Spräckt framruta

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Spräckt framruta

Inlägg av dstr »

Om du drar med fingret över sprickan, känner du någon nivåskillnad? Isåfall tyder det på "vridning i chassiet/sned limning". Om inte så är det nog ett stenskott.
Användarvisningsbild
Gurkmeister
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 jan 2021 09:55

Re: Spräckt framruta

Inlägg av Gurkmeister »

Har min helt nya MX inne på SC idag då glastaket på vänster falkvinge uppvisat två sprickor.
Sprickorna upptäcktes av en bra Rekond-firma när jag gjorde ett keramiskt lackskydd på bilen förra veckan.
Tur var väl det då bilens höjd hade gjort det svårt för mig att upptäcka själv..
Aktuell firma konsulterade en närliggande Ryds Bilglas som uteslöt stenskott (svårt att landa ett stenskott på taket..) och hänvisade till att detta är ett relativt vanligt monteringsfel av glaset på falkvingarna på MX.
Ska bli intressant att höra vad SC återkommer med för åtgärder idag.
Model X LRP Midnight Silver Metallic 7-sits
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Spräckt framruta

Inlägg av Teslaspolen »

Gurkmeister skrev:
Har min helt nya MX inne på SC idag då glastaket på vänster falkvinge uppvisat två sprickor.
Sprickorna upptäcktes av en bra Rekond-firma när jag gjorde ett keramiskt lackskydd på bilen förra veckan.
Tur var väl det då bilens höjd hade gjort det svårt för mig att upptäcka själv..
Aktuell firma konsulterade en närliggande Ryds Bilglas som uteslöt stenskott (svårt att landa ett stenskott på taket..) och hänvisade till att detta är ett relativt vanligt monteringsfel av glaset på falkvingarna på MX.
Ska bli intressant att höra vad SC återkommer med för åtgärder idag.
Har både det och hade sprucken framruta ett bra tag som orsakades i och med förvärmning. Så ja, det verkar vara ett återkommande problem med X.
Användarvisningsbild
mios
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 feb 2020 10:28
Ort: Sollentuna

Re: Spräckt framruta

Inlägg av mios »

dstr skrev:
Om du drar med fingret över sprickan, känner du någon nivåskillnad? Isåfall tyder det på "vridning i chassiet/sned limning". Om inte så är det nog ett stenskott.
Ska ta mig ut så snart bilen är hemma igen för att se hur det känns! 1500 för självrisken är ju egentligen inte grejen utan att om det här är konstruktionsmiss så ser jag ju hellre att Tesla får ta kostnaden än att försäkringsbolaget gör det (vilket ju blir ytterligare en anledning att motivera de dyra Teslaförsäkringarna)!
Användarvisningsbild
Gurkmeister
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 jan 2021 09:55

Re: Spräckt framruta

Inlägg av Gurkmeister »

mios skrev:
Det fastnade på att Carglas inte hade någon ruta hemma för byte - så vi väntar på den! Ska kunna ta 2 dagar - 6 månader enligt den inte allt för hjälpsamma kundservicen! Återkommer när det är bytt
Hur gick det för dig med detta?
Åkte på exakt samma spricka igår på min X vid nollgradigt ute och förvärmning 30 min på 25 grader.
När jag satte på vindrutetorkarna sprack framrutan nedifrån frunken och ca 30 cm upp på vindrutan..
Inga stenskott på rutan.
Ska in på SC nästa vecka. De hänvisar till stenskott och självrisk via telefon.
Jag står tvärfast vid solklart garantiärende.
Model X LRP Midnight Silver Metallic 7-sits
Användarvisningsbild
El Gondo
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 dec 2019 20:08

Re: Spräckt framruta

Inlägg av El Gondo »

Samma sak på min X idag vid lunch.
Stor temperatur skillnader med is på rutan på morgonen och värme+sol när jag åkte.

Spricka från frunk i en båge på tvärs 30cm uppe.

