Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av Daoops »

Laban skrev:
Jag gillar falkvingedörrarna, de är redan utvecklade och rimligtvis är det den stora kostnaden i sammanhanget. Att man även plockar med dem i billigare modeller skulle också rimma bra med tanken att de inte bara är där för att de är coola. Frågan är väl då var Model Y hamnar prismässigt, om vi nu antar att Model Y är SUV/falkvingedörr versionen. Eller varför inte Model 3 som kommer i två versioner, en version är en crossover med lite plastdetaljer och högre markfrigång, en sedan. Model Y blir istället en modell som prismässigt/storleksmässigt ligger mellan Model 3 och Model S/X, mindre version av Model X. Det är trots allt lite av en avgrund prismässigt mellan 35k$ och 70-80k$.
Skulle det kunna bli billigare rent av att ha en jättefalkvinge på var sida istället för 4 st vanliga dörrar? Tänka lite utanför lådan
Senast redigerad av Daoops, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av Laban »

mjwahl skrev:
X-wing och Y-wing. Torde vara uppenbart för alla som kan sin star warshistoria. Mr Musk gillar som bekant hommager av olika slag till science fictiongenren.
Det är säkert det också, men Elon har gjort sig lite rolig över att man inte kunde döpa Model 3 till Model E som det spekulerades. Dvs, S E X. Istället döpte man den till Model 3 men valde att ha logon i stil med:

Bild

Sen får var och en avgöra vad S + logon + X + Y lätt kan tolkas som och vilken av referenserna som är den ledande :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av LarsL »

Klockrent med en Crossover som heter Model (wh)Y, som i varför en crossover.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av vigge50 »

Undra vad nästa generations roadster ska heta?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Klockrent med en Crossover som heter Model (wh)Y, som i varför en crossover.
Rent praktiskt så är det väl mer utrymme/höjd, baksäte som framsäte, möjlighet till 7 säten även i relativt små bilar, ex Toyota Verso, enklare i/urstigning, hantering av barn i barnstolar. Det skulle i alla fall jag ange som orsaken till en crossover. Eller kanske mer generellt en högre byggd bil, beteckningen kan nog anses vara irrelevant. Model X riktar sig tydligt mot både minivan och SUV marknaden, det känns inte alltför otroligt att man kommer att fortsätta med det med Model Y och att man kommer att satsa på att den ska vara praktisk som en minivan samt tilltala de som absolut inte vill bli sedda i något som kan tänkas likna just en minivan :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av Laban »

Daoops skrev:
Skulle det kunna bli billigare rent av att ha en jättefalkvinge på var sida istället för 4 st vanliga dörrar? Tänka lite utanför lådan
Vitsen med dem är väl också främst enkel access till bakre raden samt hantering av barn/barnstolar i andra raden. Enda fördelen jag kan komma på för främre raden är att det blir enklare att ta sig ut när man parkerat trångt, eller någon annan har parkerat nära. Vilket ska vägas mot att dörren öppnas relativt sakta. Jag tror inte att det är någon bra ide, även om det då mot förmodan skulle gå att göra samt vara billigare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
AGCF skrev:
vigge50 skrev:
- Det kommer komma en Model III och en Model Y, en av de kommer ha Falcon Wing Doors.
- Man kan sätta takräcke med sugkoppar på ena sidan och då använda andra dörren.
- Alla dörrar har förvaring...
https://twitter.com/elonmusk
Model Y! Model why? Udda namn.

Hoppas S får förvaring i dörrarna med
SEXY, synd att de inte fick döpa Model III till Model E som var planerat från början.
Har för mig Elon en gång sa att det är bara E som fattas för att få SEX :lol: bara dubbelbetydningar i allt!

Får dock lägga till att jag inte har nån erfarenhet av E, så kan inte svara på om det stämmer 8-)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av apkungen »

Jag tror inte att de kommer att göra falkvingedörrar vara för att det är coolt. I Model x är det ju framförallt för att komma år bakre raden. Model 3 kommer inte vara så stor att det blir en bakre rad och därför inga falkvingedörrar. Model 3 behöver också hållas nere i pris och vanliga dörrar är billigare.

Model Y blir nog en ny sportbil. En väldigt låg variant, troligen 3 dörrars med baksäte, därför är det ännu bättre med falkvingedörrar i den än i Model x. Pga att den är låg blir det enklare att kliva in med falkvingedörrar och man kommer åt bakre raden bättre.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av vigge50 »

apkungen skrev:
Jag tror inte att de kommer att göra falkvingedörrar vara för att det är coolt. I Model x är det ju framförallt för att komma år bakre raden. Model 3 kommer inte vara så stor att det blir en bakre rad och därför inga falkvingedörrar. Model 3 behöver också hållas nere i pris och vanliga dörrar är billigare.

Model Y blir nog en ny sportbil. En väldigt låg variant, troligen 3 dörrars med baksäte, därför är det ännu bättre med falkvingedörrar i den än i Model x. Pga att den är låg blir det enklare att kliva in med falkvingedörrar och man kommer åt bakre raden bättre.
Jag tror Model Y är crossover varianten av Model III och att nästa generations roadster kommer heta något annat.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Får dock lägga till att jag inte har nån erfarenhet av sex, så kan inte svara på om det stämmer 8-)
Jag tror jag talar för alla här när jag säger att vi lider med dig :(
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av pegs »

mjwahl skrev:
X-wing och Y-wing. Torde vara uppenbart för alla som kan sin star warshistoria. Mr Musk gillar som bekant hommager av olika slag till science fictiongenren.
+1 Vem gör inte det? :)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av Martinen »

pegs skrev:
mjwahl skrev:
X-wing och Y-wing. Torde vara uppenbart för alla som kan sin star warshistoria. Mr Musk gillar som bekant hommager av olika slag till science fictiongenren.
+1 Vem gör inte det? :)
Tänkte samma sak när jag först såg inlägget.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av sweslac »

Roadster ==R
S3XY-R dvs sexier
Looks good to me!

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av LarsL »

Eller

'R' SEXY
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av Kalle »

Han har ju även pratat om en pickupp, va ska den få för boxtav då?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Får dock lägga till att jag inte har nån erfarenhet av sex, så kan inte svara på om det stämmer 8-)
Jag tror jag talar för alla här när jag säger att vi lider med dig :(
Är det inte spöstraff på att ändra citat och källor :evil:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Är det inte spöstraff på att ändra citat och källor :evil:
Sorry, jag bara förtydligade eftersom du hade glömt bokstäverna S och X i ditt inlägg... Alla kanske inte vet att bokstaven E står för "Erotica".. :D
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 05 maj 2015 21:27
Ort: Ystad

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av elmotor_mattias »

Det finns många troende i denna tråd :roll:
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Är det inte spöstraff på att ändra citat och källor :evil:
Sorry, jag bara förtydligade eftersom du hade glömt bokstäverna S och X i ditt inlägg... Alla kanske inte vet att bokstaven E står för "Erotica".. :D
E= Ecstacy
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Elon Musks inlägg på Twitter i natt.

Inlägg av Johnny_B »

HelectriC skrev:
Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Är det inte spöstraff på att ändra citat och källor :evil:
Sorry, jag bara förtydligade eftersom du hade glömt bokstäverna S och X i ditt inlägg... Alla kanske inte vet att bokstaven E står för "Erotica".. :D
E= Ecstacy
Du skulle låtit denna hänga obesvarad HelectriC...
85D Referrallänk: http://---
Skriv svar