Tips för köp av model X
Moderator: Redaktion
Re: Tips för köp av model X
Dragkrok har inte varit standard förr så kollar du beg. så får du kolla upp det. Lär inte gå att eftermontera heller vad jag förstår. Jag kör en 4 år gammal och ser nära nog noll orsaker till att byta - en ny är i huvudsak likadan. En fantastiskt bra familjebil!
Model S P85DL+
-
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips för köp av model X
Den nya interiören?...mans71 skrev:.../ Jag kör en 4 år gammal och ser nära nog noll orsaker till att byta - en ny är i huvudsak likadan. /...
Fast den är det väl å andra sidan ingen i Sverige som har sett i verkligheten än...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Tips för köp av model X
Ja FSD är tyvärr en hoax i EU. Förstår inte ens varför dom säljer den. Det är lätt att man känner sig lurad som kund när man fattar vad man lagt 40k på.Lipo skrev:Tack för all inputs! Trodde man verkligen skulle välja SFD men det kanske är onödigt tills dess att det blir lagligt.
Hur är det med fjädringen på de nya? Går det inte att välja adaptiv luftfjädring längre?
För övrigt blir man ju väldigt sugen på en ny bil för dryga miljonen när man läser i vilket skick många beskriver att de levereras
Adaptiv luftfjädring är standard på Raven och framåt.
Ja, det behövs mer konkurrens i allmänhet, och i denna kategori i synnerhet. Om 2-3 år så kommer det förhoppningsvis att finnas många välbyggda bilar att välja mellan.
Som någon sa så är service centren bra att ha att göra med. Ska tilläggas att det är en jättebra bil minus vägljud, kvalitet vid leverans och lack (och om jag är petig, dragkroken som man hade önskat vore automatisk). Helt klart nöjd, trots detta!
Re: Tips för köp av model X
Okej så FSD tillför ingenting tills dess att det blir lagligt? Ingen av funktionerna som går att använda fram tills dess och det går väl att uppgradera senare isf väl?spacecoin skrev:Ja FSD är tyvärr en hoax i EU. Förstår inte ens varför dom säljer den. Det är lätt att man känner sig lurad som kund när man fattar vad man lagt 40k på.Lipo skrev:Tack för all inputs! Trodde man verkligen skulle välja SFD men det kanske är onödigt tills dess att det blir lagligt.
Hur är det med fjädringen på de nya? Går det inte att välja adaptiv luftfjädring längre?
För övrigt blir man ju väldigt sugen på en ny bil för dryga miljonen när man läser i vilket skick många beskriver att de levereras
Adaptiv luftfjädring är standard på Raven och framåt.
Ja, det behövs mer konkurrens i allmänhet, och i denna kategori i synnerhet. Om 2-3 år så kommer det förhoppningsvis att finnas många välbyggda bilar att välja mellan.
Som någon sa så är service centren bra att ha att göra med. Ska tilläggas att det är en jättebra bil minus vägljud, kvalitet vid leverans och lack (och om jag är petig, dragkroken som man hade önskat vore automatisk). Helt klart nöjd, trots detta!
Problemet för konkurenterna är väl också infrastrukturen vad det gäller laddning där det kommer ta ett tag innan övriga är ikapp. Annars finns det ju tex etron med flera som skulle vara intressanta.
Re: Tips för köp av model X
Det håller jag inte med om. Jag körde en 2016 X90D i tre år och bytte till Raven för 1,5 år sedan. Otrolig skillnad och enbart den nya fjädringen gör att det nästintill känns som en helt annan bil. Min gamla var alldeles för stötig för att vara en bekväm bil.mans71 skrev:Jag kör en 4 år gammal och ser nära nog noll orsaker till att byta - en ny är i huvudsak likadan. En fantastiskt bra familjebil!
Dock håller jag med om att den är en grym familjebil! Dörrarna bak är grymma när man har barn som ska in och ur barnstolar.
Re: Tips för köp av model X
I "Enhanced Autopilot" (39kSEK) får man:Lipo skrev:Okej så FSD tillför ingenting tills dess att det blir lagligt? Ingen av funktionerna som går att använda fram tills dess och det går väl att uppgradera senare isf väl?