Bliver en sväng på service för mig också.

Tråkigt.
Användarvisningsbild
mios
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 feb 2020 10:28
Ort: Sollentuna

Re: Spräckt framruta

Inlägg av mios »

Intressant det här - ni får mer än gärna pinga här när ni fått rutan bytt och hur det går med ev. garantiärende!

Vi står fortfarande i kö hos Carglass för ny ruta!
Användarvisningsbild
El Gondo
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 dec 2019 20:08

Re: Spräckt framruta

Inlägg av El Gondo »

Var på SC Malmö idag och de hittade ett litet stenskott inne i ”det svarta området” längst ned mot frunken.
Jag så det när han pekade men hade missat det själv.

Så ingen garanti på det. Carglass next.
Användarvisningsbild
Gurkmeister
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 jan 2021 09:55

Re: Spräckt framruta

Inlägg av Gurkmeister »

Min framruta byttes av SC på garanti. Det fanns ett litet stenskott ca 2 cm från sprickan men det bedömdes inte ha utlöst sprickan.
Således garantiärende och ny ruta från Tesla SC.
Model X LRP Midnight Silver Metallic 7-sits
Användarvisningsbild
El Gondo
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 dec 2019 20:08

Re: Spräckt framruta

Inlägg av El Gondo »

Jag väntar fortfarande på en ny ruta. Ingen ETA på den från Ryds Bilglas.
Är det samma sak för alla?
Det verkar knäppt att Tesla inte kan ge ett leveransdatum ens.

Min skada att köra med, även om sprickan stör. Om den krossas ordentligt en annan gång skall man förvänta att spendera månader i hyrbil? Eller finns det ett hack/muta för att få fram en ruta snabbare?
Senast redigerad av El Gondo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Spräckt framruta

Inlägg av Teslaspolen »

Teslaspolen skrev:
Gurkmeister skrev:
Har min helt nya MX inne på SC idag då glastaket på vänster falkvinge uppvisat två sprickor.
Sprickorna upptäcktes av en bra Rekond-firma när jag gjorde ett keramiskt lackskydd på bilen förra veckan.
Tur var väl det då bilens höjd hade gjort det svårt för mig att upptäcka själv..
Aktuell firma konsulterade en närliggande Ryds Bilglas som uteslöt stenskott (svårt att landa ett stenskott på taket..) och hänvisade till att detta är ett relativt vanligt monteringsfel av glaset på falkvingarna på MX.
Ska bli intressant att höra vad SC återkommer med för åtgärder idag.
Har både det och hade sprucken framruta ett bra tag som orsakades i och med förvärmning. Så ja, det verkar vara ett återkommande problem med X.
Fick rutan utbytt i maj 2020. I mars 2021 sprack den igen. Först bara under, på det svarta "listen" under synfältet som jag upptäckte vid tvätt. En vecka senare i ett litet gupp, PANG, så sprack den tvärs över synfältet. Ingen stenskott eller förvärmning den här gången. Spänningar i glaset från Ryds gissar vi.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Spräckt framruta

Inlägg av R2_m3 »

Lämnade in min M3 imorse på Ryds bilglas i Smista (Segeltorp) för att byta ruta pga ett stenskott som träffade nära kanten på passagerarsidan. Blev direkt en 10 cm spricka som efter ett par dagar var 50cm. Bokade förra veckan så gick ju fortare än förväntat. Dock ringde de nyss och berättade ett den nya rutan spruckit efter de satt dit den :( Men de skulle få in en ny imorgon så får hoppas den håller. Tur man har promenadavstånd dit :) Kollade några videos på YT om folk som bytt och tydligen lite tunnare glas i M3 vindrutor som gör att de spricker lättare. Har haft bil i 45 år och detta är första gången jag fått en så stor spricka så det kanske stämmer. Hoppas glastaket håller bättre. Den blir ju lite dyrare att byta med THs självrisk på vagnskadan...
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Skriv svar