Hur fästa bakåtvänd barnstol framsätet?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Hur fästa bakåtvänd barnstol framsätet?

Inlägg av Legato »

Hur har ni som haft bakåtvänd barnstol i framsätet i Model X dragit remmarna?

Riktigt bökigt med fyra barn trots sju säten, men "minst dåliga" lösningen känns som bakåtvänd fram, bakåtvänd ena sidan bak, framåtvänd andra sidan bak och sen vid behov framåtvänd i tredje raden...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur fästa bakåtvänd barnstol framsätet?

Inlägg av [JM] »

De flesta bakvända stolarna har ju en pinne som skall ta stöd på golvet och sen två remmar som ska spännas neråt.
Problemet är väl avsaknaden av fästpunkter fram nere på golvet.
När vi hade stolen i baksätet så spände jag ner och in under baksätet.

Du borde kunna göra samma sak även med stolen fram.
Dvs dra remmarna framför riktiga stolen. Sen under den och bak till rälsens bakre infästning ner mot golvet.
Där är det en massa plast men den kan man ta bort.

Ska se om jag hittar tråden med alla bilderna...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur fästa bakåtvänd barnstol framsätet?

Inlägg av [JM] »

I den här tråden har jag några bilder.
Jag gav dock upp att försöka fästa i framstolarna.
Det enda som finns där är ögglan man ser på en av bilderna.
Men den saxar ju av en rem om man sänker sätet.
Å andra sidan så kanske du inte kommer ändra höja på den stolen så länge bilstolen sitter där och då kanske det går att använda ögglan.

viewtopic.php?f=10&t=16313&hilit=Barnstol&start=20
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur fästa bakåtvänd barnstol framsätet?

Inlägg av [JM] »

Den här ögglan/hålet alltså.
image_2021-02-14_23-05.jpg
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Hur fästa bakåtvänd barnstol framsätet?

Inlägg av GreenMachine »

Har använt öglorna som JM visar på bilden. Man får höja stolen en del innan och jag tyckte inte att det var helt optimalt eftersom hålen under stolen har rätt vassa kanter.

Köpte ett extra par remmar då man inte vill gör det här mer än en gång, men det går att få in remmarna under balken som stolen är monterad på men det var rätt svårt.

Ska se som jag kan ta en bild senare-.
Aanuka
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 sep 2019 23:23

Re: Hur fästa bakåtvänd barnstol framsätet?

Inlägg av Aanuka »

Jag sitter lite i samma situation så jag passar på att "Låna" tråden.

Blev lite ändrade situationer då vi väntar tvillingar vilket ställer till det i "planeringen" lite.
Kör i dagsläget Audi e-tron men känner att den kan bli för liten med 3 barn under 2år + Hund och har därför börjat snegla på att beställa en Model X för att slippa åka runt i en minibuss.

Går det att få in tre stolar på andra raden eller är det bara till att glömma? Jag tvekar lite på 7-sits varianten då jag är rädd att det äter för mycket av bagaget för att kunna få plats med allting och är därför mer inne på 5-sits, men blev lagom förvånad när jag märkte att det inte finns någon ISOFIX i framsätet vilket hade underlättat.

Hur har ni andra gjort? Går det att få in tvillingvagn, hundbur och packning i en 7-sits eller blir den så pass lidande av 3e raden att packmöjligheterna är nära noll?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur fästa bakåtvänd barnstol framsätet?

Inlägg av Legato »

Aanuka skrev:
Jag sitter lite i samma situation så jag passar på att "Låna" tråden.

Blev lite ändrade situationer då vi väntar tvillingar vilket ställer till det i "planeringen" lite.
Kör i dagsläget Audi e-tron men känner att den kan bli för liten med 3 barn under 2år + Hund och har därför börjat snegla på att beställa en Model X för att slippa åka runt i en minibuss.

Går det att få in tre stolar på andra raden eller är det bara till att glömma? Jag tvekar lite på 7-sits varianten då jag är rädd att det äter för mycket av bagaget för att kunna få plats med allting och är därför mer inne på 5-sits, men blev lagom förvånad när jag märkte att det inte finns någon ISOFIX i framsätet vilket hade underlättat.

Hur har ni andra gjort? Går det att få in tvillingvagn, hundbur och packning i en 7-sits eller blir den så pass lidande av 3e raden att packmöjligheterna är nära noll?
Välkommen till klubben :D

Anledningen att jag ställde frågan här är att våra tvillingar snart fyller ett och då ska upp i större barnstolar.

Vi har en 7-sits och har 4 barn.

För oss har vi valt att ha en stol fram och två i mitten pga att det på långresa blir ohållbart att inte kunna "nå" bebisarna. Det skulle dock gå att få in tre stolar i bredd, men det blir väldigt jobbigt att "lasta in/ur" mittensätet.

På långresa sitter 12-åringen längst bak. Det är tyvärr ordentligt trångt på 7-sits men funkar.

Med en av stolarna längst bak fälld så får man in hyfsat mycket bagage utöver tvillingvagn. Vi klarade all packning för två veckor på Gotland i somras iaf.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Aanuka
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 sep 2019 23:23

Re: Hur fästa bakåtvänd barnstol framsätet?

