19" vs 20"

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

19" vs 20"

Inlägg av alma83 »

Funderar på att köra på åretruntdäck och sätta dem på 19" fälgarna. Har läst på en del om fördelarna med mindre hjul även på sommaren. Bryr mig inte om utseende. Räckvidd och komfort är viktigare. Slipper dessutom däckhotell och däckbyten.

Finns det någon viktig aspekt att tänka på? Någon nackdel med detta?
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: 19" vs 20"

Inlägg av PoloPrinsen »

Ja just räckvidden verkar lida av att man ändrar till större fälgar. Finns otal inlägg och flertalet trådar om detta så du kan (eller får snart i denna tråd) info om ca antal km det rör sig om osv.
Självklart påverkar även fälgens utseende luftmotståndet också, därav speciella "Aerofälgar"...

Nackdel i ditt fall KAN vara valet av däck om du nu har 19tum och kommer behålla det men byta till åretruntdäck.

Sommardäck är anpassade för höga temperaturer, vinterdäck för låga, åretruntdäck är ibland/ofta/alltid en kompromiss mellan dessa 2.
Kompromissen kan (brukar) leda till tex sämre fäste, slitage/livslängd och totalekonomiskt kan det bli mycket dyrt om du kör i diket pga sämre väghållning...

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: 19" vs 20"

Inlägg av Edis »

I mina ögon är det helt fel att köra på sådana däck, det är helt enkelt sämre egenskaper på både vinter OCH sommar än rätt anpassade däck.

Lite som att gå i vår- eller höstkläder året runt, typ.

Din bromssträcka ökar förmodligen på både sommar och vinter, vilket kan ge katastrofala följder.

Vi bilägare har gjort tester på detta, här är inte testet, men en artikel i ämnet jag läste nyligen:
https://www.vibilagare.se/test/dack/dac ... a-mot-alla
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: 19" vs 20"

Inlägg av alma83 »

Edis skrev:
I mina ögon är det helt fel att köra på sådana däck, det är helt enkelt sämre egenskaper på både vinter OCH sommar än rätt anpassade däck.

Lite som att gå i vår- eller höstkläder året runt, typ.

Din bromssträcka ökar förmodligen på både sommar och vinter, vilket kan ge katastrofala följder.

Vi bilägare har gjort tester på detta, här är inte testet, men en artikel i ämnet jag läste nyligen:
https://www.vibilagare.se/test/dack/dac ... a-mot-alla
Intressant!

Jag har även läst att slitaget och risken för punktering ska minska med mindre hjul. Men om däckets egenskaper är sämre så kanske den fördelen äts upp...
Säkerhet är prio 1.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6095
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: 19" vs 20"

Inlägg av spacecoin »

Visste inte ens att det fanns 19 tummare till X:en. 20 eller 22 är väl det Tesla säljer?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

19" vs 20"

Inlägg av jpetters »

spacecoin skrev:
Visste inte ens att det fanns 19 tummare till X:en. 20 eller 22 är väl det Tesla säljer?
De säljer även 19". Men bara med vinterdäck vad jag sett.

Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: 19" vs 20"

Inlägg av Yxel »

Jag har ungefär samma förbrukning på 19 och 20”.
Bra däck är mycket viktigare för säkerheten. Speciellt på en så stor och tung bil som Model X.
Rekommender att man ändå byter mellan vinter och sommardäck.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 19" vs 20"

Inlägg av AAKEE »

Åretruntdäck lär, utöver det redan tidigare nämnda, ha mediokert rullmotstånd. Räkna med onödigt hög elförbrukning sommartid vilket ger dålig räckvidd.

När du behöver ny ugn, köper du en kombinerad frys och ugn (håller +20? :roll: ) så får du nog lika bra egenskaper som åretruntdäcket.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mellan3och20
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 apr 2019 13:47

Re: 19" vs 20"

Inlägg av mellan3och20 »

Hade dubbfria 19” förra vintern och 20” denna. Samma fabrikat och modell.
19” hade märkbart sämre grepp även då man körde förnuftigt och lagligt. Det beror säkert på att dom var tunnare men det var ändå dimensionerna som tesla säger att det ska vara på både 19 och 20”:arna.
Skriv svar