Kondens i baklyktan

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Kondens i baklyktan

Inlägg av alma83 »

Ni som har haft kondens i baklyktan, behöver man åtgärda det även om det bara är lite kondens? Vad går det på att fixa utanför garantin? Hittar trådar om detta bara med MS och M3.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6190
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kondens i baklyktan

Inlägg av spacecoin »

Tesla åtgärdade inte min iaf. "within spec". Finns en service bulletin om detta med exempel på vad som fixas och inte.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Kondens i baklyktan

Inlägg av alma83 »

spacecoin skrev:
Tesla åtgärdade inte min iaf. "within spec". Finns en service bulletin om detta med exempel på vad som fixas och inte.
Jag tänkte ju att jag kunde betala för att få det fixat. Gör de det ändå inte?
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Kondens i baklyktan

Inlägg av kenjon »

De bytte min på garantin, men det är ändå kondens i båda ibland.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kondens i baklyktan

Inlägg av taliz »

Har aldrig riktigt förstått varför så många oroar sig för kondens i bakljusen. Vad jag förstår så är de ventilerade, dvs de är gjorda så att det försvinner av sig själv på sikt.
Om lampan slutar lysa så visst, men annars? Who cares...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Kondens i baklyktan

Inlägg av pejvic »

taliz skrev:
Har aldrig riktigt förstått varför så många oroar sig för kondens i bakljusen. Vad jag förstår så är de ventilerade, dvs de är gjorda så att det försvinner av sig själv på sikt.
Om lampan slutar lysa så visst, men annars? Who cares...
Håller med, jag har aldrig fattat men man fattar ju inte alltid allt. I Sverige får man kondens i baklyktorna. Vädret bjuder till det. Led ger ju ingen värme, men jag har även fått kondens i gamla bilar som sagt. Och jag undrar exakt vad skillnaden är mot den lampan tesla byter till mot den de tar bort. Vad exakt är trasigt på den som de avlägsnar. (förutom att den nya i kartong är torr)??
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Kondens i baklyktan

Inlägg av loftux »

pejvic skrev:
taliz skrev:
Har aldrig riktigt förstått varför så många oroar sig för kondens i bakljusen. Vad jag förstår så är de ventilerade, dvs de är gjorda så att det försvinner av sig själv på sikt.
Om lampan slutar lysa så visst, men annars? Who cares...
Håller med, jag har aldrig fattat men man fattar ju inte alltid allt. I Sverige får man kondens i baklyktorna. Vädret bjuder till det. Led ger ju ingen värme, men jag har även fått kondens i gamla bilar som sagt. Och jag undrar exakt vad skillnaden är mot den lampan tesla byter till mot den de tar bort. Vad exakt är trasigt på den som de avlägsnar. (förutom att den nya i kartong är torr)??
Fick höger bak åtgärdad på garanti. Trots högsommar och varmt så var det alltid vatten så det rann i lyktan. Vänstra hade kondens emellanåt men torkade ur vid värme. Nu är det så på båda, Inger jag oroar mig för.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Kondens i baklyktan

Inlägg av pejvic »

loftux skrev:
pejvic skrev:
taliz skrev:
Har aldrig riktigt förstått varför så många oroar sig för kondens i bakljusen. Vad jag förstår så är de ventilerade, dvs de är gjorda så att det försvinner av sig själv på sikt.
Om lampan slutar lysa så visst, men annars? Who cares...
Håller med, jag har aldrig fattat men man fattar ju inte alltid allt. I Sverige får man kondens i baklyktorna. Vädret bjuder till det. Led ger ju ingen värme, men jag har även fått kondens i gamla bilar som sagt. Och jag undrar exakt vad skillnaden är mot den lampan tesla byter till mot den de tar bort. Vad exakt är trasigt på den som de avlägsnar. (förutom att den nya i kartong är torr)??
Fick höger bak åtgärdad på garanti. Trots högsommar och varmt så var det alltid vatten så det rann i lyktan. Vänstra hade kondens emellanåt men torkade ur vid värme. Nu är det så på båda, Inger jag oroar mig för.
Vet du vad felet var på den de bytte? Torkade den aldrig trots sol och torrt?
Haft alla 3/Y
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Kondens i baklyktan

Inlägg av MrRun »

Nu gällde frågan X men på 3:an kan baklyktan kan tydligen var lite mer otät än vad som var tänkt men det går att fixa om man orkar skruva lite själv. Den ska normalt andas genom ett "membranklistermärke" men det kan vara plastsvetsningen som är otät ibland.
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Kondens i baklyktan

Inlägg av loftux »

pejvic skrev:
loftux skrev:
pejvic skrev:
taliz skrev:
Har aldrig riktigt förstått varför så många oroar sig för kondens i bakljusen. Vad jag förstår så är de ventilerade, dvs de är gjorda så att det försvinner av sig själv på sikt.
Om lampan slutar lysa så visst, men annars? Who cares...
Håller med, jag har aldrig fattat men man fattar ju inte alltid allt. I Sverige får man kondens i baklyktorna. Vädret bjuder till det. Led ger ju ingen värme, men jag har även fått kondens i gamla bilar som sagt. Och jag undrar exakt vad skillnaden är mot den lampan tesla byter till mot den de tar bort. Vad exakt är trasigt på den som de avlägsnar. (förutom att den nya i kartong är torr)??
Fick höger bak åtgärdad på garanti. Trots högsommar och varmt så var det alltid vatten så det rann i lyktan. Vänstra hade kondens emellanåt men torkade ur vid värme. Nu är det så på båda, Inger jag oroar mig för.
Vet du vad felet var på den de bytte? Torkade den aldrig trots sol och torrt?
Bytet gjordes i början av Juli, och det var vatten i lyktan (alltså lite mer än kondens). Vänstra var torr, men inte den högra. Har tyvärr ingen aning om hur mycket som krävs, jag hade haft så ett tag och passade på att be dem kolla detta då jag var inne för knak i kontrollarm (som senare byttes).
Problem: Customer states that there is condensation REAR RIGHT taillight on body and liftgate Examined the client's concerns, confirmed the presence of the issue. We have replaced the rear right taillight body and liftgate, now the vehicle works as designed.

Korrigeringar: Taillight - RH (Remove & Replace) Bytta eller tillagda delar Reservdel Kvantitet LAMP ASY, REAR BODYSIDE ECE, RH(1077400-00-B) 1.0
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Skriv svar