Jag har inte sett Landsail få några bra resultat i tester. Du är säkert nöjd men är ju skitsvårt att avgöra själv.fth skrev:"Landsail-mög" är rätt hårda ord, jag har som sagt har kört Landsail LS588 SUV i flera år och är mycket nöjd, har du några fakta bakom din diss?MWall skrev:Köp nu inget Landsail-mög. Jag kan rekommendera Goodyear Assymetric 5. Inget skumgummi men väldigt behagliga att åka på. (21" Model S)
Många andra Tesla-ägare, inte minst i Norge, har också goda erfarenheter av dessa däck, dom har också testat i övre mitten av fältet i flera däckstest.
Att kalla dom för "mög" anser jag vara helt felaktigt.
/fth
Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga uppleve
Moderator: Redaktion
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Jag har 265/45 fram och 275/45 bak.cmd skrev:vad för storlek kör du på dessa?
OBS att det alltså är SUV-versionen jag har, den har förstärkta däcksidor etc för att klara högre belastning.
Dom "vanliga" döcken (dvs ej SUV) har ett rykte om att vara "svampiga", jag har dock aldrig testat dessa.
Jag kör också med hyfsat högt tryck, 3.2 bar, det sänker förbrukningen märkbart, utan att ljudnivån påverkas särkilt mycket.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Aldrig hört talas om "Landsail". Låter som ett påhittat varumärke.
(Luktar Kina-OEM lång väg om det namnet, även om jag säkert kan ha fel i mina fördomar).
(Luktar Kina-OEM lång väg om det namnet, även om jag säkert kan ha fel i mina fördomar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Som sagt, LS588 SUV har varit populära bland X-ägare i flera år, inte minst i Norge. Landsail brukar testa i mitten av fältet, senast i år i både Aftonbladet och Vi Bilägare.martinot skrev:Aldrig hört talas om "Landsail". Låter som ett påhittat varumärke.
(Luktar Kina-OEM lång väg om det namnet, även om jag säkert kan ha fel i mina fördomar).
Jag tror absolut det finns en mängd hyfsat ogrundade fördomar om ”Kina-däck”, därmed inte sagt att alla är bra, men det kan man ju säga om ”prestige-däcken” också.
Däck-tester är ju dessutom rätt ovetenskapliga, många av de egenskaper som testas är också iaf för mig helt ointressanta, som varvtider på bana och liknande, men i bromssträcka på våt och torr vägbana (kanske viktigast för mig) brukar Landsail hamna i övre skiktet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Ok, så går alltså montera 265 fram på mina 255 som jag har idag?fth skrev:Som sagt, LS588 SUV har varit populära bland X-ägare i flera år, inte minst i Norge. Landsail brukar testa i mitten av fältet, senast i år i både Aftonbladet och Vi Bilägare.martinot skrev:Aldrig hört talas om "Landsail". Låter som ett påhittat varumärke.
(Luktar Kina-OEM lång väg om det namnet, även om jag säkert kan ha fel i mina fördomar).
Jag tror absolut det finns en mängd hyfsat ogrundade fördomar om ”Kina-däck”, därmed inte sagt att alla är bra, men det kan man ju säga om ”prestige-däcken” också.
Däck-tester är ju dessutom rätt ovetenskapliga, många av de egenskaper som testas är också iaf för mig helt ointressanta, som varvtider på bana och liknande, men i bromssträcka på våt och torr vägbana (kanske viktigast för mig) brukar Landsail hamna i övre skiktet.
/fth
Tar de sig i vid snäva svängar ?
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Ok, men då så. Kör man Tesla gör gott och väl en miljon måste man köpa kinadäck för att få något sånär acceptabel ljudnivå i bilen? Eller åtminstone tjäna 4-5 tusen mot att köpa testvinnande däck...fth skrev:Som sagt, LS588 SUV har varit populära bland X-ägare i flera år, inte minst i Norge. Landsail brukar testa i mitten av fältet, senast i år i både Aftonbladet och Vi Bilägare.martinot skrev:Aldrig hört talas om "Landsail". Låter som ett påhittat varumärke.
(Luktar Kina-OEM lång väg om det namnet, även om jag säkert kan ha fel i mina fördomar).
Jag tror absolut det finns en mängd hyfsat ogrundade fördomar om ”Kina-däck”, därmed inte sagt att alla är bra, men det kan man ju säga om ”prestige-däcken” också.
