Jepp. Kör 18" på vintern på min m3p. Har för mig att det måste vara rätt fälg dock. Annars tar det i.Fredrik j skrev:Skulle bromsarna få plats?tommyd skrev:Så varför erbjuder inte Tesla 18"-fälgar till Tesla Model 3 Performance med tjocka och breda däck om det bara ger fördelar men inga nackdelar (förutom att vissa tycker 20" är snyggare)?
Stora hjul bra eller dåligt
Moderator: Redaktion
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Jag tror däcken är minst lika viktiga för väghållningen som fälgstorleken. Michelin PSS som har rätt styva däcksidor (och mycket buller) lär vara bättre än Landsail eller dyl på större fälg.
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Mindre fälg menar du? Ju större fälg ju mindre däcksida, och därmed mindre påverkan av hur "vek" den är.MWall skrev:Jag tror däcken är minst lika viktiga för väghållningen som fälgstorleken. Michelin PSS som har rätt styva däcksidor (och mycket buller) lär vara bättre än Landsail eller dyl på större fälg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Ser att man kan tolka vad jag skrev på lite olika sätt. Dåligt skrivet av mig. Menar att PSS på 19" kan vara väl så stadiga som Landsail på 21". Däcken är minst lika viktiga som fälgstorleken. Samtidigt vill många Tesla-förare ha så mjuka däcksidor som möjligt för att få en tystare kupé. Så det är knepigt.taliz skrev:Mindre fälg menar du? Ju större fälg ju mindre däcksida, och därmed mindre påverkan av hur "vek" den är.MWall skrev:Jag tror däcken är minst lika viktiga för väghållningen som fälgstorleken. Michelin PSS som har rätt styva däcksidor (och mycket buller) lär vara bättre än Landsail eller dyl på större fälg.
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Gatdäck har väldigt veka däcksidor oavsett märke. Man reglerar främst med däcktrycket hur styvt man vill att det skall vara(vilket i sin tur reglerar såväl grepp som komfort, bränsleförbrukning och slitage).MWall skrev:Ser att man kan tolka vad jag skrev på lite olika sätt. Dåligt skrivet av mig. Menar att PSS på 19" kan vara väl så stadiga som Landsail på 21". Däcken är minst lika viktiga som fälgstorleken. Samtidigt vill många Tesla-förare ha så mjuka däcksidor som möjligt för att få en tystare kupé. Så det är knepigt.taliz skrev:Mindre fälg menar du? Ju större fälg ju mindre däcksida, och därmed mindre påverkan av hur "vek" den är.MWall skrev:Jag tror däcken är minst lika viktiga för väghållningen som fälgstorleken. Michelin PSS som har rätt styva däcksidor (och mycket buller) lär vara bättre än Landsail eller dyl på större fälg.
Racedäck däremot, de har väldigt mycket kraftigare däcksidor eftersom man vill köra med lågt däcktryck för att få max grepp(ökat däckslitage och förbrukning är ju inget problem där).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Stora hjul bra eller dåligt
Ser inte riktigt så stor skillnad som 25% mellan 20” och 22”, men den är definitivt inte försumbar. Vid resa till Funäsdalen drar bilen ungefär lika mycket vintertid som sommartid med 22”
Håller med om att den enda fördelen med 22” är utseende.
Men för mig är skillnaden i utseende, enorm, natt och dag, två helt olika bilar, med 20” ser den ut som en alldaglig bil. Med svarta 22” rå, sportig, cool, snabb och snygg ut
Håller med om att den enda fördelen med 22” är utseende.
Men för mig är skillnaden i utseende, enorm, natt och dag, två helt olika bilar, med 20” ser den ut som en alldaglig bil. Med svarta 22” rå, sportig, cool, snabb och snygg ut
MYP
X90d