Knarrar efter drivaxelbyte

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av HX100 »

Hej, bytte nyss främre drivaxlarna hos SC. En vecka efteråt började bilen knarra som en gammal träbåt. Detta sker oberoende av acceleration eller rattläge utan minsta lilla guppande genererar detta ljud.
Ljudet kommer framtill vilket får mig att undra om SC gjorde någon miss vid bytet.
Eget desperat försök var att smörja runt dörrarna ifall det var någon list men det var ej effektivt.

Idé någon?
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av Willerud »

Det knarrande ljud jag har på en 2018 MX hävdar SC är länkarmarna. Vilket skulle vara normalt slitage och täcks därmed inta av garantin. Knarrar vid minsta ojämnhet eller rattutslag. Jag vill påstå att det lät mindre i somras när det var torr väderlek.

Har bytt drivaxel eller vilken del det nu är enligt service bulletin hösten 2019 då det skulle vara permanent löst... och sen igen hösten 2020. Så jag kan tyvärr inte utesluta att problemen är relaterade.

Orkar tyvärr inte bråka med SC för närvarande.

Inte mycket till hjälp, men kolla upp vad du hittar om länkarmar.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av HX100 »

Aj fan tråkigt. Jag testade nu att bara guppa bilen framtill med handkraft och det hörs högt utifrån vilket är jäkligt pinsamt. När bilen annars är knäpptyst låter det ju jättemycket. Knarrandet kommer iallafall någonstans från höger däck.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av HX100 »

Willerud skrev:
Det knarrande ljud jag har på en 2018 MX hävdar SC är länkarmarna. Vilket skulle vara normalt slitage och täcks därmed inta av garantin. Knarrar vid minsta ojämnhet eller rattutslag. Jag vill påstå att det lät mindre i somras när det var torr väderlek.

Har bytt drivaxel eller vilken del det nu är enligt service bulletin hösten 2019 då det skulle vara permanent löst... och sen igen hösten 2020. Så jag kan tyvärr inte utesluta att problemen är relaterade.

Orkar tyvärr inte bråka med SC för närvarande.

Inte mycket till hjälp, men kolla upp vad du hittar om länkarmar.
Jag bad lokala verkstaden kolla på knarrandet och de kom fram till samma slutsats. Att övre länkarm troligtvis har lagt sig en aning fel efter drivaxelbytet vilket skapar knarrandet. Ingen fara att åka med men nog så irriterande ljud. Måste bytas. Meca verkstaden kunde inte hitta reservdelar för Tesla i deras system så det var bara hänvisning till SC. Jag hade hoppats på att vanliga bilverkstäder kunde fixa såna här vanliga bildelsfel iallafall :/
Användarvisningsbild
toffa
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 dec 2018 22:15

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av toffa »

Märkligt med alla som byter drivaxlar. Har inga sådana problem alls. Faktiskt peppar peppar att jag inte har några problem alls med bilen. Kanske beror på inte så många mil ännu men i alla fall 3800.
Med vänlig hälsning.
Christofer
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av HX100 »

Våran X har gått 8500 mil. Det märktes bara när man gav full acceleration, annars hade jag kunnat leva med det. Nu med nya drivaxlarna så känns det helt galet mjukt att låta sig flyga iväg.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av mans71 »

Övre kontrollarm. Bytte nyss. Kostade 6355 för en sida.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av Bjelke »

mans71 skrev:
Övre kontrollarm. Bytte nyss. Kostade 6355 för en sida.
Hade du knakljud som försvann eller var det "bara " glapp som gjorde att du bytte?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av mans71 »

Bjelke skrev:
mans71 skrev:
Övre kontrollarm. Bytte nyss. Kostade 6355 för en sida.
Hade du knakljud som försvann eller var det "bara " glapp som gjorde att du bytte?
Knak och knarrljud över gupp och när man svängde.
Model S P85DL+
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av HX100 »

Har jag helt fel att man bara är bunden till tesla SC när det gäller sånt här vanligt mekjobb?
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av Willerud »

mans71 skrev:
Bjelke skrev:
mans71 skrev:
Övre kontrollarm. Bytte nyss. Kostade 6355 för en sida.
Hade du knakljud som försvann eller var det "bara " glapp som gjorde att du bytte?
Knak och knarrljud över gupp och när man svängde.
Jag tänker mig lite fett på rätt ställe så borde knarrandet försvinna, eller är det fel?
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av spacecoin »

mans71 skrev:
Bjelke skrev:
mans71 skrev:
Övre kontrollarm. Bytte nyss. Kostade 6355 för en sida.
Hade du knakljud som försvann eller var det "bara " glapp som gjorde att du bytte?
Knak och knarrljud över gupp och när man svängde.