Däck-tester är ju dessutom rätt ovetenskapliga, många av de egenskaper som testas är också iaf för mig helt ointressanta, som varvtider på bana och liknande, men i bromssträcka på våt och torr vägbana (kanske viktigast för mig) brukar Landsail hamna i övre skiktet.
/fth
Lite fattigt framstår det ändå som.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Jag har aldrig haft annat än Landsail på mina 20", så jag vet inte hur ljudnivån är för dom medföljande däcken, men visst var iaf tidigare någon variant av "acoustic foam"-däck standard?MWall skrev:Ok, men då så. Kör man Tesla gör gott och väl en miljon måste man köpa kinadäck för att få något sånär acceptabel ljudnivå i bilen? Eller åtminstone tjäna 4-5 tusen mot att köpa testvinnande däck...
Lite fattigt framstår det ändå som.
Jämfört med mina 22" (med originaldäck) är iaf Landsail betydligt tystare, Landsail brukar också hamna högt/högst i tester map ljudnivå.
Sen kan man kanske tycka det är småsnålt, men hittar jag en billig produkt som gör ett lika bra eller bättre jobb än en dyr så köper jag den, jag har inga hangups om "prestige-märken" på däck.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Hangups? Du klarar dig nog med den billigaste skiten om du vill. Är ändå bättre fäste än på is som det kan vara på vintern... Men är det inte viktigare än så med säkerhet och prestanda?fth skrev:Jag har aldrig haft annat än Landsail på mina 20", så jag vet inte hur ljudnivån är för dom medföljande däcken, men visst var iaf tidigare någon variant av "acoustic foam"-däck standard?MWall skrev:Ok, men då så. Kör man Tesla gör gott och väl en miljon måste man köpa kinadäck för att få något sånär acceptabel ljudnivå i bilen? Eller åtminstone tjäna 4-5 tusen mot att köpa testvinnande däck...
Lite fattigt framstår det ändå som.
Jämfört med mina 22" (med originaldäck) är iaf Landsail betydligt tystare, Landsail brukar också hamna högt/högst i tester map ljudnivå.
Sen kan man kanske tycka det är småsnålt, men hittar jag en billig produkt som gör ett lika bra eller bättre jobb än en dyr så köper jag den, jag har inga hangups om "prestige-märken" på däck.
/fth
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Tesla är en bizarr men fantastisk blandning av hyperbilsprestanda och praktisk ekonomisk familjebil.MWall skrev:Ok, men då så. Kör man Tesla gör gott och väl en miljon måste man köpa kinadäck för att få något sånär acceptabel ljudnivå i bilen? Eller åtminstone tjäna 4-5 tusen mot att köpa testvinnande däck...fth skrev:Som sagt, LS588 SUV har varit populära bland X-ägare i flera år, inte minst i Norge. Landsail brukar testa i mitten av fältet, senast i år i både Aftonbladet och Vi Bilägare.martinot skrev:Aldrig hört talas om "Landsail". Låter som ett påhittat varumärke.
(Luktar Kina-OEM lång väg om det namnet, även om jag säkert kan ha fel i mina fördomar).
Jag tror absolut det finns en mängd hyfsat ogrundade fördomar om ”Kina-däck”, därmed inte sagt att alla är bra, men det kan man ju säga om ”prestige-däcken” också.
Däck-tester är ju dessutom rätt ovetenskapliga, många av de egenskaper som testas är också iaf för mig helt ointressanta, som varvtider på bana och liknande, men i bromssträcka på våt och torr vägbana (kanske viktigast för mig) brukar Landsail hamna i övre skiktet.
/fth
Lite fattigt framstår det ändå som.
Om det hade varit en sällsynt Ferrari som går 100 mil om året så hade jag sagt på premium däck.
Nu kör jag med den 4000 mil om året för alla ärenden och då orkar man inte byta sönderslitna däck för 10k varje säsong. Av det jag hunnit köra så faller landsail in som ett jävligt vettigt val där jag inte behöver ha så mycket ångest när man vill njuta av accelerationen efter att ha varit och köpt blöjor.