Problemet för konkurenterna är väl också infrastrukturen vad det gäller laddning där det kommer ta ett tag innan övriga är ikapp. Annars finns det ju tex etron med flera som skulle vara intressanta.
* Navigera med Autopilot
* Körfältsbyte
* Autoparkering
* Summon
Av dessa funkar "körfältsbyte" m h a blinkers ok om det inte är för mycket trafik. Autoparkering använder i alla fall inte jag någonsin och summon gör att man kan köra ut bilen om man är inparkerad. Navigera med AP funkar inte i EU i praktiken, så det är rätt oanvändbart, eftersom bilen inte får byta körfält själv. Man blir bara irriterad på att det funkar dåligt så det använder jag inte alls.
Betalar man för "Total självkörningsförmåga" ytterligare 39k (totalt 78 kSEK)
Så får man:
* Identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar
Det innebär i praktiken i dagsläget att bilen stannar vid rött när den kör på AP (som inte funkar bra i stadsmiljö) och plingar när det blir grönt.
AP funkar bra på landsväg/motorväg, men mervärdet i dagsläget är högst begränsat för EAP och nästan obefintligt för FSD.
Det ryktas om att Tesla kommer att släppa in andra märken i laddnätverket men det tror jag personligen inte på, då det är Teslas "USP". Volkswagen Group (VW/Audi/Porsche/Skoda etc) har nyligen sagt att man kommer att bygga ett liknande nät i EU i massiv fart de närmaste åren.
Re: Tips för köp av model X
Tack för redogörelsen för de olika pilotpaketen. Och visst går att det uppgradera senare tex till FSD om man bara tar EAP till en början?spacecoin skrev:I "Enhanced Autopilot" (39kSEK) får man:Lipo skrev:Okej så FSD tillför ingenting tills dess att det blir lagligt? Ingen av funktionerna som går att använda fram tills dess och det går väl att uppgradera senare isf väl?
Problemet för konkurenterna är väl också infrastrukturen vad det gäller laddning där det kommer ta ett tag innan övriga är ikapp. Annars finns det ju tex etron med flera som skulle vara intressanta.
* Navigera med Autopilot
* Körfältsbyte
* Autoparkering
* Summon
Av dessa funkar "körfältsbyte" m h a blinkers ok om det inte är för mycket trafik. Autoparkering använder i alla fall inte jag någonsin och summon gör att man kan köra ut bilen om man är inparkerad. Navigera med AP funkar inte i EU i praktiken, så det är rätt oanvändbart, eftersom bilen inte får byta körfält själv. Man blir bara irriterad på att det funkar dåligt så det använder jag inte alls.
Betalar man för "Total självkörningsförmåga" ytterligare 39k (totalt 78 kSEK)
Så får man:
* Identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar
Det innebär i praktiken i dagsläget att bilen stannar vid rött när den kör på AP (som inte funkar bra i stadsmiljö) och plingar när det blir grönt.
AP funkar bra på landsväg/motorväg, men mervärdet i dagsläget är högst begränsat för EAP och nästan obefintligt för FSD.
Det ryktas om att Tesla kommer att släppa in andra märken i laddnätverket men det tror jag personligen inte på, då det är Teslas "USP". Volkswagen Group (VW/Audi/Porsche/Skoda etc) har nyligen sagt att man kommer att bygga ett liknande nät i EU i massiv fart de närmaste åren.
Re: Tips för köp av model X
Ja det är inga problem. Det gör man själv i appen. Man kan ju strunta i EAP och uppgradera till det också. Vanlig AP ingår. Tesla har börjat skicka med en provperiod av FSD med nya bilar så man kan testa det själv innan man köper.Lipo skrev:Tack för redogörelsen för de olika pilotpaketen. Och visst går att det uppgradera senare tex till FSD om man bara tar EAP till en början?
Jag har FSD, men så här i efterhand hade jag hoppat över bägge och gjort något annat för pengarna.