Är det som dessa:


2019 Model X uttagen i Sept '19 som började knarra förra veckan.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av mans71 »

spacecoin skrev:
mans71 skrev:
Bjelke skrev:
mans71 skrev:
Övre kontrollarm. Bytte nyss. Kostade 6355 för en sida.
Hade du knakljud som försvann eller var det "bara " glapp som gjorde att du bytte?
Knak och knarrljud över gupp och när man svängde.

Är det som dessa:


2019 Model X uttagen i Sept '19 som började knarra förra veckan.
Det där känner inte jag igen. Hittade en video med mitt ljud. Vid 16 och 40 sekunder kommer det;

Model S P85DL+
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av HX100 »

mans71 skrev:
spacecoin skrev:
mans71 skrev:
Bjelke skrev:
mans71 skrev:
Övre kontrollarm. Bytte nyss. Kostade 6355 för en sida.
Hade du knakljud som försvann eller var det "bara " glapp som gjorde att du bytte?
Knak och knarrljud över gupp och när man svängde.

Är det som dessa:


2019 Model X uttagen i Sept '19 som började knarra förra veckan.
Det där känner inte jag igen. Hittade en video med mitt ljud. Vid 16 och 40 sekunder kommer det;

Exakt samma ljud som vi har.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av spacecoin »

SC fixade mina knarrljud i området över handskfacket i veckan och fixade en service bulletin om feldragen ”front cable harness”. Tog tre tim.
Användarvisningsbild
wakeuphumanbeings
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 22 jun 2021 18:04

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av wakeuphumanbeings »

spacecoin skrev:
SC fixade mina knarrljud i området över handskfacket i veckan och fixade en service bulletin om feldragen ”front cable harness”. Tog tre tim.
Hur mycket kostade detta?
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av infelicitas »

HX100 skrev:
Har jag helt fel att man bara är bunden till tesla SC när det gäller sånt här vanligt mekjobb?
beror nog på vad som behöver göras. Nedre länkarm finns ju som reservdel hos meca, men inte övre.
https://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Br ... yType_ID=1
Willerud skrev:
mans71 skrev:
Bjelke skrev:
mans71 skrev:
Övre kontrollarm. Bytte nyss. Kostade 6355 för en sida.
Hade du knakljud som försvann eller var det "bara " glapp som gjorde att du bytte?
Knak och knarrljud över gupp och när man svängde.
Jag tänker mig lite fett på rätt ställe så borde knarrandet försvinna, eller är det fel?
Det är ju just det. Antagligen har fettet tryckts bort/deplacerats vid bytet av drivaxel så att inte tillräckligt med fett smörjer leden. Men nu för tiden så är allt slutet på personbilar så man kan inte trycka i mer fett.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av Willerud »

infelicitas skrev:
HX100 skrev:
Har jag helt fel att man bara är bunden till tesla SC när det gäller sånt här vanligt mekjobb?
beror nog på vad som behöver göras. Nedre länkarm finns ju som reservdel hos meca, men inte övre.
https://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Br ... yType_ID=1
Willerud skrev:
mans71 skrev:
Bjelke skrev:
mans71 skrev:
Övre kontrollarm. Bytte nyss. Kostade 6355 för en sida.
Hade du knakljud som försvann eller var det "bara " glapp som gjorde att du bytte?
Knak och knarrljud över gupp och när man svängde.
Jag tänker mig lite fett på rätt ställe så borde knarrandet försvinna, eller är det fel?
Det är ju just det. Antagligen har fettet tryckts bort/deplacerats vid bytet av drivaxel så att inte tillräckligt med fett smörjer leden. Men nu för tiden så är allt slutet på personbilar så man kan inte trycka i mer fett.
Nu är varmt och torrt klimat igen och vår MX knarrar åter högljutt sedan 3-4 veckor :oops:
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av nx00 »

HX100 skrev:
Har jag helt fel att man bara är bunden till tesla SC när det gäller sånt här vanligt mekjobb?
Ja det är lite av Teslas affärsidé. Det finns inga auktoriserade bilverkstäder så att säga. Utan det är Tesla som har monopol på att serva och reparera.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av JGur »

Hade samma ljud (X, 2018 snart 8000 mil). Första åtgärd från Tesla var att smörja lite och säga att det var åtgärdat. Det blev nästan bra men inte helt. Några veckor senare var ljudet tillbaka, än värre.

Nu tog de byte av övre länkarmar på garanti, båda sidor, efter en stark önskan från mig att bytet skulle genomföras om jag så skulle betala själv. Äntligen är bilen tyst igen men framförallt känns den mer tight över fartgupp i låg hastighet.
// Mikael
Användarvisningsbild
wakeuphumanbeings
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 22 jun 2021 18:04

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av wakeuphumanbeings »

HX100 skrev:
Hej, bytte nyss främre drivaxlarna hos SC. En vecka efteråt började bilen knarra som en gammal träbåt. Detta sker oberoende av acceleration eller rattläge utan minsta lilla guppande genererar detta ljud.
Ljudet kommer framtill vilket får mig att undra om SC gjorde någon miss vid bytet.
Eget desperat försök var att smörja runt dörrarna ifall det var någon list men det var ej effektivt.

Idé någon?
På min MX knarrar det en hel del speciellt i jätte låga hastigheter och när jag backar. Mycket av detta händer när jag ska börja att köra bilen på morgonen och i slutet av dagen.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av alma83 »

Är detta ett konstruktionsfel?
Fick mina länkarmar bytta i förra veckan. Hör nu ett mycket diskret knarr vid sväng i låg hastighet. Klart bättre än förut men är detta något man ska förvänta sig, även efter byte?
Model X 90D -17
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av HX100 »

Själv, bytte jag höger länkarm I våras och det höll fint I några månader. Sen började vänster låta på exakt samma sätt så ska byta nu igen. Tesla har helt klart problem men de jobbar iallafall på det då de ska sätta på generation 6 eller vad det är nu version av länkarm.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av alma83 »

HX100 skrev:
Själv, bytte jag höger länkarm I våras och det höll fint I några månader. Sen började vänster låta på exakt samma sätt så ska byta nu igen. Tesla har helt klart problem men de jobbar iallafall på det då de ska sätta på generation 6 eller vad det är nu version av länkarm.
Knarrar det även efter bytet för dig?
Jag fick alltså drivaxlar bytta på goodwill och bytte samtidigt övre länkarmarna (nästan 9kkr). Innan lät det väldigt mycket, ffa knäppande och klongande. Nu är det bättre men fortfarande hör man knarrande ljud (som när man kramar snö) och lågt knäppande ljud. Kommer vid fullt rattutslag i låg fart eller stillastående. Tesla service vill att jag åker in igen. Två timmars körning och heldag utan inkomst går ju inte. Kanska bara att acceptera? Betalade dock rätt mycket för att bara sänka volymen på knarrandet och klingandet :D
Kan det vara så att dessa ljud finns på många bilar, men att förbränningsmotorn dränker dem?
Model X 90D -17
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Knarrar efter drivaxelbyte

Inlägg av HX100 »

alma83 skrev:
HX100 skrev:
Själv, bytte jag höger länkarm I våras och det höll fint I några månader. Sen började vänster låta på exakt samma sätt så ska byta nu igen. Tesla har helt klart problem men de jobbar iallafall på det då de ska sätta på generation 6 eller vad det är nu version av länkarm.
Knarrar det även efter bytet för dig?
Jag fick alltså drivaxlar bytta på goodwill och bytte samtidigt övre länkarmarna (nästan 9kkr). Innan lät det väldigt mycket, ffa knäppande och klongande. Nu är det bättre men fortfarande hör man knarrande ljud (som när man kramar snö) och lågt knäppande ljud. Kommer vid fullt rattutslag i låg fart eller stillastående. Tesla service vill att jag åker in igen. Två timmars körning och heldag utan inkomst går ju inte. Kanska bara att acceptera? Betalade dock rätt mycket för att bara sänka volymen på knarrandet och klingandet :D
Kan det vara så att dessa ljud finns på många bilar, men att förbränningsmotorn dränker dem?
Ja, jag borde väl bytt båda länkarmarna på samma gång. Det ska ju inte låta så, men visst vi hade en v70 som knarrade för jävligt också men motorljudet dolde mycket. Man accepterar oljud på ett annat sätt när man vet att motorn måste låta.
Skriv svar