Nervös över Model X köp

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av SwedishAdvocate »

BrooklynS skrev:
fth skrev:
Och ja, det brukar gå att komplettera med referral-kod i efterhand om säljaren är lite samarbetsvillig.

/fth
Vilket de inte är. Har försökt i 6 månader, telefonsamtal och mejl med både svenska och internationella Tesla.
Icke alls, omöjligt. Blankt nej.
Detta trots att säljaren vid köpet sade att koden lades in i efterhand.

Nu är det inte alls hela världen, några hundringar bara. Men principen!
Tråkigt. Mycket tråkig stil av Tesla.

I det här fallet rör det sig ju dock om en beställning som bara är någon dag gammal av två(!) X. Så det känns som Tesla borde gå med på det om nu det önskemålet finns...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av BrooklynS »

SwedishAdvocate skrev:
BrooklynS skrev:
fth skrev:
Och ja, det brukar gå att komplettera med referral-kod i efterhand om säljaren är lite samarbetsvillig.

/fth
Vilket de inte är. Har försökt i 6 månader, telefonsamtal och mejl med både svenska och internationella Tesla.
Icke alls, omöjligt. Blankt nej.
Detta trots att säljaren vid köpet sade att koden lades in i efterhand.

Nu är det inte alls hela världen, några hundringar bara. Men principen!
Tråkigt. Mycket tråkig stil av Tesla.

I det här fallet rör det sig ju dock om en beställning som bara är någon dag gammal av två(!) X. Så det känns som Tesla borde gå med på det om nu det önskemålet finns...
Ja, jag sade till samma dag... :) Men icke.
Tesla Y LR -22 EAP
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av SwedishAdvocate »

BrooklynS skrev:
SwedishAdvocate skrev:
BrooklynS skrev:
fth skrev:
Och ja, det brukar gå att komplettera med referral-kod i efterhand om säljaren är lite samarbetsvillig.

/fth
Vilket de inte är. Har försökt i 6 månader, telefonsamtal och mejl med både svenska och internationella Tesla.
Icke alls, omöjligt. Blankt nej.
Detta trots att säljaren vid köpet sade att koden lades in i efterhand.

Nu är det inte alls hela världen, några hundringar bara. Men principen!
Tråkigt. Mycket tråkig stil av Tesla.

I det här fallet rör det sig ju dock om en beställning som bara är någon dag gammal av två(!) X. Så det känns som Tesla borde gå med på det om nu det önskemålet finns...
Ja, jag sade till samma dag... :) Men icke.
Om de inte går med på det direkt kan man kanske köra lite 'hardball' och testa att sätta hårt mot hårt. (Fast jag är inte insatt i vad som gäller när man avbeställer, eller när man kan beställa en/två ny(a) bil(ar) om man avbeställt en gång.)

Vore ju mycket märkligt om de hellre går miste om order på två X istället för att inkludera referral-koder i efterhand... :?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av BrooklynS »

De hänvisar bara till reglerna... Det är ju inget fel de begått.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av Monark1954 »

Gustafsson skrev:
Hur var det nu igen. Kan man fortfarande använda sin egen referral kod till en ny bil?
Ja, lämpligen från en bil man har kvar om det finns fler tipsar min säljare.
Då får man lite mil både på ny och befintlig bil.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av Gustafsson »

Monark1954 skrev:
Gustafsson skrev:
Hur var det nu igen. Kan man fortfarande använda sin egen referral kod till en ny bil?
Ja, lämpligen från en bil man har kvar om det finns fler tipsar min säljare.
Då får man lite mil både på ny och befintlig bil.
Har fri SuC på min nuvarande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av Monark1954 »

Gustafsson skrev:
Monark1954 skrev:
Gustafsson skrev:
Hur var det nu igen. Kan man fortfarande använda sin egen referral kod till en ny bil?
Ja, lämpligen från en bil man har kvar om det finns fler tipsar min säljare.
Då får man lite mil både på ny och befintlig bil.
Har fri SuC på min nuvarande.
Då blir det två lotter för en modell Y i stället för en lott förutom mil.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Wahlman
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 okt 2020 08:15

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av Wahlman »

Hej igen!

