Stora hjul bra eller dåligt

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 30 nov 2014 20:36
Ort: Borlänge

Re: Stora hjul bra eller dåligt

Inlägg av fodogen »

Fredrik j skrev:
tommyd skrev:
Så varför erbjuder inte Tesla 18"-fälgar till Tesla Model 3 Performance med tjocka och breda däck om det bara ger fördelar men inga nackdelar (förutom att vissa tycker 20" är snyggare)?
Skulle bromsarna få plats?
Jepp. Kör 18" på vintern på min m3p. Har för mig att det måste vara rätt fälg dock. Annars tar det i.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Stora hjul bra eller dåligt

Inlägg av MWall »

Jag tror däcken är minst lika viktiga för väghållningen som fälgstorleken. Michelin PSS som har rätt styva däcksidor (och mycket buller) lär vara bättre än Landsail eller dyl på större fälg.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stora hjul bra eller dåligt

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Jag tror däcken är minst lika viktiga för väghållningen som fälgstorleken. Michelin PSS som har rätt styva däcksidor (och mycket buller) lär vara bättre än Landsail eller dyl på större fälg.
Mindre fälg menar du? Ju större fälg ju mindre däcksida, och därmed mindre påverkan av hur "vek" den är.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Stora hjul bra eller dåligt

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
Jag tror däcken är minst lika viktiga för väghållningen som fälgstorleken. Michelin PSS som har rätt styva däcksidor (och mycket buller) lär vara bättre än Landsail eller dyl på större fälg.
Mindre fälg menar du? Ju större fälg ju mindre däcksida, och därmed mindre påverkan av hur "vek" den är.
Ser att man kan tolka vad jag skrev på lite olika sätt. Dåligt skrivet av mig. Menar att PSS på 19" kan vara väl så stadiga som Landsail på 21". Däcken är minst lika viktiga som fälgstorleken. Samtidigt vill många Tesla-förare ha så mjuka däcksidor som möjligt för att få en tystare kupé. Så det är knepigt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stora hjul bra eller dåligt

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Jag tror däcken är minst lika viktiga för väghållningen som fälgstorleken. Michelin PSS som har rätt styva däcksidor (och mycket buller) lär vara bättre än Landsail eller dyl på större fälg.
Mindre fälg menar du? Ju större fälg ju mindre däcksida, och därmed mindre påverkan av hur "vek" den är.
Ser att man kan tolka vad jag skrev på lite olika sätt. Dåligt skrivet av mig. Menar att PSS på 19" kan vara väl så stadiga som Landsail på 21". Däcken är minst lika viktiga som fälgstorleken. Samtidigt vill många Tesla-förare ha så mjuka däcksidor som möjligt för att få en tystare kupé. Så det är knepigt.
Gatdäck har väldigt veka däcksidor oavsett märke. Man reglerar främst med däcktrycket hur styvt man vill att det skall vara(vilket i sin tur reglerar såväl grepp som komfort, bränsleförbrukning och slitage).
Racedäck däremot, de har väldigt mycket kraftigare däcksidor eftersom man vill köra med lågt däcktryck för att få max grepp(ökat däckslitage och förbrukning är ju inget problem där).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Stora hjul bra eller dåligt

Inlägg av macksie »

Ser inte riktigt så stor skillnad som 25% mellan 20” och 22”, men den är definitivt inte försumbar. Vid resa till Funäsdalen drar bilen ungefär lika mycket vintertid som sommartid med 22”

Håller med om att den enda fördelen med 22” är utseende.
Men för mig är skillnaden i utseende, enorm, natt och dag, två helt olika bilar, med 20” ser den ut som en alldaglig bil. Med svarta 22” rå, sportig, cool, snabb och snygg ut
MYP
X90d
Skriv svar