Tips om begagnad Model X, högmilare?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cmd
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 apr 2021 11:55

Tips om begagnad Model X, högmilare?

Inlägg av cmd »

Hejsan.
Ny på forumet så hej alla!

Har tittat ett tag på Model X för att byta ut en större fossilare som snart blir 3 år.
Vi letar mest long range raven, 2019 som är inom budget.

Har en generell fråga vad som anses "mycket mil" på en begagnad Model X då jag vet inte om det är en referens mot tex en vanlig audi eller bwm.

Vad anser ni en Model X 2019 long range max borde ha gått innan ni börjar tveka för inköp för runt 900k?
4000, 6000, 8000+ ?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tips om begagnad Model X, högmilare?

Inlägg av Gustafsson »

Garantin går ju ut vid 8000 mil om du inte köper via Tesla. Köper du en med mer mil kan det kosta en del om du hittar fel.
Priset är annars svårt att sia om. Låter lite i överkant i mina öron om garantin gått ut
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
cmd
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 apr 2021 11:55

Re: Tips om begagnad Model X, högmilare?

Inlägg av cmd »

Ja lite så jag tänker också men antar att 2018 modellerna ligger runt 800 på blocket och drar upp priserna.
Frågan är vad en 2019 närmare 9000 mil är värd då.

Sen så är det svårt att hitta vad en reparation kostar efter garantin, min garanti går ut på nuvarande bil med så är det samma/billigare än Audi SUV så är det inte så viktigt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tips om begagnad Model X, högmilare?

Inlägg av Gustafsson »

Konfigurera en ny X i teslas konfigurator och se vad den hamnar på. Räkna med 20-25% värdeminskning per år och se var du landar.
Värdet efter 3 år bör ligga på strax över 50% av det gamla nypriset??
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
cmd
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 apr 2021 11:55

Re: Tips om begagnad Model X, högmilare?

Inlägg av cmd »

Ja men tyvärr ligger inte de bilar som är ute idag med den regeln.
De flesta ligger runt 30% från nyköp, inkl de från 2017 och de är sällan över 5-6000 mil

Så frågan är om det är en väldigt dålig tid att köpa en Model X nu innan sommaren, den nya refresh varianten levereras ju i höst så då lär det droppa in en drös med nyare begagnade med lägre mil.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tips om begagnad Model X, högmilare?

Inlägg av Gustafsson »

Personligen väntar jag med att byta tills jag ser vad de nya kommer med för uppfräschningar, men jag har ju redan en S å andra sidan.
Jag reflekterar lite över vad ”min” bil står i annonserna och vad inbytes/försäljning via KVD etc skulle inbringa. Rätt stor skillnad!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
cmd
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 apr 2021 11:55

Re: Tips om begagnad Model X, högmilare?

Inlägg av cmd »

Ja min andra tanke har varit att vänta ett halvår, då borde 2022 modellerna börja levereras och fler 2019 modeller kommer nog ut.

Finns 2018 lågmilare runt 3-5 tusen mil men de ligger också runt 900k, väldigt dyrt anser jag men marknaden styr ju priset.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Tips om begagnad Model X, högmilare?

Inlägg av macksie »

Hej. Kör en X90d från 2017.
Köpte den på 3000 mil.
Rullade för typ ett år sen över 8000 mil, dvs garantin slutade gälla, och har precis passerat 10k.

Bilen är fortfarande i bra skick. Milen börjar synas mest interiört. Typ säten, insteg, mattor osv.
Har efter garantin tog slut haft ett par problem som var rätt tunga i plånboken.

Mina högst subjektiva egna resonemang.

Skulle jag köpa begagnat idag skulle jag tänka antingen-eller.

Dvs.

Ja. Model X är en bil som emellanåt har problem som många andra premiumbilar. Reparationer kommer behövas, och de kommer kanske kosta en del.

Så antingen.
Lågmilare med många garantimil kvar.
eller
Bil där garantin tagit slut och priset är justerat därefter.

Och jag antar att frågan egentligen mest gäller det sista scenariot.

Skulle inte alls tveka på att köpa en högmilare om priset var rätt. Min nuvarande bil har gått 10k och känns fortfarande som om den har många många mil kvar i sig med premiumkänslan kvar.
Jag vet att jag inte egentligen svarar på frågan du ställde. Men var det jag skulle jag antingen köra på 4000milaren du nämnde eller kanske mer troligt 8000+ milaren om priset är mycket lägre,
MYP
X90d
Användarvisningsbild
cmd
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 apr 2021 11:55

Re: Tips om begagnad Model X, högmilare?

Inlägg av cmd »

Jepp, men då får man inte en Raven om man kollar marknaden idag.

Sen vet jag inte om skillnaden 2019 Raven vs gamla versionen är nåt jag borde bry mig om?

Tappar man mycket mer än nån mil i räckvidd?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tips om begagnad Model X, högmilare?

Inlägg av dstr »

cmd skrev:
Jepp, men då får man inte en Raven om man kollar marknaden idag.

Sen vet jag inte om skillnaden 2019 Raven vs gamla versionen är nåt jag borde bry mig om?

Tappar man mycket mer än nån mil i räckvidd?
Nya fjädringen! Sikta på en Raven.
Användarvisningsbild
cmd
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 apr 2021 11:55

Re: Tips om begagnad Model X, högmilare?

Inlägg av cmd »

dstr skrev:
cmd skrev:
Jepp, men då får man inte en Raven om man kollar marknaden idag.

Sen vet jag inte om skillnaden 2019 Raven vs gamla versionen är nåt jag borde bry mig om?

Tappar man mycket mer än nån mil i räckvidd?
Nya fjädringen! Sikta på en Raven.
Den marknaden finns knappt begagnat idag dock tyvärr .

Kanske kommer i höst.
Skriv svar