Det är väl ingen som sagt att dom alltid är billigast. Men desto fler alternativ desto bättre förhandlingsposition har du.rockard skrev:Med det vill jag bara ha sagt att de inte alltid är billigast och bäst som man annars kan tro, åtminstone inte för mig.
Försäkring - en chock
Moderator: Redaktion
Re: Försäkring - en chock
Re: Försäkring - en chock
Jag har vattencirklar för min hemförsäkring. Jag har varit tvungen att göra anspråk två gånger och de har varit bra. "Old school" processen (du fyller i en PDF) men snabbt att betala ut och inte alltför galna regler.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Försäkring - en chock
Försäkring kostar, speciellt på X. Av de Xar jag helförsäkrat var den billigaste P100DLn från 2017. TH med 25% samlingsrabatt, 20% Teslarabatt (när man köper från Tesla begagnat) samt 10% i ledarna så slutade priset på 1500kr/mån 2000mil. Helt klart överkomligt med tanke på effekten i bilen och hur dyr bilen är att ersätta om den skulle bli totalkondemnerad.
Re: Försäkring - en chock
Vet att andra tänker annorlunda, men just det här gör att man väntar med att beställa plaid...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Försäkring - en chock
Är de någon som har fått en förklaring på varför de är så dyrt att försäkra, är de hk bara som är problemet?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Försäkring - en chock
Nej, det tror jag inte. Min Model S hade officiellt 68hk, ändå så kostade den massor. När jag frågade försäkringsbolaget varför det var så dyrt att försäkra den påstod de att det stjäls för många Model S. Det var 5 år sedan, alltså långt innan bovarna hade fått upp ögonen för Tesla. Jag tror inte det hade stulits en enda Model S vid den tiden. Det var alltså rent skitsnack.chaffis75 skrev:Är de någon som har fått en förklaring på varför de är så dyrt att försäkra, är de hk bara som är problemet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Försäkring - en chock
Den simpla anledningen är att det är en dyr bil i lyxklassen med mycket effekt. Snälla prova helförsäkra en BMW 750 med 450hk eller en Audi A8 med motsvarande effekt. Jag får priser på 6000kr/mån hos trygghansa. Och för att driva ångloket måste man dessutom ha stor plånbok. För att reparera bilen måste man sitta utanför Coop och träna på hejhej. Plaiden kommer inte bli dyr att försäkra för den kommer ha vagnskadeförsäkring i tre år. Min nya XP100DL kostade mig 750kr i halvförsäkring, helt klart överkomligt.
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... t/90109502
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... t/90109502
Re: Försäkring - en chock
Såklart, men jag tänker mer på år 4-5 köper privat så behåller bilarna lite längre än typiska firmabilen.NEO skrev:Den simpla anledningen är att det är en dyr bil i lyxklassen med mycket effekt. Snälla prova helförsäkra en BMW 750 med 450hk eller en Audi A8 med motsvarande effekt. Jag får priser på 6000kr/mån hos trygghansa. Och för att driva ångloket måste man dessutom ha stor plånbok. För att reparera bilen måste man sitta utanför Coop och träna på hejhej. Plaiden kommer inte bli dyr att försäkra för den kommer ha vagnskadeförsäkring i tre år. Min nya XP100DL kostade mig 750kr i halvförsäkring, helt klart överkomligt.
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... t/90109502
Har ju haft tur med min P85DL och ligger på drygt 10.000 om året för helförsäkring nu... dvs under tusenlappen i månaden - vilket är mer än ok.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Försäkring - en chock
Jag har fått svaret av en kompis som arbetar med skadehantering på ett försäkringsbolag att premien beror på att Teslor är dyra att reparera. En snittskada på en fossilbil kostar ca 20 000 kr att laga men en snittskada på en Tesla kostar ca 40 000 kr att laga (för några år sen låg Teslan på nästan 80 000 kr)chaffis75 skrev:Är de någon som har fått en förklaring på varför de är så dyrt att försäkra, är de hk bara som är problemet?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Försäkring - en chock
Dags för Tesla att expandera verksamheten och starta eget försäkringsbolag.
Kan tipsa om IF om man är med i Unionen så får man rabatt.
