plötsligt kan den tvärbromsa utan anledning /...

Kan man inte stänga av den funktionen?

Jo om man inte kör på farthållaren eller AP. Jag har då aldrig råkat ut för fenomenet.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Referralkod: lisbeth54191

Nästa

Återgå till Model X