Örebro?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jon357
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 feb 2021 21:33
Ort: Vintrosa, Örebro
Kontakt:

Örebro?

Inlägg av jon357 »

Hej alla! Första inlägget här men hoppas på fler när jag väl köpt bilen. Är som så många andra osäker på om jag ska välja en 6 eller 7-sitsig och undrar därför om det finns någon kring Örebro som kan tänka sig visa sin bil? Det skulle vara mycket uppskattat!
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Örebro?

Inlägg av fimpen »

Har en 7-sits Arvika, men det är ju en bit.

Men 7-sits är i de allra flesta lägen mest praktiskt. Stora nackdelen med 6-sits är att stolarna inte går att fälla och att bilen därmed inte kan lasta stora saker. Och så kostar det ju en inte obetydlig slant extra med 6-sits..

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
jon357
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 feb 2021 21:33
Ort: Vintrosa, Örebro
Kontakt:

Re: Örebro?

Inlägg av jon357 »

fimpen skrev:
Har en 7-sits Arvika, men det är ju en bit.

Men 7-sits är i de allra flesta lägen mest praktiskt. Stora nackdelen med 6-sits är att stolarna inte går att fälla och att bilen därmed inte kan lasta stora saker. Och så kostar det ju en inte obetydlig slant extra med 6-sits..

/F
Ja, Arvika är ju en bit. Går snabbare då att åka till bilfirmorna i Sthlm då :-)

Är mest inne på 7-sitsig (just nu, kanske ändrar sig efter kaffet :D). Vi är "bara" 5 i familjen och med en 7-sitsig skulle 3e raden nästan alltid kunna vara nerfälld och packningen bli väldigt enkel. 6an lockar med bekvämligheten för de på 2a raden men känns svårpackad om man ska till fjällen och något barns kompis ska med. Är inget fan av att packa löst inne i bilen. Eller får pjäxor, hjälmar och annat plats även om man inte fäller säten?
Säljer knivar till robotgräsklippare på gräsklipparknivar.se
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Örebro?

Inlägg av HX100 »

För skidor och sånt kan du sätta en sån där box på dragkroken för att öka lastkapacitet

https://www.carparts.se/mft-transportlo ... r-vit.html
Användarvisningsbild
jon357
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 feb 2021 21:33
Ort: Vintrosa, Örebro
Kontakt:

Re: Örebro?

Inlägg av jon357 »

HX100 skrev:
För skidor och sånt kan du sätta en sån där box på dragkroken för att öka lastkapacitet

https://www.carparts.se/mft-transportlo ... r-vit.html
Japp! Har sett dessa. Verkar riktigt smidiga. Alla tre barnen åker både snowboard och skidor så det blir en hel del utrustning som ska med.
Säljer knivar till robotgräsklippare på gräsklipparknivar.se
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Örebro?

Inlägg av fimpen »

Vi åker till fjällen med 4 barn (dvs 6 totalt), 12 par skidor (längd+utförs) pjäxor, hjälmar, kläder mat o rubbet, då med ena stolen bak nedfälld. Bilen sväljer massor i frunk och under lastgolvet bak, men skidorna får åka i vanlig takbox monterad på MFT-plattform på kroken. Oerhört smidig lösning som inte kostar så mycket, och dessutom är mer flexibel och kan användas på andra bilar. Fälla stolarna behöver du mera om du ska frakta nåt stort och kanske ömtåligt, en TV eller nåt kanske, eller enkelt kasta in en cykel eller två om du glömt cykelstället...

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Örebro?

Inlägg av fth »

Jag har haft gamla sjusitsiga (med monopost, som sexsitsiga nuförtiden) i fyra år och typ 13000 mil nu, och detta är inte en enkel avvägning.

Jag har många gånger svurit över att andra raden inte går att fälla, maximalt lastutrymme är verkligen begränsat för att vara en så stor bil, det går i princip inte att få in någonting över typ 120 cm längd, i nya sjusitsiga klämmer man ju nästan in en dubbelsäng med lite god vilja.

Å andra sidan är komforten och lyxkänslan i baksätet oslagbar med monopost.

Min nya X blir sjusitsig (nya bänksätet alltså), för mig är stort lastutrymme nog trots allt viktigare än komfort/lyx i baksätet, särskilt som jag väldigt sällan sitter där själv ;)

Sexsitsiga har fördelen att man kan lasta långa föremål mellan baksätena, å andra sidan är probemet att säkra lasten ännu större i denna modell.

Svaret är alltså som alltid: "det beror på" :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jon357
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 feb 2021 21:33
Ort: Vintrosa, Örebro
Kontakt:

Re: Örebro?

Inlägg av jon357 »

Det verkar vara ont om Model X i Örebro men har nu testat båda varianterna och det blir helt klart en 6-sitsig. 7 st åker vi så pass sällan att det inte är riktigt behövs och behöver jag frakta något stort tar jag nog ändå släpet. Tack för bra kommentarer! Nu ska jag bara hitta bilen att köpa, någon som har en till salu? ;-)
Säljer knivar till robotgräsklippare på gräsklipparknivar.se
Skriv svar