Kan tipsa om IF om man är med i Unionen så får man rabatt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Försäkring - en chock
Såvida de idag inte sitter och gör flis på försäkringsskadorna vad gäller reservdelar blir det inte speciellt mycket billigare för att Tesla startar eget försäkringsbolag. Om de på riktigt ska starta eget försäkringsbolag (och inte bara förmedla som i USA) skulle det snarare bli dyrare.NiklasTesla skrev:Dags för Tesla att expandera verksamheten och starta eget försäkringsbolag.
Kan tipsa om IF om man är med i Unionen så får man rabatt.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Försäkring - en chock
Risken man tar när man erbjuder en försäkring beror ju på hur stort försäkringskollektivet är. Ju fler bilar, ju lägre risk för överraskningar i skadekostnader.NiklasTesla skrev:Dags för Tesla att expandera verksamheten och starta eget försäkringsbolag.
För referens finns det ju än så länge ungefär lika många Volvobilar i trafik i sverige som det finns Teslabilar i världen.
När kollektivet växer och blir större kan man ju erbjuda lägre premier. Eller menar du att Tesla skulle subventionera försäkring åt sina kunder i väntan på ett större kollektiv?
Re: Försäkring - en chock
Är det en snittkostnad för alla avgasbilar så är det ju fullt logiskt att Teslan(S/X) är betydligt dyrare. Majoriteten av alla avgasbilar är ju billiga små och mellanstora bilar.Fendra skrev:Jag har fått svaret av en kompis som arbetar med skadehantering på ett försäkringsbolag att premien beror på att Teslor är dyra att reparera. En snittskada på en fossilbil kostar ca 20 000 kr att laga men en snittskada på en Tesla kostar ca 40 000 kr att laga (för några år sen låg Teslan på nästan 80 000 kr)chaffis75 skrev:Är de någon som har fått en förklaring på varför de är så dyrt att försäkra, är de hk bara som är problemet?
Teslan(S/X) bör jämföras med avgasbilar i dess klass, dvs Audi A8, Mercedes S-klass, BMW 7-serien etc. De lär ha en betydligt högre snittkostnad.
Att priset för Teslor gått ner lär ha ett samband med att majoriteten numera är Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Försäkring - en chock
Jag har nu pratat med Water Cirkles och de är helt klart billigast, även om försäkringen ändå är dyr. 17 049:-/år eller 1 420:-/mån, så det var onekligen ett bra tips. Jag gick igenom lite självrisker med dem och nivåerna är klart i klass med "storbolagen", så jag tycker det känns bra. En oro jag haft är att självrisken på glas ska vara högre pga den stora vindrutan, men icke. Både WC och LF som jag specifikt frågat, har 1 500:- i självrisk på glas. Mycket tacksam för detta tips
Re: Försäkring - en chock
Ungefär hälften av alla Teslor på svenska vägar är Model3 nu. Alla svenska model3 har väl förresten fortfarande vagnskadegaranti?taliz skrev:Att priset för Teslor gått ner lär ha ett samband med att majoriteten numera är Model 3.
Re: Försäkring - en chock
Ja? Det är Trygg-Hansa som står för den. Dvs det är de som levererar statiskt över skadekostnaderna.Fredrik j skrev:Alla svenska model3 har väl förresten fortfarande vagnskadegaranti?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Försäkring - en chock
Du skrev att priset på försäkringar gått ner för att det är en majoritet är model3. Jag påpekade bara att det än så länge inte är någon som tecknat helförsäkring på en model3. Reparationskostnaderna slår ju hårdast på vagnskadedelen.taliz skrev:Ja? Det är Trygg-Hansa som står för den. Dvs det är de som levererar statiskt över skadekostnaderna.Fredrik j skrev:Alla svenska model3 har väl förresten fortfarande vagnskadegaranti?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Försäkring - en chock
Det hade varit service detFredrik j skrev:Risken man tar när man erbjuder en försäkring beror ju på hur stort försäkringskollektivet är. Ju fler bilar, ju lägre risk för överraskningar i skadekostnader.NiklasTesla skrev:Dags för Tesla att expandera verksamheten och starta eget försäkringsbolag.