Re: Tips för köp av model X
Okej. Ja valet just nu är att beställa en ny för runt 1,2 eller leta en begagnad 2019 eller senare för 1 miljon så känslan är att det kanske är lika bra att beställa en ny med allt vad det innebär. Alternativt titta även på andra märken men där kommer framförallt laddmöjligheterna in.spacecoin skrev:Ja det är inga problem. Det gör man själv i appen. Man kan ju strunta i EAP och uppgradera till det också. Vanlig AP ingår. Tesla har börjat skicka med en provperiod av FSD med nya bilar så man kan testa det själv innan man köper.Lipo skrev:Tack för redogörelsen för de olika pilotpaketen. Och visst går att det uppgradera senare tex till FSD om man bara tar EAP till en början?
Jag har FSD, men så här i efterhand hade jag hoppat över bägge och gjort något annat för pengarna.
Re: Tips för köp av model X
Model X är en jättefin bil, men provkör även en Audi e-tron (Q4 kommer väl snart också som BEV) om det passar för era resvanor och familjestorlek?Lipo skrev:Okej. Ja valet just nu är att beställa en ny för runt 1,2 eller leta en begagnad 2019 eller senare för 1 miljon så känslan är att det kanske är lika bra att beställa en ny med allt vad det innebär. Alternativt titta även på andra märken men där kommer framförallt laddmöjligheterna in.spacecoin skrev:Ja det är inga problem. Det gör man själv i appen. Man kan ju strunta i EAP och uppgradera till det också. Vanlig AP ingår. Tesla har börjat skicka med en provperiod av FSD med nya bilar så man kan testa det själv innan man köper.Lipo skrev:Tack för redogörelsen för de olika pilotpaketen. Och visst går att det uppgradera senare tex till FSD om man bara tar EAP till en början?
Jag har FSD, men så här i efterhand hade jag hoppat över bägge och gjort något annat för pengarna.
Själv så är det mest småresor (vi jobbar bägge hemma, ungarna (2) skjutsas hit och dit) och så till lantstället som ligger 2 h bort (där jag även har laddbox), så för mig skulle det funka bra med t ex en e-tron med drag. Om ni reser mycket långresor i Sverige och bilar ned i Europa skulle jag köpa en Tesla om ni vill ha en elbil 2021/2022.
Re: Tips för köp av model X
Hämtade ut vår i höstas. Ända problemet vi haft var en osynlig repa i en av fälgarna som dom själva hade hittat samt att sensorn för "teslaknappen" på laddarna verkar trasig men det har jag inte ens orkat fixa. Trycker bara på laddluckan istället
Allt är inte skit
Allt är inte skit
Re: Tips för köp av model X
Låter ju toppen!OlleBack skrev:Hämtade ut vår i höstas. Ända problemet vi haft var en osynlig repa i en av fälgarna som dom själva hade hittat samt att sensorn för "teslaknappen" på laddarna verkar trasig men det har jag inte ens orkat fixa. Trycker bara på laddluckan istället
Allt är inte skit
Insåg nu att model Y skulle kunna vara ett alternativ också även fast det är oklart när den kommer. Storleksmässigt kan den nog funka dock.
Vad räknar ni som köpt X för ungefärlig värdeminskning på tre år och 6-8000 mil? Finns ju en del hypoteser där ute med alltifrån Wayke som skrev något liknande 4-5 procent vilket måste ha vart en felskrivning eller jag som tolkat fel till runt 20-40 procent.
Nackdelen med en begagnad 2020 eller liknande just nu är ju refreshen som kommer under året vilket gör att det är precis inför en del ”större” förändringar.
Re: Tips för köp av model X
Vad tror du själv har störst värdeminskning på tre år?Lipo skrev:Låter ju toppen!OlleBack skrev:Hämtade ut vår i höstas. Ända problemet vi haft var en osynlig repa i en av fälgarna som dom själva hade hittat samt att sensorn för "teslaknappen" på laddarna verkar trasig men det har jag inte ens orkat fixa. Trycker bara på laddluckan istället
Allt är inte skit
Insåg nu att model Y skulle kunna vara ett alternativ också även fast det är oklart när den kommer. Storleksmässigt kan den nog funka dock.
