Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga uppleve

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp

Inlägg av jpetters »

cmd skrev:
fth skrev:
martinot skrev:
Aldrig hört talas om "Landsail". Låter som ett påhittat varumärke. :lol:

(Luktar Kina-OEM lång väg om det namnet, även om jag säkert kan ha fel i mina fördomar).
Som sagt, LS588 SUV har varit populära bland X-ägare i flera år, inte minst i Norge. Landsail brukar testa i mitten av fältet, senast i år i både Aftonbladet och Vi Bilägare.

Jag tror absolut det finns en mängd hyfsat ogrundade fördomar om ”Kina-däck”, därmed inte sagt att alla är bra, men det kan man ju säga om ”prestige-däcken” också.

Däck-tester är ju dessutom rätt ovetenskapliga, många av de egenskaper som testas är också iaf för mig helt ointressanta, som varvtider på bana och liknande, men i bromssträcka på våt och torr vägbana (kanske viktigast för mig) brukar Landsail hamna i övre skiktet.

/fth
Ok, så går alltså montera 265 fram på mina 255 som jag har idag?
Tar de sig i vid snäva svängar ?
Jag kör med 265 fram på 20" orginalfälgar som vinterhjul. 22" turbin har 265 fram som standard. Inga problem alls.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp

Inlägg av mickeisol »

Nej Landsail verkar bra,
Jag är inne på min trede säsong på min s85d med 19 tum landsail. Dom går tystare, bilen drar lite mindre energi och dom verkar slitas mindre.
Jag läste mycket på norska forum innan jag tordes välja det märket.
Innan så var det michelin pilot sport (orginaldäcken) sedan köpte jag nokian z-line oc senast nu landsail.
Nu har jag tre bekanta med tesla s som kör på landsail och dom är nöjda.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp

Inlägg av Niklas Z »

Finns det någon Model 3 ägare i Uppsalatrakten som har Landsail på och som skulle erbjuda en jämförelse?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp

Inlägg av Guldis-54 »

Niklas Z skrev:
Finns det någon Model 3 ägare i Uppsalatrakten som har Landsail på och som skulle erbjuda en jämförelse?
Jag sätter på i nästa vecka, om de kommer i tid som beräknat. De blir på en MS.
PM:a om du är intresserad.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp

Inlägg av themax »

MWall skrev:

Ju mer man kör desto bättre däck ska man ju ha. Slitstyrkan brukar ju vara bättre på premiumdäcken också.
Jag har i två säsonger kört Michelindäcken med T0-märkning på min Model 3. De slets ut efter en sommar. Att lägga över 10000 på däck efter 2000 mil (trots gubbfot på pedalen) var inte riktigt min grej, så jag bytte till däck som säljer som smör i solsken till Teslaägare i Norge, men som har ett ”okänt” namn.

Vägljudet är avsevärt mycket lägre än originaldäcken men de har tyvärr ett brummande ljud i hastigheter runt 80 km/h. Eftersom skillnaden var 7000 på en uppsättning däck så väljer jag att leva med det.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp

Inlägg av MWall »

themax skrev:
MWall skrev:

Ju mer man kör desto bättre däck ska man ju ha. Slitstyrkan brukar ju vara bättre på premiumdäcken också.
Jag har i två säsonger kört Michelindäcken med T0-märkning på min Model 3. De slets ut efter en sommar. Att lägga över 10000 på däck efter 2000 mil (trots gubbfot på pedalen) var inte riktigt min grej, så jag bytte till däck som säljer som smör i solsken till Teslaägare i Norge, men som har ett ”okänt” namn.

Vägljudet är avsevärt mycket lägre än originaldäcken men de har tyvärr ett brummande ljud i hastigheter runt 80 km/h. Eftersom skillnaden var 7000 på en uppsättning däck så väljer jag att leva med det.
Fast du kör väl en hel del?

Mina Michelin höll i två säsonger också. Hade hållit i tre om de inte slitits så snett. Ca 3500 mil.

I vilket fall är jag nykär i bilen efter att ha fått på mina Goodyear. Rullar så mjukt och skönt. Får se hur länge de håller. Köper däck på firman så är väl inte så priskänslig.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp

Inlägg av themax »

MWall skrev:
Fast du kör väl en hel del?

Mina Michelin höll i två säsonger också. Hade hållit i tre om de inte slitits så snett. Ca 3500 mil.

I vilket fall är jag nykär i bilen efter att ha fått på mina Goodyear. Rullar så mjukt och skönt. Får se hur länge de håller. Köper däck på firman så är väl inte så priskänslig.
Ja, ligger på strax under 5000 mil per år. Vinterdäcken skulle jag nog kunna köra en tredje vinter, men originalsommardäcken höll alltså i knappt sex månader.

Kan mycket väl tänka mig annat märke än vad Tesla rekommenderar, och det kan säkert bli ett mer känt märke nästa gång. Men om jag ändå tvingas köpa nya varje vår får jag gå på andras rekommendationer om tysta, hållbara däck. Utan den saftiga prislappen som kommer med T0-märkningen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
themax skrev:
MWall skrev:

Ju mer man kör desto bättre däck ska man ju ha. Slitstyrkan brukar ju vara bättre på premiumdäcken också.
Jag har i två säsonger kört Michelindäcken med T0-märkning på min Model 3. De slets ut efter en sommar. Att lägga över 10000 på däck efter 2000 mil (trots gubbfot på pedalen) var inte riktigt min grej, så jag bytte till däck som säljer som smör i solsken till Teslaägare i Norge, men som har ett ”okänt” namn.

Vägljudet är avsevärt mycket lägre än originaldäcken men de har tyvärr ett brummande ljud i hastigheter runt 80 km/h. Eftersom skillnaden var 7000 på en uppsättning däck så väljer jag att leva med det.
Fast du kör väl en hel del?

Mina Michelin höll i två säsonger också. Hade hållit i tre om de inte slitits så snett. Ca 3500 mil.

I vilket fall är jag nykär i bilen efter att ha fått på mina Goodyear. Rullar så mjukt och skönt. Får se hur länge de håller. Köper däck på firman så är väl inte så priskänslig.
Dessutom har däck fler funktioner förutom att inte slitas och vara tysta; är rätt viktig funktion att maximera väggreppet också.

Där litar jag inte säkerhetsmässigt lika mycket på HappyLuckyGoldSail, Wun Hung Lo och Co.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
cmd
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 apr 2021 11:55

Re: Byta sommardäck original pga ljudnivån , era riktiga upp

Inlägg av cmd »

Ingen i Stockholm området som vågar bjuda på en tur i en MX med andra däck än original, 20" , corona safe såklart :)
Landsail, Goodyear, P-zero , andra däck än latitude 3 etc.

Hade gärna velat höra skillnaden innan jag byter vad som är i stort sett nya däck :)
Skriv svar