Nya batteriet 4680 till MX?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

_ME
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 maj 2021 11:28

Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av _ME »

Hallå!

Har mer eller mindre landat i att MX kommer att passa oss bäst och det verkar vara väldigt många med barn i yngre år som uppskattar den. Vi har en 2 åring, bakåtvänd barnstol, och är inne på 6-sitsiga. En ny känns mest bang for the bucks i jmf begagnad Raven för 1 - 1,1?

Iaf, till ämnet. Kommer nya batteriet 4680 till MX som beställs nu? Beräknad leverans Q1 2022 (mars enligt Tesla MOS). Kan det innebära att de lastar in nya batteriet i MX då TS Plaid+ kommer ha det?

Vad tror ni?

Ny på forumet så kan ha missat liknande diskussioner.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av OfarligTesla »

Tror inte det, de verkar ju ligga efter schemat för produktionen av 4680. Skulle bli förvånad om vanliga X och S får det närmsta tiden, speciellt eftersom det sades i januari att det blir 18650 i de billigare varianterna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av taliz »

Ja jag skulle tro det dröjer till hösten 2022 innan man kan få 4860 i något annat än Plaid+ eller Y från Berlin, om ens då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Ja jag skulle tro det dröjer till hösten 2022 innan man kan få 4860 i något annat än Plaid+ eller Y från Berlin, om ens då.
Ja jag tror hösten 2022 är optimistiskt givet efterfrågan på Y osv. Skulle inte blir förvånad om S/X LR kör 18650 i 2 år innan de byter.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Ja jag skulle tro det dröjer till hösten 2022 innan man kan få 4860 i något annat än Plaid+ eller Y från Berlin, om ens då.
Ja jag tror hösten 2022 är optimistiskt givet efterfrågan på Y osv. Skulle inte blir förvånad om S/X LR kör 18650 i 2 år innan de byter.
Jo de skulle nog inte spenderat massa pengar nu på att designa nytt pack med 18650 om det inte skall leva ett bra tag.
Kan ju vara så att de introducerar 4860 i "Long range plus"(efter Plaid dvs), och sen blir 18650 omdöpt till "standard range".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
_ME
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 maj 2021 11:28

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av _ME »

Det är en bra poäng. Blir inte lättare att ta beslutet. Bara spekulationer såklart, men priserna på en MX från 21/22 känns kanske inte hålla sig så starka när nya batterierna kommer runt 2023?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av taliz »

Varför inte en Y?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
_ME
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 maj 2021 11:28

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av _ME »

taliz skrev:
Varför inte en Y?
Jo kollat mycket på den också, men tveksam på utrymmet med bakåtvänd barnstol något år till..
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av granlundii »

Skulle också överväga en Model Y i din situation (bara den kommer snart). Jag skulle nog räkna med ganska brutal värdeminskning på en ny Model X, sen tycker jag allmänt att den är opraktiskt stor för de flesta (det finns förstås undantag). Är dock nog bekant med att det vill bli trångt redan någon gång efter tre års ålder med bakåtvänd stol. För vår del fick det nu bara fungera så länge det gick, sen blev det framåtvänt.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av [JM] »

Tesla utvecklar bilarna hela tiden.
Finns ingen "perfekt" tidpunkt att köpa för att minimera värdeminskning som nyare modeller medför på de äldre modellerna.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av Gustafsson »

Jag börjar undra om 4680 konceptet öht kommer att fungera. Det var länge sedan Batttery day skulle hållits första gången och inte ens nu mer än ett år senare har det kommit ut något i produktion...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Jag börjar undra om 4680 konceptet öht kommer att fungera. Det var länge sedan Batttery day skulle hållits första gången och inte ens nu mer än ett år senare har det kommit ut något i produktion...
Nja, Battery Day var i september 2020, det är rätt mycket mindre än ett år sedan ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av Gustafsson »

fth skrev:
Gustafsson skrev:
Jag börjar undra om 4680 konceptet öht kommer att fungera. Det var länge sedan Batttery day skulle hållits första gången och inte ens nu mer än ett år senare har det kommit ut något i produktion...
Nja, Battery Day var i september 2020, det är rätt mycket mindre än ett år sedan ;)