Vad räknar ni som köpt X för ungefärlig värdeminskning på tre år och 6-8000 mil? Finns ju en del hypoteser där ute med alltifrån Wayke som skrev något liknande 4-5 procent vilket måste ha vart en felskrivning eller jag som tolkat fel till runt 20-40 procent.
Nackdelen med en begagnad 2020 eller liknande just nu är ju refreshen som kommer under året vilket gör att det är precis inför en del ”större” förändringar.
En tesla MX eller motsvarande fossil SUV?
Vi är precis i starten på en stor omställning i samhället. Hur fort kommer det att gå? Vågar du stå med svarte petter om tre år?
Den statistik jag sett så har teslor haft linjär värdeminskning med ca 10-12% per år.
Re: Tips för köp av model X
Det är inte omöjligt att Model Y kan levereras från Berlin tidigare än du kan få en Model X. Det är väl "levereras i november" på en refreshad X. Men det blir väl troligare "våren 2022" på en MY.Lipo skrev:Insåg nu att model Y skulle kunna vara ett alternativ också även fast det är oklart när den kommer
Re: Tips för köp av model X
Jag vet inte varför du undrar vad jag tror jämfört med en fossil suv? Det har aldrig vart ett alternativ eller en fråga. Det jag funderar kring är värdeminskningen på tidigare model X. Hur det ser ut i framtiden är ju väldigt svårt att sia om då det finns rätt många okända faktorer som påverkar men man borde kunna veta ganska bra kring hur det sett ut de senaste 3-4 åren. Det var min fundering.[JM] skrev:Vad tror du själv har störst värdeminskning på tre år?Lipo skrev:Låter ju toppen!OlleBack skrev:Hämtade ut vår i höstas. Ända problemet vi haft var en osynlig repa i en av fälgarna som dom själva hade hittat samt att sensorn för "teslaknappen" på laddarna verkar trasig men det har jag inte ens orkat fixa. Trycker bara på laddluckan istället
Allt är inte skit
Insåg nu att model Y skulle kunna vara ett alternativ också även fast det är oklart när den kommer. Storleksmässigt kan den nog funka dock.
Vad räknar ni som köpt X för ungefärlig värdeminskning på tre år och 6-8000 mil? Finns ju en del hypoteser där ute med alltifrån Wayke som skrev något liknande 4-5 procent vilket måste ha vart en felskrivning eller jag som tolkat fel till runt 20-40 procent.
Nackdelen med en begagnad 2020 eller liknande just nu är ju refreshen som kommer under året vilket gör att det är precis inför en del ”större” förändringar.
En tesla MX eller motsvarande fossil SUV?
Vi är precis i starten på en stor omställning i samhället. Hur fort kommer det att gå? Vågar du stå med svarte petter om tre år?
Den statistik jag sett så har teslor haft linjär värdeminskning med ca 10-12% per år.
Re: Tips för köp av model X
Precis, November på MX men inget datum på MY ännu.spacecoin skrev:Det är inte omöjligt att Model Y kan levereras från Berlin tidigare än du kan få en Model X. Det är väl "levereras i november" på en refreshad X. Men det blir väl troligare "våren 2022" på en MY.Lipo skrev:Insåg nu att model Y skulle kunna vara ett alternativ också även fast det är oklart när den kommer
Re: Tips för köp av model X
Du köper förmodligen just en X av en anledning eller hur?! Det kan vara det att du gillar bakdörrarna eller att du faktiskt behöver en stor bil för att få plats med familjen. Vad vet jag.Lipo skrev:Jag vet inte varför du undrar vad jag tror jämfört med en fossil suv? Det har aldrig vart ett alternativ eller en fråga. Det jag funderar kring är värdeminskningen på tidigare model X. Hur det ser ut i framtiden är ju väldigt svårt att sia om då det finns rätt många okända faktorer som påverkar men man borde kunna veta ganska bra kring hur det sett ut de senaste 3-4 åren. Det var min fundering.[JM] skrev:Vad tror du själv har störst värdeminskning på tre år?Lipo skrev:Låter ju toppen!OlleBack skrev:Hämtade ut vår i höstas. Ända problemet vi haft var en osynlig repa i en av fälgarna som dom själva hade hittat samt att sensorn för "teslaknappen" på laddarna verkar trasig men det har jag inte ens orkat fixa. Trycker bara på laddluckan istället
Allt är inte skit
Insåg nu att model Y skulle kunna vara ett alternativ också även fast det är oklart när den kommer. Storleksmässigt kan den nog funka dock.
Vad räknar ni som köpt X för ungefärlig värdeminskning på tre år och 6-8000 mil? Finns ju en del hypoteser där ute med alltifrån Wayke som skrev något liknande 4-5 procent vilket måste ha vart en felskrivning eller jag som tolkat fel till runt 20-40 procent.
Nackdelen med en begagnad 2020 eller liknande just nu är ju refreshen som kommer under året vilket gör att det är precis inför en del ”större” förändringar.
En tesla MX eller motsvarande fossil SUV?
Vi är precis i starten på en stor omställning i samhället. Hur fort kommer det att gå? Vågar du stå med svarte petter om tre år?
Den statistik jag sett så har teslor haft linjär värdeminskning med ca 10-12% per år.
Poängen med inlägget var. Vad är värdeminskningen på alternativet?
Jag ville bara väcka tanken att det trots att det är en dyr bil så kanske det blir det minst riskfyllda alternativet ändå.
Framtida värdeminskning är ju en spekulation.
Därav frågeställningen du bör fundera över. Vad kommer med störst sannolikhet minska mest i värde? X:en eller ditt/dina andra alternativ (vad dom än måhända vara).
Stor el-SUVar finns det inte så gott om därför drog jag paralellen till fossil SUV. No more no less.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tips för köp av model X
En dyr bil sjunker naturligtvis mer i värde i kronor räknat än en billig. Min S har gått ner med 50% på mindre än tre år. Performance ännu mer i kronor räknat.
Så för den värdeminskningen skulle jag kunnat köpa en M3.
Men som leasingbil har ändå kostnaden varit inom budget.
MY kommer nog att hålla värdet bra de första åren, liksom S gjorde initialt och 3 gör nu. MX och S refresh ? Vem vet.
Så för den värdeminskningen skulle jag kunnat köpa en M3.
Men som leasingbil har ändå kostnaden varit inom budget.
MY kommer nog att hålla värdet bra de första åren, liksom S gjorde initialt och 3 gör nu. MX och S refresh ? Vem vet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tips för köp av model X
Menar bara att en fossil SUV aldrig vart ett alternativ. Däremot kan ju en X eller t.o.m. en S från 2017-2019 vara ett alternativ beroende på pris och uppskattad värdeminskning på en ny X.[JM] skrev:Du köper förmodligen just en X av en anledning eller hur?! Det kan vara det att du gillar bakdörrarna eller att du faktiskt behöver en stor bil för att få plats med familjen. Vad vet jag.Lipo skrev:Jag vet inte varför du undrar vad jag tror jämfört med en fossil suv? Det har aldrig vart ett alternativ eller en fråga. Det jag funderar kring är värdeminskningen på tidigare model X. Hur det ser ut i framtiden är ju väldigt svårt att sia om då det finns rätt många okända faktorer som påverkar men man borde kunna veta ganska bra kring hur det sett ut de senaste 3-4 åren. Det var min fundering.[JM] skrev:Vad tror du själv har störst värdeminskning på tre år?Lipo skrev:Låter ju toppen!OlleBack skrev:Hämtade ut vår i höstas. Ända problemet vi haft var en osynlig repa i en av fälgarna som dom själva hade hittat samt att sensorn för "teslaknappen" på laddarna verkar trasig men det har jag inte ens orkat fixa. Trycker bara på laddluckan istället
Allt är inte skit
Insåg nu att model Y skulle kunna vara ett alternativ också även fast det är oklart när den kommer. Storleksmässigt kan den nog funka dock.
