Skärmarna slocknar på Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EMK
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 mar 2021 18:49

Re: Skärmarna slocknar på Model X

Inlägg av EMK »

Curik skrev:
EMK skrev:
Nytt telefonsamtal med Tesla idag, tyvärr utan framgång. Detta är vad de säger: För att få häva ett köpa hos dem (de kallar det för "bye-bye-case") så ska man ha anmält felet tre gånger (vilket jag har gjort) och varje gång ska de ha gjort en åtgärd. Dessutom ska de ha bytt något i hårdvaran och det ska heller inte ha löst något problem.
Så för mig blir det ett moment 22 eftersom de säger att felet med skärmarna i min bil är en bugg och det är ett mjukvarufel. Så de ska inte byta någon hårdvara. Buggen är inte giltig orsak till hävning. De säger till mig: "Du ska se din Tesla som en dator på hjul. Att datorn hänger sig ibland får du räkna med"
Ja, vad ska man säga? Jag tänker i alla fall inte acceptera det. Så i nästa vecka ska jag på möte med servicechefen och tekniker och prata om detta. Jag tänker inte ge mig. För mig är det helt obegripligt att jag som kund ska acceptera att ha en bugg i min bil! Vad tycker ni? Ska man bara acceptera det? Är det någon av er som vet att ni har denna bugg i bilens dator? Mvh Eva
Fast i Sverige så är det inte Tesla som bestämmer vad som krävs för att häva ett köp. Så stå på dig om det inte löser sig. Här är ett exempel:
https://www.arn.se/vanligafall/havning- ... on-av-fel/
Aha - tack för den länken. Det var intressant. När jag pratade med Tesla efter mitt mail om hävning sa de att de inte ville låta mig häva köpet utan fick "driva" det. Det kändes som ett tråkigt svar. När jag ringde och pratade med Hallå konsument och beskrev mitt fall tyckte de att det var solklart för att få häva köpet eftersom jag felanmält samma fel tre gånger. Men nu har de bytt ett sd-kort, jag skriver om det i ett nytt inlägg!
Användarvisningsbild
EMK
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 mar 2021 18:49

Re: Skärmarna slocknar på Model X

Inlägg av EMK »

Nu vill jag återkomma och berätta hur det har fortsatt här med mina skärmar.
Jag fick lämna in bilen och de hade den över en dag (fick en Model3 som lånebil, så det var ju roligt att prova den).
Då bytte de sd-kort. De kunde bekräfta att skärmarna hade slocknat.
(De kunde även bekräfta att bilen knakar extremt mycket när jag uppdaterar den, något som jag också frågat om. Jag vågar inte vara i närheten av bilen då, det låter som den ska explodera. Men det var helt normalt sa de - dock ska jag inte sitta i bilen när jag uppdaterar "för man vet ju inte vad som kan hända". Ok, vet inte hur jag ska ställa mig till det.)
Nu har jag kört cirka 100 mil efter denna åtgärd med byte av sd-kort och skärmen har hängt sig en gång, men det var när jag stod parkerad och öppnade Youtube så det får jag kanske acceptera. Då fick jag starta om datorn.
Jag har fått en personlig kontakt på Tesla som jag ska ringa om problemet kvarstår. Så ja, nu får jag väl bara vänta och se. Men händer det igen när jag kör eller står stilla utan att jag själv gjort något så får jag gå vidare.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Skärmarna slocknar på Model X

Inlägg av Teslared »

EMK skrev:
Teslared skrev:
Jag har skrivit till transsportstyrelsen idag på deras sida om problemen, men vet förstås inte om det går fram. Ska bli spännande och se om jag får någon respons och vad det blir.
Så bra! Det ska bli spännande att se om du får svar! Jag undrar om andra elbilar av andra märken har samma problem med sina skärmar.
Jag fick faktiskt ett svar den 8.e mars där personen ville ha kontaktuppgifter från mig, men sedan har jag inte hört ett skvatt! Det blir intressant om han hör av sig igen.
Användarvisningsbild
EMK
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 mar 2021 18:49

Re: Skärmarna slocknar på Model X

Inlägg av EMK »

Teslared skrev:
EMK skrev:
Teslared skrev:
Jag har skrivit till transsportstyrelsen idag på deras sida om problemen, men vet förstås inte om det går fram. Ska bli spännande och se om jag får någon respons och vad det blir.
Så bra! Det ska bli spännande att se om du får svar! Jag undrar om andra elbilar av andra märken har samma problem med sina skärmar.
Jag fick faktiskt ett svar den 8.e mars där personen ville ha kontaktuppgifter från mig, men sedan har jag inte hört ett skvatt! Det blir intressant om han hör av sig igen.
Det var bra! Då hör de kanske av sig, berätta gärna hur det går! :-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Skärmarna slocknar på Model X

Inlägg av lator »

EMK skrev:
Nu vill jag återkomma och berätta hur det har fortsatt här med mina skärmar.
Jag fick lämna in bilen och de hade den över en dag (fick en Model3 som lånebil, så det var ju roligt att prova den).
Då bytte de sd-kort. De kunde bekräfta att skärmarna hade slocknat.
(De kunde även bekräfta att bilen knakar extremt mycket när jag uppdaterar den, något som jag också frågat om. Jag vågar inte vara i närheten av bilen då, det låter som den ska explodera. Men det var helt normalt sa de - dock ska jag inte sitta i bilen när jag uppdaterar "för man vet ju inte vad som kan hända". Ok, vet inte hur jag ska ställa mig till det.)
Nu har jag kört cirka 100 mil efter denna åtgärd med byte av sd-kort och skärmen har hängt sig en gång, men det var när jag stod parkerad och öppnade Youtube så det får jag kanske acceptera. Då fick jag starta om datorn.
Jag har fått en personlig kontakt på Tesla som jag ska ringa om problemet kvarstår. Så ja, nu får jag väl bara vänta och se. Men händer det igen när jag kör eller står stilla utan att jag själv gjort något så får jag gå vidare.
Som jag ser det så har de ju då erkänt att det inte bara handlar om mjukvarufel då de har bytt en fysisk komponent och händer det då igen så har du ju rätten på din sida. Däremot så vet jag inte vad de menar med att de har bytt SD-kort då jag inte känner till något sådant som är fast monterat i bilen... Det kan inte vara så att de menar eMMC?
Sen är jag helt överens med övriga som menar att man inte kan jämföra en dator med en bil. Trafiksäkerhet och datorer hör liksom inte riktigt ihop utöver drabbade personers lämplighet att framföra fordon då... ;)

Sen det där med att den knakar vid uppdateringar... Har du någon uppfattning om varifrån ljudet kommer?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar