Stora hjul bra eller dåligt
Moderator: Redaktion
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Vad för däck kör ni på era 20" för bäst komfort ?
Tycker fabriks Michelin sport3 låter otroligt mycket , speciellt fram.
Tycker fabriks Michelin sport3 låter otroligt mycket , speciellt fram.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Jag har kört Landsail LS588 SUV på min X i tre år nu, mycket nöjd med både ljudvolym och förbrukning.cmd skrev:Vad för däck kör ni på era 20" för bäst komfort ?
Tycker fabriks Michelin sport3 låter otroligt mycket , speciellt fram.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Det är mycket viktigt att den som designar fälgen vet vad den gör. Självklart kan man även "sänka" en bra fälgdesign med en usel tillverkning/materialval.
Faktum är att en mycket dåligt designad lättmetallfälg kan vara tyngre än en mycket bra stålfälgsdito.
Nu vet jag inte men förr så körde vissa, förmodligen väktare, på extra starka, tunga stålfälgar (för att kunna ta trottoarkanter etc). pappa kom över en omgång billigt och efter att ha provat dessa hjul ett tag så var det bara att bita i sura äpplet och flytta över däcken till de egna fälgarna. Svintunga fälgar! En praktiska fördel må ha varit att det blev mindre stötig gång, dämparna och fjädrarna orkade inte hålla emot på samma sätt. En annan må vara att fälgen inte ger vika om man kör ned i ett rejält potthål.
Mvh PP.
Faktum är att en mycket dåligt designad lättmetallfälg kan vara tyngre än en mycket bra stålfälgsdito.
Nu vet jag inte men förr så körde vissa, förmodligen väktare, på extra starka, tunga stålfälgar (för att kunna ta trottoarkanter etc). pappa kom över en omgång billigt och efter att ha provat dessa hjul ett tag så var det bara att bita i sura äpplet och flytta över däcken till de egna fälgarna. Svintunga fälgar! En praktiska fördel må ha varit att det blev mindre stötig gång, dämparna och fjädrarna orkade inte hålla emot på samma sätt. En annan må vara att fälgen inte ger vika om man kör ned i ett rejält potthål.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Ok så om det bara finns nackdelar med att ha 20"-fälgar istället för 19"- eller 18"-fälgar, varför säljs Tesla Model 3 Performance med endast 20"-fälgar som möjligt alternativ (för både sommar och vinterdäck) när man köper en ny bil från tesla.com? Varför erbjuder de inte mindre fälgar för nybilskunder? Jag hade hellre köpt en Tesla Model 3 Performance med mindre fälgar om det hade varit möjligt att välja, om det nu är så att det inte finns en enda fördel med 20"-fälgar förutom att vissa tycker att 20"-fälgar är snyggare än mindre fälgar.taliz skrev:Good pointBjelke skrev:Det beror ju helt på hur starka sidoväggarna på däcken är.taliz skrev:Möjligen bättre väghållning då kanske på plussidan också men vettifasiken om man märker det somwakeuphumanbeings skrev:Då är det nog inte annat att göra än att antingen acceptera att detta är nackdelen med att ha stora och fina fälgar, eller byta till mindre.taliz skrev:
Först sänkte jag till 2.6 men bilen varnade hela tiden att det är för lågt lufttryck, samma sak vid 2.7 och 2.8 .
Nu har jag 3.0. men har inte testat mer än det sistnämnda och komforten som sagt är jätte dåligt
Rent krasst är enda fördelen med stora fälgar att det är snyggare. Allt annat är sämre. Komfort, pris, prestanda, större risk för punktering etc etc.
amatör och kör normalt (jag märker en klar skillnad vid aktiv körning och på en model S men men…)
Kanske större skillnad på en X ?
Men resten är som sagt mest nackdelar tyvärr…
Gatdäck är förstås något helt annat än racedäck, men titta på tex formula1, de kör med 13" eller ngt sånt och galet hög profil. Så det går att få bra väghållning ändå.
Finns det överhuvudtaget någon racingserie som kör med lågprofildäck?
Jag antog att 20"-fälgar hade bredare däck och att man därför kunde köra snabbare i kurvor utan att halka av vägen, få snabbare acceleration och kortare bromssträcka eftersom det är en större yta däck mot asfalten. Men nu när jag ser er prata om det så kom jag på att vänta lite nu, det borde ju gå att tillverka mindre fälgar med tjockare däck som är precis lika breda som de 20"-fälgar och däck som är det enda valbara alternativet när man köper en ny Tesla Model 3 Performance från tesla.com.
