Vad kostar en service på en tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Felix81

Vad kostar en service på en tesla?

Inlägg av Felix81 »

Hej!

Jag sitter och jämför ägande och kostnad för min Audi A6 Allroad 3.0 TDI 2017 och en Tesla X. Småländsk som jag är så vill man ju se vad det är för skillnad att äga respektive bil... :lol:

En kostnad som jag inte riktigt har fått svar på är servicekostnad för en tesla X? Vad lägger ni på en service och vad är service intervallen?

Försäkringskostnaden förstod jag skulle bli högre men blev ändå väldigt förvånad när jag skulle få lägga 20-25tkr/år i försäkringsavgifter, hur mycket lägger ni?

Väldigt tacksam för svar, tack på förhand! Ha det så gott!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad kostar en service på en tesla?

Inlägg av Bjelke »

Inga servicekrav på Tesla förutom att ta hand om bromsarna kanske :) annars mest
spolarvätska och torkarblad osv...
Försäkringar är en djungel så man måste kolla runt... rejält! Kan diffa sjukt mycket...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Är ingen expert på MX (har bara haft som lånebil), men är väl mest bromsar och kupéfilter som man måste se över efter några år?

På vår M3 så finns inga direkta fasta krav på service, och har aldrig heller gjort någon.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Inget krav på service på tesla, garantin gäller ändå.
Största kostnaden är väl däck.
Ser man till att motionera bromsarna regelbundet så håller dom länge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det kan dock vara bra att lämna in på service, ca 5000 kostade det för mig, men de hittade då spruckna bromsbelägg fram, vilka byttes + lite annat. Gick på 9000 till slut. Bromsarna hade jag inte märkt hade blivit sämre, men jäklar vilken skillnad efter bytet.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 2 gång.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare

Inlägg av alma83 »

Har hört att water circles erbjuder billig försäkring. Tog själv trygg-hansa då wc inte erbjöd företagsförsäkring. Hamnade på ca 18-19kkr per år.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

När jag kollat runt så var Watercircles klart billigast för mig, runt 1000 kr / mån för helförsäkring på de bilar jag kollat på (dvs såpass gamla att de inte har VSG). Mer än 500 kr lägre än näst billigaste, per månad.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Betalar ca 11 tkr för helförsäkring fria mil hos Länsförsäkringar Kalmar på min Model X P90D.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Borkaxx
Teslaägare

Inlägg av Borkaxx »

2020 x performance kostar 13,5/år på trygghansa för 2500mil/år. Företagsförsäkring.
Minns inte om de bryr sig om att ort är stockholm o parkering gatan.
Inte servat än.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inlägg av dhogborg »

Efter 2 år/5000 mil gjorde jag en inspektion av bromsar/bromsvätska, bytte torkarblad, bytte kupefilter. 1700kr ink moms.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Jag har fått pris på runt 4000:- inkl. moms för service på en X. Min ska in nu för byte till MCU2 och service. Räknar med ca. 20k inkl. moms varav 4000:- för byte av bromsvätska, bilen är fyra år, och lite sådär.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

dhogborg skrev:
Efter 2 år/5000 mil gjorde jag en inspektion av bromsar/bromsvätska, bytte torkarblad, bytte kupefilter. 1700kr ink moms.
Helt OK pris! Minns när jag gjorde 5000-mila-service på vår Volvo. Kostade nog närmare 5000-6000 ink moms.

Klar fördel med elbilar framför ICE-bilar. Även om service på bilar är inte i närheten av så hög kostnad som värdeminskning eller drivmedel (iaf. på ICE), så är det ju trevligt att det är så lågt på elbilssidan att man nästan inte behöver budgetera för det.

Känns som försäkring och däcksslitage är de högsta delarna av OPEX-kostnaden för elbilar. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

martinot skrev:
dhogborg skrev:
Helt OK pris! Minns när jag gjorde 5000-mila-service på vår Volvo. Kostade nog närmare 5000-6000 ink moms.

Klar fördel med elbilar framför ICE-bilar. Även om service på bilar är inte i närheten av så hög kostnad som värdeminskning eller drivmedel (iaf. på ICE), så är det ju trevligt att det är så lågt på elbilssidan att man nästan inte behöver budgetera för det.

Känns som försäkring och däcksslitage är de högsta delarna av OPEX-kostnaden för elbilar. :)
För många här är värdeminskningen den största posten i särklass. 75 kr/mil i nuläget. Service har kostat ca 3,50/ mil. El ca 1 kr/mil ( har fri SuC).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

dhogborg skrev:
Med tanke på att bara torkarbladen kostar nästan 900:- så låter det nästan osannolikt billigt :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
martinot skrev:
dhogborg skrev:

För många här är värdeminskningen den största posten i särklass. 75 kr/mil i nuläget. Service har kostat ca 3,50/ mil. El ca 1 kr/mil ( har fri SuC).
Exakt (precis som jag skriver ovan).

Men trots det, så är det alltid trevligt att kunna skippa en hel del service. Både av ekonomiska skäl, men även för bekvämligheten.

Skönt att slippa boka tid, göra plats i kalender/flytta möten, åka till serviceställe, antingen vänta där i några timmar (och försöka jobba under lite mindre bra förhållanden), eller har hyrbil/lånebil, och sedan behöva upprepa resan och tidblockering i kalender när man skall tillbaka och hämta bilen.

Förlorar man 1500 kr i timmen på det så blir även den hanteringen inte bara stökig/obekväm, men också en del av kostnaden.

Inget som man inte kan ha råd med (mindre del i det stora hela), men ändå tacksamt (kan spendera pengarna på en trevlig affärslunch eller något), och skönt att slippa böket för något som inte är så skoj i sig! :)
Bild
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare

Inlägg av Alfa »

Felix81 skrev:
Hej!

Jag sitter och jämför ägande och kostnad för min Audi A6 Allroad 3.0 TDI 2017 och en Tesla X. Småländsk som jag är så vill man ju se vad det är för skillnad att äga respektive bil... :lol:

En kostnad som jag inte riktigt har fått svar på är servicekostnad för en tesla X? Vad lägger ni på en service och vad är service intervallen?

Försäkringskostnaden förstod jag skulle bli högre men blev ändå väldigt förvånad när jag skulle få lägga 20-25tkr/år i försäkringsavgifter, hur mycket lägger ni?

Det fina med Tesla är att man inte behöver serva överhuvudtaget. Jag har bytt torkarblad på egen hand en gång. I övrigt är det bara att köra på.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Alfa skrev:
Felix81 skrev:
Hej!

Det fina med Tesla är att man inte behöver serva överhuvudtaget. Jag har bytt torkarblad på egen hand en gång. I övrigt är det bara att köra på.
Du kan vilja byta ex. Kupeluftfilter, smörja bromsok mm någon gång under bilens livslängd...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Felix81

Inlägg av Felix81 »

Gustafsson skrev:
Det kan dock vara bra att lämna in på service, ca 5000 kostade det för mig, men de hittade då spruckna bromsbelägg fram, vilka byttes + lite annat. Gick på 9000 till slut. Bromsarna hade jag inte märkt hade blivit sämre, men jäklar vilken skillnad efter bytet.
Men då fick du byta bromsbelägg och bromsoket för de pengarna va?
Felix81

Inlägg av Felix81 »

Svenssons skrev:
Betalar ca 11 tkr för helförsäkring fria mil hos Länsförsäkringar Kalmar på min Model X P90D.

Det låter väldigt bra, ungefär samma pris som för en Audi q7 e-tron. Har du alla försäkringar där eller mixar du med hem och bil m.m?
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Inga servicekrav på Teslor men en hel del reparationer när garantin gått ut. För mig runt 6000:- per år i servicekostnad (=reparationer).
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inlägg av dhogborg »

fth skrev:
dhogborg skrev:
Med tanke på att bara torkarbladen kostar nästan 900:- så låter det nästan osannolikt billigt :shock:

/fth
581 kr kostade bladen ink byte. Detta är då på en model S 2018 så det finns säkert bilar med dyrare blad.

Kan tillägga att denna servicen är den enda som jag gjort och förmodligen den enda jag kommer göra under de 3-4 åren jag har bilen.

Så typ 20 öre/mil blir det väl..gissningsvis
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare

Inlägg av niklasha01 »

Felix81 skrev:
Hej!

Har en Model X 2020, inga krav på service för garanti men bör smörja upp bromsok en gång om året. Försäkring 7800/år i halvförsäkring, då har jag allt som går att få och upp till 5000 mil hos Watercirkels och hamnar på ca 12-13000 helförsäkring. Dyra torkarblad med inbygd spolning men nu har wipers.se kommit med dessa, halva priset där.
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

dhogborg skrev:
581 kr kostade bladen ink byte. Detta är då på en model S 2018 så det finns säkert bilar med dyrare blad.
Ah, det förklarar saken, till min X kostar som sagt bara bladen (utan byte) c:a 900:-, det går dessutom i princip bara att köpa direkt från Tesla, jag har iaf inte hittat några tredjepartstillverkare :roll:

/fth
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

fth skrev:
dhogborg skrev:
Ah, det förklarar saken, till min X kostar som sagt bara bladen (utan byte) c:a 900:-, det går dessutom i princip bara att köpa direkt från Tesla, jag har iaf inte hittat några tredjepartstillverkare :roll:

/fth
Går att byta bara gummibladet kostar inte mycket alls. Hålen sitter inte i gummidelen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Teslared skrev:
Går att byta bara gummibladet kostar inte mycket alls. Hålen sitter inte i gummidelen.
Jo, jag vet, jag har gjort det några gånger, tom skrivit en tråd om detta här på TCS för några år sedan, det är ju bra både för planeten och plånboken.

Det är dock rejält mycket meckigare än att bara byta hela klabbet, jag tror tyvärr dom flesta inte tycker det är värt besväret. Tillverkarna gör ju inte proceduren lätt precis, det ligger ju inte alls i deras intresse.

/fth
Skriv svar