Försäkring - en chock
Moderator: Redaktion
Försäkring - en chock
Hej på er!
Jag har nyss tagit beslutet om att köpa en Model X, har dreglat över att köpa en Tesla i många år nu och nu har det äntligen blivit dags att få lämna förbränningsmotorernas tid bakom mig. Dock kunde jag ju i min vildaste fantasi inte tro att försäkringsbolagen skulle mjölka varenda möjlig krona ur sina kunder på ett sådant här sätt.
Jag har kollat med ett flertal försäkringsbolag, och såhär ser det ut för en Model X 100D från 2017:
20 982:- Länsförsäkringar
23 748:- Trygg-Hansa
26 160:- IF
50 160:- Folksam
Moderna och Motormännen försäkrar den över huvud taget inte, de hade en övre gräns någonstans runt 250-270 hk. Motormännen sa att de har ett fåtal äldre Teslor försäkrade, men då var det innan Trafikverket började räkna effekten annorlunda.
Folksam vill ju bevisligen inte försäkra dem alls med den hutlösa premien de tar ut. Jag kan tillägga att jag är 37 år, kört skadefritt alla år och haft körkort sedan jag var 18. Jag bor i Karlstad/Värmland i egen villa, så absolut inte i storstad eller mitt i city heller för den delen.
1 750:- i månaden tycker jag är hutlöst. Jag har idag en ”stor bil”, XC90 på 210 hk som kostar 580:-/månad eller 6 900:- per år. Nu ska man alltså ha det tredubbla...
Är det någon som sitter på ett tips på andra bolag?
I annat fall får jag väl trösta mig med att jag sparar in 6 500:- per år i försäkring och 25 000:- per år i drivmedelskostnader. Samtidigt hade jag ju det lite som ett incitament för att köpa en såpass dyr bil, att det fanns en hel del besparingar att göra.
Jag har nyss tagit beslutet om att köpa en Model X, har dreglat över att köpa en Tesla i många år nu och nu har det äntligen blivit dags att få lämna förbränningsmotorernas tid bakom mig. Dock kunde jag ju i min vildaste fantasi inte tro att försäkringsbolagen skulle mjölka varenda möjlig krona ur sina kunder på ett sådant här sätt.
Jag har kollat med ett flertal försäkringsbolag, och såhär ser det ut för en Model X 100D från 2017:
20 982:- Länsförsäkringar
23 748:- Trygg-Hansa
26 160:- IF
50 160:- Folksam
Moderna och Motormännen försäkrar den över huvud taget inte, de hade en övre gräns någonstans runt 250-270 hk. Motormännen sa att de har ett fåtal äldre Teslor försäkrade, men då var det innan Trafikverket började räkna effekten annorlunda.
Folksam vill ju bevisligen inte försäkra dem alls med den hutlösa premien de tar ut. Jag kan tillägga att jag är 37 år, kört skadefritt alla år och haft körkort sedan jag var 18. Jag bor i Karlstad/Värmland i egen villa, så absolut inte i storstad eller mitt i city heller för den delen.
1 750:- i månaden tycker jag är hutlöst. Jag har idag en ”stor bil”, XC90 på 210 hk som kostar 580:-/månad eller 6 900:- per år. Nu ska man alltså ha det tredubbla...
Är det någon som sitter på ett tips på andra bolag?
I annat fall får jag väl trösta mig med att jag sparar in 6 500:- per år i försäkring och 25 000:- per år i drivmedelskostnader. Samtidigt hade jag ju det lite som ett incitament för att köpa en såpass dyr bil, att det fanns en hel del besparingar att göra.
Re: Försäkring - en chock
Water circles är det många som rekommenderar. De verkar kunna erbjuda bättre priser så kolla med dem.
Re: Försäkring - en chock
Länsförsäkringar är flera olika bolag som sätter sina egna priser. Jag har Länsförsäkringar Kalmar och betalar ca 11 000:- för helförsäkring fria mil (vilket inte behövdes under 2020...).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Försäkring - en chock
Jag såg mig i samma situation när jag köpte min första Model S. Jag var van vid de försäkringspriser som vanligtvis gäller för oss på landsbygden och jag hade inte i mina vildaste drömmar räknat med att en bil någonsin skulle kosta mer än några hundralappar i månaden att försäkra. I vanliga fall är det en nästintill försumbar kostnad för mig att försäkra en bil. Plötsligt handlade det om tusenlappar. Och de flesta bolag ville inte försäkra bilen alls.
För mig var IF i slutändan det billigaste alternativet. Det blev någon tusenlapp i månaden om jag minns rätt.