/fth
Det blev ju uppskjutet flera gånger. Var planerat till april 2020 först.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
fth skrev:
Gustafsson skrev:
Jag börjar undra om 4680 konceptet öht kommer att fungera. Det var länge sedan Batttery day skulle hållits första gången och inte ens nu mer än ett år senare har det kommit ut något i produktion...
Nja, Battery Day var i september 2020, det är rätt mycket mindre än ett år sedan ;)

/fth
Det blev ju uppskjutet flera gånger.
Ah, du tänker så, jag läste ditt inlägg lite slarvigt inser jag :oops:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
_ME
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 maj 2021 11:28

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av _ME »

[JM] skrev:
Tesla utvecklar bilarna hela tiden.
Finns ingen "perfekt" tidpunkt att köpa för att minimera värdeminskning som nyare modeller medför på de äldre modellerna.
Nej onekligen så. Tänker att ett batteribyte har relativt stor inverkan på priserna och skulle man kunna tajma den vore det fint.

Det spekuleras i att MY som byggs i Berlin kommer med nya paketet?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av [JM] »

_ME skrev:
[JM] skrev:
Tesla utvecklar bilarna hela tiden.
Finns ingen "perfekt" tidpunkt att köpa för att minimera värdeminskning som nyare modeller medför på de äldre modellerna.
Nej onekligen så. Tänker att ett batteribyte har relativt stor inverkan på priserna och skulle man kunna tajma den vore det fint.

Det spekuleras i att MY som byggs i Berlin kommer med nya paketet?
MY från berlin kommer ha 4680. Det har Elon själv sagt. Prototyplinan för 4680 kommer leverera till Berlin innan linan där är uppe och snurrar.
Alla MY i EU kommer byggas i Berlin och således ha 4680. Så där kommer det inte bli några skillnader i andrahandsvärde.

Gällande MX.
För att inte Osborna sina bilar så inför tesla ofta ändringarna utan att säga nåt och sen när dom börjat leverera nya lösningen så uppdaterar dom hemsidan och informerar om det nya.
Annars så kommer folk som gjort beställningar att avboka bilar som redan är byggda/på väg.
Nu verkar det som att prototyplinan för 4680 kommer leverer viss volym till Berlin. En del kommer gå till CT + Semi samt Plaid+.
Kommer nog inte bli mkt över under 2022 till en ny MX LR+ med 4680. Dvs ska du vänta till 2023 bara för att slippa oroa dig om andrahandsvärde. Istället för att köpa en MX redan nu...
JanE
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 dec 2015 09:36

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av JanE »

Andrahandsvärdet hänger inte på vilket batteri som finns i bilen. Dom som köper en beg. Tesla tittar på andra saker. Har sålt två Teslor sedan 2016 till ett väldigt bra andrahandsvärde. Senast en Model X 2018. Kanon värde trots att ex. RAV fanns på ben marknaden. Ta hand om bilen och se till att den är i nyskick så kommer detta speglas i värdet när du säljer) Lovar!!

En som aldrig prisat ut sig)

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av Andersen »

_ME skrev:
Det är en bra poäng. Blir inte lättare att ta beslutet. Bara spekulationer såklart, men priserna på en MX från 21/22 känns kanske inte hålla sig så starka när nya batterierna kommer runt 2023?
Jag har sett få tecken på att just batteripacket verkar spela så stor roll när begagnade MX säljs. Köparna är inte tillräckligt insatta, och har inte ens koll på Raven eller inte. Snarare är det direkt synliga saker som 5-sits istället för 6-sits som drar ner värdet.

Jag killgissar här, men jag tror att Tesla kommer ha batteribrist under många år framöver. Att köra "gamla" batterier i S/X, från redan befintliga produktlinor hos Panasonic, är en bra lösning på det problemet, och något som lär vara kvar i många år. If it ain't broken, liksom.

Det finns naturligtvis många argument för att välja den moderna, mindre komplicerade Y istället för en X. Men kommer man ändå bara behålla bilen i 2-3 år spelar de flesta av dem ingen roll. Det är när man börjar prata äldre X, med dyr helförsäkring bortom vagnskadegarantin och dyra reservdelar och mer som kan gå sönder, som det kan bli lite läskigt. Men har man råd så är det förstås slitsamma!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av thebishop »

[JM] skrev:
MY från berlin kommer ha 4680. Det har Elon själv sagt.
Jo, samma solida snubbe som sade att Roadster kommer 2020, FSD slutet 2019 (18?), osv, osv. Han lovar runt, håller tunt, vad gäller tidsplaner.

Som alltid, när reality distortion field-killen säger saker, så betyder det inte att det överensstämmer med rationella människor syn på det hela.

Det kommer säkert MY från Berlin med 4680, det är bara att det kanske blir 2025. Eller 2023. Eller 2030.

Jag har stor respekt för vad Elon och Tesla åstadkommer, men noll respekt för saker som inte finns skeppande på riktigt ännu, för specifikt Elon har ljugit (ja, ljugit, vilselett, duperat, skönmålat, chansat, missbedömt, fanboys kan ta ord som "haft visionen" eller nåt) obrutet senaste åren. Riktigt trist.

Jag har varit en av Teslas största supporters sedan första Roadstern för drygt 15 år sedan, men hur de beter sig är verkligen noll ok.

Man kunde ju tro att Kato road skulle skeppa till Plaid+ först, och den är ju redo 2023 typ, så svårt att se att de skulle ha volymer där som räcker till Berlin MY.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av [JM] »

thebishop skrev:
[JM] skrev:
MY från berlin kommer ha 4680. Det har Elon själv sagt.
Jo, samma solida snubbe som sade att Roadster kommer 2020, FSD slutet 2019 (18?), osv, osv. Han lovar runt, håller tunt, vad gäller tidsplaner.

Som alltid, när reality distortion field-killen säger saker, så betyder det inte att det överensstämmer med rationella människor syn på det hela.

Det kommer säkert MY från Berlin med 4680, det är bara att det kanske blir 2025. Eller 2023. Eller 2030.

Jag har stor respekt för vad Elon och Tesla åstadkommer, men noll respekt för saker som inte finns skeppande på riktigt ännu, för specifikt Elon har ljugit (ja, ljugit, vilselett, duperat, skönmålat, chansat, missbedömt, fanboys kan ta ord som "haft visionen" eller nåt) obrutet senaste åren. Riktigt trist.

Jag har varit en av Teslas största supporters sedan första Roadstern för drygt 15 år sedan, men hur de beter sig är verkligen noll ok.

Man kunde ju tro att Kato road skulle skeppa till Plaid+ först, och den är ju redo 2023 typ, så svårt att se att de skulle ha volymer där som räcker till Berlin MY.
En MY designad för strukturella batterier är en annan bil jämfört med MY som produceras idag.
Dvs man kan inte börja i Berlin med gamla designen och sen enkelt byta till den nya.
Får dom inte upp volymen på 4680 så kommer dom inte leverera bilar från Berlin öht.

Så då får du ännu mer vatten på din kvarn...

Men alla teslakillers som skulle komma. Som sen blev lite försenade och som fortfarande inte dykt upp. Deras tidplaner och löften är tydligen lätt att glömma när det gäller att gnälla över Elon...

Ok dom har ju aldrig "lovat" något egentligen för deras PR-folk ser till att allt är tillrättalagt och mest bara "word salad" utan substans eller innehåll.

Proof is in the pudding. Leverera eller inte. Allt annat är oväsentligt brus. Tesla levererar i mina ögon. Kan inte säga samma sak om övriga....
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av thebishop »

[JM] skrev:
En MY designad för strukturella batterier är en annan bil jämfört med MY som produceras idag.
Dvs man kan inte börja i Berlin med gamla designen och sen enkelt byta till den nya.
Får dom inte upp volymen på 4680 så kommer dom inte leverera bilar från Berlin öht.

Så då får du ännu mer vatten på din kvarn...

Men alla teslakillers som skulle komma. Som sen blev lite försenade och som fortfarande inte dykt upp. Deras tidplaner och löften är tydligen lätt att glömma när det gäller att gnälla över Elon...

Ok dom har ju aldrig "lovat" något egentligen för deras PR-folk ser till att allt är tillrättalagt och mest bara "word salad" utan substans eller innehåll.

Proof is in the pudding. Leverera eller inte. Allt annat är oväsentligt brus. Tesla levererar i mina ögon. Kan inte säga samma sak om övriga....
Jodå, man kan designa om för strukturella pack med ex. 2170, det är inget magiskt med just 4680-formfaktorn. Tesla är bra på att göra en pivot när det behövs.

Jag tror dock inte vi får se någon model Y från Berlin öht i år, men förmodligen nästa år.

Sen håller jag med dig, alla "teslakillers" är ju skämt än så länge, även om Mercedes EQS 580 kanske blir en reel konkurrent till Model S till sist.

Jag gillar min bil skarpt, bästa jag haft. Jag ogillar Elons vilseledande kommunikation likaså. Det känns som många inte vill separera på produkten och hur företaget beter sig. Tesla levereraDE i mina ögon, men slutade - och beter sig just nu som alla andra - dvs luftslott som projiceras på natthimlen och som sedan försvinner i rök när gryningen kommer.

Jag hoppas på en återgång till att de faktiskt leverar saker, jag vill (faktiskt) köpa en Plaid+, men vägrar att ha okänd leveranstid "nästa år någon gång kanske om vi får till 4680, som vi kanske faktiskt inte får, men vi vet inte" och okänd detaljspec. Vid lanseringen i januari sade Elon att de skulle ha ett till call efter ett par veckor och klargöra detaljer, det var nu fyra månader sedan med radiotystnad.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
cmd
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 apr 2021 11:55

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av cmd »

Vi har precis köpt en begagnad 20 Raven , dock bra under det pris TS skriver så vi hade lite tur. (Ej performance, 4.5s duger bra).

Men mitt tillägg är att vi kör 2st bakåtvända stolar och det fungerar men då vi har SwingFix som är de största så är det kanske nån cm för liten :D
Så har du någon annan modell eller passagerare kan offra lite extra så går det perfekt.

Angående Tesla killers så kollade vi såklart på BMW, merc och Etron som är bättre bilar men räckvidd och laddmöjligheter och pris tog bort dom idag.
Tesla's egna nätverk är värt ett par hundra K bara det.
_ME
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 maj 2021 11:28

Re: Nya batteriet 4680 till MX?

Inlägg av _ME »

cmd skrev:
Vi har precis köpt en begagnad 20 Raven , dock bra under det pris TS skriver så vi hade lite tur. (Ej performance, 4.5s duger bra).

Men mitt tillägg är att vi kör 2st bakåtvända stolar och det fungerar men då vi har SwingFix som är de största så är det kanske nån cm för liten :D
Så har du någon annan modell eller passagerare kan offra lite extra så går det perfekt.

Angående Tesla killers så kollade vi såklart på BMW, merc och Etron som är bättre bilar men räckvidd och laddmöjligheter och pris tog bort dom idag.
Tesla's egna nätverk är värt ett par hundra K bara det.
Snyggt, bra köp! Såg det ligger ute en Raven för cirka 1,1 nu. Har ni haft annan modell innan X:en?

Kul att höra 2 bakåtvända SwingFix fungerar bra, då kommer utrymmet inte vara något problem för oss.
Skriv svar