Inlägg av Aanuka »

Legato skrev:
Aanuka skrev:
Jag sitter lite i samma situation så jag passar på att "Låna" tråden.

Blev lite ändrade situationer då vi väntar tvillingar vilket ställer till det i "planeringen" lite.
Kör i dagsläget Audi e-tron men känner att den kan bli för liten med 3 barn under 2år + Hund och har därför börjat snegla på att beställa en Model X för att slippa åka runt i en minibuss.

Går det att få in tre stolar på andra raden eller är det bara till att glömma? Jag tvekar lite på 7-sits varianten då jag är rädd att det äter för mycket av bagaget för att kunna få plats med allting och är därför mer inne på 5-sits, men blev lagom förvånad när jag märkte att det inte finns någon ISOFIX i framsätet vilket hade underlättat.

Hur har ni andra gjort? Går det att få in tvillingvagn, hundbur och packning i en 7-sits eller blir den så pass lidande av 3e raden att packmöjligheterna är nära noll?
Välkommen till klubben :D

Anledningen att jag ställde frågan här är att våra tvillingar snart fyller ett och då ska upp i större barnstolar.

Vi har en 7-sits och har 4 barn.

För oss har vi valt att ha en stol fram och två i mitten pga att det på långresa blir ohållbart att inte kunna "nå" bebisarna. Det skulle dock gå att få in tre stolar i bredd, men det blir väldigt jobbigt att "lasta in/ur" mittensätet.

På långresa sitter 12-åringen längst bak. Det är tyvärr ordentligt trångt på 7-sits men funkar.

Med en av stolarna längst bak fälld så får man in hyfsat mycket bagage utöver tvillingvagn. Vi klarade all packning för två veckor på Gotland i somras iaf.
Tack!

Ska man tolka det som att det går att få in en tvillingvagn utan att fälla ett säte på 3e raden, eller är det ett tvång för att det ska gå in?
Har sneglat på 7-sits då den verkar ha bättre andrahands värde gentemot 5-sits. Det kanske är så att det är lika bra att välja en 7-sits och vid de tillfällen man verkligen behöver packa mycket så får man åka med hela 3e raden nerfälld. Om de bara hade haft ISOFIX i framsätet så hade det ju underlättat...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur fästa bakåtvänd barnstol framsätet?

Inlägg av Legato »

Aanuka skrev:
Legato skrev:
Aanuka skrev:
Jag sitter lite i samma situation så jag passar på att "Låna" tråden.

Blev lite ändrade situationer då vi väntar tvillingar vilket ställer till det i "planeringen" lite.
Kör i dagsläget Audi e-tron men känner att den kan bli för liten med 3 barn under 2år + Hund och har därför börjat snegla på att beställa en Model X för att slippa åka runt i en minibuss.

Går det att få in tre stolar på andra raden eller är det bara till att glömma? Jag tvekar lite på 7-sits varianten då jag är rädd att det äter för mycket av bagaget för att kunna få plats med allting och är därför mer inne på 5-sits, men blev lagom förvånad när jag märkte att det inte finns någon ISOFIX i framsätet vilket hade underlättat.

Hur har ni andra gjort? Går det att få in tvillingvagn, hundbur och packning i en 7-sits eller blir den så pass lidande av 3e raden att packmöjligheterna är nära noll?
Välkommen till klubben :D

Anledningen att jag ställde frågan här är att våra tvillingar snart fyller ett och då ska upp i större barnstolar.

Vi har en 7-sits och har 4 barn.

För oss har vi valt att ha en stol fram och två i mitten pga att det på långresa blir ohållbart att inte kunna "nå" bebisarna. Det skulle dock gå att få in tre stolar i bredd, men det blir väldigt jobbigt att "lasta in/ur" mittensätet.

På långresa sitter 12-åringen längst bak. Det är tyvärr ordentligt trångt på 7-sits men funkar.

Med en av stolarna längst bak fälld så får man in hyfsat mycket bagage utöver tvillingvagn. Vi klarade all packning för två veckor på Gotland i somras iaf.
Tack!

Ska man tolka det som att det går att få in en tvillingvagn utan att fälla ett säte på 3e raden, eller är det ett tvång för att det ska gå in?
Har sneglat på 7-sits då den verkar ha bättre andrahands värde gentemot 5-sits. Det kanske är så att det är lika bra att välja en 7-sits och vid de tillfällen man verkligen behöver packa mycket så får man åka med hela 3e raden nerfälld. Om de bara hade haft ISOFIX i framsätet så hade det ju underlättat...
Vår Bugaboo (tror den heter Donkey 3 Duo?) får plats bakom bakersta raden men det blir inte mycket plats kvar då förutom frunken.

5-sätes lastar betydligt mer, men andrahandsvärdet är verkligen sämre och de är svårsålda. Hade en sådan före denna. Är skönt med flexibiliteten i 7-sits imo.

Isofix fram vore bra, men det verkar ses som stort "no no" att ha barnstol fram i USA. Såg en lång video om olika alternativ med tre stolar och de verkade inte ens överväga framsätet:

https://youtu.be/n6UReiVJKoI
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar