Problem med bagageluckan, behöver bytas 3 ggr på 3 veckor

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Stennan
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jan 2021 16:26

Problem med bagageluckan, behöver bytas 3 ggr på 3 veckor

Inlägg av Stennan »

Hej,
Skapar denna tråd å mina föräldrars vägnar för att kolla om någon annan råkat ut för detta problem. De har en Tesla model X som de fick våren 2020. Dagarna innan jul laddade de ner en mjukvaru-uppdatering (2020.48.26) och dagen efter gick det inte att stänga bagageluckan. Luckan "sugs" liksom inte fast, låshaspen kommer inte i rätt läge.

Efter diverse felsökning och omstarter av mig så går Tesla med på att bärga bilen och efter felsökning byter de ut hela låsmekanismen inkl. styrenhet till låset i bagageluckan.

3 dagar efter att de får tillbaka den händer samma sak igen och Tesla skickar en service-tekniker för att göra bytet på plats.

Dagen efter händer det en tredje gång, bagageluckan kan inte stängas. Tesla skickar en lånebil (M3) och ska köra bilen till Göteborg (Från Växjö).

Är det någon annan som har råkat ut för problem med bagageluckan? Jag misstänker starkt att det är något som hänt i samband med uppdateringen, för bagageluckan har inte krånglat innan. Dock har den fått 2020.48.30 mjukvaran installerat efter första lagningen, men jag tvivlar på att Tesla utvecklar särskilt mycket i den centrala mjukvaran vad gäller systemet som kommunicerar med bagageluckan.

Personligen är jag orolig för att det är själva bilens hårdvara som är ett måndagsex då de haft flera skumma mjukvaruärenden (svart/fryst skärm, tappat uppkoppling mitt i stan osv...) som tesla kallar för buggar utan att specificera som lösta i efterkommande mjukvarusläpp. För bagageluckan funkar ju direkt efter bytet och det är inte rimligt att samtliga ersättningsmekanismer var defekta.

Som det är nu vågar föräldrarna inte göra sig av med sin gamla bil och om Teslan kommer tillbaka med en luddig förklaring så är frågan om de kommer lita på bilen och framtida uppdateringar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Problem med bagageluckan, behöver bytas 3 ggr på 3 vecko

Inlägg av taliz »

Låter ju som dom tagit in den nu för att göra en mer grundlig diagnos.
Minst sagt udda fel om det funkar när de gjort bytet.

Kanske nån komponent flashas med korrupt firmware eller liknande, när de sen byter den så har den tillfälligt en fungerande firmware. Men efter ett tag så blir den flashad på nytt med trasig firmware av centrala styrenheten.
Just a wild guess.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Stennan
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jan 2021 16:26

Re: Problem med bagageluckan, behöver bytas 3 ggr på 3 vecko

Inlägg av Stennan »

Hej,
Precis, jobbat lite inom fordonsindustrin så jag vet att det är norm med lokala styrenheter runt om i bilarna för att sköta närliggande funktioner. Deras felsökning verkar beskriva att aktuatorn som ska trycka låshaspen på plats inte får korrekt signal från den lokala styrenheten i bagageluckan.

Frågan är om de gjorde en quick fix och bara bytte låshasp och aktuator eller om de även bytte styrenheten som skickar signalen till låsningen (och även sköter hydrauliken till luckan). För det var inga problem med att trycka på knappen för automatisk öppning och stängning av själva luckan, bara "suga fast luckan" som sög :?

Tycker det vore skumt om huvuddatorn och den centrala mjukvaran som får uppdateringar varje månad skulle ha orsakat detta. För det borde "embedded" mjukvara i små styrsystem som ska sköta lokala funktioner såsom öppna fönster eller slå på lampor. Det är ju inget som ska gå att flasha om hur som helst...
Användarvisningsbild
wakeuphumanbeings
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 22 jun 2021 18:04

Re: Problem med bagageluckan, behöver bytas 3 ggr på 3 vecko

Inlägg av wakeuphumanbeings »

Stennan skrev:
Hej,
Skapar denna tråd å mina föräldrars vägnar för att kolla om någon annan råkat ut för detta problem. De har en Tesla model X som de fick våren 2020. Dagarna innan jul laddade de ner en mjukvaru-uppdatering (2020.48.26) och dagen efter gick det inte att stänga bagageluckan. Luckan "sugs" liksom inte fast, låshaspen kommer inte i rätt läge.

Efter diverse felsökning och omstarter av mig så går Tesla med på att bärga bilen och efter felsökning byter de ut hela låsmekanismen inkl. styrenhet till låset i bagageluckan.

3 dagar efter att de får tillbaka den händer samma sak igen och Tesla skickar en service-tekniker för att göra bytet på plats.

Dagen efter händer det en tredje gång, bagageluckan kan inte stängas. Tesla skickar en lånebil (M3) och ska köra bilen till Göteborg (Från Växjö).

Är det någon annan som har råkat ut för problem med bagageluckan? Jag misstänker starkt att det är något som hänt i samband med uppdateringen, för bagageluckan har inte krånglat innan. Dock har den fått 2020.48.30 mjukvaran installerat efter första lagningen, men jag tvivlar på att Tesla utvecklar särskilt mycket i den centrala mjukvaran vad gäller systemet som kommunicerar med bagageluckan.

Personligen är jag orolig för att det är själva bilens hårdvara som är ett måndagsex då de haft flera skumma mjukvaruärenden (svart/fryst skärm, tappat uppkoppling mitt i stan osv...) som tesla kallar för buggar utan att specificera som lösta i efterkommande mjukvarusläpp. För bagageluckan funkar ju direkt efter bytet och det är inte rimligt att samtliga ersättningsmekanismer var defekta.

Som det är nu vågar föräldrarna inte göra sig av med sin gamla bil och om Teslan kommer tillbaka med en luddig förklaring så är frågan om de kommer lita på bilen och framtida uppdateringar.

Jag had samma problem, men problemet var löst genom att hålla knappen intryckt i ca 10 sekunder tills det piper.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Problem med bagageluckan, behöver bytas 3 ggr på 3 vecko

Inlägg av infelicitas »

Stennan skrev:
Personligen är jag orolig för att det är själva bilens hårdvara som är ett måndagsex då de haft flera skumma mjukvaruärenden (svart/fryst skärm, tappat uppkoppling mitt i stan osv...) som tesla kallar för buggar utan att specificera som lösta i efterkommande mjukvarusläpp. För bagageluckan funkar ju direkt efter bytet och det är inte rimligt att samtliga ersättningsmekanismer var defekta.

Som det är nu vågar föräldrarna inte göra sig av med sin gamla bil och om Teslan kommer tillbaka med en luddig förklaring så är frågan om de kommer lita på bilen och framtida uppdateringar.
Angående mjukvaruproblemen, så skulle jag säga att det inte är något att oroa sig för utan något man får vänja sig vid. Så fungerar teslor, genrerellt. De är en mer levande bil, inte som en exempelvis gammal V70 som alltid är likadan. En del av koden är i beta-stadie så ibland kan det hända saker, och funktioner ändras och läggs lite då och då. Det är något man får leva med när man har tesla, men jag har aldrig varit orolig för att bilen inte ska fungera.

Jag brukar säga att det är en rullande telefon. Det är ungefär hur den känns för mig.
Användarvisningsbild
pat
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 dec 2018 12:13

Re: Problem med bagageluckan, behöver bytas 3 ggr på 3 vecko

Inlägg av pat »

Har samma fel på min Tesla S. Bagageluckan sugs inte fast i stängt läge utan går omedelbart upp i öppet läge.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Problem med bagageluckan, behöver bytas 3 ggr på 3 vecko

Inlägg av kenjon »

Har du testat vad som skrivs två inlägg ovanför ditt?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Skriv svar