Summon in/ur smal garageöppning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Summon in/ur smal garageöppning

Inlägg av modelg »

Hur pass bra fungerar summon in och ut ur garageöppning? Är sugen på mx men bredden på min garageöppning är samma som en x bredd med utfällda speglar, dvs fungerande summon är typ en förutsättning för att det skulle kunna funka att ha en x eftersom jag skulle behöva köra bilen in och ut med infällda speglar.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5975
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Summon in/ur smal garageöppning

Inlägg av Remuz »

Går det inte att öppna dörren när du parkerat alltså? Jag hade 18mm över i garaget på jobbet med model 3 och infällda speglar, men när man var igenom dörren var det ju större.

Ska du helt förlita dig på summon så känner jag mig tveksam. Tycker inte det har fungerat tillräckligt ofta, men det är nu 16mån sedan jag hade en bil med summon, så det kanske har blivit bättre
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7184
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Summon in/ur smal garageöppning

Inlägg av fth »

På min X90 2016 (AP1, MCU1) funkar summon kanske en gång av fem.

Jag skulle inte vilja vara beroende av den för min dagliga parkering.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: Summon in/ur smal garageöppning

Inlägg av modelg »

Garaget är stort invändigt så det är själva porten som är problemet. Jag själv skulle väl kunna hantera att köra in och ut med fällda speglar men jag har ju en bättre hälft också.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6393
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Summon in/ur smal garageöppning

Inlägg av spacecoin »

modelg skrev:
Garaget är stort invändigt så det är själva porten som är problemet. Jag själv skulle väl kunna hantera att köra in och ut med fällda speglar men jag har ju en bättre hälft också.
Jag skulle lita mer på frugan än på summon om man säger så... Som fth skriver så funkar det lite när det vill (även för mig, AP3/HW3). Just nu är det en gimmick som man inte vill vara beroende av.
Erxon
elbilist
Inlägg: 411
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Summon in/ur smal garageöppning

Inlägg av Erxon »

modelg skrev:
Garaget är stort invändigt så det är själva porten som är problemet. Jag själv skulle väl kunna hantera att köra in och ut med fällda speglar men jag har ju en bättre hälft också.
Kolla med Garageportexperten om de kan montera bredare port?

På vårt förra hus monterade jag en 3,5 m port när vi bytte porten, tog bort dörren vi hade bredvid som nästan aldrig användes. Ångrade inte detta någonsin.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Summon in/ur smal garageöppning

Inlägg av GreenMachine »

modelg skrev:
Garaget är stort invändigt så det är själva porten som är problemet. Jag själv skulle väl kunna hantera att köra in och ut med fällda speglar men jag har ju en bättre hälft också.
Mitt nuvarande garage är typ 4 cm smalare än min X med utfällda speglar så jag tar bara och trycker in dom när jag ska in/ut. Backkameran med sido kameror påslagna visar ändå mycket bättre vy än vad själva speglarna gör så jag skulle nog säga att det är ett ickeproblem. Men köp några fendrar på båtaffären och till din käresta :lol: Det lär säkert gå hem. :D :lol:
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Summon in/ur smal garageöppning

Inlägg av OlleBack »

Wow en kopia av min gamla post. Jag löste problemet genom att backa in och fälla speglarna när man är några dm från dörren.. Skulle inte förlita mig på summon till nånting. Funkar totalt randomt och så tvingar det dig köpa fsd vilket jag aldrig skulle slänga pengar på.

Man blir ninjabackare på köpet! Tar inte längre tid backa in med x än att köra nos in med s.

Ps. Tesla kom med en bil så jag fick testa backa in den innan jag slog till.

:)
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: Summon in/ur smal garageöppning

Inlägg av modelg »

GreenMachine skrev:
Backkameran med sido kameror påslagna visar ändå mycket bättre vy än vad själva speglarna gör så jag skulle nog säga att det är ett ickeproblem.
Den tanken hade inte slagit mig, smart!
Skriv svar