Försäkring - en chock

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av NiklasTesla »

Dags för Tesla att expandera verksamheten och starta eget försäkringsbolag.

Kan tipsa om IF om man är med i Unionen så får man rabatt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av OfarligTesla »

NiklasTesla skrev:
Dags för Tesla att expandera verksamheten och starta eget försäkringsbolag.

Kan tipsa om IF om man är med i Unionen så får man rabatt.
Såvida de idag inte sitter och gör flis på försäkringsskadorna vad gäller reservdelar blir det inte speciellt mycket billigare för att Tesla startar eget försäkringsbolag. Om de på riktigt ska starta eget försäkringsbolag (och inte bara förmedla som i USA) skulle det snarare bli dyrare.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
Dags för Tesla att expandera verksamheten och starta eget försäkringsbolag.
Risken man tar när man erbjuder en försäkring beror ju på hur stort försäkringskollektivet är. Ju fler bilar, ju lägre risk för överraskningar i skadekostnader.

För referens finns det ju än så länge ungefär lika många Volvobilar i trafik i sverige som det finns Teslabilar i världen.
När kollektivet växer och blir större kan man ju erbjuda lägre premier. Eller menar du att Tesla skulle subventionera försäkring åt sina kunder i väntan på ett större kollektiv?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av taliz »

Fendra skrev:
chaffis75 skrev:
Är de någon som har fått en förklaring på varför de är så dyrt att försäkra, är de hk bara som är problemet?
Jag har fått svaret av en kompis som arbetar med skadehantering på ett försäkringsbolag att premien beror på att Teslor är dyra att reparera. En snittskada på en fossilbil kostar ca 20 000 kr att laga men en snittskada på en Tesla kostar ca 40 000 kr att laga (för några år sen låg Teslan på nästan 80 000 kr)
Är det en snittkostnad för alla avgasbilar så är det ju fullt logiskt att Teslan(S/X) är betydligt dyrare. Majoriteten av alla avgasbilar är ju billiga små och mellanstora bilar.
Teslan(S/X) bör jämföras med avgasbilar i dess klass, dvs Audi A8, Mercedes S-klass, BMW 7-serien etc. De lär ha en betydligt högre snittkostnad.

Att priset för Teslor gått ner lär ha ett samband med att majoriteten numera är Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SavageBoy
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 jan 2021 09:37

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av SavageBoy »

Jag har nu pratat med Water Cirkles och de är helt klart billigast, även om försäkringen ändå är dyr. 17 049:-/år eller 1 420:-/mån, så det var onekligen ett bra tips. Jag gick igenom lite självrisker med dem och nivåerna är klart i klass med "storbolagen", så jag tycker det känns bra. En oro jag haft är att självrisken på glas ska vara högre pga den stora vindrutan, men icke. Både WC och LF som jag specifikt frågat, har 1 500:- i självrisk på glas. Mycket tacksam för detta tips :)
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Att priset för Teslor gått ner lär ha ett samband med att majoriteten numera är Model 3.
Ungefär hälften av alla Teslor på svenska vägar är Model3 nu. Alla svenska model3 har väl förresten fortfarande vagnskadegaranti?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Alla svenska model3 har väl förresten fortfarande vagnskadegaranti?
Ja? Det är Trygg-Hansa som står för den. Dvs det är de som levererar statiskt över skadekostnaderna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Alla svenska model3 har väl förresten fortfarande vagnskadegaranti?
Ja? Det är Trygg-Hansa som står för den. Dvs det är de som levererar statiskt över skadekostnaderna.
Du skrev att priset på försäkringar gått ner för att det är en majoritet är model3. Jag påpekade bara att det än så länge inte är någon som tecknat helförsäkring på en model3. Reparationskostnaderna slår ju hårdast på vagnskadedelen.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:
Dags för Tesla att expandera verksamheten och starta eget försäkringsbolag.
Risken man tar när man erbjuder en försäkring beror ju på hur stort försäkringskollektivet är. Ju fler bilar, ju lägre risk för överraskningar i skadekostnader.

För referens finns det ju än så länge ungefär lika många Volvobilar i trafik i sverige som det finns Teslabilar i världen.
När kollektivet växer och blir större kan man ju erbjuda lägre premier. Eller menar du att Tesla skulle subventionera försäkring åt sina kunder i väntan på ett större kollektiv?
Det hade varit service det ;)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av chaffis75 »

