Dragkrok Model X eftermontering

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dragkrok Model X eftermontering

Inlägg av Walker »

Tyvärr visar det att det bara handlar om Teslas ovilja och nonchalans mot kundkretsen. Att skaka fram ett nytt CoC är ju plättlätt eftersom bilarna i övrigt är specade likadant. Ägarna är dessutom villiga att betala för detta obetydliga arbete. Teslas tjurighet går över min fattningsförmåga. Har man tur kan man hitta någon på ”andra sidan” som är beredd att kriga för en (har själv den erfarenhet i ett annat ärende), men det tar generellt låååång tid (i mitt fall ett år, i fth’s fall 3 år!)
Detta lynniga beteende är det som stör mig lite med Tesla. I o f inte bara dem. Hade ett ärende med VW/Skoda i 2 år om en krånglande motorvärmare där lösningen var att byta märke på startbatteriet. Många turer och tjafs, hot om ARN och faktiskts krav från min sida att häva köpet. Löste sig till slut efter en heroisk insatts av min åf.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mackan_ax
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 mar 2021 19:49
Ort: Laholm

Re: Dragkrok Model X eftermontering

Inlägg av mackan_ax »

Walker skrev:
SugSnigel skrev:
Har läst lite trådar och hittar ingenting direkt definitivt, de är ju lite gamla också. Har någon nu lyckats trycka dit en krok? Godkänt med aktiverade funktioner är ju trevligt men gör Tesla det? Annars funkar en fulkrok också, ska bara böka runt lite släp. Tack på förhand.
Då får det bli fulkrok. Bilar som inte har krok monterade saknar uppgifter om det i CoC-dokument (bilens id papper). Det är lättare att plocka ner månen än att få Tesla skriva ut ett nytt dokument.
Skulle farbror blå (eller nitisk besiktningspersonal) upptäcka kroken blir det problem. Olovlig körning.
När jag kollade kring det på Transportstyrelsen så verkar det lugnt eller har jag missförstått:

” Är din bil EU-typgodkänd och dragkroken som är monterad är avsedd för bilen och även ingår i dess godkännande får den användas för att dra ett släp.”

” För en personbil eller lätt lastbil ska det inte anges någon information om kopplingsanordning i CoC:t.”

” Ja, en dragkrok som är monterad i enlighet med bilens typgodkännande är tillåten att använda för att dra släp oavsett om kroken är monterad på bilfabriken, hos återförsäljaren eller vid ett senare tillfälle.”

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... dkand-bil/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Dragkrok Model X eftermontering

Inlägg av fth »

themax skrev:
fth skrev:
Det tog nästan tre år, en massa strul, och när det till slut var ”färdigt” visade det sig att bilen inte var registrerad med dragvikt etc.
/fth
Det är precis din erfarenhet som får mig vänta på att trycka ”beställ” på Model Y. Jag vill se någon annan göra den resan först innan jag gör det.
Instämmer, jag skulle aldrig lita på Tesla igen om dom säger att det inte är några problem att eftermontera :roll:

Sitter inte kroken på vid leverans så finns det inga garantier att den någonsin kommer att göra det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Dragkrok Model X eftermontering

Inlägg av lator »

mackan_ax skrev:

När jag kollade kring det på Transportstyrelsen så verkar det lugnt eller har jag missförstått:

” Är din bil EU-typgodkänd och dragkroken som är monterad är avsedd för bilen och även ingår i dess godkännande får den användas för att dra ett släp.”

” För en personbil eller lätt lastbil ska det inte anges någon information om kopplingsanordning i CoC:t.”

” Ja, en dragkrok som är monterad i enlighet med bilens typgodkännande är tillåten att använda för att dra släp oavsett om kroken är monterad på bilfabriken, hos återförsäljaren eller vid ett senare tillfälle.”

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... dkand-bil/
En del av den text du hänvisar till:
- "Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset."

Detta innebär att det är ok att montera en krok i efterhand så länge dragvikten är angiven i fordonsdatan...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dragkrok Model X eftermontering

Inlägg av Walker »

mackan_ax skrev:
Walker skrev:
SugSnigel skrev:
Har läst lite trådar och hittar ingenting direkt definitivt, de är ju lite gamla också. Har någon nu lyckats trycka dit en krok? Godkänt med aktiverade funktioner är ju trevligt men gör Tesla det? Annars funkar en fulkrok också, ska bara böka runt lite släp. Tack på förhand.
Då får det bli fulkrok. Bilar som inte har krok monterade saknar uppgifter om det i CoC-dokument (bilens id papper). Det är lättare att plocka ner månen än att få Tesla skriva ut ett nytt dokument.
Skulle farbror blå (eller nitisk besiktningspersonal) upptäcka kroken blir det problem. Olovlig körning.
När jag kollade kring det på Transportstyrelsen så verkar det lugnt eller har jag missförstått:

” Är din bil EU-typgodkänd och dragkroken som är monterad är avsedd för bilen och även ingår i dess godkännande får den användas för att dra ett släp.”

” För en personbil eller lätt lastbil ska det inte anges någon information om kopplingsanordning i CoC:t.”

” Ja, en dragkrok som är monterad i enlighet med bilens typgodkännande är tillåten att använda för att dra släp oavsett om kroken är monterad på bilfabriken, hos återförsäljaren eller vid ett senare tillfälle.”

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... dkand-bil/
Tyvärr har du missförstått. Det är just dragvikten som saknas i CoC för de bilar som inte är utrustade med det från fabrik. Det kan vara skillnaden på de Y som kommer nu - att de kan ha vikten inskriven och att det ”bara” saknas en fysisk krok.
Jag har talat med experter på TS om det här. Det hjälper inte att man kan påvisa att bilen är identisk med en som har krok och att man monterar en märkt originalkrok. Jag har vänt varenda sten i ämnet och så länge Tesla vägrar utfärda ett nytt CoC med godkänd dragvikt (vilket bör ta ca 30 sek att göra) så är det tvärkört att få en godkänd krok på en MX och M3. På en MS är det tvärlögn, även om Tars just i detta nu jobbar på det.
OM någon mot all förmodan skulle lyckas få igenom det hoppas jag att denne någon meddelar oss andra här på forumet med versaler!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mackan_ax
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 mar 2021 19:49
Ort: Laholm

Re: Dragkrok Model X eftermontering

Inlägg av mackan_ax »

Jaha, jag förstår! Då blir det till att kräva skriftligt löfte på att all dokumentation kring drag skall vara i ordning ifall man tar emot en MiC. Sedan återstår det att se hur villiga det är att lämna det på pränt förstås.
Skriv svar