Ju mer man kör desto bättre däck ska man ju ha. Slitstyrkan brukar ju vara bättre på premiumdäcken också.
Jag har i två säsonger kört Michelindäcken med T0-märkning på min Model 3. De slets ut efter en sommar. Att lägga över 10000 på däck efter 2000 mil (trots gubbfot på pedalen) var inte riktigt min grej, så jag bytte till däck som säljer som smör i solsken till Teslaägare i Norge, men som har ett ”okänt” namn.
Vägljudet är avsevärt mycket lägre än originaldäcken men de har tyvärr ett brummande ljud i hastigheter runt 80 km/h. Eftersom skillnaden var 7000 på en uppsättning däck så väljer jag att leva med det.
Fast du kör väl en hel del?
Mina Michelin höll i två säsonger också. Hade hållit i tre om de inte slitits så snett. Ca 3500 mil.
I vilket fall är jag nykär i bilen efter att ha fått på mina Goodyear. Rullar så mjukt och skönt. Får se hur länge de håller. Köper däck på firman så är väl inte så priskänslig.
Mina Michelin höll i två säsonger också. Hade hållit i tre om de inte slitits så snett. Ca 3500 mil.
I vilket fall är jag nykär i bilen efter att ha fått på mina Goodyear. Rullar så mjukt och skönt. Får se hur länge de håller. Köper däck på firman så är väl inte så priskänslig.
Ja, ligger på strax under 5000 mil per år. Vinterdäcken skulle jag nog kunna köra en tredje vinter, men originalsommardäcken höll alltså i knappt sex månader.
Kan mycket väl tänka mig annat märke än vad Tesla rekommenderar, och det kan säkert bli ett mer känt märke nästa gång. Men om jag ändå tvingas köpa nya varje vår får jag gå på andras rekommendationer om tysta, hållbara däck. Utan den saftiga prislappen som kommer med T0-märkningen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Ju mer man kör desto bättre däck ska man ju ha. Slitstyrkan brukar ju vara bättre på premiumdäcken också.
Jag har i två säsonger kört Michelindäcken med T0-märkning på min Model 3. De slets ut efter en sommar. Att lägga över 10000 på däck efter 2000 mil (trots gubbfot på pedalen) var inte riktigt min grej, så jag bytte till däck som säljer som smör i solsken till Teslaägare i Norge, men som har ett ”okänt” namn.
Vägljudet är avsevärt mycket lägre än originaldäcken men de har tyvärr ett brummande ljud i hastigheter runt 80 km/h. Eftersom skillnaden var 7000 på en uppsättning däck så väljer jag att leva med det.
Fast du kör väl en hel del?
Mina Michelin höll i två säsonger också. Hade hållit i tre om de inte slitits så snett. Ca 3500 mil.
I vilket fall är jag nykär i bilen efter att ha fått på mina Goodyear. Rullar så mjukt och skönt. Får se hur länge de håller. Köper däck på firman så är väl inte så priskänslig.
Dessutom har däck fler funktioner förutom att inte slitas och vara tysta; är rätt viktig funktion att maximera väggreppet också.
Där litar jag inte säkerhetsmässigt lika mycket på HappyLuckyGoldSail, Wun Hung Lo och Co.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ingen i Stockholm området som vågar bjuda på en tur i en MX med andra däck än original, 20" , corona safe såklart
Landsail, Goodyear, P-zero , andra däck än latitude 3 etc.
Hade gärna velat höra skillnaden innan jag byter vad som är i stort sett nya däck