Fendra skrev:
chaffis75 skrev:
Är de någon som har fått en förklaring på varför de är så dyrt att försäkra, är de hk bara som är problemet?
Jag har fått svaret av en kompis som arbetar med skadehantering på ett försäkringsbolag att premien beror på att Teslor är dyra att reparera. En snittskada på en fossilbil kostar ca 20 000 kr att laga men en snittskada på en Tesla kostar ca 40 000 kr att laga (för några år sen låg Teslan på nästan 80 000 kr)
Tack, ja då förstår jag även om jag tycker premien ofta är mer än de dubbla mot vad jag brukar betala för mina bilar. Dock är ju såklart tesla dyrare i inköp än den fossil bilar jag jämför med.
Jämför jag med vår id3 så är tesla fortfarande väldigt dyr, jag betalar strax över 2000 kr för ett år om jag minns rätt, modell x är då ca 10 gånger dyrare även om jag nu inte kollat vad den kostar för just mig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
worldcitizen
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 maj 2019 13:07
Ort: Stockholm

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av worldcitizen »

Allt är relativt. Jämför jag min model X 2019 performance med en bmw X5, 50i, typ 2017 e.dyl så är min tesla premie i stockholm innerstad jätte jätte billig ...
;)
2015 Model S 85D - Såld
2017 Audi A6 TDI quattro automat - företags bil.
2019 Model X Performance, svart, 5 dörrars, svarta 20 slipstream, "total självkörningsförmåga", ådrad askdekor inredning. Levererad aug 2019. (utan Ludicrous Mode)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av ChristerSjo »

Har en Model 3 som förmånsbil betalar 290 kr i månaden som bruttolöneavdrag (halvförsäkring). Vilket blir mindre än hälften i kostnad för mig efter skatt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av martinot »

ChristerSjo skrev:
Har en Model 3 som förmånsbil betalar 290 kr i månaden som bruttolöneavdrag (halvförsäkring). Vilket blir mindre än hälften i kostnad för mig efter skatt.
Bra pris!

Vilket försäkringsbolag?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
För referens finns det ju än så länge ungefär lika många Volvobilar i trafik i sverige som det finns Teslabilar i världen.
När kollektivet växer och blir större kan man ju erbjuda lägre premier.
Gillar Volvo (både ägt bil, och jobbat för de). Så jag hoppas att de verkligen lyckas med deras omställning, även om de är bland de sista på bollen (sent skall syndaren vakna).

Däremot så undrar jag inte om det är farligt nära tills den dagen Tesla passerar Volvo i försäljningsvolym...

Händer det?

Isf. på när gissar ni?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av flipmac »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
För referens finns det ju än så länge ungefär lika många Volvobilar i trafik i sverige som det finns Teslabilar i världen.
När kollektivet växer och blir större kan man ju erbjuda lägre premier.
Gillar Volvo (både ägt bil, och jobbat för de). Så jag hoppas att de verkligen lyckas med deras omställning, även om de är bland de sista på bollen (sent skall syndaren vakna).

Däremot så undrar jag inte om det är farligt nära tills den dagen Tesla passerar Volvo i försäljningsvolym...

Händer det?

Isf. på när gissar ni?
Det händer väl högst sannolikt i år? Volvo sålde ~750 000 bilar 2020 och Tesla ~ 500 000. Men med Teslas expansion lär försäljning utan större ansträngning bli över 800 000 under 2021.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Mrsward
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 sep 2021 14:08

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av Mrsward »

Väcker liv i denna tråden.

Watercirkel verkar inte längre matcha de andra heller.
Fick idag en offert på Tesla Model S 85 från 2014.

Helförsäkring watercirkel - 17 429kr/ året. 38 år inga skador, egen nybyggd villa på landet låpst garage.
Medlem hos CC (500kråret) och samling av försäkring 11 256kr/år

Helförsäkring LF samling försäkringar 11 827kr / året och ej krav på medlemskap hos CC.
Denna är med självrisk eleminering vid djurkollition med 200kr ersättning och fri hyrbil tills bilen är ok också. Annars 1500kr i självrisk (där ska watercirkel ha 6000kr)

Så kolla avtalen noga billigast är inte bväst när olyckan är framme.

Mvh
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: Försäkring - en chock

Inlägg av Jahapp »

Mrsward skrev:
Väcker liv i denna tråden.

Watercirkel verkar inte längre matcha de andra heller.
Fick idag en offert på Tesla Model S 85 från 2014.

Helförsäkring watercirkel - 17 429kr/ året. 38 år inga skador, egen nybyggd villa på landet låpst garage.
Medlem hos CC (500kråret) och samling av försäkring 11 256kr/år

Helförsäkring LF samling försäkringar 11 827kr / året och ej krav på medlemskap hos CC.
Denna är med självrisk eleminering vid djurkollition med 200kr ersättning och fri hyrbil tills bilen är ok också. Annars 1500kr i självrisk (där ska watercirkel ha 6000kr)

Så kolla avtalen noga billigast är inte bväst när olyckan är framme.

Mvh
Vad betyder CC?
Skriv svar