Går inte ladda till 100

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Går inte ladda till 100

Inlägg av Legato »

PEHO skrev:
Jag har enbart laddat på av och hemma ned bilens 220 laddare. I helgen som var har den vilat fredag till söndag kväll på 80%. I natt kopplade jag in den på laddning till 100% den slutade ladda i morse på 98% och fick stå på några timmar extra utan någon effekt.
Något mer jag kan göra?
Du svarade aldrig på följande... Om något av nedan stämmer så ändra på det så att bilen får sova och BMS kalibrera:

* Du har alltid Sentry på.
* Du använder Tibbers Power Up för Tesla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
PEHO
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 jan 2020 12:13

Re: Går inte ladda till 100

Inlägg av PEHO »

Nej sentry av hemma och använder inte Tibbler.
Användarvisningsbild
PEHO
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 jan 2020 12:13

Re: Går inte ladda till 100

Inlägg av PEHO »

Tack för tipset, menar du att jag ska förvärma när bilen slutat ladda vid typ 98 och börja ladda igen efter ca 30 minuters förvörmning?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Går inte ladda till 100

Inlägg av Gustafsson »

När jag laddar min till 90% slutar bilen ladda vid 440 km. Men på morgonen efter inkoppling har jag bara ca 437 km kvar. Det uppfattar jag som helt normalt. Skulle förvänta mig att det blir likadant om jag slår över till procentvisning.
Det finns en liten degenerering i början, första året märks det mest på siffrorna. Därefter har iaf mitt batteri varit helt stabilt. Jag skulle inte vara bekymrad om bilen bara ”laddar 98%”. Det är ju den faktiska räckvidden som är intressant.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Går inte ladda till 100

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
När jag laddar min till 90% slutar bilen ladda vid 440 km. Men på morgonen efter inkoppling har jag bara ca 437 km kvar. Det uppfattar jag som helt normalt. Skulle förvänta mig att det blir likadant om jag slår över till procentvisning.
Det finns en liten degenerering i början, första året märks det mest på siffrorna. Därefter har iaf mitt batteri varit helt stabilt. Jag skulle inte vara bekymrad om bilen bara ”laddar 98%”. Det är ju den faktiska räckvidden som är intressant.
Fast det är inte samma sak med procent och km.

Procent ska alltid nå 100, oavsett hur gammal bilen är och hur mycket batteriet degenererat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Går inte ladda till 100

Inlägg av Gustafsson »

Legato skrev:
Gustafsson skrev:
När jag laddar min till 90% slutar bilen ladda vid 440 km. Men på morgonen efter inkoppling har jag bara ca 437 km kvar. Det uppfattar jag som helt normalt. Skulle förvänta mig att det blir likadant om jag slår över till procentvisning.
Det finns en liten degenerering i början, första året märks det mest på siffrorna. Därefter har iaf mitt batteri varit helt stabilt. Jag skulle inte vara bekymrad om bilen bara ”laddar 98%”. Det är ju den faktiska räckvidden som är intressant.
Fast det är inte samma sak med procent och km.

Procent ska alltid nå 100, oavsett hur gammal bilen är och hur mycket batteriet degenererat.
Jag håller förstås med om det, men det finns ju ingen absolut referens för vad 100 % ska vara, så den enda sanna referensen man kan ha är faktiska kWh eller omräknat med hjälp av bilens typiska förbrukning - kilometer. Jag skulle inte vara bekymrad om min visade 98 %, bara jag fortfarande kunde köra 50 mil. Om det inte löste sig efter hand skulle jag kanske klaga på det till service.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Går inte ladda till 100

Inlägg av taliz »

Varför laddar du till 100% för det första? Behöver du verkligen all räckvidd?
Det är väldigt dåligt för batteriet nämligen, särskilt om det sker regelbundet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Går inte ladda till 100

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Legato skrev:
Gustafsson skrev:
När jag laddar min till 90% slutar bilen ladda vid 440 km. Men på morgonen efter inkoppling har jag bara ca 437 km kvar. Det uppfattar jag som helt normalt. Skulle förvänta mig att det blir likadant om jag slår över till procentvisning.
Det finns en liten degenerering i början, första året märks det mest på siffrorna. Därefter har iaf mitt batteri varit helt stabilt. Jag skulle inte vara bekymrad om bilen bara ”laddar 98%”. Det är ju den faktiska räckvidden som är intressant.
Fast det är inte samma sak med procent och km.

Procent ska alltid nå 100, oavsett hur gammal bilen är och hur mycket batteriet degenererat.
Jag håller förstås med om det, men det finns ju ingen absolut referens för vad 100 % ska vara, så den enda sanna referensen man kan ha är faktiska kWh eller omräknat med hjälp av bilens typiska förbrukning - kilometer. Jag skulle inte vara bekymrad om min visade 98 %, bara jag fortfarande kunde köra 50 mil. Om det inte löste sig efter hand skulle jag kanske klaga på det till service.
Den absoluta procenten finns väl och bestäms av spänningen på cellerna. 0% och 100% sätts väl just utifrån förutbestämda spänningar på cellerna men hur mycket kapacitet som finns däremellan är mer oklart och därför kalibrering för att hjälpa BMS med detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar