Ny refresh eller begagnad Raven?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av mwest »

Hur resonerar ni? Står i valet mellan Model X LR Refresh eller en LR Raven 2019+. Fördel till refresh är att den är ny, uppdaterad interiör och spännande. Nackdel är första generation och alla barnsjukdomar.

LR Raven borde i teorin inte ha alltför många barnsjukdomar kvar och ändå vara rätt solid. Nackdelen är väl den vertikala skärmen.

Kommer från en M3 och gillar landskapsläget på mittskärmen från den, dock aldrig ägt en S eller X innan.

Hur hade ni gjort?
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av spacecoin »

mwest skrev:
Hur hade ni gjort?
Det är ju en smaksak. Jag tycker personligen inte om refreshen. Jag hade hoppats på en större refresh även exteriört. Skärmen bak känns för liten för att vara användbar.
Så i praktiken jfr en Raven så får jag lite nyare batteri (kanske 40 km i praktiken?) och ... ja vaddå? Liggande skärm, och snabbare laddning. Kanske är bra om man gör mycket långresor med SuC, vilket jag inte gör så ofta.

Om du inte känner att du måste ha en helt ny bil så lär du ju spara 200k-250k om du tar en Raven 2019?

Om kupén är tystare med noise-cancelling, vilken jag är skeptiskt till, så kanske det är en faktor också. Men det vet man ju inte förän om ett par månader när folk har fått bilarna i USA.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av OfarligTesla »

Alltid senaste med Tesla enligt mig, att gå tillbaka till att ta med sig en bilnyckel skulle kännas väldigt stenåldern för mig. Skulle gissa att uppdateringar till UI:t med mera på den vertikala skärmen lär sina när alla nya modeller kör horisontell sådan. Sen får man ju mycket kul iom den nya datorn också.
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av mwest »

Tack för insikterna. Fortfarande svårt, bor ca 20 mil från närmaste SC, så man vill ju ogärna ha en uppmärkt parkeringsplats där.

Refreshen ser ju onekligen spännande ut så man kanske får sitta lugnt i båten och vänta helt enkelt.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av taliz »

Det är ju just en "refresh" och inte en helt ny bil, dvs barnsjukdomar bör det inte vara många av.
Tvärtom så bör Tesla förhoppningsvis fixat de vanligaste strulpunkterna. Så har de ju gjort tidigare. Inte direkt som raven hade mer problem än tidigare, eller hur?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av thedude »

Hur mkt snabbare laddning har refreshen? vad det nu mäts och jämförs med.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av fth »

thedude skrev:
Hur mkt snabbare laddning har refreshen? vad det nu mäts och jämförs med.
Det är det nog ingen utanför Tesla som vet ännu, men det vore pinsamt om laddkurvan är sämre än Model 3/Y.

Jag förutsätter iaf att det blir "riktig" CCS-kontakt i Europa och 250 kW effekt på v3 som bibehålls hyfsat högt upp i SoC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
Det är ju just en "refresh" och inte en helt ny bil, dvs barnsjukdomar bör det inte vara många av.
Tvärtom så bör Tesla förhoppningsvis fixat de vanligaste strulpunkterna. Så har de ju gjort tidigare. Inte direkt som raven hade mer problem än tidigare, eller hur?
Jag har en X Performance 2020, ganska exakt ett år gammal.

Den har varit på SC 7-8 gånger och har nog 1-2 vändor kvar innan allt är utsorterat.

Hade jag haft över 5 mil till SC så hade jag köpt begagnat, helst från någon som bott nära ett SC.
MagnusR
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 feb 2021 20:27

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av MagnusR »

dstr skrev:
taliz skrev:
Det är ju just en "refresh" och inte en helt ny bil, dvs barnsjukdomar bör det inte vara många av.
Tvärtom så bör Tesla förhoppningsvis fixat de vanligaste strulpunkterna. Så har de ju gjort tidigare. Inte direkt som raven hade mer problem än tidigare, eller hur?
Jag har en X Performance 2020, ganska exakt ett år gammal.

Den har varit på SC 7-8 gånger och har nog 1-2 vändor kvar innan allt är utsorterat.

Hade jag haft över 5 mil till SC så hade jag köpt begagnat, helst från någon som bott nära ett SC.

Trist. Kan du ge några exempel?
M3 LR 2021
MY LR 2021
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av dstr »

MagnusR skrev:
dstr skrev:
taliz skrev:
Det är ju just en "refresh" och inte en helt ny bil, dvs barnsjukdomar bör det inte vara många av.
Tvärtom så bör Tesla förhoppningsvis fixat de vanligaste strulpunkterna. Så har de ju gjort tidigare. Inte direkt som raven hade mer problem än tidigare, eller hur?
Jag har en X Performance 2020, ganska exakt ett år gammal.

Den har varit på SC 7-8 gånger och har nog 1-2 vändor kvar innan allt är utsorterat.

Hade jag haft över 5 mil till SC så hade jag köpt begagnat, helst från någon som bott nära ett SC.

Trist. Kan du ge några exempel?
När jag fick bilen så visslade den i 30-50km/h. Inte vindsus. Vissel.

1. Jag lämnade in den, och så justerade dom något.
2. Men det löste inte problemet, så den lämnades in igen - men den visslade fortfarande.
3. Sen lämnade jag in den för att homelink inte fungerade. Enheten nollställdes, och då kunde jag lägga in min garagenyckel.
4. Sen var den inne igen, och då hittade dom äntligen vad det var. Fästet till backspeglarna behövde bytas - dessa beställdes och ny tid bokades.
5. Sen var jag och hämtade dottern på skolan och hade rutan nerdragen. När jag drog upp den så lossnade listen och pekade upp i konstig vinkel. Jag åkte direkt till SC, men på avfarten så trillade den av. skarven tejpades och list beställdes och ny tid bokades.
6. Listen har kommit, nytt besök
7. fästen till backspeglarna har kommit - nytt besök. Då konstaterar vi att ena bakdörren sitter bra snett, något de varit på och justerat i första besöken i jakt på visslet.
8. bilen laddar inte på 6A när det är kallt. de felsöker remote och gissar på batterivärmaren. tid bokas och värmare beställs. tiden bokas om, för att värmaren inte kommit. till sist får jag iaf en tid bokad. dom konstaterar att batterivärmaren är trasig - och när dom öppnar kartongen på den nya så konstaterar dom att även den är trasig. Bakdörren justeras iaf, både dörren och låskistan. Det ser bättre ut, men inte helt bra.

9. sitter och väntar på telefonsamtalet om att nya batterivärmaren har kommit
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av spacecoin »

Surt :(

Jag har varit inne 4-5 ggr med min 2019.
Det verkar vara normalt?

Lackskada bakpanel, externa plastdekor på dörrarna behövde limmas om, bakluckan sned, spricka i baklykta och något mer.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av dstr »

mwest skrev:
Nackdelen är väl den vertikala skärmen.
Hade nya X kommit med 4680-cellerna så hade jag absolut föreslagit en sådan.

Vi har ännu inte fått veta om nya S/X får CCS utan adapter.

Har du tänkt ladda mycket på CCS och är för lat för att använda adaptern? Hur mycket ska du sitta i bilen och titta på Netflix? :)

Bästa köpet är nog en begagnad som fått alla barnsjukdomar utsorterade.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av taliz »

dstr skrev:
MagnusR skrev:
dstr skrev:
taliz skrev:
Det är ju just en "refresh" och inte en helt ny bil, dvs barnsjukdomar bör det inte vara många av.
Tvärtom så bör Tesla förhoppningsvis fixat de vanligaste strulpunkterna. Så har de ju gjort tidigare. Inte direkt som raven hade mer problem än tidigare, eller hur?
Jag har en X Performance 2020, ganska exakt ett år gammal.

Den har varit på SC 7-8 gånger och har nog 1-2 vändor kvar innan allt är utsorterat.

Hade jag haft över 5 mil till SC så hade jag köpt begagnat, helst från någon som bott nära ett SC.

Trist. Kan du ge några exempel?
När jag fick bilen så visslade den i 30-50km/h. Inte vindsus. Vissel.

1. Jag lämnade in den, och så justerade dom något.
2. Men det löste inte problemet, så den lämnades in igen - men den visslade fortfarande.
3. Sen lämnade jag in den för att homelink inte fungerade. Enheten nollställdes, och då kunde jag lägga in min garagenyckel.
4. Sen var den inne igen, och då hittade dom äntligen vad det var. Fästet till backspeglarna behövde bytas - dessa beställdes och ny tid bokades.
5. Sen var jag och hämtade dottern på skolan och hade rutan nerdragen. När jag drog upp den så lossnade listen och pekade upp i konstig vinkel. Jag åkte direkt till SC, men på avfarten så trillade den av. skarven tejpades och list beställdes och ny tid bokades.
6. Listen har kommit, nytt besök
7. fästen till backspeglarna har kommit - nytt besök. Då konstaterar vi att ena bakdörren sitter bra snett, något de varit på och justerat i första besöken i jakt på visslet.
8. bilen laddar inte på 6A när det är kallt. de felsöker remote och gissar på batterivärmaren. tid bokas och värmare beställs. tiden bokas om, för att värmaren inte kommit. till sist får jag iaf en tid bokad. dom konstaterar att batterivärmaren är trasig - och när dom öppnar kartongen på den nya så konstaterar dom att även den är trasig. Bakdörren justeras iaf, både dörren och låskistan. Det ser bättre ut, men inte helt bra.

