Köpa tesla WC år 2021?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpa tesla WC år 2021?

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Hur är det egentligen med hållbarheten numera? Jag är nu inne på min tredje WC på drygt fyra år. En såndar Elon-signerad som jag hade sparat som reserv ifall min gamla skulle gå sönder. Och det gjorde den för ett antal veckor sedan efter ett strömavbrott som varade hela dagen. Efter att strömmen hade kommit tillbaka fick jag den aldrig att funka mer, allt såg normalt ut, men bilen rapporterade att det inte fanns någon ström i sladden. En massa omstarter på olika sätt hjälpte inte. Byte till en ny WC löste problemet. Jag kände igen detta, min förr-förra WC dog nämligen på precis samma sätt.
Är de nya lite tåligare?
Vet inte, men de är gjorda av samma kinesiska bolag som tidigare problematiska versioner (Delta Electronics).

Har bytt till Easee-laddbox i höst (som dock har sina stora problem med sina molntjänster som varit nere i en vecka), men har kvar min gamla Elon-WC som backup. Nu står dock vår segelbåt lite i vägen för att använda den, men bra då jag försöker att inte slita på min Elon-box. Hoppas bara att vi inte har för mycket avbrott eller elspikar som sliter ut den (inte märkt så mycket sådant då vi verkar ha ett stabilt och bra elnät hos oss).

Skulle jag köpa nytt idag så skulle jag skippa Teslas WC, och satsa på något bättre. Utan tvekan.

Men det är lite kul med en klassisk Elon-signerad box. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Köpa tesla WC år 2021?

Inlägg av Engen »

Min har fungerat utan problem i 3 år. Laddar nästan dagligen.
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Köpa tesla WC år 2021?

Inlägg av Frippanecci »

Stora frågan är ju när WC 3 kommer..
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa tesla WC år 2021?

Inlägg av mati »

gellerstam skrev:
Mati, som är väldigt sympatisk, trevlig i tonen och saklig, bor som jag förstått det en bit utanför tätorten. Kanske har han långt till transformatorn, långa luftledningar med många störnings tillfällen på ledningarna till hans gård?
Tack :-)
Och ja, allting du beskriver stämmer. Det är 500m härifrån till transformatorn som är den sista i leden ca en mil från närmaste samhälle. Det är främst luftledningar, vilket också var anledningen till det långa avbrottet som tog död på WC:n. Ett träd hade kapat alla tre trådar i en ledning ca 2 km härifrån. Det tog hela dagen att laga eländet. Det är säkert så att kvalitén på elen här ute inte är den bästa, och det verkar just Teslas WC inte klara av riktigt. Jag har aldrig haft problem med andra prylar som gått sönder. Förutom vid åsknedslag enstaka gånger, vilket WCn konstigt nog har överlevt varenda gång. :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6146
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köpa tesla WC år 2021?

Inlägg av spacecoin »

Jag upplever att många som haft problem med WC verkar inte ha den under tak eller skydd. Verkar lite fuktkänslig.
Skriv svar