Någon som har koll på leveranstiderna.? När jag beställde stod det under november, men säljarna lovade på denna sidan årsskiftet. Byggde en likadan model x som jag väntar på idag - leverans uppskattad till mars

Personalen i Norrköping har absolut noll koll och kan inte ens ge en fingervisning.. (det här med att ta hand om kund efter signerat kontrakt verkar inte vara starkaste sidan - har också mailat lite andra frågor som jag inte fått svar på - har aldrig vart med om detta - då köpte vi ändå bilar för typ 2,4msek på ett bräde och gav fingervisningar om att fler var på gång..)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av NEO »

Wahlman skrev:
Hej igen!

Någon som har koll på leveranstiderna.? När jag beställde stod det under november, men säljarna lovade på denna sidan årsskiftet. Byggde en likadan model x som jag väntar på idag - leverans uppskattad till mars

Personalen i Norrköping har absolut noll koll och kan inte ens ge en fingervisning.. (det här med att ta hand om kund efter signerat kontrakt verkar inte vara starkaste sidan - har också mailat lite andra frågor som jag inte fått svar på - har aldrig vart med om detta - då köpte vi ändå bilar för typ 2,4msek på ett bräde och gav fingervisningar om att fler var på gång..)
Spelar ingen roll om du köper 10st Teslor, du kommer aldrig bli behandlad annorlunda än om du hade köpt 1. Leveranstider beror på vad som skeppats från USA, har du blivit matchad med en bil påväg till Europa, har det möjligtvis blivit avbeställt en identisk bil som du beställt blir du tilldelad den eventuellt. Ingen på Tesla kan veta något egentligen utan det är bara att vänta. Jämför man med andra bilmärken är ju leveranstiderna katastrofala, mars är inte så långt bort ändå.

Jag köpte en helt ny XP100DL fullutrustad för 1.079.080kr i september, leverans skedde utomhus i regn, jag fick ta en egen kopp ur en termos och fick ingen hjälp med bilen för jag råkade nämna att jag haft Tesla tidigare, de sa "Titta igenom bilen, hittar du något hojta till" Helt OK med mig, jag köper inte upplevelsen, jag köper bilen och bilen var fantastisk! Är man van med champagne och fancy avtäckning av en tysk bil så blir man nog besviken att inte behandlas som en kung.
Wahlman
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 okt 2020 08:15

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av Wahlman »

Njae, alltså det där med champagne och avtäckningar tycker jag mest är jobbigt och ger mig en obekväm känsla. Också, jag tycker leveranstiden är bra oaktat innan jul eller mars.. tycker jag brukar vänta längre på andra bilar (som inte alls är så speciella).

Det jag är lite förbryllad över är information, eller bristen på. Man svarar inte på Mail med enkla frågor och att man inte har koll på när bilen har en slot i produktionen vilket blir ”worst case ” om ingen bil blir avbeställd eller liknande :)
NEO skrev:
Wahlman skrev:
Hej igen!

Någon som har koll på leveranstiderna.? När jag beställde stod det under november, men säljarna lovade på denna sidan årsskiftet. Byggde en likadan model x som jag väntar på idag - leverans uppskattad till mars

Personalen i Norrköping har absolut noll koll och kan inte ens ge en fingervisning.. (det här med att ta hand om kund efter signerat kontrakt verkar inte vara starkaste sidan - har också mailat lite andra frågor som jag inte fått svar på - har aldrig vart med om detta - då köpte vi ändå bilar för typ 2,4msek på ett bräde och gav fingervisningar om att fler var på gång..)
Spelar ingen roll om du köper 10st Teslor, du kommer aldrig bli behandlad annorlunda än om du hade köpt 1. Leveranstider beror på vad som skeppats från USA, har du blivit matchad med en bil påväg till Europa, har det möjligtvis blivit avbeställt en identisk bil som du beställt blir du tilldelad den eventuellt. Ingen på Tesla kan veta något egentligen utan det är bara att vänta. Jämför man med andra bilmärken är ju leveranstiderna katastrofala, mars är inte så långt bort ändå.

Jag köpte en helt ny XP100DL fullutrustad för 1.079.080kr i september, leverans skedde utomhus i regn, jag fick ta en egen kopp ur en termos och fick ingen hjälp med bilen för jag råkade nämna att jag haft Tesla tidigare, de sa "Titta igenom bilen, hittar du något hojta till" Helt OK med mig, jag köper inte upplevelsen, jag köper bilen och bilen var fantastisk! Är man van med champagne och fancy avtäckning av en tysk bil så blir man nog besviken att inte behandlas som en kung.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av Monark1954 »

Wahlman skrev:
Hej igen!

