Elektrisk stöt

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Elektrisk stöt

Inlägg av alma83 »

Var på service i veckan och uppgraderade FSD-dator, MCU och CCS. Sedan dess får jag en elstöt varje gång jag har varit i bilen och kliver ur. Läst här att några med model 3 upplevt samma sak. Tror ni det kan vara något farligt? Inte upplevt det tidigare.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Elektrisk stöt

Inlägg av tor »

alma83 skrev:
Var på service i veckan och uppgraderade FSD-dator, MCU och CCS. Sedan dess får jag en elstöt varje gång jag har varit i bilen och kliver ur. Läst här att några med model 3 upplevt samma sak. Tror ni det kan vara något farligt? Inte upplevt det tidigare.
Det är inte så att du bytt från vinterskor till mer vår/sommarskor? Jag har noterat samma fenomen sedan jag bytte skor nämligen.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Elektrisk stöt

Inlägg av alma83 »

Samma skor och i princip samma kläder året om :D
Jag försöker nog hitta samband som inte finns. Kanske bara är väderspänningarna som gör bilen eller mig mer statisk. Tyckte bara det var så påtagligt att jag hoppade till när jag fick stöten. Är det väntat så ser jag det som en fin påminnelse om att jag kör el :)
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Elektrisk stöt

Inlägg av tor »

alma83 skrev:
Samma skor och i princip samma kläder året om :D
Jag försöker nog hitta samband som inte finns. Kanske bara är väderspänningarna som gör bilen eller mig mer statisk. Tyckte bara det var så påtagligt att jag hoppade till när jag fick stöten. Är det väntat så ser jag det som en fin påminnelse om att jag kör el :)
Haha ja så kan man se det. Jag har två bilar: en Tesla och en bensinbil. Jag har också fått stötar på sista tiden men från båda och därav min misstanke om skor. Men det kanske är vädret eller liknande som gör det.
NinjaNiklas

Re: Elektrisk stöt

Inlägg av NinjaNiklas »

Samma lika här, tror det beror på väder och kläder. Smäller till ganska så bra ibland :D
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Elektrisk stöt

Inlägg av HX100 »

Likadant med katter, vissa tidpunkter på året går det knappt klappa de utan att få stötar.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Elektrisk stöt

Inlägg av MarkusL »

Torrare varmare väder och tygmattor ger mycket statisk el.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elektrisk stöt

Inlägg av LarsL »

Ett bra tips jag fick av min far som jobbade med bilar på 80-talet var att hålla i dörren, metall del, när man kliver ut så slipper man få en statisk elchock.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Elektrisk stöt

Inlägg av alma83 »

Fick en av studsmattan nyss. Kanske snarare vädret än bilen som orsakar det.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elektrisk stöt

Inlägg av Teslaspolen »

Med syntetiskt tyg på vår bil får både jag och medpassageraren en rejäl stöt varenda gång vi kliver ur och stänger dörren. :lol: Har hållit på sedan vi köpte den i februari. Lösningen är som sagt att hålla i någon metallisk del av dörren samtidigt som man reser sig.

Det är är statisk urladdning och inte relaterat till att bilen råkar gå på el, även om det kan vara lustigt att skylla på att bilen har blivit laddad för mycket eller att den läcker. :P
Skriv svar