Jag har enbart laddat på av och hemma ned bilens 220 laddare. I helgen som var har den vilat fredag till söndag kväll på 80%. I natt kopplade jag in den på laddning till 100% den slutade ladda i morse på 98% och fick stå på några timmar extra utan någon effekt.
Något mer jag kan göra?
Du svarade aldrig på följande... Om något av nedan stämmer så ändra på det så att bilen får sova och BMS kalibrera:
* Du har alltid Sentry på.
* Du använder Tibbers Power Up för Tesla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
När jag laddar min till 90% slutar bilen ladda vid 440 km. Men på morgonen efter inkoppling har jag bara ca 437 km kvar. Det uppfattar jag som helt normalt. Skulle förvänta mig att det blir likadant om jag slår över till procentvisning.
Det finns en liten degenerering i början, första året märks det mest på siffrorna. Därefter har iaf mitt batteri varit helt stabilt. Jag skulle inte vara bekymrad om bilen bara ”laddar 98%”. Det är ju den faktiska räckvidden som är intressant.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
När jag laddar min till 90% slutar bilen ladda vid 440 km. Men på morgonen efter inkoppling har jag bara ca 437 km kvar. Det uppfattar jag som helt normalt. Skulle förvänta mig att det blir likadant om jag slår över till procentvisning.
Det finns en liten degenerering i början, första året märks det mest på siffrorna. Därefter har iaf mitt batteri varit helt stabilt. Jag skulle inte vara bekymrad om bilen bara ”laddar 98%”. Det är ju den faktiska räckvidden som är intressant.
Fast det är inte samma sak med procent och km.
Procent ska alltid nå 100, oavsett hur gammal bilen är och hur mycket batteriet degenererat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
När jag laddar min till 90% slutar bilen ladda vid 440 km. Men på morgonen efter inkoppling har jag bara ca 437 km kvar. Det uppfattar jag som helt normalt. Skulle förvänta mig att det blir likadant om jag slår över till procentvisning.
Det finns en liten degenerering i början, första året märks det mest på siffrorna. Därefter har iaf mitt batteri varit helt stabilt. Jag skulle inte vara bekymrad om bilen bara ”laddar 98%”. Det är ju den faktiska räckvidden som är intressant.
Fast det är inte samma sak med procent och km.
Procent ska alltid nå 100, oavsett hur gammal bilen är och hur mycket batteriet degenererat.
Jag håller förstås med om det, men det finns ju ingen absolut referens för vad 100 % ska vara, så den enda sanna referensen man kan ha är faktiska kWh eller omräknat med hjälp av bilens typiska förbrukning - kilometer. Jag skulle inte vara bekymrad om min visade 98 %, bara jag fortfarande kunde köra 50 mil. Om det inte löste sig efter hand skulle jag kanske klaga på det till service.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Varför laddar du till 100% för det första? Behöver du verkligen all räckvidd?
Det är väldigt dåligt för batteriet nämligen, särskilt om det sker regelbundet.
När jag laddar min till 90% slutar bilen ladda vid 440 km. Men på morgonen efter inkoppling har jag bara ca 437 km kvar. Det uppfattar jag som helt normalt. Skulle förvänta mig att det blir likadant om jag slår över till procentvisning.
Det finns en liten degenerering i början, första året märks det mest på siffrorna. Därefter har iaf mitt batteri varit helt stabilt. Jag skulle inte vara bekymrad om bilen bara ”laddar 98%”. Det är ju den faktiska räckvidden som är intressant.
Fast det är inte samma sak med procent och km.
Procent ska alltid nå 100, oavsett hur gammal bilen är och hur mycket batteriet degenererat.
Jag håller förstås med om det, men det finns ju ingen absolut referens för vad 100 % ska vara, så den enda sanna referensen man kan ha är faktiska kWh eller omräknat med hjälp av bilens typiska förbrukning - kilometer. Jag skulle inte vara bekymrad om min visade 98 %, bara jag fortfarande kunde köra 50 mil. Om det inte löste sig efter hand skulle jag kanske klaga på det till service.
Den absoluta procenten finns väl och bestäms av spänningen på cellerna. 0% och 100% sätts väl just utifrån förutbestämda spänningar på cellerna men hur mycket kapacitet som finns däremellan är mer oklart och därför kalibrering för att hjälpa BMS med detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.