Stött på ett problem. Bilen tjatar om att 12V batteriet behöver bytas. Det ska det göras på tisdag.
Idag vaknade aldrig stora skärmen i bilen när jag åkte till jobbet (starta klimatanläggningen via appen gick bra). Då uppstår följande problem. Klimatanläggningen stänger aldrig av sig igen! Även om bilen låser sig så står den där och pumpar. Kom till jobbet med 33% så frun fick hämta bilen vid 18% (den stängde inte ens av sig när den nådde 20%)
Stänga av med appen går inte.
Reboota bilen går inte.
Det har tidigare funkat att reboota bilen (Och blivit av med problemet) men jag tror minusgraderna tog den sista 12V spänningen som fanns.
Finns det något annat sätt att starta om bilen på?
Laddas 12V batteriet när bilen Laddas?
Hjälp!
Problem att stänga av klimatanläggningen
Moderator: Redaktion
Re: Problem att stänga av klimatanläggningen
Ingen aning om specifikt ditt problem, men den sista frågan. 12V batteriet laddas kontinuerligt. Bilen väcks upp i intervaller och laddar 12V batteriet från stora batteripacket.
Möjligen prova en total shutdown från menyn, gå iväg från bilen eller sitt kvar, vänta en lång tid så att du är säker på att bilen är avstängd och sen starta upp igen genom att öppna dörren eller trycka på bromspedalen.
Möjligen prova en total shutdown från menyn, gå iväg från bilen eller sitt kvar, vänta en lång tid så att du är säker på att bilen är avstängd och sen starta upp igen genom att öppna dörren eller trycka på bromspedalen.
MYP
X90d
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Problem att stänga av klimatanläggningen
Om stora skärmen inte startar så blir det svårt med avstängning (total shutdown) och då
måste man nog komma åt att ladda 12V externt för att få allt att hoppa igång igen, om ens då
i detta fall...
måste man nog komma åt att ladda 12V externt för att få allt att hoppa igång igen, om ens då
i detta fall...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Problem att stänga av klimatanläggningen
Ok, tack för svar.
Nej precis. Får inte igång stora skärmen alls. Trots tumhjulen i typ 5 minuter.
Ringde Tesla som kunde se att batterispänningen låg på 13,7V. Alltså inte så dåligt. Bilen har klagat i ca en månad på att det är dåligt. En vecka försvann problemet.
Funderar på om MCU kan ha dött helt. Kanske det ökända emmc-minnet. Fick tips om att dra säkringen till mcu, men vet inte om jag riva loss en massa inredning för det ingreppet.
Kanske får låta klimatanläggningen gå tills på tisdag ändå. Segt att inte kunna ställa ifrån sig bilen utan laddning bara.
Nej precis. Får inte igång stora skärmen alls. Trots tumhjulen i typ 5 minuter.
Ringde Tesla som kunde se att batterispänningen låg på 13,7V. Alltså inte så dåligt. Bilen har klagat i ca en månad på att det är dåligt. En vecka försvann problemet.
Funderar på om MCU kan ha dött helt. Kanske det ökända emmc-minnet. Fick tips om att dra säkringen till mcu, men vet inte om jag riva loss en massa inredning för det ingreppet.
Kanske får låta klimatanläggningen gå tills på tisdag ändå. Segt att inte kunna ställa ifrån sig bilen utan laddning bara.
Multicoat Red Model X P100D