Det händer aldrig att däckfirmor klantar till det?Jonasm skrev:Du behöver inte köpa Teslas fälgar.
Men dom behöver ju ha rätt bultcirkel och ET mått. Men det löser däckfirmorna åt dig. /...
Vill minnas följande: Hade haft mina Dezent vinterfälgar i +fem år och de började se rätt tråkiga ut. (Först till 2012 gasdriven ~Passat kombi och sen på ~2015 gasdriven Golf Kombi). Och eftersom jag även behövde byta ett par utslitna däck blev det inte så mycket dyrare att köpa fyra nya hjul (jämfört med att byta fyra däck). Det finns en firma på nätet som jag tycker är bra och billig. MEN de rekommenderade tre eller fyra olika ET beroende på hur långt ut i hjulhuset man ville att fälgarna skulle sitta. Och, som som jag minns det så satt ett av dessa ET längre ut än min lokala VW-handlare rekommenderade att de skulle sitta (16-tums. Minns inte bredden)...
Bultcirkel vet jag inte hur det funkar, men ET är inte så svårt att förstå vad det är för något (ET är för övrigt en förkortning av det tyska ordet för inpressningsdjup). Vet du vad ET är och vad som är max ET på din bil kan du dubbelkolla så hjulen inte hamnar för långt ut med onödigt stensprut på karossen som följd – vilket i sin tur kan orsaka lackskador (eller värre)...
EDIT: Bultcirkel är säkert inte heller så krångligt, men har inte brytt mig om förstå det eftersom jag antagit att den stora tredjepartsfirma på nätet som jag hittills använt mig av inte kommer klanta till just den grejen...