Vad räknar ni som köpt X för ungefärlig värdeminskning på tre år och 6-8000 mil? Finns ju en del hypoteser där ute med alltifrån Wayke som skrev något liknande 4-5 procent vilket måste ha vart en felskrivning eller jag som tolkat fel till runt 20-40 procent.
Nackdelen med en begagnad 2020 eller liknande just nu är ju refreshen som kommer under året vilket gör att det är precis inför en del ”större” förändringar.
En tesla MX eller motsvarande fossil SUV?
Vi är precis i starten på en stor omställning i samhället. Hur fort kommer det att gå? Vågar du stå med svarte petter om tre år?
Den statistik jag sett så har teslor haft linjär värdeminskning med ca 10-12% per år.
Poängen med inlägget var. Vad är värdeminskningen på alternativet?
Jag ville bara väcka tanken att det trots att det är en dyr bil så kanske det blir det minst riskfyllda alternativet ändå.
Framtida värdeminskning är ju en spekulation.
Därav frågeställningen du bör fundera över. Vad kommer med störst sannolikhet minska mest i värde? X:en eller ditt/dina andra alternativ (vad dom än måhända vara).
Stor el-SUVar finns det inte så gott om därför drog jag paralellen till fossil SUV. No more no less.
Var mest intresserad av värdeminskningen på x de senaste åren oavsett vad en fossil suv eller andra alternativ är.
Man kanske skall räkna med en 50 % minskning på tre år. Blir det sedan något mindre så är det ju positivt. Risken är ju alltid att modellerna precis innan en ”större” förändring blir svårsålda framöver. Dvs 2020-modellerna som då bör ligga en bra bit under refreshmodellerna som kommer 2021.
Kanske är en modell S från 2017-2018 ett ganska tryggt köp just nu trots allt. En 100d för runt 800.
-
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips för köp av model X
Eftersom du tidigare i tråden skrivit att dragkrok är ett krav...Lipo skrev:.../ Däremot kan ju en X eller t.o.m. en S från 2017-2019 vara ett alternativ /.../
Kanske är en modell S från 2017-2018 ett ganska tryggt köp just nu trots allt. En 100d för runt 800.
Tyvärr finns det inga S med en fabriksmonterad eller av Teslas servicecenter eftermonterad dragkrok.
Men du har kanske tänkt om på den punkten...
Jag hoppas att det förhoppningsvis skulle kunna få Tesla att tänka om ifall ni som är potentiella kunder till en S återkopplar (skriftligt?) till Tesla om hur kapitalt feltänkt det är att inte erbjuda S med dragkrok.
Detsamma gäller väl alla er som skulle vilja ha en vanlig personbil i Model 3-storlek som inte är en SUV/Crossover, men som ändå har åtminstone en halvkombilucka – vilket ju 3 tyvärr inte har idag... För att inte tala om en kombivariant av 3:an. Den enda elkombin idag (som inte tillverkas av den kinesiska militärdiktaturen) är ju en Porsche för rätt muchos dineros...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tips för köp av model X
Jo precis, dragkrok är eg ett krav men det går att lösa genom att vi fortsatt kommer ha en andrabil och just nu har vi dragkrok på den.SwedishAdvocate skrev:Eftersom du tidigare i tråden skrivit att dragkrok är ett krav...Lipo skrev:.../ Däremot kan ju en X eller t.o.m. en S från 2017-2019 vara ett alternativ /.../
Kanske är en modell S från 2017-2018 ett ganska tryggt köp just nu trots allt. En 100d för runt 800.
Tyvärr finns det inga S med en fabriksmonterad eller av Teslas servicecenter eftermonterad dragkrok.
Men du har kanske tänkt om på den punkten...
Jag hoppas att det förhoppningsvis skulle kunna få Tesla att tänka om ifall ni som är potentiella kunder till en S återkopplar (skriftligt?) till Tesla om hur kapitalt feltänkt det är att inte erbjuda S med dragkrok.