Men det har du ju redan konstaterat att det inte blir så i ditt fall.
För mig var IF i slutändan det billigaste alternativet. Det blev någon tusenlapp i månaden om jag minns rätt.
Men det har du ju redan konstaterat att det inte blir så i ditt fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Försäkring - en chock
Det verkar ju inte spela någon roll hur många trådar det görs om detta, så här kommer åter igen tipset om Watercircles. Jag kom ned till 546 kr i månaden hos dom, medan andra ville ha upp till 2000 kr / månad.
Re: Försäkring - en chock
Är det någon som har bra/dålig erfarenhet av skadereglering med watercirkles? Funkar det bra på riktigt? If som jag har nu har varit utan problem, men ser gärna alternativ.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Försäkring - en chock
När jag bad om stilleståndsersättning var det iaf inget krångel, det bara kom in pengar på kontot och jag hade ingen aning om varifrån innan jag kollade upp det. Och det handlade om ett antal tusenlappar.
Men det är klart, det är väl småsummor.
Men det är klart, det är väl småsummor.
Re: Försäkring - en chock
Jag har också noterat att Watercircles ofta rekommenderas, så när det började närma sig förnyelse bad jag om offert för att se om det var läge att byta från LF Stockholm och 18k/år. Fick offert på 26k/år, så ligger kvar hos LF. Med det vill jag bara ha sagt att de inte alltid är billigast och bäst som man annars kan tro, åtminstone inte för mig. Model X 75 uttagen januari 2017, helförsäkring med 2500 mil/år.
Svart X75D -17
Re: Försäkring - en chock
Jag har en snart 4 år gammal S75D.
Min helförsäkring hos LF kostar ca 9700kr per år.
Min helförsäkring hos LF kostar ca 9700kr per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Försäkring - en chock
Prova spela dom mot varandra.
Särskilt watercircles är ofta pigga på att "bjuda under".
Så var lite kall och säg att du fått pris X(vad du tycker kan vara rimligt) hos bolag Y och se om dom kan matcha.
Särskilt watercircles är ofta pigga på att "bjuda under".
Så var lite kall och säg att du fått pris X(vad du tycker kan vara rimligt) hos bolag Y och se om dom kan matcha.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Försäkring - en chock
Det är väl ingen som sagt att dom alltid är billigast. Men desto fler alternativ desto bättre förhandlingsposition har du.rockard skrev:Med det vill jag bara ha sagt att de inte alltid är billigast och bäst som man annars kan tro, åtminstone inte för mig.
Re: Försäkring - en chock
Jag har vattencirklar för min hemförsäkring. Jag har varit tvungen att göra anspråk två gånger och de har varit bra. "Old school" processen (du fyller i en PDF) men snabbt att betala ut och inte alltför galna regler.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Försäkring - en chock
Försäkring kostar, speciellt på X. Av de Xar jag helförsäkrat var den billigaste P100DLn från 2017. TH med 25% samlingsrabatt, 20% Teslarabatt (när man köper från Tesla begagnat) samt 10% i ledarna så slutade priset på 1500kr/mån 2000mil. Helt klart överkomligt med tanke på effekten i bilen och hur dyr bilen är att ersätta om den skulle bli totalkondemnerad.
Re: Försäkring - en chock
Vet att andra tänker annorlunda, men just det här gör att man väntar med att beställa plaid...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Försäkring - en chock
Är de någon som har fått en förklaring på varför de är så dyrt att försäkra, är de hk bara som är problemet?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Försäkring - en chock
Nej, det tror jag inte. Min Model S hade officiellt 68hk, ändå så kostade den massor. När jag frågade försäkringsbolaget varför det var så dyrt att försäkra den påstod de att det stjäls för många Model S. Det var 5 år sedan, alltså långt innan bovarna hade fått upp ögonen för Tesla. Jag tror inte det hade stulits en enda Model S vid den tiden. Det var alltså rent skitsnack.chaffis75 skrev:Är de någon som har fått en förklaring på varför de är så dyrt att försäkra, är de hk bara som är problemet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Försäkring - en chock
Den simpla anledningen är att det är en dyr bil i lyxklassen med mycket effekt. Snälla prova helförsäkra en BMW 750 med 450hk eller en Audi A8 med motsvarande effekt. Jag får priser på 6000kr/mån hos trygghansa. Och för att driva ångloket måste man dessutom ha stor plånbok. För att reparera bilen måste man sitta utanför Coop och träna på hejhej. Plaiden kommer inte bli dyr att försäkra för den kommer ha vagnskadeförsäkring i tre år. Min nya XP100DL kostade mig 750kr i halvförsäkring, helt klart överkomligt.
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... t/90109502
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... t/90109502
Re: Försäkring - en chock
Såklart, men jag tänker mer på år 4-5 köper privat så behåller bilarna lite längre än typiska firmabilen.NEO skrev:Den simpla anledningen är att det är en dyr bil i lyxklassen med mycket effekt. Snälla prova helförsäkra en BMW 750 med 450hk eller en Audi A8 med motsvarande effekt. Jag får priser på 6000kr/mån hos trygghansa. Och för att driva ångloket måste man dessutom ha stor plånbok. För att reparera bilen måste man sitta utanför Coop och träna på hejhej. Plaiden kommer inte bli dyr att försäkra för den kommer ha vagnskadeförsäkring i tre år. Min nya XP100DL kostade mig 750kr i halvförsäkring, helt klart överkomligt.
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... t/90109502
Har ju haft tur med min P85DL och ligger på drygt 10.000 om året för helförsäkring nu... dvs under tusenlappen i månaden - vilket är mer än ok.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Försäkring - en chock
Jag har fått svaret av en kompis som arbetar med skadehantering på ett försäkringsbolag att premien beror på att Teslor är dyra att reparera. En snittskada på en fossilbil kostar ca 20 000 kr att laga men en snittskada på en Tesla kostar ca 40 000 kr att laga (för några år sen låg Teslan på nästan 80 000 kr)chaffis75 skrev:Är de någon som har fått en förklaring på varför de är så dyrt att försäkra, är de hk bara som är problemet?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Försäkring - en chock
Dags för Tesla att expandera verksamheten och starta eget försäkringsbolag.
Kan tipsa om IF om man är med i Unionen så får man rabatt.
Kan tipsa om IF om man är med i Unionen så får man rabatt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Försäkring - en chock
Såvida de idag inte sitter och gör flis på försäkringsskadorna vad gäller reservdelar blir det inte speciellt mycket billigare för att Tesla startar eget försäkringsbolag. Om de på riktigt ska starta eget försäkringsbolag (och inte bara förmedla som i USA) skulle det snarare bli dyrare.NiklasTesla skrev:Dags för Tesla att expandera verksamheten och starta eget försäkringsbolag.
Kan tipsa om IF om man är med i Unionen så får man rabatt.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Försäkring - en chock
Risken man tar när man erbjuder en försäkring beror ju på hur stort försäkringskollektivet är. Ju fler bilar, ju lägre risk för överraskningar i skadekostnader.NiklasTesla skrev:Dags för Tesla att expandera verksamheten och starta eget försäkringsbolag.
För referens finns det ju än så länge ungefär lika många Volvobilar i trafik i sverige som det finns Teslabilar i världen.
När kollektivet växer och blir större kan man ju erbjuda lägre premier. Eller menar du att Tesla skulle subventionera försäkring åt sina kunder i väntan på ett större kollektiv?
Re: Försäkring - en chock
Är det en snittkostnad för alla avgasbilar så är det ju fullt logiskt att Teslan(S/X) är betydligt dyrare. Majoriteten av alla avgasbilar är ju billiga små och mellanstora bilar.Fendra skrev:Jag har fått svaret av en kompis som arbetar med skadehantering på ett försäkringsbolag att premien beror på att Teslor är dyra att reparera. En snittskada på en fossilbil kostar ca 20 000 kr att laga men en snittskada på en Tesla kostar ca 40 000 kr att laga (för några år sen låg Teslan på nästan 80 000 kr)chaffis75 skrev:Är de någon som har fått en förklaring på varför de är så dyrt att försäkra, är de hk bara som är problemet?
Teslan(S/X) bör jämföras med avgasbilar i dess klass, dvs Audi A8, Mercedes S-klass, BMW 7-serien etc. De lär ha en betydligt högre snittkostnad.
Att priset för Teslor gått ner lär ha ett samband med att majoriteten numera är Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Försäkring - en chock
Jag har nu pratat med Water Cirkles och de är helt klart billigast, även om försäkringen ändå är dyr. 17 049:-/år eller 1 420:-/mån, så det var onekligen ett bra tips. Jag gick igenom lite självrisker med dem och nivåerna är klart i klass med "storbolagen", så jag tycker det känns bra. En oro jag haft är att självrisken på glas ska vara högre pga den stora vindrutan, men icke. Både WC och LF som jag specifikt frågat, har 1 500:- i självrisk på glas. Mycket tacksam för detta tips