Någon som har koll på leveranstiderna.? När jag beställde stod det under november, men säljarna lovade på denna sidan årsskiftet. Byggde en likadan model x som jag väntar på idag - leverans uppskattad till mars

Personalen i Norrköping har absolut noll koll och kan inte ens ge en fingervisning.. (det här med att ta hand om kund efter signerat kontrakt verkar inte vara starkaste sidan - har också mailat lite andra frågor som jag inte fått svar på - har aldrig vart med om detta - då köpte vi ändå bilar för typ 2,4msek på ett bräde och gav fingervisningar om att fler var på gång..)
Det är fler ute i Europa som funderar om det går få leverans i år eller i mars nästa år.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... pe.210841/
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av Monark1954 »

Några berättelser från de som fått en 2021 års Model X.
Jämförelser främst mot 2017. Räckviddsförbättringen och den adaptiva fjädringen är några +.
Några vill alltid vänta på nästa utvecklingssteg men säger sig vara nöjda att få Testas finaste eller lyxigaste bil.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -x.208502/

Denna beskrivning finns bland inläggen ovan. En privatperson som i 10 minuter beskriver sin upplevelse av 2017 VS 2021.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av okjhum »

Tveka inte - bara köp så snart du kan! Du kommer aldrig att ångra dig. Och det är så högt andrahandsvärde att du snart får lust att byta upp dig i alla fall! :)
Dessutom är det en välgärning för klimatet att öka mängden beg. elbilar på marknaden, kom ihåg det!

Vi har haft en X 90 D i drygt 3½ år nu och kört lite över 10000 mil. Vi är supernöjda. Har haft en del "issues" liksom många andra också beskrivit, men dem glömmer man snabbt när man sitter och njuter av bilen! Autopiloten använder vi jämt. Den gör - paradoxalt nog - att jag är mer vaken och uppmärksam på trafiken och ev. faror än förr, men utan att bli lika trött som förr. Jag kan ju koncentrera mig på själva trafiken utan att behöva tänka på vare sig hastigheten, framförvarandes ev. plötsliga inbromsning eller min position i körfältet.
Dessutom kan man njuta ett par sekunder extra av omgivningsvyn ibland utan att hamna på fel sida om mittlinjen. Extra stressreducerande vid mörkerkörning.

Räckvidden har aldrig varit något problem. Till en norgeresa skaffade vi en extra laddkabel, rfid-brickor och norska elbilföreningens nyckel till alla laddstolpar, men de behövdes aldrig (fast vi utnyttjade dem ett par gånger). Teslas eget laddnätverk var mer än nog redan då, och är ännu mer utbyggt nu.
Jag har aldrig förstått dem som måste köra 50 mil i sträck och stressladda på tio minuter. Jag pausar gärna och fikar, tömmer blåsan, promenerar lite, etc. var 20-30:e mil och upplever snarast att 30 minuters laddtid är för kort! :) Brukade ofta äta middag i lugn och ro i Ödeshög (bästa vägkrogen!), men var ju alltid tvungen att gå ut och flytta bilen innan jag ätit färdigt.

Vi är nu själva i valet och kvalet om vi ska byta upp oss eller behålla den vi har. Vi har bokat en Modell Y, men frågan är om vi verkligen vill ha en sån som inte kan öppna och stänga dörrarna själv? :D Kan någon bil vara bättre för oss än Modell X? Nja, vi får se! :) (Vi bor på landet och har den lite som traktor och laståsna också.)

PS: På vägen fram till en riktig EV hann vi avverka tre hybrider: en Prius, en Auris och en Outlander. Den sistnämnda var bäst eftersom den hade krok, så kunde vi göra oss av med extrabilen, en fossil Subaru. Med vår dåvarande (o)kunskap och ekonomiska situation kändes det rätt att ha en hybrid. Men det kändes så frustrerande varenda gång deras pyttebatterier tog slut och bensinförbrukningen sköt i höjden. För att inte tala om oljudet och vibrationerna! Dem har man glömt nu, haha! :D
Det var under 2015-2016: TeslaBjörn visade upp allt coolt och häftigt med Tesla och jämförde med andra elbilar - men det fanns ju ingen som kunde mäta sig med Tesla! Så till slut hade vi dreglat så mycket att vi inte kunde hålla oss utan räknade ihop slantarna och beställde en Model X. Det tog ett halvår innan den kom; spännande väntan. Och vi har inte ångrat oss en sekund!