Detsamma gäller väl alla ni som skulle vilja ha en vanlig personbil som inte är en SUV/Crossover, men som ändå har åtminstone en halvkombilucka – vilket ju Model 3 tyvärr inte har idag... För att inte tala om en kombivariant av 3:an. Den enda elkombin idag (som inte tillverkas av den kinesiska militärdiktaturen) är ju en Porsche för rätt muchos dineros...
Har börjat räkna lite så gott det går på olika alternativ och där är en begagnad S som man kör något år ett alternativ likväl som en ny modell Y alternativt en ny X. Även en begagnad X såklart men där känns raven som ett måste utifrån vad jag läst om komforten men jag vet inte riktigt. En ny X är eg det bästa om man bortser från den stora nackdelen att privat ta en värdeminskning på 4-500 på tre år vilket blir saftigt.
Re: Tips för köp av model X
Värdeminskningen på X har varit rätt brutal de senaste 3 åren. En rejäl prissänkning av Tesla (våren 2019?) ger stora värdetapp.
Min X100 sänktes typ 400.000. En Performance bra mycket mer. Fråga @remuz!
Jag gav över 1.4 milj för en X100 i augusti 2018. 6-sätes, vit interiör, FSD osv. Vad är den värd idag, snart tre år gammal? Har garanterat restvärde på 45%.
Min X100 sänktes typ 400.000. En Performance bra mycket mer. Fråga @remuz!
Jag gav över 1.4 milj för en X100 i augusti 2018. 6-sätes, vit interiör, FSD osv. Vad är den värd idag, snart tre år gammal? Har garanterat restvärde på 45%.
// Mikael
Re: Tips för köp av model X
Det verkar ju vara så att batterierna fortsätter ned i pris, vilket kommer att göra batteribilar helt kostnadsneutrala över 3-5 år jfr fossiler. Det talar ju för fler prissänkingar, även om den som drabbade X:en där 2019 var brutal. Det var för övrigt därför jag köpte en. Jag betalade väl 1.1 MSEK för min 5-sätes. Det var även efter det för mycket pengar för en bil (för mig). Det kostar att ligga på topp...JGur skrev:Värdeminskningen på X har varit rätt brutal de senaste 3 åren. En rejäl prissänkning av Tesla (våren 2019?) ger stora värdetapp.
Min X100 sänktes typ 400.000. En Performance bra mycket mer. Fråga @remuz!
Jag gav över 1.4 milj för en X100 i augusti 2018. 6-sätes, vit interiör, FSD osv. Vad är den värd idag, snart tre år gammal? Har garanterat restvärde på 45%.
Re: Tips för köp av model X
Ja den prissänkningen var inte så rolig för er som redan köpt en Tesla.JGur skrev:Värdeminskningen på X har varit rätt brutal de senaste 3 åren. En rejäl prissänkning av Tesla (våren 2019?) ger stora värdetapp.
Min X100 sänktes typ 400.000. En Performance bra mycket mer. Fråga @remuz!
Jag gav över 1.4 milj för en X100 i augusti 2018. 6-sätes, vit interiör, FSD osv. Vad är den värd idag, snart tre år gammal? Har garanterat restvärde på 45%.
Nu får man en ny model X efter det statliga bidraget för runt 1,1-1,2 beroende på utrustning. Leverans i November lockar dock inte så det lutar åt en begagnad just nu. Dock verkar ju raven komma med en del förbättringar men då ligger de ändå runt 1 miljon och då kan man lika gärna köpa en nu istället.
Knepigt.
-
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips för köp av model X
Det verkar som nya S kommer kunna ha dragkrok...
https://driveteslacanada.ca/model-s/pla ... -367701665
En ny S blir väl ~125K mindre än en ny X...
Undrar vad som kommer hålla värdet bäst: En ny S med dragkrok eller en ny X...
https://driveteslacanada.ca/model-s/pla ... -367701665
En ny S blir väl ~125K mindre än en ny X...
Undrar vad som kommer hålla värdet bäst: En ny S med dragkrok eller en ny X...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting