Däckslitage

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Däckslitage

Inlägg av Teslaspolen »

Fick till säsongen nu igen byta ut 19" sommardäcken, trots att de bara var 1,5 år gamla cirka på en X100D som färdas till 90% på landsvägar. Om jag inte minns fel var det Hakkapeliita Black 19".

Är detta verkligen normalt? Slitaget verkar onormalt högt. Dom som kör är knappast några fartdårar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Däckslitage

Inlägg av spacecoin »

Låter onekligen konstigt. Saknar dock relevant uppgift: Hur många mil har du kört?
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Däckslitage

Inlägg av Willerud »

Teslaspolen skrev:
Fick till säsongen nu igen byta ut 19" sommardäcken, trots att de bara var 1,5 år gamla cirka på en X100D som färdas till 90% på landsvägar. Om jag inte minns fel var det Hakkapeliita Black 19".

Är detta verkligen normalt? Slitaget verkar onormalt högt. Dom som kör är knappast några fartdårar.
1.5 år säger ju inget om hur långt de rullat. Men jag ska ge dig mina datapunkter om det hjälper.
X100D från 2018 så Tesla har labbar med default höjd på luftfjädringen under tiden. Däckfirman har påpekat vid samtliga byten att den sliter mycket utsida, så jag har gjort flera hjulinställningar för att få bukt med problemen. Nu senaste skiftet för en månad sedan var det bara vänster sida med mer slitage på utsidan.

Normalt rullar bilen 4800 mil/år, men under pandemiåret är det betydligt mindre.
20" vinterdäck Hakkapeliitta suv nordiska friktion - höll 3 säsonger, dvs ~6000 mil
20" sommardäck Michelin latitude sport 3 - första paret höll 1.5 säsonger, dvs ~3600 mil, andra paret är slut efter säsong 2 vilket borde vara efter 4500 mil.

Mycket siffror och tyvärr inte samma dimensioner, men jag hoppas att det ger någon idé om hur det ser ut för andra MX ägare.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Skriv svar