Om Tesla hade erbjudit ett 18"-alternativ för Tesla Model 3 Performance där däcket är tjockare och lika brett som deras 20"-alternativ, så borde ju hjulet bli lättare eftersom det är mindre metall och mer gummi, och gummi väger mindre än metall. Och man skulle få mjukare körning vid små hål i vägen tex också eftersom ett tjockare däck dämpar stötar bättre en ett tunt däck.
Så varför erbjuder inte Tesla 18"-fälgar till Tesla Model 3 Performance med tjocka och breda däck om det bara ger fördelar men inga nackdelar (förutom att vissa tycker 20" är snyggare)?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Skulle bromsarna få plats?tommyd skrev:Så varför erbjuder inte Tesla 18"-fälgar till Tesla Model 3 Performance med tjocka och breda däck om det bara ger fördelar men inga nackdelar (förutom att vissa tycker 20" är snyggare)?
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Jepp. Kör 18" på vintern på min m3p. Har för mig att det måste vara rätt fälg dock. Annars tar det i.Fredrik j skrev:Skulle bromsarna få plats?tommyd skrev:Så varför erbjuder inte Tesla 18"-fälgar till Tesla Model 3 Performance med tjocka och breda däck om det bara ger fördelar men inga nackdelar (förutom att vissa tycker 20" är snyggare)?
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Jag tror däcken är minst lika viktiga för väghållningen som fälgstorleken. Michelin PSS som har rätt styva däcksidor (och mycket buller) lär vara bättre än Landsail eller dyl på större fälg.
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Mindre fälg menar du? Ju större fälg ju mindre däcksida, och därmed mindre påverkan av hur "vek" den är.MWall skrev:Jag tror däcken är minst lika viktiga för väghållningen som fälgstorleken. Michelin PSS som har rätt styva däcksidor (och mycket buller) lär vara bättre än Landsail eller dyl på större fälg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Ser att man kan tolka vad jag skrev på lite olika sätt. Dåligt skrivet av mig. Menar att PSS på 19" kan vara väl så stadiga som Landsail på 21". Däcken är minst lika viktiga som fälgstorleken. Samtidigt vill många Tesla-förare ha så mjuka däcksidor som möjligt för att få en tystare kupé. Så det är knepigt.taliz skrev:Mindre fälg menar du? Ju större fälg ju mindre däcksida, och därmed mindre påverkan av hur "vek" den är.MWall skrev:Jag tror däcken är minst lika viktiga för väghållningen som fälgstorleken. Michelin PSS som har rätt styva däcksidor (och mycket buller) lär vara bättre än Landsail eller dyl på större fälg.
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Gatdäck har väldigt veka däcksidor oavsett märke. Man reglerar främst med däcktrycket hur styvt man vill att det skall vara(vilket i sin tur reglerar såväl grepp som komfort, bränsleförbrukning och slitage).MWall skrev:Ser att man kan tolka vad jag skrev på lite olika sätt. Dåligt skrivet av mig. Menar att PSS på 19" kan vara väl så stadiga som Landsail på 21". Däcken är minst lika viktiga som fälgstorleken. Samtidigt vill många Tesla-förare ha så mjuka däcksidor som möjligt för att få en tystare kupé. Så det är knepigt.taliz skrev:Mindre fälg menar du? Ju större fälg ju mindre däcksida, och därmed mindre påverkan av hur "vek" den är.MWall skrev:Jag tror däcken är minst lika viktiga för väghållningen som fälgstorleken. Michelin PSS som har rätt styva däcksidor (och mycket buller) lär vara bättre än Landsail eller dyl på större fälg.
Racedäck däremot, de har väldigt mycket kraftigare däcksidor eftersom man vill köra med lågt däcktryck för att få max grepp(ökat däckslitage och förbrukning är ju inget problem där).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Ser inte riktigt så stor skillnad som 25% mellan 20” och 22”, men den är definitivt inte försumbar. Vid resa till Funäsdalen drar bilen ungefär lika mycket vintertid som sommartid med 22”
Håller med om att den enda fördelen med 22” är utseende.
Men för mig är skillnaden i utseende, enorm, natt och dag, två helt olika bilar, med 20” ser den ut som en alldaglig bil. Med svarta 22” rå, sportig, cool, snabb och snygg ut
Håller med om att den enda fördelen med 22” är utseende.
Men för mig är skillnaden i utseende, enorm, natt och dag, två helt olika bilar, med 20” ser den ut som en alldaglig bil. Med svarta 22” rå, sportig, cool, snabb och snygg ut
MYP
X90d