Nu har vi dessutom insett (äntligen) att en hybridbil bara är en explosionsbil med lite längre stubin. Egentligen inget för framtiden! Köp inte en hybridbil!
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av erkap »

Jag fick tyvärr bekräftat från Tesla att CCS adaptern just nu är begränsad till 142 kW. Ingen info fanns tillgänglig om de kunde höja eller inte. Detta känns ju inte bra då de nya bilarna (S och X) ska klara 200-250 kW men att de i Europa saknar rätt kontakt (CCS) för att kunna utnyttja v3 SuperCharger.

Höjs inte styrkan i nuvarande adapter så väntar jag med min beställning av en ny X tills de fått en CCS kontakt direkt i bilen.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av [JM] »

erkap skrev:
Jag fick tyvärr bekräftat från Tesla att CCS adaptern just nu är begränsad till 142 kW. Ingen info fanns tillgänglig om de kunde höja eller inte. Detta känns ju inte bra då de nya bilarna (S och X) ska klara 200-250 kW men att de i Europa saknar rätt kontakt (CCS) för att kunna utnyttja v3 SuperCharger.

Höjs inte styrkan i nuvarande adapter så väntar jag med min beställning av en ny X tills de fått en CCS kontakt direkt i bilen.
Hur många minuter per år räknar du med att du sparar på att kunna ladda 200kW några procent innan hastigheten ramlar ner på under 140kw ändå?

https://www.caranddriver.com/news/a3213 ... er-tested/

model 3 sparar enl denna artikel 2 min när man jämför laddning 3% till 100% och ökar från 150kW till 200kW
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av swegarm »

Är lätt att man stirrar sig blind på detaljer innan köp. När man väl har bilen (eller va de nu är för pryl) tänker man sällan på detaljerna.

140kW är fullt tillräckligt. Ja har både en X och en 3a och upplever ingen direkt skillnad i beteende , trots att 3an laddar snabbare och har mindre batteri (ungefär samma räckvidd).

På långfärd laddar bilen snabbare än man hinner fika så ofta laddar man för mycket.
Användarvisningsbild
wakeuphumanbeings
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 22 jun 2021 18:04

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av wakeuphumanbeings »

toffa skrev:
Jag har haft min Model x 100d sedan december 2018. Den har gått 3500 mil. Grå metallic med ultra white, all utrustning inkl fsd med senaste hårdvaran 3,0.


Är bara så skönt att bilens dörrar öppnas automatiskt och stängs automatiskt och sedan att autopiloten kör. Har kört 70-80 % av alla mil med autopilot.
En dum fråga bara, ang autopilot, hur menar du egentligen att du kör 70-80% autopilot? Menar du att du gör det utan att ens röra ratten emellanåt? Eller är du tvången att göra det(röra ratten) som jag brukar göra?
Mvh.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av OfarligTesla »

wakeuphumanbeings skrev:

En dum fråga bara, ang autopilot, hur menar du egentligen att du kör 70-80% autopilot? Menar du att du gör det utan att ens röra ratten emellanåt? Eller är du tvången att göra det(röra ratten) som jag brukar göra?
Mvh.
Man måste ju hålla i ratten så den känner av det, men inte mer än så.
Användarvisningsbild
wakeuphumanbeings
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 22 jun 2021 18:04

Re: Nervös över Model X köp

Inlägg av wakeuphumanbeings »

OfarligTesla skrev:
wakeuphumanbeings skrev:

En dum fråga bara, ang autopilot, hur menar du egentligen att du kör 70-80% autopilot? Menar du att du gör det utan att ens röra ratten emellanåt? Eller är du tvången att göra det(röra ratten) som jag brukar göra?
Mvh.
Man måste ju hålla i ratten så den känner av det, men inte mer än så.
Då gör du precis som jag brukar göra med autopiloten.
Jag brukar köra autopiloten mest i motorväg men som sagt jag håller ju i ratten emellanåt så att den känner av det .
Skriv svar