9. sitter och väntar på telefonsamtalet om att nya batterivärmaren har kommit
Jag kanske är blind, men jag kan inte se ett enda fel som är relaterat till just raven-uppdateringen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av spacecoin »

Poängen är väl att en beg bil har fått sina issues fixade och att en ny MX behöver åka in på SC 3-5 ggr innan den är ”klar”?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
Poängen är väl att en beg bil har fått sina issues fixade och att en ny MX behöver åka in på SC 3-5 ggr innan den är ”klar”?
Alla ägare gör inte samma bedömningar gällande vad som är en "issue".
Eller med andra ord, få begagnade bilar är felfria.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av spacecoin »

Färre nya Teslor är felfria
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
Färre nya Teslor är felfria
Vad baserar du det på?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av spacecoin »

Det folk säger på reddit, yt, detta forum och min egen bil.

Jag är nöjd nu, men har det varit 0-2 istf 4-5 SC första året hade det varit bättre.

Köper man min bil nu är den bättre
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
Det folk säger på reddit, yt, detta forum och min egen bil.

Jag är nöjd nu, men har det varit 0-2 istf 4-5 SC första året hade det varit bättre.

Köper man min bil nu är den bättre
Du tror alltså att majoriteten av köpare drabbas av problem och skriver om det på forum?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av Remuz »

För min del är det tydligt att jag har högre krav på mina tesla 700k-2000k än jag hade på min Kia för 150k (ny).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av Klintan »

För min del köpte jag en showroombil med fyra mil på mätaren, den var jag inne med tre gånger innan den var ok. Skrammel, stötighet och missljud var det som kan relateras till nybilsleverans. DRL på bägge sidor och dörrhandtag till att bilen visats några månader.
Vänner och kollegor som hämtat treor har varit inne ett par gånger med varje bil utan att skriva om det på forum. Kamera ur funktion vid leverans, skrap och skav mm. Tar ett tag att få ordning på en ny trea.
Köpte en beg S75D nu, där fungerar allt förutom en DRL...
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
spacecoin skrev:
Det folk säger på reddit, yt, detta forum och min egen bil.

Jag är nöjd nu, men har det varit 0-2 istf 4-5 SC första året hade det varit bättre.

Köper man min bil nu är den bättre
Du tror alltså att majoriteten av köpare drabbas av problem och skriver om det på forum?
Du tror alltså att Tesla har hög kvalitet på nybilsleveranser? Bor du under en sten eller är det bara gaslighting?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Du tror alltså att Tesla har hög kvalitet på nybilsleveranser? Bor du under en sten eller är det bara gaslighting?
Du har inget alls som backar upp ditt påstående då. Anekdotisk bevisföring baserad på ditt bilköp för att visa att allt färre bilar är utan problem? Tesla säljer allt fler bilar och då borde antalet bilar med problem öka allt annat lika.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 4 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
spacecoin skrev:
Det folk säger på reddit, yt, detta forum och min egen bil.

Jag är nöjd nu, men har det varit 0-2 istf 4-5 SC första året hade det varit bättre.

Köper man min bil nu är den bättre
Du tror alltså att majoriteten av köpare drabbas av problem och skriver om det på forum?
Du tror alltså att Tesla har hög kvalitet på nybilsleveranser?
Jag tror inte det skiljer mkt från andra märken.
Möjligen att det i snitt är lite mer kosmetiska saker. Om det åtgärdas, eller överhuvudtaget noteras, beror ju på hur pedantisk respektive köpare är.
Dvs om du köper en begagnad Tesla är skicket, som alltid med begagnade bilar, helt beroende på hur den tidigare ägaren behandlat bilen.
Du kan ha tur och hitta en bil som hanterats med vita handskar och är "perfekt", men det är betydligt mer sannolikt att du får en bil som har något/några problem. Det är ju en begagnad produkt, och de flesta är inte pedanter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ny refresh eller begagnad Raven?

Inlägg av spacecoin »

Hur många som ser denna tråd har 0 besök på SC år 1?
Skriv svar