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
HX100 skrev:Tesla är en bizarr men fantastisk blandning av hyperbilsprestanda och praktisk ekonomisk familjebil.MWall skrev:Ok, men då så. Kör man Tesla gör gott och väl en miljon måste man köpa kinadäck för att få något sånär acceptabel ljudnivå i bilen? Eller åtminstone tjäna 4-5 tusen mot att köpa testvinnande däck...fth skrev:Som sagt, LS588 SUV har varit populära bland X-ägare i flera år, inte minst i Norge. Landsail brukar testa i mitten av fältet, senast i år i både Aftonbladet och Vi Bilägare.martinot skrev:Aldrig hört talas om "Landsail". Låter som ett påhittat varumärke.
(Luktar Kina-OEM lång väg om det namnet, även om jag säkert kan ha fel i mina fördomar).
Jag tror absolut det finns en mängd hyfsat ogrundade fördomar om ”Kina-däck”, därmed inte sagt att alla är bra, men det kan man ju säga om ”prestige-däcken” också.
Däck-tester är ju dessutom rätt ovetenskapliga, många av de egenskaper som testas är också iaf för mig helt ointressanta, som varvtider på bana och liknande, men i bromssträcka på våt och torr vägbana (kanske viktigast för mig) brukar Landsail hamna i övre skiktet.
/fth
Lite fattigt framstår det ändå som.
Om det hade varit en sällsynt Ferrari som går 100 mil om året så hade jag sagt på premium däck.
Nu kör jag med den 4000 mil om året för alla ärenden och då orkar man inte byta sönderslitna däck för 10k varje säsong. Av det jag hunnit köra så faller landsail in som ett jävligt vettigt val där jag inte behöver ha så mycket ångest när man vill njuta av accelerationen efter att ha varit och köpt blöjor.
Ju mer man kör desto bättre däck ska man ju ha. Slitstyrkan brukar ju vara bättre på premiumdäcken också.
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Jag kör med 265 fram på 20" orginalfälgar som vinterhjul. 22" turbin har 265 fram som standard. Inga problem alls.cmd skrev:Ok, så går alltså montera 265 fram på mina 255 som jag har idag?fth skrev:Som sagt, LS588 SUV har varit populära bland X-ägare i flera år, inte minst i Norge. Landsail brukar testa i mitten av fältet, senast i år i både Aftonbladet och Vi Bilägare.martinot skrev:Aldrig hört talas om "Landsail". Låter som ett påhittat varumärke.
(Luktar Kina-OEM lång väg om det namnet, även om jag säkert kan ha fel i mina fördomar).
Jag tror absolut det finns en mängd hyfsat ogrundade fördomar om ”Kina-däck”, därmed inte sagt att alla är bra, men det kan man ju säga om ”prestige-däcken” också.
Däck-tester är ju dessutom rätt ovetenskapliga, många av de egenskaper som testas är också iaf för mig helt ointressanta, som varvtider på bana och liknande, men i bromssträcka på våt och torr vägbana (kanske viktigast för mig) brukar Landsail hamna i övre skiktet.
/fth
Tar de sig i vid snäva svängar ?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Nej Landsail verkar bra,
Jag är inne på min trede säsong på min s85d med 19 tum landsail. Dom går tystare, bilen drar lite mindre energi och dom verkar slitas mindre.
Jag läste mycket på norska forum innan jag tordes välja det märket.
Innan så var det michelin pilot sport (orginaldäcken) sedan köpte jag nokian z-line oc senast nu landsail.
Nu har jag tre bekanta med tesla s som kör på landsail och dom är nöjda.
Jag är inne på min trede säsong på min s85d med 19 tum landsail. Dom går tystare, bilen drar lite mindre energi och dom verkar slitas mindre.
Jag läste mycket på norska forum innan jag tordes välja det märket.
Innan så var det michelin pilot sport (orginaldäcken) sedan köpte jag nokian z-line oc senast nu landsail.
Nu har jag tre bekanta med tesla s som kör på landsail och dom är nöjda.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Finns det någon Model 3 ägare i Uppsalatrakten som har Landsail på och som skulle erbjuda en jämförelse?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Jag sätter på i nästa vecka, om de kommer i tid som beräknat. De blir på en MS.Niklas Z skrev:Finns det någon Model 3 ägare i Uppsalatrakten som har Landsail på och som skulle erbjuda en jämförelse?
