Gustafsson skrev:martinot skrev:dhogborg skrev:Efter 2 år/5000 mil gjorde jag en inspektion av bromsar/bromsvätska, bytte torkarblad, bytte kupefilter. 1700kr ink moms.
Helt OK pris! Minns när jag gjorde 5000-mila-service på vår Volvo. Kostade nog närmare 5000-6000 ink moms.
Klar fördel med elbilar framför ICE-bilar. Även om service på bilar är inte i närheten av så hög kostnad som värdeminskning eller drivmedel (iaf. på ICE), så är det ju trevligt att det är så lågt på elbilssidan att man nästan inte behöver budgetera för det.
Känns som försäkring och däcksslitage är de högsta delarna av OPEX-kostnaden för elbilar.

För många här är värdeminskningen den största posten i särklass. 75 kr/mil i nuläget. Service har kostat ca 3,50/ mil. El ca 1 kr/mil ( har fri SuC).
Exakt (precis som jag skriver ovan).
Men trots det, så är det alltid trevligt att kunna skippa en hel del service. Både av ekonomiska skäl, men även för bekvämligheten.
Skönt att slippa boka tid, göra plats i kalender/flytta möten, åka till serviceställe, antingen vänta där i några timmar (och försöka jobba under lite mindre bra förhållanden), eller har hyrbil/lånebil, och sedan behöva upprepa resan och tidblockering i kalender när man skall tillbaka och hämta bilen.
Förlorar man 1500 kr i timmen på det så blir även den hanteringen inte bara stökig/obekväm, men också en del av kostnaden.
Inget som man inte kan ha råd med (mindre del i det stora hela), men ändå tacksamt (kan spendera pengarna på en trevlig affärslunch eller något), och skönt att slippa böket för något som inte är så skoj i sig!