Laddlucka

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Astrochrister
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 jul 2019 18:12
Ort: Skara

Laddlucka

Inlägg av Astrochrister »

Har problem med att laddluckan öppnar sig omedelbart när bilen låser, även om ingen laddkabel finns i närheten. Den stänger omedelbart när jag trampar på bromsen. Stängd när jag kör. Inget ljus lyser, varken vitt,blått, grönt eller rött men den laddar som vanligt.
Har provat manuellt stänga luckan, mjuk omstart, haft bilen avstängd mer än två minuter och slutligen gjort "factory reset", inget hjälper, vad kan jag göra åt detta?
Dels regnar det in och så kan det locka någon att göra ofog när luckan står helt öppen vid parkering.
Tesla X 100D -17
Tesla S 100D -19 FSD
Tesla X Plaid -24 FSD
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Laddlucka

Inlägg av alseC »

Liknande hände vår X i november, med mycket fukt och regn, kom det ett felmeddelande om att sensorn var felaktig på laddluckan. Vid servicebesök uppdaterades mjukvaran och felet upphörde en tid. Men sedan när det kom mera fukt blev luckan helt "vild" en kväll, den stod och öppnade och stängde i ett kör. Jag satte i laddkabeln och då slutade den slå, men har inte haft samma vilda beteende efter det, men någon gång stod luckan öppen vid körning. Men har fortsatt felmeddelande om att sensorn är felaktig och borde bytas. När det var som värst lyste heller varken blått, grönt eller vitt. Men det hördes ett knäpp när det gick att sätta i laddkontakten. Men med mindre regn och fukt verkar det fungera trots felmeddelandet att laddluckan är öppen. Har i veckan som gick varit och fått CCS adapter och ny mjukvara med tillhörande kablage monterat och det är ingen direkt aktiv varning längre. Luckan är också stängd som den ska vara, både när bilen körs och står still utan laddkabel ansluten. Funderar om det går att torka/avfukta sensorn eller byta den om det skulle återkomma att luckan står öppen eller börja slå vilt igen. Kanske något är slitet eller om det är dålig mekanism efter 3,6 års användning och 28,5 kmil.
Skriv svar