PM:a om du är intresserad.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Jag har i två säsonger kört Michelindäcken med T0-märkning på min Model 3. De slets ut efter en sommar. Att lägga över 10000 på däck efter 2000 mil (trots gubbfot på pedalen) var inte riktigt min grej, så jag bytte till däck som säljer som smör i solsken till Teslaägare i Norge, men som har ett ”okänt” namn.MWall skrev:
Ju mer man kör desto bättre däck ska man ju ha. Slitstyrkan brukar ju vara bättre på premiumdäcken också.
Vägljudet är avsevärt mycket lägre än originaldäcken men de har tyvärr ett brummande ljud i hastigheter runt 80 km/h. Eftersom skillnaden var 7000 på en uppsättning däck så väljer jag att leva med det.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Fast du kör väl en hel del?themax skrev:Jag har i två säsonger kört Michelindäcken med T0-märkning på min Model 3. De slets ut efter en sommar. Att lägga över 10000 på däck efter 2000 mil (trots gubbfot på pedalen) var inte riktigt min grej, så jag bytte till däck som säljer som smör i solsken till Teslaägare i Norge, men som har ett ”okänt” namn.MWall skrev:
Ju mer man kör desto bättre däck ska man ju ha. Slitstyrkan brukar ju vara bättre på premiumdäcken också.
Vägljudet är avsevärt mycket lägre än originaldäcken men de har tyvärr ett brummande ljud i hastigheter runt 80 km/h. Eftersom skillnaden var 7000 på en uppsättning däck så väljer jag att leva med det.
Mina Michelin höll i två säsonger också. Hade hållit i tre om de inte slitits så snett. Ca 3500 mil.
I vilket fall är jag nykär i bilen efter att ha fått på mina Goodyear. Rullar så mjukt och skönt. Får se hur länge de håller. Köper däck på firman så är väl inte så priskänslig.
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Ja, ligger på strax under 5000 mil per år. Vinterdäcken skulle jag nog kunna köra en tredje vinter, men originalsommardäcken höll alltså i knappt sex månader.MWall skrev:Fast du kör väl en hel del?
Mina Michelin höll i två säsonger också. Hade hållit i tre om de inte slitits så snett. Ca 3500 mil.
I vilket fall är jag nykär i bilen efter att ha fått på mina Goodyear. Rullar så mjukt och skönt. Får se hur länge de håller. Köper däck på firman så är väl inte så priskänslig.
Kan mycket väl tänka mig annat märke än vad Tesla rekommenderar, och det kan säkert bli ett mer känt märke nästa gång. Men om jag ändå tvingas köpa nya varje vår får jag gå på andras rekommendationer om tysta, hållbara däck. Utan den saftiga prislappen som kommer med T0-märkningen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Dessutom har däck fler funktioner förutom att inte slitas och vara tysta; är rätt viktig funktion att maximera väggreppet också.MWall skrev:Fast du kör väl en hel del?themax skrev:Jag har i två säsonger kört Michelindäcken med T0-märkning på min Model 3. De slets ut efter en sommar. Att lägga över 10000 på däck efter 2000 mil (trots gubbfot på pedalen) var inte riktigt min grej, så jag bytte till däck som säljer som smör i solsken till Teslaägare i Norge, men som har ett ”okänt” namn.MWall skrev:
Ju mer man kör desto bättre däck ska man ju ha. Slitstyrkan brukar ju vara bättre på premiumdäcken också.
Vägljudet är avsevärt mycket lägre än originaldäcken men de har tyvärr ett brummande ljud i hastigheter runt 80 km/h. Eftersom skillnaden var 7000 på en uppsättning däck så väljer jag att leva med det.
Mina Michelin höll i två säsonger också. Hade hållit i tre om de inte slitits så snett. Ca 3500 mil.
I vilket fall är jag nykär i bilen efter att ha fått på mina Goodyear. Rullar så mjukt och skönt. Får se hur länge de håller. Köper däck på firman så är väl inte så priskänslig.
Där litar jag inte säkerhetsmässigt lika mycket på HappyLuckyGoldSail, Wun Hung Lo och Co.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp
Ingen i Stockholm området som vågar bjuda på en tur i en MX med andra däck än original, 20" , corona safe såklart
Landsail, Goodyear, P-zero , andra däck än latitude 3 etc.
Hade gärna velat höra skillnaden innan jag byter vad som är i stort sett nya däck
Landsail, Goodyear, P-zero , andra däck än latitude 3 etc.
Hade gärna velat höra skillnaden innan jag byter vad som är i stort sett nya däck