För referens finns det ju än så länge ungefär lika många Volvobilar i trafik i sverige som det finns Teslabilar i världen.
När kollektivet växer och blir större kan man ju erbjuda lägre premier. Eller menar du att Tesla skulle subventionera försäkring åt sina kunder i väntan på ett större kollektiv?
Re: Försäkring - en chock
Tack, ja då förstår jag även om jag tycker premien ofta är mer än de dubbla mot vad jag brukar betala för mina bilar. Dock är ju såklart tesla dyrare i inköp än den fossil bilar jag jämför med.Fendra skrev:Jag har fått svaret av en kompis som arbetar med skadehantering på ett försäkringsbolag att premien beror på att Teslor är dyra att reparera. En snittskada på en fossilbil kostar ca 20 000 kr att laga men en snittskada på en Tesla kostar ca 40 000 kr att laga (för några år sen låg Teslan på nästan 80 000 kr)chaffis75 skrev:Är de någon som har fått en förklaring på varför de är så dyrt att försäkra, är de hk bara som är problemet?
Jämför jag med vår id3 så är tesla fortfarande väldigt dyr, jag betalar strax över 2000 kr för ett år om jag minns rätt, modell x är då ca 10 gånger dyrare även om jag nu inte kollat vad den kostar för just mig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- worldcitizen
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 02 maj 2019 13:07
- Ort: Stockholm
Re: Försäkring - en chock
Allt är relativt. Jämför jag min model X 2019 performance med en bmw X5, 50i, typ 2017 e.dyl så är min tesla premie i stockholm innerstad jätte jätte billig ...
2015 Model S 85D - Såld
2017 Audi A6 TDI quattro automat - företags bil.
2019 Model X Performance, svart, 5 dörrars, svarta 20 slipstream, "total självkörningsförmåga", ådrad askdekor inredning. Levererad aug 2019. (utan Ludicrous Mode)
2017 Audi A6 TDI quattro automat - företags bil.
2019 Model X Performance, svart, 5 dörrars, svarta 20 slipstream, "total självkörningsförmåga", ådrad askdekor inredning. Levererad aug 2019. (utan Ludicrous Mode)
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Försäkring - en chock
Har en Model 3 som förmånsbil betalar 290 kr i månaden som bruttolöneavdrag (halvförsäkring). Vilket blir mindre än hälften i kostnad för mig efter skatt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Försäkring - en chock
Bra pris!ChristerSjo skrev:Har en Model 3 som förmånsbil betalar 290 kr i månaden som bruttolöneavdrag (halvförsäkring). Vilket blir mindre än hälften i kostnad för mig efter skatt.
Vilket försäkringsbolag?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Försäkring - en chock
Gillar Volvo (både ägt bil, och jobbat för de). Så jag hoppas att de verkligen lyckas med deras omställning, även om de är bland de sista på bollen (sent skall syndaren vakna).Fredrik j skrev:För referens finns det ju än så länge ungefär lika många Volvobilar i trafik i sverige som det finns Teslabilar i världen.
När kollektivet växer och blir större kan man ju erbjuda lägre premier.
Däremot så undrar jag inte om det är farligt nära tills den dagen Tesla passerar Volvo i försäljningsvolym...
Händer det?
Isf. på när gissar ni?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Försäkring - en chock
Det händer väl högst sannolikt i år? Volvo sålde ~750 000 bilar 2020 och Tesla ~ 500 000. Men med Teslas expansion lär försäljning utan större ansträngning bli över 800 000 under 2021.martinot skrev:Gillar Volvo (både ägt bil, och jobbat för de). Så jag hoppas att de verkligen lyckas med deras omställning, även om de är bland de sista på bollen (sent skall syndaren vakna).Fredrik j skrev:För referens finns det ju än så länge ungefär lika många Volvobilar i trafik i sverige som det finns Teslabilar i världen.
När kollektivet växer och blir större kan man ju erbjuda lägre premier.
Däremot så undrar jag inte om det är farligt nära tills den dagen Tesla passerar Volvo i försäljningsvolym...
Händer det?
Isf. på när gissar ni?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart